Gelezen, gedacht, gehoord...

Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef:Mannetje, zoals je in een ander topic aangeeft over 'is er gebed voor', geldt dat hier ook. Is er gebed om naar de kerk te gaan. De wereld dienen hun voetbalgoden. In Nederland, maar ook in het buitenland. Is er bij ons dan gebed of we naar de kerk mogen. Dan moeten we niet afwachten tot premier Rutte zijn goedkeuring geeft, maar horen naar Gods stem. Worden we niet opgeroepen om naarstig naar Gods Huis te gaan. De werkplaats van de Heilige Geest. En wij zeggen nu eigenlijk het is verstandig om niet met z'n allen naar de kerk te gaan de Heilige Geest moet maar even wachten.
Als jij van mening bent dat de Heilige Geest niet via de online noodweg kan werken, moet je zeker naar de kerk gaan.

Verder heb ik het juist niet gehad over het afwachten wat onze premier zegt. Maar wel over het zelf gebruiken van het aan ons gegeven verstand.
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Van harte aanbevolen: een interview met oud-ouderling C.A. Hoekman uit de Gereformeerde Gemeente van Kapelle-Biezelinge, over zijn vragenbeantwoording op de website www.refoweb.nl: https://youtu.be/gSVnhCnyAkA
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Dodo »

"Kindness is something the deaf can hear, and the blind can see"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8893
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

https://youtu.be/aMcjxSThD54

Seculier interview over gelijkheid van mannen en vrouwen. Hilarisch om te zien hoe de geinterviewde professor zich niet onder de tafel laat praten, en met wetenschappelijke argumenten de politieke correctheid op een geweldige manier respectvol pareerd. De interviewster krijgt gewoon geen vat op deze man.

De Britse krant The Guardian over dit interview:
The Canadian psychology professor and culture warrior Jordan B Peterson could not have hoped for better publicity than his recent encounter with Cathy Newman on Channel 4 News. The more Newman inaccurately paraphrased his beliefs and betrayed her irritation, the better Peterson came across. The whole performance, which has since been viewed more than 6m times on YouTube and was described by excitable Fox News host Tucker Carlson as “one of the great interviews of all time”, bolstered Peterson’s preferred image as the coolly rational man of science facing down the hysteria of political correctness. As he told Newman in his distinctive, constricted voice, which he has compared to that of Kermit the Frog: “I choose my words very, very carefully.”
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Hij is misschien wel netjes, maar zegt mijns inziens toch ook heel domme dingen. Bijvoorbeeld heel stereotype opvattingen over wat vrouwen in mannen zouden idealiseren, zonder daar een behoorlijke argumentatie bij te geven. (Waarbij ik toegeef dat de interviewer ook niet vraagt om die stelling te onderbouwen).

Ik kan mij voorstellen dat een interviewer daar een beetje geïrriteerd van raakt. Het is niet zo dat domme dingen waar worden als je ze maar waardig uitdraagt.

Dat neemt niet weg dat de interviewer niet erg slim acteert, meer specifiek: voortdurend domme vragen stelt en kennelijk op dat moment niet in staat was tot logisch nadenken, afgezien van de laatste tien minuten misschien. Ze geeft hem nauwelijks de kans om iets verkeerd te zeggen, zo onnozel zijn haar vragen.

Wel treurig dat een vrouwelijke interviewer juist op dit onderwerp zo'n bespottelijke indruk weet te maken. Het was gewoon lachwekkend.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Susanna »

Tijden van benauwdheid naderen, mijn vrienden. En als deze dagen niet verkort zouden worden, geen vlees zou behouden worden. Maar omwille van de uitverkorenen zullen die verkort worden. Zij zullen haastig voorbijgaan. Of deze dagen van de benauwdheid in ons leven zullen aanbreken, weet ik niet, want wij kennen noch de dag noch het uur, waarin de Zoon des Mensen komen zal. Maar dit weet ik, er is geen veiligheid, nee, niet voor één nacht, voor iemand die niet in de Heiland geborgen is. Ik herhaal het, mijn vrienden, indien u zich deze avond buiten Christus op uw bed neerlegt, kan de Zoon des Mensen komen vóór de morgen en kunt u afgesneden worden om uw deel te hebben met de huichelaars, „waar wening zijn zal en knersing der tanden.”

Maar u, gelovige, die in de gespleten Rots (hier wordt Christus mee bedoeld) verborgen bent, blijf in Hem. Als de lucht om u heen betrekt, verberg u des te meer in Hem. Het is haastig voorbijgaand, een zwarte, zwarte wolk, en daarna eeuwige zonneschijn, een stortvloed van de wraak en daarna een eindeloze oceaan van heerlijkheid! Kleinen (bedoeld wordt: mensen bij wie het geestelijke leven nog gering is), blijf in Hem, opdat, wanneer Hij zal geopenbaard zijn, wij vrijmoedigheid hebben, en wij van Hem niet beschaamd gemaakt worden in Zijn toekomst: „Ga heen, mijn volk! ga in uw binnenste kamer, en sluit uw deuren na u toe; verberg u als een klein ogenblik, totdat de gramschap overga.” ds. Robert Murray M’Cheyne

Uit: Christus, onze enige Toevlucht
https://www.gginelspeet.nl/mccheyne
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Susanna schreef:: „Ga heen, mijn volk! ga in uw binnenste kamer, en sluit uw deuren na u toe; verberg u als een klein ogenblik, totdat de gramschap overga.”

Uit: Christus, onze enige Toevlucht
https://www.gginelspeet.nl/mccheyne
Over deze tekst sprak ds. van Dieren met een bid- of dankdag, enkele jaren terug. Hij zag de bangheid en benauwdheid van de tijd, en het meest wel was het benauwd omdat niemand benauwd was, en gewoon doorleefde. Deze preek vergeet ik niet licht.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

https://www.rd.nl/artikel/927387-ds-j-m ... vergissing

Ds J.M.J. Kieviet heeft de vraag geschreven in Protestants Nederland of de afscheiding een vergissing was
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/927387-ds-j-m ... vergissing

Ds J.M.J. Kieviet heeft de vraag geschreven in Protestants Nederland of de afscheiding een vergissing was
Een goed beargumenteerd betoog. Ik heb het met smaak gelezen.
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

in RD of in Protestants Nederland?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Bertiel schreef:in RD of in Protestants Nederland?
Beide.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef:in RD of in Protestants Nederland?
In Protestants Nederland en het RD citeert daaruit.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

...
Ik zeg nog éémaal, dat ik nooit een goed theoloog geweest ben, ik wil ook niet gaan strijden over begrippen en leerstellingen. Maar ik heb het toch wel even willen opnemen voor een arm volk dat op God heeft leren hopen zonder dat 't durft te zeggen, dat 't deel aan Christus heeft, maar nog in vrees des doods gehouden wordt - somtijds hun leven lang. En ik voel me bij dit volk ook beter thuis dan bij die geweldenaren in de kerk, die zo krachtdadig alles afsnijden en veroordelen wat nog niet helemaal alles is, en die dat zelfs durven doen, zoals mij vaak gebleken, maar er zelf geen spat kennis aan hebben of er zich zelfs maar om bekreunen. De laatsten zijn de onmogelijkste mensen, die ik ooit heb gekend. Je kunt met alle mogelijke mensen uit alle mogelijke kerken en kerkjes en met buitenkerkelijken en onkerkelijken nog wel eens een goed woord spreken, maar nooit met dit soort. Zij weten het alleen en er is er niet mee om te gaan. Ik had mijn tekst voor de voorbije zondag al gekozen eer ik de kerkbode van vorige week onder de ogen kreeg: "Vrees niet, gij wormpje Jacobs, gij volkje Israëls, Ik help u, spreekt de Heere, en uw Verlosser is de Heilige Israëls."
En dan zeg ik met Wulfert Floor, dat ik toch maar het liefst met dat wormpje Jacobs naar Sion zou willen kruipen.
...
geschreven door Ds. J.T. Doornenbal
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Herman schreef:
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/927387-ds-j-m ... vergissing

Ds J.M.J. Kieviet heeft de vraag geschreven in Protestants Nederland of de afscheiding een vergissing was
Een goed beargumenteerd betoog. Ik heb het met smaak gelezen.
Ds. Van Eckeveld zijn reactie heb ik dan weer met smaak gelezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Herman schreef:
Bertiel schreef:https://www.rd.nl/artikel/927387-ds-j-m ... vergissing

Ds J.M.J. Kieviet heeft de vraag geschreven in Protestants Nederland of de afscheiding een vergissing was
Een goed beargumenteerd betoog. Ik heb het met smaak gelezen.
Ds. Van Eckeveld zijn reactie heb ik dan weer met smaak gelezen.
Vind je dat echt? Allemaal ware WOORDEN. En weer geen daden. Alleen 'mocht het nog eens...' uitdrukkingen. Daar kun je heel rechtzinnig door lijken. Met de oproep van ds. Hoogerland is nooit iets gedaan. Daar zakt je broek toch van af. Ik moet er van zuchten. Maar goed, jij smult ervan. Smaken verschillen.
Plaats reactie