Gelezen, gedacht, gehoord...

Online
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Jongere schreef:Ik begrijp de bezwaren tegen de praktijk. Zeker gedacht vanuit het 'volkskerkidee' in bijv. de PKN zal uitschrijven niet snel aan de orde zijn. En voorop staat dat pastorale, herderlijke zorg altijd roeping is binnen de kerk. Dat is een heel terecht punt van Leene, je kunt niet schrijven over "met droefheid" als daarvan niets blijkt in (de terughoudendheid) van een uitschrijvingsproces.

Maar er is natuurlijk een andere kant van de medaille, die mijns inziens in de column wel onderbelicht blijft. Ze droomt van "een kerk waar er geen letterlijke of figuurlijke deuren zijn die slechts open zijn in het geval van lidmaatschap" en noemt deze praktijk ongastvrij.
Volgens mij zijn dat wel twee verschillende dingen. Je kunt prima ergens van harte welkom zijn, zonder dat je direct lid bent. Kerken in de zestiende eeuw kenden bijvoorbeeld een relatief klein aantal leden, maar een groot aantal zogeheten "liefhebbers" (prof. Van Deursen beschreef dit fenomeen uitvoerig). Reden voor dit deel van de bevolking, dat vaak gewoon vast kerkbezoeker was, om hun belijdenis uit te stellen was onder meer dat zij anders met de tucht te maken konden krijgen.
En dat laatste punt is natuurlijk wel van belang. Wat betekent het om lid te zijn van de christelijke gemeente, om daarbij te horen, en wat betekent vervolgens de zuiverheid van die gemeente? Hoe functioneert de tucht? In de vluchtelingengemeente in Londen in de vroege Reformatie is de tucht zelfs enige tijd in praktijk gebracht tegen leden die niet deelnamen aan het avondmaal, om een voorbeeld te noemen.
Wat betekenen de herhaaldelijke oproepen in het Nieuwe Testament om de gemeente zuiver te houden, om de "bozen uit ulieden weg te doen" (1 Kor. 5:13).
Ik geloof graag dat er veel mis kan gaan bij uitschrijvingen. Maar om dat allemaal onder 'zondig' te scharen, ongastvrij of onbarmhartig, is me wat te kort door de bocht. Bij de keerzijde van de praktijk zijn evengoed vragen te stellen. Wat betekent de kerkelijke tucht voor zulke leden die nooit meer in de kerk zijn en praktisch buiten het opzicht van de kerk vallen? En is er grond om een verschillende maatstaf te hanteren in de tucht voor bijv. actieve kerkgangers of randkerkelijken die 'papieren lid' zijn?
Als iemand in allerlei opzicht er blijk van geeft afstand te nemen van de kerk (in levenswandel, in het nalaten van het kerkbezoek (de suggestie van dr. Leene over leden van de kerk die er "een tijdje niet zijn" is me echt te vrijblijvend)), kan de kerk dan niet zeggen: je bent en blijft van harte welkom, in de kerk en bij de God die zondaren nodigt, maar bij het horen tot de gemeente van Christus behoort ook een ander leven?
Dat is allemaal goed en prima, maar dan moet je besluiten tot tucht. Al vind ik dat ook raar, maar goed. Dat is dan nog een optie.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Lilian1975 »

Alleen op eigen verzoek...
Ach in hoeveel gemeenten haken mensen/jongeren af. Blijven formeel (doop)lid maar krijgen geen bezoek? Hoevelen zeggen. Ik kon gewoon wegblijven. Niemand heeft ooit gevraagd naar reden.
En wat is dan in feite het verschil? Ze worden weliswaar niet formeel uit of afgeschreven. Maar wel in de praktische zin.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

RD Zomerserie met Ds. J.J. Mulder

https://www.youtube.com/watch?v=CPkdGi1vazM
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

J.C. Philpot schreef:RD Zomerserie met Ds. J.J. Mulder

https://www.youtube.com/watch?v=CPkdGi1vazM
Een inhoudsvolle aflevering, met daarbij ook nog een belangrijke boodschap aan het einde van het filmpje. Ik vond het erg mooi.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ds. A. Hoekman is losgemaakt van de CGK te Alphen aan den Rijn: https://www.rd.nl/artikel/941410-predik ... losgemaakt
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

https://www.rd.nl/artikel/942100-kand-b ... eer-comrie

Kand Baarssen promoveert op Comrie.
Zal wel genoeg stof doen opwaaien
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/942100-kand-b ... eer-comrie

Kand Baarssen promoveert op Comrie.
Zal wel genoeg stof doen opwaaien
In welk aspect zie je een mogelijke aanleiding tot "het opwaaien van stof"?

Ik vind dat hij zich genuanceerd uitdrukt, en zowel een kritische noot als zijn waardering voor Comrie uitspreekt. Dat zal mogelijk met zijn achterban te maken hebben, maar dat weet ik niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/942100-kand-b ... eer-comrie

Kand Baarssen promoveert op Comrie.
Zal wel genoeg stof doen opwaaien
Vind het ook een evenwichtig interview. Is er jaren geleden niet een studie of een boek van ds. Kort verschenen waarin hij Comrie kritisch benaderde waarna daar ook weer veel kritiek op kwam? Dit is wel een onderwerp waarover verschillend gedacht wordt maar ik heb er te weinig kennis van om er echt een mening over te hebben.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/942100-kand-b ... eer-comrie

Kand Baarssen promoveert op Comrie.
Zal wel genoeg stof doen opwaaien
Denk het niet. Het was vooral ds. Moerkerken die zich op Comrie oriënteerde en die zal niet zo heftig meer reageren, denk ik.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Gisteren een GBS avond bezocht waarin ds. Heemskerk voorging. Het was in een kerk van de GG. Is het gebruikelijk dat er niemand van de kerkenraad GG plaatselijke kerk aanwezig is?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/942100-kand-b ... eer-comrie

Kand Baarssen promoveert op Comrie.
Zal wel genoeg stof doen opwaaien
In welk aspect zie je een mogelijke aanleiding tot "het opwaaien van stof"?

Ik vind dat hij zich genuanceerd uitdrukt, en zowel een kritische noot als zijn waardering voor Comrie uitspreekt. Dat zal mogelijk met zijn achterban te maken hebben, maar dat weet ik niet.

Ik lees ook weinig opwaaistof.
Hooguit dat er op accenten wat anders wordt gedacht. Maar dat is niet nieuw.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door newton »

CvdW schreef:Gisteren een GBS avond bezocht waarin ds. Heemskerk voorging. Het was in een kerk van de GG. Is het gebruikelijk dat er niemand van de kerkenraad GG plaatselijke kerk aanwezig is?
GBS avond wordt georganiseerd door het plaatselijke/regionale GBS comite. Deze GG heeft alleen haar kerkgebouw ter beschikking gesteld. De avond wordt niet onder verantwoording gehouden van die kerkenraad dus lijkt aanwezigheid me niet verplicht.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Vreemd. Als er een kerkdienst is in je kerkgebouw dan is in het kader van 'of de Heere bijeen wil brengen wat bijeen hoort' goed om als kerkenraad je gezicht te laten zien.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

CvdW schreef:Gisteren een GBS avond bezocht waarin ds. Heemskerk voorging. Het was in een kerk van de GG. Is het gebruikelijk dat er niemand van de kerkenraad GG plaatselijke kerk aanwezig is?
Als er bij ons een GBS of SGP dienst is is onze kerkenraad aanwezig, ouderling geeft ook een hand, althans voor corona.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Bij mij kwam het over dat kerkenraad plaatselijke GG deze ds. niet wil horen. Misschien zaten ze gekluisterd achter www.kerkdienstgemist.nl. Het
was een ernstige preek over de geschiedenis die we lezen bij de Moorman. De praktijk der Godzaligheid kwam duidelijk tot uiting.
Plaats reactie