Gelezen, gedacht, gehoord...

Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zonnebloem »

Vervolgde schreef:Pinksteren.

Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.

Ds C.B. Holland.
Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

Zonnebloem schreef:
Vervolgde schreef:Pinksteren.

Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.

Ds C.B. Holland.
Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....
Al is het in dit topic mogelijk niet de bedoeling, toch een korte reactie van mijn kant.

Centraal in het door mij geciteerde staat niet de mens en zijn beleving, maar de heiligheid van de wet. Uit bovenstaande reactie proef ik een voorbijgaan aan de wet. En dat is geheel in strijd met Gods woord. Op dit punt is deze predikant heel helder: Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Buiten de wet om is er voor een mens nooit een Pinksteren. Zonder Pinksteren is er niet de Geest die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt. Onze zaligheid hangt dus af van ons verhouden tot de wet!

En het zijn binnen de grens van de wet luistert scherp. Er zal geen tittel noch jota van de wet vallen. Gods ogen zien scherper dan onze ogen, zodat verbloemen of ontkennen van de overtreding zinloos is. In moderne termen: Gods computer heeft geen ‘undo-knop’, ‘knipinstrumenten’, of andere digitale foefjes om onszelf mooier te laten overkomen. God handhaaft zijn wet tot in het kleinste detail. Alles wat we gedaan, gedacht en nagelaten hebben, moeten we verantwoorden. Hij velt een rechtvaardig oordeel.

Zo blijft het kardinale punt dit wat ik reeds eerder postte
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 54#p903854
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zonnebloem »

Vervolgde schreef:
Zonnebloem schreef:
Vervolgde schreef:Pinksteren.

Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.

Ds C.B. Holland.
Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....
Al is het in dit topic mogelijk niet de bedoeling, toch een korte reactie van mijn kant.

Centraal in het door mij geciteerde staat niet de mens en zijn beleving, maar de heiligheid van de wet. Uit bovenstaande reactie proef ik een voorbijgaan aan de wet. En dat is geheel in strijd met Gods woord. Op dit punt is deze predikant heel helder: Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Buiten de wet om is er voor een mens nooit een Pinksteren. Zonder Pinksteren is er niet de Geest die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt. Onze zaligheid hangt dus af van ons verhouden tot de wet!

En het zijn binnen de grens van de wet luistert scherp. Er zal geen tittel noch jota van de wet vallen. Gods ogen zien scherper dan onze ogen, zodat verbloemen of ontkennen van de overtreding zinloos is. In moderne termen: Gods computer heeft geen ‘undo-knop’, ‘knipinstrumenten’, of andere digitale foefjes om onszelf mooier te laten overkomen. God handhaaft zijn wet tot in het kleinste detail. Alles wat we gedaan, gedacht en nagelaten hebben, moeten we verantwoorden. Hij velt een rechtvaardig oordeel.

Zo blijft het kardinale punt dit wat ik reeds eerder postte
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 54#p903854
Mijn vraag was alleen: is een zondaar geestelijk dood als Gods Geest hem levend maakt. Maar nu begrijp ik dat de heiligheid van de wet hier centrall staat. Dat begreep ik niet.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

Vervolgde schreef:
Zonnebloem schreef:
Vervolgde schreef:Pinksteren.

Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.

Ds C.B. Holland.
Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....
Al is het in dit topic mogelijk niet de bedoeling, toch een korte reactie van mijn kant.

Centraal in het door mij geciteerde staat niet de mens en zijn beleving, maar de heiligheid van de wet. Uit bovenstaande reactie proef ik een voorbijgaan aan de wet. En dat is geheel in strijd met Gods woord. Op dit punt is deze predikant heel helder: Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Buiten de wet om is er voor een mens nooit een Pinksteren. Zonder Pinksteren is er niet de Geest die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt. Onze zaligheid hangt dus af van ons verhouden tot de wet!

En het zijn binnen de grens van de wet luistert scherp. Er zal geen tittel noch jota van de wet vallen. Gods ogen zien scherper dan onze ogen, zodat verbloemen of ontkennen van de overtreding zinloos is. In moderne termen: Gods computer heeft geen ‘undo-knop’, ‘knipinstrumenten’, of andere digitale foefjes om onszelf mooier te laten overkomen. God handhaaft zijn wet tot in het kleinste detail. Alles wat we gedaan, gedacht en nagelaten hebben, moeten we verantwoorden. Hij velt een rechtvaardig oordeel.

Zo blijft het kardinale punt dit wat ik reeds eerder postte
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 54#p903854
Onze zaligheid hangt van 1 ding af: van een waar geloof in Jezus Christus. Het zal u misschien enigzins onwelgevallig in de oren klinken maar er zijn nogal wat manieren waarop God de Heilige Geest zondaren tot Jezus brengt.

A: Sommigen worden schielijk, in korte tijd overgebracht. B: Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis. C: Sommigen op evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden en verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap. D: sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van waarheden: in bedaardheid zien zij hun zondige en ellendige staat buiten Christus. (...) Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geene verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, een zoete goedkeuring van waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van de zaligheid in Christus (...). E: sommigen worden bekeerd met vele wisselingen van droefheid, blijdschap enz. (...).
Brakel

Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen
niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een
lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest
buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn
gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan
zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging
af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle
naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja
godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als
het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere
hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is
als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene
wegen Gods kennen.
Immens

Meent ge, dat elk een op een en dezelfde wijze uit de natuurstaat in de genadestaat komt? Neen, dat geschiedt op verscheidene wijzen. Met de één gaat het bard toe, en het is een barre noorden wind die er waait; met de ander gaat het zacht toe, 't is als het suizen van een zachte stilte, een liefelijke zuidenwind die hen bewaait; de een wordt als voorbij en door de hel gesleept, de ander wordt als voorbij en door de hemel geleid; de een geschiedt het met vele verschrikkingen en vervaarnissen, de ander met veel vrijmoedigheid en blijdschap. De Heere is vrij in Zijn doen".
Smytegelt

Heeft ieder die de droefheid naar God kent evenveel smart? Nee, er is diepe smart en minder diepe smart. Bij de wedergeboorte kent iedereen pijn, maar sommigen hebben erger pijn dan anderen.

Denk aan mensen die van nature onbuigzamer en hoogmoediger van aard zijn dan anderen. Zij vernederen zich niet zo gemakkelijk. Deze mensen moeten dieper verootmoedigd worden. Sommige mensen zijn groter overtreders geweest dan anderen. Hun droefheid zal groter zijn en in overeenstemming met de zonden die zij gedaan hebben.

In het dagelijks leven moet bij sommige mensen de pus verwijderd worden met een naald, bij anderen moet dat gebeuren met een lancet. Zeer verdorven zondaren moeten zelfs verwond worden met de hamer van de wet.

De Heere heeft sommige zondaren bestemd voor een hogere dienst. Daartoe worden zij ook bekwaam gemaakt. Om uitnemende dienstknechten van God te worden, moeten ze ook diep verootmoedìgd worden. Het is Gods gewone weg om degenen die Hij bestemt om pilaren in Zijn Kerk te worden meer te louteren dan anderen. Paulus, de prins der apostelen, kende drie dagen dat hij niet at en dronk. Hij moest als vaandeldrager Gods Naam dragen voor de heidenen. Daarom werd hij dieper doorboord met berouw.
Watson

U bent bevreesd, dat u nooit zulk een diep gevoel van uw zonde en schuld
gehad hebt als vereist wordt om tot Christus te kunnen komen.

Bedenk dan dat God niet iedereen dezelfde mate van werkingen schenkt. Sommigen geeft Hij een dieper gevoel van zonde en anderen minder, overeenkomstig de onderscheiden bezigheden, waartoe Hij hen roept.

Sommigen roept Hij tot het werk der ambtelijke bediening, en dezen behoeven een diepere bevinding. Want veel zielen zijn aan hun zorg toevertrouwd, van welke taak zij rekenschap zullen moeten afleggen. Zij moeten de twijfelingen van velen opklaren, en moeten geoefend worden teneinde bekwaam gemaakt te worden voor hun ambt.

Anderen kennen niet zo’n diep gevoel van hun zonden vanwege de omgeving, waarin zij leven. Werden sommigen even diep geoefend als anderen, dan zouden de mensen, die bij hen wonen, hen voor volslagen krankzinnig aanzien; zij zouden hen niet kunnen verdragen en Gods Naam zou door deze atheïsten ontheiligd worden. Maar wat het gevoel der zonde betreft, vraag ik u, of u er ooit zóveel van gevoeld hebt, dat het u bracht tot een vernedering en verfoeien van uzelf?
Guthrie

Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden. Ik durf niet beslist zeggen, dat God geen gebruik maakt van Zijn koninklijk, soeverein recht, in de bekering van sommigen, wie God genade bewijst, zonder die zware, wettische overtuigingen, ja ik denk, dat Christus tot sommigen komt gelijk een ree of gelijk een welp der herten, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen, met wie Hij zich niet houdt aan de regel, die Hijzelf gesteld heeft en die Hij uit de hel rukt, zonder die voorbereidingen, of dat Hij die tenminste plotseling werkt. Ik zie er niets bezwarends in, dat, evenals God in Zijn handelingen in de natuur vrij blijft in Zijn bedelingen, wij ook Zijn bedelingen in de genade niet kunnen navorsen. Dit is echter zeker, dat Hij nieuwe gebouwen opricht van ongeschikt en knoestig hout en het moet wel gering en onhandelbaar leem zijn, waarvan Christus, Die alle dingen nieuw maakt, geen vat der barmhartigheid formeren kan. De ene natuur of soort van schepsel in een ander te veranderen, zoals een leeuw in een lam, en te maken dat de wolf met het lam verkeert en de luipaard bij de geitenbok neerligt en het kalf en de jonge leeuw en het mestvee tezamen, en dat een klein jongske ze zal drijven, is het eigen werk van de Almacht, wat ook de voorbereidingen of de ongeschiktheid van zondaren is.
Rutherford

Vergelijk uw eigen gevoelens niet met die van andere mensen. Sta uzelf ook niet toe om ontmoedigd te worden, omdat u niet de intense droefheid of de levende vreugde bezit waar anderen van gewagen. God beveelt u niet te gevoelen zoals die en die. Hij smeekt dat u zich bekeert en gelooft. U moet zich richten naar Zijn Woord, en niet naar de verschillende gestalten en gevoelens van uw buurvrouw.
De Heilige Geest handelt met geen twee harten hetzelfde. Hij opent sommige harten met de zachtste aanraking van Zijn liefde. Anderen lijkt Hij open te rukken, als met een breekijzer of door opschrikkende oordelen.
Betwijfel niet de oprechtheid van wat in uw eigen hart leeft, omdat niemand anders precies hetzelfde heeft gehad. De Heere geeft geen voorschriften. Hij is soeverein. Hij zal u zalig maken zoals Hij verkiest. Weest dankbaar dat u zalig kúnt worden. Zie toe, dat u niet tegenspreekt en twijfelt, totdat de Heilige Geest u overgeeft om ‘ongevoelig te worden’.
Theodore L. Cuyler


‘Als de palmboom van Zeilan zijn vruchten voortbrengt, barst de bolster open met een knal die het bos doet schudden. Maar duizenden andere, gelijkwaardige bloemen, openen zich in de morgen zonder dat de dauwdruppels enig geluid horen. Even zovele zielen beginnen te bloeien in genade, en de wereld hoort noch wervelwind noch storm’.
Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

@ Jeremiah
De citaten die jij post zijn Bijbels!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:@ Jeremiah
De citaten die jij post zijn Bijbels!
Volgens mij ook. Maar ja, ik ben wel eens dom. Soms moet ik erop gewezen worden wat er eigenlijk staat. We zijn soms slechte Bijbellezers. Ik weet niet hoe het anderen gaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

Opnieuw een korte reactie, omdat dit geen discussie topic is.
Jeremiah schreef:Onze zaligheid hangt van 1 ding af: van een waar geloof in Jezus Christus.
Goddank is dit NIET waar! De zaligheid hangt niet af van het geloof van wie dan ook. De zaligheid hangt af van Jezus Christus zelf, want in Hem is de zaligheid. En dat Hij is de oorzaak van de zaligheid van alle gezaligden, ligt in het feit dat Hij gehoorzaamheid heeft geleerd door zijn lijden. Er is zaligheid door voldoening. Voldoening vooronderstelt schuld en gehoorzaamheid vooronderstelt het gebod. Wordt Jezus los gemaakt van die schuld (want hij droeg alle zonden, d.w.z. alle overtreding van de wet), dan is Hij ook niet langer het zoenoffer. Zo geldt dat de Geest de wet niet loslaat, maar ook dat Jezus de wet niet loslaat. Hij kwam om te vervullen wat de mens niet kan en nochtans moest vervullen. Een Jezus zonder de wet is niet de Jezus van de Bijbel.
Jeremiah schreef:Het zal u misschien enigzins onwelgevallig in de oren klinken maar er zijn nogal wat manieren waarop God de Heilige Geest zondaren tot Jezus brengt.
De weg tot Christus was niet het onderwerp in behandeling.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.

Romeinen 3

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.

Romeinen 3

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.

Romeinen 3

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.
Wat leerde jij vroeger en hoe ben je er achter gekomen dat het Bijbels is ?
Heb je meerdere bronnen gebruikt ?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.

Romeinen 3

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.
Wat leerde jij vroeger en hoe ben je er achter gekomen dat het Bijbels is ?
Heb je meerdere bronnen gebruikt ?
Mag ik zo vrij zijn om dat niet op een openbaar forum te zeggen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

O ja als je dat niet wilt, mag ook per pb.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:O ja als je dat niet wilt, mag ook per pb.
Nee, vooruit hier heel kort. Ik heb in de loop van mijn leven verschillende kinderen van God ontmoet, die je onderwezen als een Aquilla en een Priscilla. Dat kan wel eens wat overhoop halen, maar als je het nut ervan gaat leren is het wenselijk. Ik heb dan niet zomaar over wat 'vrome mensen', dat moeten wel wel in de gaten houden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:De wet blijft belangrijk, maar maar volgen de Romeinen brief is de zaligheid niet uit de wet, maar uit het geloof in de Heere Jezus.

Romeinen 3

29 Is God een God der Joden alleen? en is Hij het niet ook der heidenen? Ja, ook der heidenen; 27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door wat wet? Der werken? Neen, maar door de wet des geloofs. 28 Wij besluiten dan, dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt, zonder de werken der wet.
Het kardinale punt is wel de vraag: Wat is geloof. Wat is door het geloof gerechtvaardigd? Ik denk dat hier hele grote verschillen zijn bij de forummers. Dat verstaan lijkt me het allerbelangrijkste om de gehele Bijbel te kunnen lezen. Verstaan doen we het van nature niet, want ik geloof dat we Gods Woord alleen kunnen verstaan, niet door ons verstand enkel, maar door het Licht dat God erover geeft. Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg. Ik wil hier niet verder over in discussie. Toch zou ik wel aan Vervolgde willen vragen of dit on-Bijbels is? Ik heb zoveel meegemaakt waarvan ik ooit gedacht heb dat het Bijbels was, maar door nader onderwijzen bleek het dan toch anders te zijn. Maar ik laat het natuurlijk vrij om er niet op in te gaan. Ik ga niet mee met on-Bijbelse gedachten. Het moet wel gegrond zijn op dit ene fundament: Het onveranderlijke Woord van God.
De reactie van Dia is ingegeven door een verwoording waarbij geloof hoger wordt gewaardeerd dan de wet van God. Hij trekt een aantal lijnen en legt dan de vraag voor, of de door hem weergegeven lijnen Bijbels zijn. Omdat het niet gaat om het voeren van discussie, heeft hij kennelijk een ander doel, meer persoonlijk doel op het oog. Ik waardeer deze open opstelling. Evenwel is het gevraagde niet eenvoudig te beantwoorden, zodat ook ik volsta met het trekken van een aantal lijnen.

1 Wat is geloof?
Geloof is er in velerlei soorten en maten. In de wereld heeft geloof op dit moment ook weer volop aandacht. Woorden als complotdenkers en fundamentalisten komen dagelijks voorbij. Toch kun je deze mensen ook beschrijven als gelovigen. Dat het met geloof erg mis kan gaan weet de wereld ook. Vandaar alle aandacht voor ‘fake-news’. Het geloven is dus iets dat behoort tot ons mens-zijn.
Echter dit inhoud van het geloof kan heel verschillend zijn, waarbij bedacht moet worden dat elk mens handelt vanuit zijn of haar geloof. Ik schreef daar eerder dit over.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 66#p904166

Nu wil ik niet verder gaan over de inhoud van het geloof, over haar kracht, over de ontaarding in het geloof. Ik volsta door vast te stellen dat Dia gelijk heeft dat het hier gaat om een kardinaal punt.

2 Wat doet geloof?
Het geloof doet de mens werkzaam zijn. Het geloof uit zich in leven. Het geloof geeft een geestelijk leven. Daarmee is geloof ook getypeerd als een zeer persoonlijke zaak. Zo kan worden gesproken voor de ontwikkeling en de groei in dit geestelijk leven. Maar ook over uitwassen in het geestelijk leven. Dat zijn allemaal tere en persoonlijke zaken. Een belangrijke vraag is of een mens met dit geestelijke leven wordt geboren of niet?
En hier doet zich het eerste grote verschil in denken voor. Een seculier persoon zal zeggen: ja, daar wordt een mens mee geboren. Een christen geeft op grond van Gods woord het tegenover gestelde antwoord. De christen belijdt dood te zijn in zonden en in misdaden. Hierin ligt de belijdenis dat het natuurlijk verstand tekortschiet om de dingen des Geestes te kunnen verstaan. Een christen belijdt daarom dat zijn geloof een gave Gods is dat hij ontvangt door de Geest. Ook belijdt hij dat de Geest hem in alle waarheid inleidt.

Nu wil ik niet verder ingaan op dit geestelijk leven, maar volstaan met de constatering dat Dia ook op dit punt de Bijbel aan zijn zijde heeft.

3 Hoe uit het geestelijk geloofsleven zich?
Je hoort nogal eens de oproep om te gaan getuigen. Deze mensen missen het geestelijk leven, want er staat geschreven dat een christen getuige is; gij zijt mijn getuigen. Het gezonde christelijke leven, in doen, laten en spreken, is het hele getuigenis. Zo komt het geestelijk leven in daden tot uiting ten gunste van het welzijn van zijn naaste. Het geestelijke leven zoekt ook contact. Daarvoor heeft het haar taal, want zonder taal is er geen communicatie. Die taal wordt genoemd: de tale Kanaäns. Ik schreef daar eerder dit over:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 58#p911958

Spreekt men deze taal, dan begrijpt en verstaat men elkaar. Ook hierin heeft Dia dus gelijk als hij schrijft: Dan vallen alle aardse en menselijke gedachten wel weg.

Er is een veelheid om te schrijven, toch hoop ik dat dit voor Dia voldoende is ter beantwoording van de vraag. Verder onderstreep ik nogmaals het persoonlijke en tere van deze zaken, die zich niet altijd lenen voor een openbaar gesprek. Contact per PB is dan meer aangewezen.
Plaats reactie