Gelezen, gedacht, gehoord...

Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/re ... h-a4041070

Refo's, omringd door de vijand, emanciperen zich. Een mijns inziens heldere bijdrage van Franca Treur over ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/re ... h-a4041070

Refo's, omringd door de vijand, emanciperen zich. Een mijns inziens heldere bijdrage van Franca Treur over ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar.
Het probleem is vrij overzichtelijk. De oplossing ontbreekt. Een welgemeend advies, of een aanzet tot een debat hoe om te gaan met een conservatief christelijke minderheid op basis van onze cultureel verworven grondrechten had dit artikel aan kracht laten winnen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/re ... h-a4041070

Refo's, omringd door de vijand, emanciperen zich. Een mijns inziens heldere bijdrage van Franca Treur over ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar.
Inderdaad een heldere schets van de ontwikkelingen. Vanuit haar oogpunt bekeken een fris stuk. Maar hoe nu verder.....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Het probleem is vrij overzichtelijk. De oplossing ontbreekt. Een welgemeend advies, of een aanzet tot een debat hoe om te gaan met een conservatief christelijke minderheid op basis van onze cultureel verworven grondrechten had dit artikel aan kracht laten winnen.
Waarom weer negatief afsluiten? Zij schrijft in de NRC en heeft daarmee een lezerspubliek dat niet of nauwelijks iets weet van de gereformeerde gezindte. De eerste stap is daarom duiding van de huidige situatie, zoals zij doet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Ambtenaar schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/re ... h-a4041070

Refo's, omringd door de vijand, emanciperen zich. Een mijns inziens heldere bijdrage van Franca Treur over ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar.
Ik vind het een treurig artikel.
Waarom blijft zij roeren in iets wat zij allang achter zich had gelaten?
Wordt zij gezien als DE kenner van de refo gezindte?
Nog even en M t H komt ook weer met zo'n stuk, over de zwaar gereformeerden. Ervaring opgedaan in de vijftiger jaren immers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/re ... h-a4041070

Refo's, omringd door de vijand, emanciperen zich. Een mijns inziens heldere bijdrage van Franca Treur over ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar.
Het probleem is vrij overzichtelijk. De oplossing ontbreekt. Een welgemeend advies, of een aanzet tot een debat hoe om te gaan met een conservatief christelijke minderheid op basis van onze cultureel verworven grondrechten had dit artikel aan kracht laten winnen.
Die oplossing kan zij ook niet aanreiken.
Volgens mij is het heel belangrijk dat er een volwassen gesprekscultuur op gang komt, met oog voor verschillen. Waarom gelijk in de gordijnen springen als iemand een andere mening heeft? Daar mankeert het vaak aan.
Een andere denkrichting is dat de vroegere top-down-benadering niet meer werkt.
Zoals Franca in dat artikel schrijft: er wordt nu niet meer ronduit gezegd dat homoseksualiteit een gruwel is in de ogen van de Heere, maar er vindt gesprek plaats. Dat is winst, maar slechts een begin. Dat geldt ook voor andere standpunten, zoals zij al noemde: scheiding, werkende moeders, vrouwen in leidinggevende posities, al dan niet in de kerk, enz.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Waarom weer negatief afsluiten? Zij schrijft in de NRC en heeft daarmee een lezerspubliek dat niet of nauwelijks iets weet van de gereformeerde gezindte. De eerste stap is daarom duiding van de huidige situatie, zoals zij doet.
Een week of wat terug opinieerde Stefan Paas daar wel over in het NRC. Dus in dat licht is zo'n artikel mosterd na de maaltijd en is het artikel enkel behulpzaam voor de framing van de moderne westerse arrogant intellectualistische D66'er die minzaam neerziet op datgene wat er op een platteland gebeurd en enkel een zelfbevestiging van wat de Randstedelingen toch al vonden van dat achterbleven zooitje fundamentalisten.

Waarom zo negatief? Omdat van een atheïstisch ingestelde ideologie niets goed kan voortkomen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Die oplossing kan zij ook niet aanreiken.
Volgens mij is het heel belangrijk dat er een volwassen gesprekscultuur op gang komt, met oog voor verschillen. Waarom gelijk in de gordijnen springen als iemand een andere mening heeft? Daar mankeert het vaak aan.
Een andere denkrichting is dat de vroegere top-down-benadering niet meer werkt.
Zoals Franca in dat artikel schrijft: er wordt nu niet meer ronduit gezegd dat homoseksualiteit een gruwel is in de ogen van de Heere, maar er vindt gesprek plaats. Dat is winst, maar slechts een begin. Dat geldt ook voor andere standpunten, zoals zij al noemde: scheiding, werkende moeders, vrouwen in leidinggevende posities, al dan niet in de kerk, enz.
Natuurlijk wel. Het gaat erom hoe de samenleving met minderheden omgaat. Of die minderheid nu een horeca-ondernemer is in coronatijd of een christelijke conservatieve boer op de Veluwe.
Daar moet je dus een visie op hebben en die visie lees ik niet terug.

De volwassen gesprekscultuur die nu overigens wordt nagestreefd leidt overigens linea-reactie naar acceptatie van alle verworven moderne vrijheden. Ik denk dat een conservatieve christen het daar niet mee eens is.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Die oplossing kan zij ook niet aanreiken.
Volgens mij is het heel belangrijk dat er een volwassen gesprekscultuur op gang komt, met oog voor verschillen. Waarom gelijk in de gordijnen springen als iemand een andere mening heeft? Daar mankeert het vaak aan.
Een andere denkrichting is dat de vroegere top-down-benadering niet meer werkt.
Zoals Franca in dat artikel schrijft: er wordt nu niet meer ronduit gezegd dat homoseksualiteit een gruwel is in de ogen van de Heere, maar er vindt gesprek plaats. Dat is winst, maar slechts een begin. Dat geldt ook voor andere standpunten, zoals zij al noemde: scheiding, werkende moeders, vrouwen in leidinggevende posities, al dan niet in de kerk, enz.
Natuurlijk wel. Het gaat erom hoe de samenleving met minderheden omgaat. Of die minderheid nu een horeca-ondernemer is in coronatijd of een christelijke conservatieve boer op de Veluwe.
Daar moet je dus een visie op hebben en die visie lees ik niet terug.
Met alle respect, maar daar gaat het vaak mis. Het gaat er niet om hoe de samenleving met minderheden omgaat, want daar kan je weinig aan doen. Wel hoe je zelf met de seculiere samenleving omgaat. Als je daar een boek met goede handvatten over wilt lezen, kan ik je het boek Vreemdelingen en priesters, van Stefan Paas, aanbevelen.
Herman schreef:De volwassen gesprekscultuur die nu overigens wordt nagestreefd leidt overigens linea-reactie naar acceptatie van alle verworven moderne vrijheden. Ik denk dat een conservatieve christen het daar niet mee eens is.
Dat hoeft niet persé. Kijk naar de onderwerpen waarover langzamerhand al wel gesprek mogelijk is (homoseksualiteit, scheidingen). Dat wordt wel afgewezen, maar de personen erachter worden wel steeds meer geaccepteerd (al is er nog veel te winnen, dat geef ik gelijk toe).

Juist dat zwart-wit denken zou minder moeten worden ('nuance leidt linea-recta naar acceptatie').
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:Waarom weer negatief afsluiten? Zij schrijft in de NRC en heeft daarmee een lezerspubliek dat niet of nauwelijks iets weet van de gereformeerde gezindte. De eerste stap is daarom duiding van de huidige situatie, zoals zij doet.
Een week of wat terug opinieerde Stefan Paas daar wel over in het NRC. Dus in dat licht is zo'n artikel mosterd na de maaltijd en is het artikel enkel behulpzaam voor de framing van de moderne westerse arrogant intellectualistische D66'er die minzaam neerziet op datgene wat er op een platteland gebeurd en enkel een zelfbevestiging van wat de Randstedelingen toch al vonden van dat achterbleven zooitje fundamentalisten.

Waarom zo negatief? Omdat van een atheïstisch ingestelde ideologie niets goed kan voortkomen.
En uit onze reformatorische gezindte ook niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Met alle respect, maar daar gaat het vaak mis. Het gaat er niet om hoe de samenleving met minderheden omgaat, want daar kan je weinig aan doen. Wel hoe je zelf met de seculiere samenleving omgaat. Als je daar een boek met goede handvatten over wilt lezen, kan ik je het boek Vreemdelingen en priesters, van Stefan Paas, aanbevelen.
Heel het samenleven is gebaseerd op de vraag hoe je omgaat met de ander. Dat is toch helemaal niks vreemds? Het tegenovergestelde is dat heel de samenleving uitgaat van haar eigen idee en dat egocentrisch probeert door te voeren. Politiek gezien is de verspintering daar een goed voorbeeld van: BBB, Bijéén, 50+ zitten daar allemaal voor hun eigen specifieke belang en niet omdat ze een aansprekende integrale visie op de samenleving hebben.
Bedankt overigens voor je boekentip.
Tiberius schreef: Dat hoeft niet persé. Kijk naar de onderwerpen waarover langzamerhand al wel gesprek mogelijk is (homoseksualiteit, scheidingen). Dat wordt wel afgewezen, maar de personen erachter worden wel steeds meer geaccepteerd (al is er nog veel te winnen, dat geef ik gelijk toe).

Juist dat zwart-wit denken zou minder moeten worden ('nuance leidt linea-recta naar acceptatie').
Het probleem van communiceren met heldere grenzen is dat dit vaak verwart wordt met het vellen van een persoonlijk oordeel. Zo ervaar ik dat. Ik heb me persoonlijk zeer gestoord aan de briefwisseling van De Bruijn in het rd. Dat wordt nu als een vlag gehesen op het schip van de emanciperende refo. Onder druk van deze opinie en onder druk van de inspectie op refo-scholen zal de acceptatie alleen maar toenemen en niet afnemen.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Ik vind het een treurig artikel.
Waarom blijft zij roeren in iets wat zij allang achter zich had gelaten?
Wordt zij gezien als DE kenner van de refo gezindte?
Nog even en M t H komt ook weer met zo'n stuk, over de zwaar gereformeerden. Ervaring opgedaan in de vijftiger jaren immers.
De eerste twee alinea's uit haar bijdrage vind ik een erg relevante observatie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Gelezen in John G. Patons boek "Zendeling op de Nieuwe Hebriden" (Utrecht, z.j. pg. 18):
"Het verhaal zegt, dat mijn vader gedurende deze veertig jaren maar driemaal verhinderd was de godsdienstoefening aldaar bij te wonen. Eens omdat de sneeuw zo hoog lag, dat hij er niet door kon (...) en eens door het uitbreken van een vreselijke cholera-epidemie te Dumfries. Alle verkeer tussen de stad en de omliggende dorpen werd openlijk verboden; en de boeren en dorpsbewoners, vermoedende dat geen cholera mijn vader op zondag thuis zou doen blijven, zonden een gezantschap tot mijn moeder, om haar te verzoeken te bewerken, dat hij de godsdienstoefening voor deze ene maal niet ging bijwonen.
Dit was echter onnodig. Waar het leven van andere mensen op het spel stond, kwam zijn godsvrucht zelf hem te hulp."
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/23/re ... h-a4041070

Refo's, omringd door de vijand, emanciperen zich. Een mijns inziens heldere bijdrage van Franca Treur over ontwikkelingen in de afgelopen 30 jaar.
Ik vind het een treurig artikel.
Waarom blijft zij roeren in iets wat zij allang achter zich had gelaten?
Wordt zij gezien als DE kenner van de refo gezindte?
Nog even en M t H komt ook weer met zo'n stuk, over de zwaar gereformeerden. Ervaring opgedaan in de vijftiger jaren immers.
Ik zie hierin totaal geen roeren in. Maar gewoon een helder duiden van ontwikkelingen. Ik vind het een goed stuk.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Isala »

Een stukje overgenomen uit het laatste werk van John Owen. We maken hier kennis met Owens rijkste en meest volgroeide geschriften. Hij richt in dit boek onze aandacht op Christus, het hart van het Evangelie.

We moeten dus nadenken over de ware aard van deze heerlijke, goddelijke vernedering, die Christus gewillig ondernam om onze Middelaar te zijn. We moeten er ook op letten dat Christus in het verenigen van de menselijke met Zijn goddelijke natuur haar niet in een goddelijke, geestelijke natuur veranderde, maar haar volkomen behield met al haar wezenlijke, menselijke eigenschappen en vermogens. Christus leefde en leed dus werkelijk, werd echt in Zijn ware menselijke natuur beproefd, verzocht en verlaten, precies zoals elk ander mens geleefd en geleden had kunnen hebben. Hij was net als elk ander mens aan al het aardse kwaad blootgesteld.

De heerlijkheid van Christus’ vernedering vloeide voort uit zowel de wijsheid van de Vader als de liefde van de Zoon. Het was het hoogste bewijs van Gods tedere zorg voor Zijn zondige, menselijke schepselen. Wat kan hiermee vergeleken worden? Het is de heerlijkheid van het christelijk geloof en levengevende kracht van elke evangelische waarheid. Het is een mysterie dat de grootheid van God verheerlijkt. Gezien de oneindige afstand tussen God en Zijn schepping is het niet verwonderlijk dat al Zijn werken en wegen niet door Zijn schepselen kunnen worden verstaan (Joh. 11:7; 11:33-36).

Christus is een Heiligdom, een veilige Toevlucht voor allen die hun vertrouwen op Hem stellen. En waarnaar zou een verontrust mens die naar een veilige plaats vlucht uitzien? Dat al zijn noden vervuld worden, dat hij van al zijn angsten verlost en tegen alle gevaren beschermd wordt. Zo is de Heere Christus voor alle zielen die onder hun zonden gebukt gaan. Christus is voor ons een Toevlucht in al onze geestelijke zorgen en moeiten (Hebr. 6:18).

Drukt het zondebesef u neer? Gaat u gebukt onder de verdrukking van een geestelijke vijand? Wandelen wij als gevolg hiervan in de duisternis en hebben we geen licht?
Eén blik op de heerlijkheid van Christus zal ons kracht geven en ons troosten. We moeten weten dat Christus zowel gewillig als bekwaam is om ons te helpen en al onze noden te vervullen. Zal Hij niet al onze gebeden om hulp naar Zijn oneindige wijsheid beantwoorden? Zal Hij niet alles voor ons doen wat voor ons noodzakelijk is om voor eeuwig behouden te worden? Zal Hij niet een Heiligdom voor ons zijn? Wij hebben geen reden om bang te zijn dat Hij niet bekwaam of machtig is, want door Mens te worden verloor Hij als de almachtige God niets van Zijn macht, noch van Zijn oneindige wijsheid en heerlijke genade. Hij kon nog steeds alles doen wat Hij als God van eeuwigheid kon doen. Ja, Christus is zeer gewillig en bekwaam om ons te helpen. Wanneer we hierin niet Zijn heerlijkheid zien, komt dat omdat er geen geloof in ons is.

Ik spoor u dus aan om veel tijd te besteden aan het overdenken van de heerlijkheid van Christus in Zijn vernedering. Tenzij we dit naarstig doen, is het onmogelijk om ons geloof gestaag op Christus te richten of bereid te zijn onszelf te verloochenen en ons kruis op te nemen, want Christus’ vernedering is het hoofdmotief voor deze plicht (Filip. 2:5-8).

Niemand verloochent zich echt die niet aan de zelfverloochening van de Zoon van God denkt. Want wat zijn de dingen die we ons zelf moeten ontzeggen? Zijn het niet onze goederen, onze rechten en vrijheden, familiebetrekking en ons leven? Dat zijn vergankelijke dingen, waarvan de dood ons zal scheiden, of we dat nu willen of niet.

Maar de heerlijkheid van Christus is tot in eeuwigheid. Gelovigen zullen er nooit van gescheiden worden. Heft dan elk moment dat u bemerkt dat u niet bereid bent om van deze wereld afstand te doen, uw oog op en aanschouw door het geloof de heerlijkheid van Christus Die Zichzelf vernietigde.


Auteur: John Owen (1616-1683)
Titel: De heerlijkheid van Christus, pg. 48-51
Uitg.: De Banier
ISBN: 9789402900996

Bron: Schatgraven - Gergem Terneuzen
Hora est!
Plaats reactie