Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Maarten Luther schreef:Sommigen weigeren om medicijnen in te nemen, en mijden geen plaats of persoon waar hun aanwezigheid niet is vereist. Zó gaat het niet goed lieve vrienden! Gebruik de medicijnen, neem en doe wat zou kunnen helpen, ontsmet je huis, tuin en straat. Mijd ook personen en plaatsen, waar je naaste je niet nodig heeft. En gedraag je als iemand die graag een grote stadsbrand wil helpen blussen. Want wat is de pest anders dan een vuur, dat geen hout en stro, maar lichaam en leven opvreet.

Ik zal God bidden dat Hij ons genadig wil bewaren en beschermen. Dan wil ik ook helpen met het uitroken (uitroken van huizen waarin iemand overleden was, waarbij ook kleding en huisraad en beddengoed werden verbrand), de lucht in huis verversen, medicijnen geven en nemen, én plaats en persoon mijden waar men mij niet nodig heeft, opdat ik mijzelf niet zal verwaarlozen en bovendien ook anderen zou aansteken en besmetten, en dat ik zó door mijn nalatigheid de oorzaak van andermans dood zou zijn.

Wil God mij echter wegnemen, dan zal Hij mij wel weten te vinden. In dat geval heb ik toch gedaan wat Hij wilde dat ik zou doen, en ben ik niet schuldig aan mijn eigen dood of aan de dood van andere mensen. Waar echter mijn naaste mij nodig heeft, wil ik geen plaats of persoon mijden, maar onbezorgd gaan en helpen zo goed ik kan, zoals al eerder is gezegd. Kijk, dat is een echt godvrezend geloof, dat niet roekeloos of vermetel is, en God ook niet verzoekt.
Uit: Ob man vor dem sterben fliehen möge. 1527 (Drucke), vgl. WA 23, S. 365 ff
Bron: info@maartenluther-citaten.nl
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Satan rijdt echter op de zwakheid van velen, door hen te bewijzen, dat zij Christus niet waardig zijn; dat is de manier van een sophist, een duidelijke waarheid te bewijzen, die niet geloochend kan worden. Doch er kan geen groter voordeel op de zonde en de Satan verkregen worden dan dit: Omdat ik Christus onwaardig ben en bovenmate zondig: en het is mijn innerlijke ervaring (terwijl Satan en geweten mij die waarheid onderwijzen, om mij tot een valse gevolgtrekking te leiden), daarom moet ik tot Christus komen zo onwaardig als ik ben. Immers vrije genade is uit haar zelve bewogen, om Gods welbehagen alleen, zonder enige beweging of handeling aan de zonde ontleend, zich over de zondaar uit te strekken, opdat, waar de zonde bovenmate werd zondigende, de genade kan zijn veel meer overvloedig. Dan ook geen dank aan Satan voor de influistering van een waar beginsel - gij zijt Christus onwaardig - teneinde een valse gevolgtrekking in te blazen: daarom moogt gij niet tot Christus komen, want de tegenovergestelde bewijsvoering is Evangelie-redekunde. Satans redenering zou goed zijn, zo er geen weg was, dan de wet, om het leven te geven. Omdat er echter een Zaligmaker is, een Evangelie, en een verse en levende weg naar de hemel, is de tegenovergestelde bewijsvoering het leven en de gelukzaligheid des zondaars.

Uit: de beproeving en zegepraal des geloofs, dr. Sam. Rutherford
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. F. Bakker schreef:De Joden antwoordden hem: Wij hebben een wet en naar onze wet moet Hij sterven, want Hij heeft Zichzelf Gods Zoon gemaakt. Joh. 19:7.

Pilatus stond voor een geval, waarin de wetgeving van het Romeinse rijk niet voorzag. Of het namelijk geoorloofd was, dat een mens zich gelijk aan God verklaarde. Overeenkomstig zijn wetgeving kon hij derhalve geen rechtsgronden tot veroordeling van Jezus vinden. Tot tweemaal toe moest hij verklaren: ‘Ik vind geen schuld in deze mens’. Inderdaad, wie van zichzelf beweerde Gode gelijk te zijn, moest naar de Joodse wet met de dood worden gestraft. Formeel gezien hadden de Joden dus gelijk. En wij weten het, de Joodse wetgeving berustte maar niet op menselijke inzichten, want God gaf aan Jakob Zijn wetten. Adam at van de boom, want hij wilde als God zijn, en toen moest hij overeenkomstig Gods heilige wet de dood sterven. Als God willen zijn is dodelijk. Formeel gezien hadden de Joden gelijk. Zij handhaafden slechts wat de Schepper reeds in het paradijs had ingesteld.

Maar dit was nu het vreselijke, zij waren alleen op de hoogte van de letter der wet. Zij hadden van de levende wet Gods een dood formalisme gemaakt. Het was een strakke, koude en dode rechtzinnigheid. Zij legden de vinger bij de oerzonde van de eerste mens, maar zij hadden nog nooit geleerd, dat zij zelf in Adam overtreders waren van dit grote gebod. Hadden de beschuldigers zelf de wet Gods verstaan, dan hadden zij het doodvonnis aan zichzelf toegekend in plaats van aan Christus. Zij verstonden de vloek der wet niet meer en daarom hebben zij ook het Evangelie niet verstaan, toen het onder hen verscheen. Zij dachten in Jezus een mens te ontmoeten, die God wilde zijn. Het omgekeerde was echter het geval: onder hen was God Die mens wilde zijn. Zelf meenden zij vrij te staan van de wet. Hadden zij schuldig gestaan, zij zouden Hem nodig gehad hebben om voor hen aan die wet te voldoen. Dan zou er in hun hart plaats zijn geweest voor de Zoon Gods, Die mens wilde zijn voor mensen die als God wilden zijn, en die daarom – naar de gegeven wet in het paradijs – de dood moesten sterven.

‘Wij hebben een wet’. Dat kunnen wij ook zeggen. Wij hebben een wet, die reeds aan de eerste mens is gesteld en die voor ieder mens geldt, omdat hij mens is. Naar deze wet moeten wij sterven, want wij hebben de grens overschreden, die ons door God is aangewezen. Wij hebben zelf de grenzen bepaald, en wie zelf de wetten stelt, die wil aan God gelijk zijn. Maar die moet ook, naar de Goddelijke bedreiging in het paradijs, de dood sterven. Daarom moest Christus in de gelijkenis van het zondige vlees van de mens tot de dood veroordeeld worden. Hij, de volmaakt Rechtvaardige, moest de dood sterven alsof Hij de Goddelijke eer had aangetast. Hij moest als mens worden vervloekt.

Hebt u de vloek der wet verstaan? Uzelf schuldig leren kennen aan Gods heilig gebod? Is uw hoogmoed, als God te willen zijn, u tot last geworden?

Dan is hier het Evangelie van de lijdende Borg. Van Hem, Die Zich liet veroordelen, alsof Hij Zelf de majesteit Gods had gekrenkt. Want Hij werd tot zonde gesteld, de overtreding van de eerste mens werd op Hem geladen. Daarom is Hij dan ook de tweede Adam. Nu is er nog behoud voor hen, die God gelasterd hebben. In de tweede Adam mogen zij weer vrij eten van alle boom in de hof van Zijn genade en naarmate zij naar Zijn evenbeeld vernieuwd worden, hebben zij al minder lust om begerig te zien naar die éne boom, want door Zijn nederigheid, Zijn dienstknechtsgestalte, worden zij van hun hoogmoed verlost.

Wij hebben een wet en naar onze wet moeten wij sterven. Doch Christus is voor de vierschaar Gods naar die wet veroordeeld. En daarom, kind des Heeren, hoeft u niet alleen te zeggen: wij hebben een wet; u moogt ook zeggen: WIJ HEBBEN EEN WETSVERVULLER!


Auteur: ds. F. Bakker (1919-1965)
Titel: Het eeuwige Woord, deel 1, pg. 21-23
Uitg.: De Banier
ISBN: 9033600056
Bron: Schatgraven nieuwsbrief GG Terneuzen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. M. Luther schreef:Dan moet je nog bidden, ook als de duivel je aanvecht en tegenhoudt vanwege je goddeloze bestaan en zegt dat het beter is om te wachten met bidden tot je vromer en reiner bent. Als je niet eerder wilt beginnen met je gebed totdat je goed genoeg bent dan kan je zeker nooit meer bidden. Daarom gelijk beginnen met het gebed en te midden van alle bestrijdingen – er doorheen – en een sprong wagen over goed en slecht heen, ja, al zou je midden in de zonde leven en al was je zo-even nog in zonde gevallen en daar nu net uitgekomen! Wat wil je dan anders doen? Wil je dan daarom nooit meer bidden? Onder geen beding! Veel liever midden in de zonde neergeknield en met hart en ziel gebeden: ‘Ach lieve Vader, vergeef mij en help mij hieruit!’ zodat de duivel je daar niet nog dieper intrekt en voor eeuwig vasthoudt. Daarom moet je zelfs midden in de zonde bidden en roepen. Hoe dieper je gezonken en gevallen bent, hoe harder en krachtiger dat je moet roepen en bidden. Wat zou bidden helpen als je niet eerder wilt beginnen dan dat je voelt dat je verlost en geholpen bent? Doe liever als David, die de zonde gevoeld heeft en ervan geschrokken is en daarom in zijn zielennood, Psalm 6, Psalm 51, Psalm 130 en meer andere Biecht- en Boetpsalmen gebeden heeft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Ds. J.M.D. de Heer: Telefooncentrales zijn overbelast, daar kost het moeite om iemand te spreken te krijgen. Maar de hemel is nooit overbelast, al roepen er honderden, miljoenen mensen tot de Heere. Wat een wonder, hé?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Jozef
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 jan 2009, 12:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jozef »

Jantje schreef:Ds. J.M.D. de Heer: Telefooncentrales zijn overbelast, daar kost het moeite om iemand te spreken te krijgen. Maar de hemel is nooit overbelast, al roepen er honderden, miljoenen mensen tot de Heere. Wat een wonder, hé?
Mooi.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

God komt ons genadig tegemoet door de nodige stilte en ruimte in onze agenda's te geven om Zijn Woord te onderzoeken en van het lang ontbeerde voorjaar te genieten!
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12044
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:God komt ons genadig tegemoet door de nodige stilte en ruimte in onze agenda's te geven om Zijn Woord te onderzoeken en van het lang ontbeerde voorjaar te genieten!
Vooralsnog zijn de leraren goed af met de maatregelen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:
Ad Anker schreef:God komt ons genadig tegemoet door de nodige stilte en ruimte in onze agenda's te geven om Zijn Woord te onderzoeken en van het lang ontbeerde voorjaar te genieten!
Vooralsnog zijn de leraren goed af met de maatregelen.
Wij starten vandaag met afstandsonderwijs. Alles digitaal. We zijn onder schooltijd beschikbaar voor vragen. Inderdaad staan veel dingen wel wat stil.

Verder heb ik me bij het ziekenhuis aangemeld, na overleg met mijn schoolcollega's.. Ben ook nog geregistreerd verpleegkundige. Ik spring graag bij voor zo lang de schoolsluiting duurt.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:
Verder heb ik me bij het ziekenhuis aangemeld, na overleg met mijn schoolcollega's.. Ben ook nog geregistreerd verpleegkundige. Ik spring graag bij voor zo lang de schoolsluiting duurt.
:super
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12044
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Wij starten vandaag met afstandsonderwijs. Alles digitaal. We zijn onder schooltijd beschikbaar voor vragen. Inderdaad staan veel dingen wel wat stil.

Verder heb ik me bij het ziekenhuis aangemeld, na overleg met mijn schoolcollega's.. Ben ook nog geregistreerd verpleegkundige. Ik spring graag bij voor zo lang de schoolsluiting duurt.
Mooie actie Ad.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:
Verder heb ik me bij het ziekenhuis aangemeld, na overleg met mijn schoolcollega's.. Ben ook nog geregistreerd verpleegkundige. Ik spring graag bij voor zo lang de schoolsluiting duurt.
:super
:super
Mooi Ad!
Online
DDD
Berichten: 28702
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Het is off-topic, maar absoluut een bedankreactie waard. Bij dezen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door eilander »

Ik sluit me aan bij de laatste sprekers. Met een diepe buiging erbij.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Mannetje »

Ik vind dit heel mooi!
-
Plaats reactie