Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Gehoord, in een preek, de volgende uitspraak:
Als we net zoveel deden voor onze arme ziel, als we doen om Corona buiten de deur te houden, wat zouden er veel mensen bekeerd worden.
Dan hoop ik dat we leren om niets te doen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Met niets doen heeft nog nooit iemand zich bekeerd.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hollander »

DDD schreef:Met niets doen heeft nog nooit iemand zich bekeerd.
Je begrijpt in het kader van mijn opmerking naar Jantje prima wat ik bedoel. ;)
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Guy schreef:
Jantje schreef:Gehoord, in een preek, de volgende uitspraak:
Als we net zoveel deden voor onze arme ziel, als we doen om Corona buiten de deur te houden, wat zouden er veel mensen bekeerd worden.
Citaat van Arminius? :jongle
Ik denk dat je wat meer context moet geven om misverstanden te voorkomen. :huhu
Het was aan het einde van de preek. De betreffende dominee wees erop dat we, als we God mogen kennen, niet bang behoeven te zijn voor het virus. We doen er alles aan om het virus buiten de deur te houden. Maar doen we er ook alles aan om ons te bekeren? In die context moet je het lezen. De verantwoordelijkheid werd in deze uitspraak sterk benadrukt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Hollander schreef:
DDD schreef:Met niets doen heeft nog nooit iemand zich bekeerd.
Je begrijpt in het kader van mijn opmerking naar Jantje prima wat ik bedoel. ;)
Ik mag toch aannemen dat jij de uitspraak van de betreffende dominee ook wel begrijpt? Of niet?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Jantje schreef:
Hollander schreef:
DDD schreef:Met niets doen heeft nog nooit iemand zich bekeerd.
Je begrijpt in het kader van mijn opmerking naar Jantje prima wat ik bedoel. ;)
Ik mag toch aannemen dat jij de uitspraak van de betreffende dominee ook wel begrijpt? Of niet?
In de context die je nu aangeeft is het een betere uitspraak dan wat je eerst aangaf.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

H. Bavinck schreef:Lidmaatschap van het volk en van de kerk, het ontvangen van de tekenen en zegelen des ver­bonds is niet genoeg. Het komt op persoonlijke bekering aan. Het verbond moet waarheid wor­den in eigen hart en leven. Dit aandringen op persoonlijke bekering geeft dan aan de Schotse predi­king zulk een religieus karakter, zulk een praktische strekking. Ze beweegt zich altijd tussen de beide polen van zonde en genade, van wet en evangelie. Ze daalt enerzijds af in de diep­ten van het menselijk hart, neemt zonder sparen alle bedekselen en voorwendselen weg, waarachter de mens zich voor de heiligheid Gods verbergt, en stelt hem in zijne armoede en ledigheid voor Gods aangezicht ten toon, maar dan komt ze anderzijds ook tot den alzo ver­slagene van geest met de beloften des Evangelies, put den rijkdom daarvan uit, beziet ze van alle zijden en past ze toe op alle omstandigheden van het leven.

In de preken van Ebenezer en Ralph Erskine vindt men dit alles terug. De exegese laat soms te wensen over. De vorm is niet meer van onze tijd. Aan het vernuft worden niet altijd de no­­­­di­ge perken gesteld. Maar er is een belangrijk element in, dat ons heden ten dage veelszins ont­breekt. Het treffendst komt dat uit, als wij preken als van de Erskines vergelijken met de stichtelijke lectuur, die tegenwoordig, vooral in de christelijke verhalen en romans, op de markt wordt gebracht. De geestelijke zielenkennis wordt er in gemist.

Het is alsof wij niet meer weten wat zonde en genade, wat schuld en vergeving, wat wedergeboorte en bekering is. In theorie kennen wij ze wel, maar wij kennen ze niet meer in de ontzaglijke realiteit van het leven. En daarom maakt de stichtelijke literatuur uit vroeger dagen altijd een gans anderen indruk dan die uit den jongsten tijd. Want, al staat ze ver van ons af en al is haar vorm voor ons verouderd, zij is en blijft natuurlijk in den echten zin des woords, terwijl die uit onze dagen, als zij aan de ziels­pro­blemen toekomt, onnatuurlijk en gekunsteld wordt. We voelen, bij het lezen der oude schrijvers, dat ons een stuk uit het leven wordt aangeboden; het is de realiteit zelve, die ons te aanschouwen wordt gegeven.
Bron: weblog Ds. P. de Vries
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Er is wel een wat getwist over een oude dan wel een jonge aarde.
Alles overziend ben ik geneigd om te spreken over een oude aarde.


De gevolgen van de tweevoudige ramp in het Japanse Fukushima –een tsunami, gevolgd door een nucleaire ramp– laten zich moeilijk overschatten: zelfs tien jaar na dato zijn die gigantisch.
(...)
Fukushima begint tien jaar nadat deze catastrofe plaatsvond, ook zo’n functie te krijgen, en dan vooral als schrikbeeld van wat een kernramp kan veroorzaken. Tegenstanders van kernenergie komen er geregeld mee op de proppen: kijk wat in Fukushima is gebeurd, dat wil je hier toch niet hebben?
(...)
Cijfers
Geen misverstand: de tweevoudige ramp aan de oostkust was afschuwelijk, en enkele cijfers kunnen dat onderstrepen. Het aantal doden als gevolg van de vloedgolf: bijna 20.000, terwijl na tien jaar nog zeker 2500 mensen worden vermist. Meer dan 6000 bewoners raakten gewond, bijna een half miljoen burgers moest worden geëvacueerd. Tien jaar na dato bedraagt het aantal geëvacueerden nog altijd zo’n 42.000.
De schade aan gebouwen, huizen, wegen, bruggen en spoorlijnen wordt geschat op omgerekend bijna 200 miljard euro. De kosten van de gigantische schoonmaakoperatie van het terrein van de centrale –bijna hetzelfde bedrag– komen daar nog eens bij. De ontmanteling van de centrale is tien jaar na dato nog altijd het dagelijks werk van duizenden werkers, en moet voltooid zijn ergens tussen 2041 en 2051.

Een grote uitdaging is het weghalen van de 4 meter lange reactorstaven uit de zes reactors. In Reactor Drie zijn er 5000 weggehaald met behulp van een robot. Vele duizenden staven in de overige reactors wachten op nog verwijdering. Verwacht wordt dat deze klus pas in 2031 is geklaard.

Lees het hele artikel in het Reformatorisch Dagblad:
https://www.rd.nl/artikel/918030-nog-ti ... puinruimen
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Willem87
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 nov 2020, 00:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Willem87 »

Mannetje schreef:
Willem87 schreef:
Posthoorn schreef:
DDD schreef:Zeker. In bepaalde gemeenten is het extra werk om aan alle gedachten van de dominee te voldoen.
Ik weet niet zo goed waar je heen wilt. Toen ik onlangs suggereerde dat jij nogal gemakkelijk dacht over geloof en bekering, wees je dat regelrecht van de hand. Maar nu heb je het weer over 'eenvoudige gelovigen' versus, ja, wat nu eigenlijk? Heb je alleen moeite met een 'ingewikkelde standenleer' of gaat het verder dan dat? Daar kom ik niet helemaal achter.
Overigens zie ik op het grondvlak van de GG wel een ontwikkeling, waarbij men vindt dat bekering wel 'geleidelijker' en 'minder duidelijk' kan dan zoals het vanouds in onze gemeenten werd geleerd. Die ontwikkeling was er trouwens al in de jaren 60-70, bijv. in de GG Gouda. Vandaar het conflict dat ontstond met ds. Van Gelder. Dan is er inderdaad wellicht niet zo veel verschil meer met de mainstream geloofsbeleving in de GKV en aanverwante kerken.
Standenleer is zeker ingewikkeld.
Dan word een ieder in een soort trap en maat gezet. De 1 zou wat meer bevorderd zijn in de genade als de ander.
Gelukkig hoor je dat niet in de Hervormde Kerk. Dan krijg je ook in de kerkenraad bijvoorbeeld andere ontwikkelingen.
Ik heb letterlijk gezien dat in de consistorie de kerkenraad zijn mond niet mocht en durfde openen.
Alleen wat de dominee zij was zogenaamd heilig. Met de rangorde van onheiligheid. Zo durf ik dat gerust te zeggen..
Jij was erbij dat je het letterlijk hebt gezien?
Uiteraard! Sterker nog gehoord, opgemerkt, overlegd in het hart.
En geen vrede erbij verkregen van God. En geen vrijmoedigheid om nog langer bij die gemeente te blijven.
Zeg maar gewoon Willem.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een stukje in de Saambinder, getiteld 'Naarstiglijk komen'. Een raak begin van een vermoedelijk interessante reeks.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:Een stukje in de Saambinder, getiteld 'Naarstiglijk komen'. Een raak begin van een vermoedelijk interessante reeks.
Ik vind de eerste aflevering heel sneu en belerend. Ik herken me in geen van de beschrijvingen, dus ook nog incompleet. Maar leuke bladvulling en blijkbaar voorziet het in een behoefte.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Een stukje in de Saambinder, getiteld 'Naarstiglijk komen'. Een raak begin van een vermoedelijk interessante reeks.
Ik vind de eerste aflevering heel sneu en belerend. Ik herken me in geen van de beschrijvingen, dus ook nog incompleet. Maar leuke bladvulling en blijkbaar voorziet het in een behoefte.
Nou, op basis van wat ik in mijn omgeving hoor, denk ik dat de dominee wel degelijk een goed beeld schetst.

Waarom vindt je het sneu en belerend?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Zou het echt zo zijn dat mensen zo'n stukje lezen en denken: ohh, voortaan naar mijn eigen dominee of ouderling luisteren, ohh, Komende zondag iets eerder opstaan... Nee toch.

Wat is volgens jou de zin van dit artikel?
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Eens met Ad. Het is altijd zo negatief ingestoken deze stukjes. Ik denk dat de mensen die in dit artikel worden beschreven de saambinder niet eens lezen
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Zou het echt zo zijn dat mensen zo'n stukje lezen en denken: ohh, voortaan naar mijn eigen dominee of ouderling luisteren, ohh, Komende zondag iets eerder opstaan... Nee toch.

Wat is volgens jou de zin van dit artikel?
Dit is een eerste aanzet; maar dat is wel een indringend begin, en ik denk dat een échte trouwe kerkganger dit wel degelijk naar binnen voelt komen.
FlyingEagle schreef:Eens met Ad. Het is altijd zo negatief ingestoken deze stukjes. Ik denk dat de mensen die in dit artikel worden beschreven de saambinder niet eens lezen
Wel. Want vader kijkt in de Saambinder welke dienst ze die ochtend gaan kijken, aldus het voorbeeld. Dus dan wordt de Saambinder wel degelijk gelezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Plaats reactie