Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ora et labora »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/re ... h-a4041070

Refo's, omringd door de vijand, emanciperen zich. Een mijns inziens heldere bijdrage van Franca Treur over ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar.
Ik vind het een treurig artikel.
Waarom blijft zij roeren in iets wat zij allang achter zich had gelaten?
Wordt zij gezien als DE kenner van de refo gezindte?
Nog even en M t H komt ook weer met zo'n stuk, over de zwaar gereformeerden. Ervaring opgedaan in de vijftiger jaren immers.
Ja het is heel veel herhalen en nog is herhalen.
Blijkbaar kan ze het ook niet helemaal los laten..Met welke reden dan ook.
Het is een soort aandachttrekkerij en sensatie enz.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Ora et labora schreef:
Ja het is heel veel herhalen en nog is herhalen.
Blijkbaar kan ze het ook niet helemaal los laten..Met welke reden dan ook.
Het is een soort aandachttrekkerij en sensatie enz.
Jullie frustratie is groter dan de Hare, want die is afwezig. Als kenner duidt ze de situatie.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Ik lees er ook totaal geen frustratie in. Kan me wel in het artikel vinden eigenlijk.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Zojuist meegekeken met en genoten van de zendingsavond van stichting Bethlehem. Prachtig en inhoudsvol!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. Alistair Begg schreef:Christians are increasingly going to be seen as different, and not in a good way. We are increasingly going to have to choose between obedience and comfort. The next decades will not bring apathy to the gospel, but antagonism. And that’s OK. After all, that has been the reality for most of God’s people through most of history.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

LCJ actie nacht live. Mooie gesprekken, diverse sprekers etc.

https://www.youtube.com/watch?v=M9-_6GXh74Q


22:00
Vragenuurtje met ds. Bezemer / Camper in Damwoude
23:00
Nachtspel / Camper in Ulrum
00:00
In gesprek over het huwelijk (ds. L.A. den Butter)
01:00
Muziek rondom Passie en Pasen
02:00
Christus belijden, maar hoe dan...?
04:00
Muziek / Podcast TWR
05:00
Muziek
06:00
Camper in Broeksterwoude
07:00
Bootcamp / Ontbijtpraat / CGK Ulrum / CGK Genemuiden
08:00
Dagopening (ds. A.K. Wallet) / Felicitaties & groeten
09:00
Live interview met TWR-lndia / Voorleesmoment voor kinderen
10:00
In gesprek over 'Werk in coronatijd' / CGK Ede
11:00
ln gesprek over opvoeding / Kahootquiz
12:00
CGK Renswoude / Muziek
13:00
Jongerenpanel - Jong&Vaccinatie o.l.v. RMU
14:00
LCJ medewerkers in beeld
15:00
Felicitaties & groeten / Filmpje TWR
16:00
Afsluiting van de 24-uursmarathon


https://www.24uursmarathon.nl/#programma
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Jaloersmakend. Kunnen we dat ds. Kort nazeggen?
Ds. A. Kort schreef:Toen dacht ik aan Christus en Zijn liefde, Zijn dood en Zijn bloed. De roeping waarmee Hij mij riep maakte mij door deze commoties niet minder vastberaden om Zijn Woord te prediken, als ook om zo nodig voor dit Evangelie te sterven. Met al die rechercheurs om ons heen, de smaad op het internet, de laster uit veler monden maakten mij nog meer bereid om voor Zijn zaak op te komen. De dood was mij welkom om nog spoediger dan dat ik al wenste bij mijn Heere te zijn. Hij is mijn leven en het sterven is mij gewin. Zijn offer, bloed en liefde heeft zo’n liefde in mij teweeg gebracht, dat alle leed verzacht. Ik feite maakte ik de knopen van mijn jas los en deed mijn borst vooruit en zei: Hier heb je mij, doe met mij wat je wilt, Ik ben niet alleen bereid om voor de zaak van Christus te leven, maar ook te sterven. Ik voelde toen de kracht van God in mijn geest en hart stromen. Zo was het.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ora et labora »

Ambtenaar schreef:
Ora et labora schreef:
Ja het is heel veel herhalen en nog is herhalen.
Blijkbaar kan ze het ook niet helemaal los laten..Met welke reden dan ook.
Het is een soort aandachttrekkerij en sensatie enz.
Jullie frustratie is groter dan de Hare, want die is afwezig. Als kenner duidt ze de situatie.
Er zitten zeker grote lijnen van waarheid in.
Maar de schrijfster haar verleden sticht het leven van de gelovigen niet.
Als u als ongefrustreerde haar een podium van ontzag wil geven moet u dat weten.
Trouwens zo gefrustreerd ben ik nu ook niet van het verhaal.
Het is op zijn zachtst gezegd apart.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

J.C. Philpot schreef:Jaloersmakend. Kunnen we dat ds. Kort nazeggen?
Ds. A. Kort schreef:Toen dacht ik aan Christus en Zijn liefde, Zijn dood en Zijn bloed. De roeping waarmee Hij mij riep maakte mij door deze commoties niet minder vastberaden om Zijn Woord te prediken, als ook om zo nodig voor dit Evangelie te sterven. Met al die rechercheurs om ons heen, de smaad op het internet, de laster uit veler monden maakten mij nog meer bereid om voor Zijn zaak op te komen. De dood was mij welkom om nog spoediger dan dat ik al wenste bij mijn Heere te zijn. Hij is mijn leven en het sterven is mij gewin. Zijn offer, bloed en liefde heeft zo’n liefde in mij teweeg gebracht, dat alle leed verzacht. Ik feite maakte ik de knopen van mijn jas los en deed mijn borst vooruit en zei: Hier heb je mij, doe met mij wat je wilt, Ik ben niet alleen bereid om voor de zaak van Christus te leven, maar ook te sterven. Ik voelde toen de kracht van God in mijn geest en hart stromen. Zo was het.
Prachtig stuk, daar ben ik stil van.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Ora et labora schreef: Maar de schrijfster haar verleden sticht het leven van de gelovigen niet.
Ze schreef dit in NRC.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Wie zal durven zeggen, dat het niet de plicht van de goddelozen is tot God te bidden om geloof en om deel aan Christus? Ik ben er zeker van dat het nooit uw plicht kan zijn om voort te gaan op de weg naar de hel en de verdoemenis. O, u van wie het werk altijd is geweest uw verderf uit te werken door van God af te wijken, die vreemdelingen zijt van deze hemelse bezigheid om met uw Maker te spreken, ik heb heden een blijde boodschap aan u: wát ook uw zonden in het verleden geweest zijn, of wát ook uw tegenwoordige vrezen zijn, wendt u door het gebed tot Hem, Die u zovele malen getergd hebt, en er mag hoop in Israël zijn u aangaande.
Redeneert uzelf niet uit uw plicht.
(...)
Misschien zegt u: maar helaas, als ik een goddeloze ben, hoe kan ik dan de belofte aangrijpen, om gehoor te vinden en voorspoedig te zijn, want ik heb geen recht op enige belofte, zolang ik in de natuurstaat ben.
Antwoord: hoewel een goddeloze geen aanspraak kan maken op een voorwaardelijke belofte, omdat hij de voorwaarde mist, nochtans zijn er volstrekte beloften waarop hij in het gebed kan pleiten.
(...)
De beloften zijn merendeels in zulke algemene bewoordingen vervat, zonder enige vereiste, opdat u uw deel aan dezelve niet zou betwisten of in twijfel trekken, en om u aan te tonen dat er voldoende aanleiding voor u is, om te komen en er uw naam onder te schrijven: o alle gij dorstigen, komt tot de wateren.
Gods roeping en gebod houden een belofte in. Wanneer God u roept tot Hem te komen, is dat niet voor de vorm. Nee, als u komt zult u welkom zijn, want die tot Hem komt, zal Hij geenszins uitwerpen.
(...)
Daarom als u twijfelt aan uw recht op de belofte, als een grondslag voor het gebed, laat uw gebed een komen tot Christus zijn, dan hebt u alle beloften in Hem.
(...)
Zoekt Zijn Persoon, zoekt Zijn gerechtigheid, zoekt Zijn Geest, zoekt Zijn genade, zoekt Zijn liefde, zoekt Zijn hart.

Ralph Erskine, in de negende preek over Romeinen 12:12 'Volhardt in den gebede' (in mijn oude uitgave vanaf pag. 133)
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Is al bekend of SGP een spoeddebat aanvraagt over het gebeuren in Amsterdam? (Voetbalfans van Ajax)
Laten we nu als kerkgangers gewoon onze gang maken naar de kerk en samen Gods aangezicht zoeken in gebed.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef:Is al bekend of SGP een spoeddebat aanvraagt over het gebeuren in Amsterdam? (Voetbalfans van Ajax)
Laten we nu als kerkgangers gewoon onze gang maken naar de kerk en samen Gods aangezicht zoeken in gebed.
Laten we dat met verstand doen. Dan is maar 30 niet nodig maar zullen we toch wel de nodige afstand houden.
Niet omdat het moet, maar omdat het verstandig is.
-
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Mannetje, zoals je in een ander topic aangeeft over 'is er gebed voor', geldt dat hier ook. Is er gebed om naar de kerk te gaan. De wereld dienen hun voetbalgoden. In Nederland, maar ook in het buitenland. Is er bij ons dan gebed of we naar de kerk mogen. Dan moeten we niet afwachten tot premier Rutte zijn goedkeuring geeft, maar horen naar Gods stem. Worden we niet opgeroepen om naarstig naar Gods Huis te gaan. De werkplaats van de Heilige Geest. En wij zeggen nu eigenlijk het is verstandig om niet met z'n allen naar de kerk te gaan de Heilige Geest moet maar even wachten.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

CvdW schreef:Mannetje, zoals je in een ander topic aangeeft over 'is er gebed voor', geldt dat hier ook. Is er gebed om naar de kerk te gaan. De wereld dienen hun voetbalgoden. In Nederland, maar ook in het buitenland. Is er bij ons dan gebed of we naar de kerk mogen. Dan moeten we niet afwachten tot premier Rutte zijn goedkeuring geeft, maar horen naar Gods stem. Worden we niet opgeroepen om naarstig naar Gods Huis te gaan. De werkplaats van de Heilige Geest. En wij zeggen nu eigenlijk het is verstandig om niet met z'n allen naar de kerk te gaan de Heilige Geest moet maar even wachten.
Ik neem aan dat je voor jezelf spreekt. In ieder geval niet namens mij. Je speelt dingen tegen elkaar uit. Ik kan me niet voorstellen dat er naast jou nog iemand is die zegt dat de Heilige Geest maar even moet wachten. De Geest is net als de wind die waait waar heen Hij wil en die zeker niet gebonden is aan een kerkgebouw. Het Woord wordt nog steeds verkondigd en kan in alle huizen worden gehoord. En de Heilige Geest doet ook daarin Zijn werk. We mogen de Heere wel danken dat die pandemie ons nu overkomt en niet 20 jaar geleden.
Wat de Heilige Geest ons wel leert is dat 'ieder mens zich moet onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God, en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld, zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat, en wie daartegen ingaan, zullen over zichzelf een oordeel halen'. Je durft dus nogal wat aan om je te verzetten tegen het door God ingestelde gezag wat vraagt om kerkdiensten vanwege de bescherming van de volksgezondheid af te schalen en online uit te zenden. 'Onderwerp u dan omwille van de Heere aan alle menselijke orde, hetzij aan de koning, als hoogste machthebber,'
Plaats reactie