Gelezen, gedacht, gehoord...

crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Erskinees schreef:
FlyingEagle schreef: Ik kan me niet voorstellen dat de redactie dit stuk zou toelaten.
Ik tel op YouTube 24 kanalen van GG's (zonder de evangelisatieposten, die gebruiken bijna allemaal YouTube), kerkdienstgemist telt 31 zichtbare kanalen met video, schat dat nog ongeveer 15 gemeenten een andere óf eigen streamingsdienst hebben. Kortom +- 70 gemeenten, zonder de evangelisatieposten, doen aan beelduitzendingen, dat is 45%!
En van de resterende gemeentes denk ik dat minimaal bij de helft de predikant er persoonlijk niet tegen is, maar de kerkenraad. Want je ziet veel predikanten wel meewerken met beeld uitzendingen als ze elders preken, terwijl er vaak door die kerkenraad van te voren is gezegd dat als de predikant beeld niet wil er alleen audio is.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Erskinees schreef:
FlyingEagle schreef: Ik kan me niet voorstellen dat de redactie dit stuk zou toelaten.
Ik tel op YouTube 24 kanalen van GG's (zonder de evangelisatieposten, die gebruiken bijna allemaal YouTube), kerkdienstgemist telt 31 zichtbare kanalen met video, schat dat nog ongeveer 15 gemeenten een andere óf eigen streamingsdienst hebben. Kortom +- 70 gemeenten, zonder de evangelisatieposten, doen aan beelduitzendingen, dat is 45%!
En van de resterende gemeentes met een eigen predikant denk ik dat minimaal bij de helft de predikant er persoonlijk niet tegen is, maar de kerkenraad. Want je ziet veel predikanten wel meewerken met beeld uitzendingen als ze elders preken, terwijl er vaak door die kerkenraad van te voren is gezegd dat als de predikant beeld niet wil er alleen audio is.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Absoluut. Terwijl één der redacteuren zelf ook gewoon middels een beelduitzending preekt.
Allebei de predikanten redacteuren preken met beeld. Zowel ds. Van Aalst als Ds. Labee.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Ik was niet op de hoogte dat Veenendaal ook met beeld uitzond. Dat zal dan tevens ook de enige gemeente in de classis Barneveld zijn die met beeld uitzendt, vermoed ik. Maar de heer Janse heeft dus wel een mogelijkheid om dat stuk ook in te zenden voor in de Saambinder.
crossmountain schreef:En van de resterende gemeentes met een eigen predikant denk ik dat minimaal bij de helft de predikant er persoonlijk niet tegen is, maar de kerkenraad. Want je ziet veel predikanten wel meewerken met beeld uitzendingen als ze elders preken, terwijl er vaak door die kerkenraad van te voren is gezegd dat als de predikant beeld niet wil er alleen audio is.
Zeker. Ik ken een gemeente. Ik ken ook een gemeente waar de predikant er voor zorgde dat er toch beelduitzending kwam.

En verder heb je wat dat laatste betreft, ook gelijk. Er staat bijvoorbeeld een prachtige preek van ds. Van Laar online op het YouTube-kanaal van Lisse.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23839
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

Wat maakt een preek 'prachtig'?
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:Ik was niet op de hoogte dat Veenendaal ook met beeld uitzond. Dat zal dan tevens ook de enige gemeente in de classis Barneveld zijn die met beeld uitzendt, vermoed ik.
Ermelo en Wageningen zenden allebei via Youtube uit.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ik was niet op de hoogte dat Veenendaal ook met beeld uitzond. Dat zal dan tevens ook de enige gemeente in de classis Barneveld zijn die met beeld uitzendt, vermoed ik.
Ermelo en Wageningen zenden allebei via Youtube uit.
Natuurlijk. Ik zie er een paar over het hoofd. Ik concentreerde me vooral op een specifiek gebied. ;)

Ede niet, eigenlijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Jantje schreef:
crossmountain schreef:
Jantje schreef:Ik was niet op de hoogte dat Veenendaal ook met beeld uitzond. Dat zal dan tevens ook de enige gemeente in de classis Barneveld zijn die met beeld uitzendt, vermoed ik.
Ermelo en Wageningen zenden allebei via Youtube uit.
Natuurlijk. Ik zie er een paar over het hoofd. Ik concentreerde me vooral op een specifiek gebied. ;)

Ede niet, eigenlijk?
Nee, Ede niet, maar ds. Joosse wel in andere gemeentes.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Weblog Ds. P. de Vries schreef:CITATEN UIT PREKEN VAN WIJLEN DS. H. HOFMAN (1902-1975)

Op deze weblog gaf ik al meer dan eens aandacht aan ds. H. Hofman die vanaf 1927 tot aan zijn door in 1975 een vrije Hervormde gemeente in Schiedam diende. Hier volgen een viertal citaten uit door hem gehouden preken.



*

Wat is nu het belangrijkste? Dat ik Christus heb? Nee, dat Hij mij, dat Hij ons heeft! Wij zijn zulke ontrouwe mensen, on­danks alle weldaden aan ons bewezen, zouden wij Hem loslaten. Maar als Christus ons in de greep van Zijn liefde heeft, laat Hij ons nooit meer los. Nu dat moeten wij gaan leren. Dat is zó gezegd, maar om het in de praktijk te brengen is wat an­ders. Want het is zo gesteld als Christus ons vandaag met Zijn zegeningen overlaadt, is het morgen allemaal weer op.

En nu hoeven wij ons voor die Koning daarvoor juist niet te schamen, al denken wij vaak van wel. Hij wil juist dat wij elke dag weer met lege handen naar Hem toe komen. Hij wist echt wel dat wij zulke armoedzaaiers waren. Of hebben jullie een spaar­kas?! Ik geluk­kig niet. Mijn ervaring is dat als ik met mijn armoede voor de dag kom, Christus aan mij Zijn liefde bewijst. En dat nu al meer dan twintig jaar. Hij heeft ons toch getrouwd?! Wij zijn toch Zijn eigendom?! Dan moeten we het ook helemaal van Hem hebben?!

Christus wil hebben, dat wij ons helemaal op Hem houden, tot Hem vluchten, op Hem leunen, op Hem steunen. Dan dienen we God niet uit onze kracht, maar in Zijn kracht en vanuit Zijn werken. De werken van genade. Toe, wie heeft er nu lust de Heere te vrezen. Hij regere ons door Zijn Woord en Geest, opdat wij gaan opmerken wat er in Gods liefdeshart is en wij de zegeningen des heils mogen wegdragen.

*

Paulus wilde nergens anders in roemen dan in Christus. Hij roemde dus niet in zijn ervaring of heldere bekering. De bekering, waardoor wij God leren kennen, is het werk van de Heilige Geest, maar de bekering op zichzelf beschouwd is onze zaligheid niet. Want: “Die God is onze zaligheid”. Als Paulus spreekt over roem, dan is het: “Het zij verre van mij dat ik zou roemen anders dan in het kruis van onze Heere Jezus Christus.” Dus alleen roem in Zijn ganse Mid­de­laarsarbeid, want Hij is uit God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en verlos­sing.

Ver­volgens zegt Paulus: “Door Welke de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld.” Is dat niet een wonderlijk woord? Nee, mijn vrienden. De wereld grijpt naar ieder mens en wij hebben van nature een wereldsgezind hart dat omgekeerd ook naar de wereld grijpt. Die dingen zijn niet anders! Laat ons dat steeds voor ogen houden. Maar bij Paulus is het zo: Christus’ werk heeft hem zo ingenomen dat heel de wereld en alles wat daartoe behoorde bij hem gekelderd is. Dat noemt hij door welke de wereld mij gekruisigd is.

Toen open gekomen was dat ik, ook ik, nog zalig kon worden ben ik naar Bogaard (de predikant bij wie Hofman als jongeman kerkte; in deze kringen stelde men de aanspraaktitel ‘dominee’ niet op prijs: PdV) gegaan. Want dát was wat. Dat anderen zalig werden dat was al geweldig, maar nu ik ook. Dat God mij bedoelde en wilde bezitten. Toen heb ik heel mijn hart uitge­spro­ken.

Tenslotte zei ik: “Nu ben ik 21 jaar en is het voor mij in zeker opzicht of ik een oude man ben, ik spuw van heel de wereld en wat de wereld toebehoort.” Toen stond Bogaard op en gaf mij de hand en zei: “Jongen, op wat je gezegd heb zeg ik amen, maar dat laatste raakt mij het meest. Hoe kwam het dat ik toen zei dat ik de wereld spuugzat was? Ik heb, mijn vrienden, vanaf mijn jeugd een doel gezocht. Gezocht naar een doel in het leven, maar ik kon het niet vinden. Maar toen God Zijn liefdeshart opende, had ik in één keer een doel. Dat was om Gód te kennen. Daarbij is de wereld in het niet gezonken.

*

Als er vaders en moe­ders zijn die God bevinde­lijk kennen en zij hebben een schoolgaand kind waar­in zij bemerken dat het werk­zaam is om God te mogen kennen, dienen en vrezen, en zo’n kind zegt dat God het waard is om ge­diend te worden om Zijns Zelfs wil, wat doen dan zo’n vader en moeder? Zeggen zij in hardheid en dode recht­zinnigheid: ‘Och kind waar praat je over, zie eerst maar eens tot God bekeerd te wor­den.’ Dat gebeurt toch niet?! Neen, het hart van zulke ouders spr­ingt op van vreugde. Zulke ouders zoeken dat juist op te wek­ken, ver­blijden zich er in, zoeken dat kind aan te sporen en lei­ding te ge­ven.’

*

Het nu volgende citaat heeft be­trekking op het boek De Christenreis, en wel op de ontmoeting tussen Christen en Evangelist. ‘Evangelist zei niet tot Chr­isten: “Je moet zo goed en deugdelijk mo­gelijk zien te leven om je zonden te bo­ven te komen. Je moet een ander mens worden, jezelf heili­gen, dit doen en dat doen.” Neen, want die man had een pak van zonden op zijn rug. Daarom wijst Evangelist hem aan waar hij met pak van zon­den heen moest. Christus is de enge poort, de deur waardoor men in de gunst, de gemeenschap met God onze Schepper ge­raakt.’
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door mulder »

Erskinees schreef:
FlyingEagle schreef: Ik kan me niet voorstellen dat de redactie dit stuk zou toelaten.
Ik tel op YouTube 24 kanalen van GG's (zonder de evangelisatieposten, die gebruiken bijna allemaal YouTube), kerkdienstgemist telt 31 zichtbare kanalen met video, schat dat nog ongeveer 15 gemeenten een andere óf eigen streamingsdienst hebben. Kortom +- 70 gemeenten, zonder de evangelisatieposten, doen aan beelduitzendingen, dat is 45%!
mooi zo een groot aantal
wij kijken op zondag wel eens mee met een gergem die via twitch uitzendt. dat is ook een soort youtube
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door crossmountain »

Mooie Column van Ouweneel.

Tien veelvoorkomende theologische dwalingen in christelijk Nederland
In deze ‘riskante’ column vind je wat ik vandaag de tien meest gangbare theologische ‘dwalingen’ zou willen noemen die je volgens mij in christelijk Nederland vandaag de dag kunt tegenkomen. Ze zijn onderling zéér verschillend, zowel van aard als van ernst. In hoeverre het ook ‘ketterijen’ zijn van zodanig kwalijke geest dat je moet betwijfelen of de aanhangers wel behouden kunnen worden, moet de lezer zelf maar uitmaken. De meeste aanhangers zou ik wel degelijk als christenen willen beschouwen, hoezeer ze er (naar mijn bescheiden mening) op bepaalde punten ook naast zitten.

Ik geef de opsomming in alfabetische volgorde:

1. Alverzoening
2. Bekering
3. Besnijdenis
4. Genezing
5. Homoseksualiteit
6. Perfectionisme
7. Preterisme
8. Ultradispensationalisme
9. Vernietigingsleer (annihiliationisme)
10. Zondenbelijdenis

Als ik lang zou nadenken, zou ik misschien nog wel meer kunnen noemen. Maar dit lijkt me wel voldoende. Misschien kun je je van sommige dwalingen niet voorstellen dat ze echt in Nederland voorkomen, maar ik verzeker je dat het zo is…

Voor verdere uitleg:

https://cip.nl/cip+/80087-tien-veelvoor ... G0xLcRUZFg

Misschien zijn er theologisch onderlegde RF'ers die hier op kunnen schieten. Ik dacht altijd dat Ouweneel wat verder van het reformatorisch gedachtegoed afstond dan ik nu in deze 10 punten ervaar.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

Ons doel bij het nastreven van godsvrucht zou moeten zijn om meer te groeien in ons bewuste besef dat elk moment van ons leven wordt geleefd in de aanwezigheid van God; dat we verantwoordelijk zijn en afhankelijk van Hem. Dit doel zou een groeiend verlangen moeten omvatten om Hem te behagen en Hem te verheerlijken in de meest gewone activiteiten van het leven.

Jerry Bridges, Respectable Sins: Confronting the Sins We Tolerate
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Waarom gaan we weer naar de kerk?

https://www.rd.nl/kerk-religie/waarom-w ... -1.1674776

De altijd nog / weer actuele antwoorden van Van Ruler op deze vraag.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
Weblog Ds. P. de Vries schreef:CITATEN UIT PREKEN VAN WIJLEN DS. H. HOFMAN (1902-1975)

Op deze weblog gaf ik al meer dan eens aandacht aan ds. H. Hofman die vanaf 1927 tot aan zijn door in 1975 een vrije Hervormde gemeente in Schiedam diende. Hier volgen een viertal citaten uit door hem gehouden preken.



*

Wat is nu het belangrijkste? Dat ik Christus heb? Nee, dat Hij mij, dat Hij ons heeft! Wij zijn zulke ontrouwe mensen, on­danks alle weldaden aan ons bewezen, zouden wij Hem loslaten. Maar als Christus ons in de greep van Zijn liefde heeft, laat Hij ons nooit meer los. Nu dat moeten wij gaan leren. Dat is zó gezegd, maar om het in de praktijk te brengen is wat an­ders. Want het is zo gesteld als Christus ons vandaag met Zijn zegeningen overlaadt, is het morgen allemaal weer op.

En nu hoeven wij ons voor die Koning daarvoor juist niet te schamen, al denken wij vaak van wel. Hij wil juist dat wij elke dag weer met lege handen naar Hem toe komen. Hij wist echt wel dat wij zulke armoedzaaiers waren. Of hebben jullie een spaar­kas?! Ik geluk­kig niet. Mijn ervaring is dat als ik met mijn armoede voor de dag kom, Christus aan mij Zijn liefde bewijst. En dat nu al meer dan twintig jaar. Hij heeft ons toch getrouwd?! Wij zijn toch Zijn eigendom?! Dan moeten we het ook helemaal van Hem hebben?!

Christus wil hebben, dat wij ons helemaal op Hem houden, tot Hem vluchten, op Hem leunen, op Hem steunen. Dan dienen we God niet uit onze kracht, maar in Zijn kracht en vanuit Zijn werken. De werken van genade. Toe, wie heeft er nu lust de Heere te vrezen. Hij regere ons door Zijn Woord en Geest, opdat wij gaan opmerken wat er in Gods liefdeshart is en wij de zegeningen des heils mogen wegdragen.

*

Paulus wilde nergens anders in roemen dan in Christus. Hij roemde dus niet in zijn ervaring of heldere bekering. De bekering, waardoor wij God leren kennen, is het werk van de Heilige Geest, maar de bekering op zichzelf beschouwd is onze zaligheid niet. Want: “Die God is onze zaligheid”. Als Paulus spreekt over roem, dan is het: “Het zij verre van mij dat ik zou roemen anders dan in het kruis van onze Heere Jezus Christus.” Dus alleen roem in Zijn ganse Mid­de­laarsarbeid, want Hij is uit God tot wijsheid, rechtvaardigheid, heiligmaking en verlos­sing.

Ver­volgens zegt Paulus: “Door Welke de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld.” Is dat niet een wonderlijk woord? Nee, mijn vrienden. De wereld grijpt naar ieder mens en wij hebben van nature een wereldsgezind hart dat omgekeerd ook naar de wereld grijpt. Die dingen zijn niet anders! Laat ons dat steeds voor ogen houden. Maar bij Paulus is het zo: Christus’ werk heeft hem zo ingenomen dat heel de wereld en alles wat daartoe behoorde bij hem gekelderd is. Dat noemt hij door welke de wereld mij gekruisigd is.

Toen open gekomen was dat ik, ook ik, nog zalig kon worden ben ik naar Bogaard (de predikant bij wie Hofman als jongeman kerkte; in deze kringen stelde men de aanspraaktitel ‘dominee’ niet op prijs: PdV) gegaan. Want dát was wat. Dat anderen zalig werden dat was al geweldig, maar nu ik ook. Dat God mij bedoelde en wilde bezitten. Toen heb ik heel mijn hart uitge­spro­ken.

Tenslotte zei ik: “Nu ben ik 21 jaar en is het voor mij in zeker opzicht of ik een oude man ben, ik spuw van heel de wereld en wat de wereld toebehoort.” Toen stond Bogaard op en gaf mij de hand en zei: “Jongen, op wat je gezegd heb zeg ik amen, maar dat laatste raakt mij het meest. Hoe kwam het dat ik toen zei dat ik de wereld spuugzat was? Ik heb, mijn vrienden, vanaf mijn jeugd een doel gezocht. Gezocht naar een doel in het leven, maar ik kon het niet vinden. Maar toen God Zijn liefdeshart opende, had ik in één keer een doel. Dat was om Gód te kennen. Daarbij is de wereld in het niet gezonken.

*

Als er vaders en moe­ders zijn die God bevinde­lijk kennen en zij hebben een schoolgaand kind waar­in zij bemerken dat het werk­zaam is om God te mogen kennen, dienen en vrezen, en zo’n kind zegt dat God het waard is om ge­diend te worden om Zijns Zelfs wil, wat doen dan zo’n vader en moeder? Zeggen zij in hardheid en dode recht­zinnigheid: ‘Och kind waar praat je over, zie eerst maar eens tot God bekeerd te wor­den.’ Dat gebeurt toch niet?! Neen, het hart van zulke ouders spr­ingt op van vreugde. Zulke ouders zoeken dat juist op te wek­ken, ver­blijden zich er in, zoeken dat kind aan te sporen en lei­ding te ge­ven.’

*

Het nu volgende citaat heeft be­trekking op het boek De Christenreis, en wel op de ontmoeting tussen Christen en Evangelist. ‘Evangelist zei niet tot Chr­isten: “Je moet zo goed en deugdelijk mo­gelijk zien te leven om je zonden te bo­ven te komen. Je moet een ander mens worden, jezelf heili­gen, dit doen en dat doen.” Neen, want die man had een pak van zonden op zijn rug. Daarom wijst Evangelist hem aan waar hij met pak van zon­den heen moest. Christus is de enge poort, de deur waardoor men in de gunst, de gemeenschap met God onze Schepper ge­raakt.’
Deze ds. Hofman kan gelezen worden. Er zijn enkele preken van hem bekend die volgens mij ergens online te beluisteren zijn. Zijn stem klinkt misschien niet zo aangenaam, maar daar moeten we doorheen prikken want wat hij zegt is gegrond.

Tussen een hele stapel kleine brochures heb ik ook nog een preek van hem: Leerrede over Psalm 145 vers 15 en 16. Het schijnt een brochure uit een grotere reeks te zijn want onderaan staat: Uitgave nr. 132, september 2008.

Ander brochures die ik vond: Van dhr. de Redelijkheid "Een Goddelijk woord aan een goddeloos land", een tijdwoord dat is uitgegeven in 1953 na de Watersnoodramp in zuidwest-Nederland. En wat boekjes van "Een lichtende kaars", meditaties van A. de Redelijkheid.
Dan vind ik nog een heel oude brochure van een schrijver die me onbekend is: De titel is "Algenoegzame genade, voor een ieder, voor alles, voor altijd, door ds. C.J. Hoekendijk. Wie kent de schrijver van dit 'vlugschriftje'?
Dan vind ik nog een boekje "Sermoenen uit niemandsland" door een zekere ds. D. Rustige. Wie was deze prediker? Hij lijkt een op zichzelf staand prediker te zijn geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8941
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Dan vind ik nog een heel oude brochure van een schrijver die me onbekend is: De titel is "Algenoegzame genade, voor een ieder, voor alles, voor altijd, door ds. C.J. Hoekendijk. Wie kent de schrijver van dit 'vlugschriftje'?

Dan vind ik nog een boekje "Sermoenen uit niemandsland" door een zekere ds. D. Rustige. Wie was deze prediker? Hij lijkt een op zichzelf staand prediker te zijn geweest.
Ds. C.J. Hoekendijk was een bekend predikant in de Vrije Evangelische gemeenten:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... eb1b3e7a78

Hier is meer over Ds Rustige te lezen:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 615d04ef9c
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie