Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1769
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Herman schreef:
Adagio schreef:
Herman schreef:Als je gekozen bent, valt het ambt vanzelf op je.
O. In het formulier lees ik toch, dat er gevraagd wordt of dat ook in het hart gevoeld wordt of niet
Ja, dat wil ik overigens niet ontkennen. Maar in een goed functionerende christelijke gemeente zou het vanzelf zo moeten zijn dat broeders die op tweetal komen waarachtig christen zijn. Dan liggen de zaken ten principale anders dan onder ons huidige bestel, waarin er een gekunsteld onderscheid valt tussen belijdende leden en leden die waarachtig God vrezen. En dus moeten we meer benadrukken dat we ook ons hart beproeven.
Ik neem aan dat het vanzelf spreekt dat elke voorgedragen en dus gekozen broeder ook avondmaalganger is.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Charles »

Herman schreef:Als je gekozen bent, valt het ambt vanzelf op je. Dan heb je weinig te kiezen. Tegenwoordig staat het aan de gekozene om te aanvaarden of te bedanken. Volgens mij dient het antwoord altijd ja te zijn en kan je hoogstens ontheffing aanvragen, mocht je doorslaggevende argumenten hebben om het ambt te weigeren. We zijn het helaas kwijt geraakt om middelen (verkiezing) als vanzelf te betrekken op Gods roeping. Je zou dat kunnen duiden als een gebrek aan geloof en aan de armzalige tijd waarin we blijkbaar leven.
Oneens, je weet niet wat er achter de voordeur speelt. Wel eens meegemaakt dat iemand bedankte en je later snapte waarom.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

Ararat schreef:Ik neem aan dat het vanzelf spreekt dat elke voorgedragen en dus gekozen broeder ook avondmaalganger is.
Niet-avondmaalgangers mogen ook niet onbekeerd zijn, dus waarom blijven die dan af?

Daar dacht ik aan Menno Simons, van hem kunnen we wel wat leren:
"Simons was streng op de levenshouding: de gemeente moest 'zonder vlek of rimpel' (Ef. 5:27) zijn. Hij legde daarbij de nadruk op de noodzaak van geestelijke wedergeboorte, het zuivere apostelschap van de christelijke gemeente en verwierp de kinderdoop als Bijbels niet-gefundeerd. Zelf is hij ook als volwassen man opnieuw gedoopt nadat hij als baby was gedoopt."

En ook Jean de Labadie is wellicht een baken in zee: "Hij wilde de kerk beperken tot een gemeenschap van ware gelovigen, waardoor hij het grootste deel van de gemeenteleden uitsloot van de sacramenten." "Na zijn afzetting probeerde De Labadie zijn ideaal van een zuivere kerk, een "nieuw Jeruzalem" zonder smetten, te verwezenlijken door direct een kleine, maar actieve huisgemeente te vormen."
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

Herman schreef:Als je gekozen bent, valt het ambt vanzelf op je.
Herman schreef:En dus moeten we meer benadrukken dat we ook ons hart beproeven.
Bij het lezen van bovenstaande quotes, zou je denken dat de eerste licht ironisch is bedoeld.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Charles schreef:Oneens, je weet niet wat er achter de voordeur speelt. Wel eens meegemaakt dat iemand bedankte en je later snapte waarom.
We kunnen ons uitgangspunt niet nemen een slecht functionerende gemeente. En blijkbaar waren er hier dus zwaarwegende redenen om te bedanken.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

Charles schreef:
Herman schreef:Als je gekozen bent, valt het ambt vanzelf op je. Dan heb je weinig te kiezen. Tegenwoordig staat het aan de gekozene om te aanvaarden of te bedanken. Volgens mij dient het antwoord altijd ja te zijn en kan je hoogstens ontheffing aanvragen, mocht je doorslaggevende argumenten hebben om het ambt te weigeren. We zijn het helaas kwijt geraakt om middelen (verkiezing) als vanzelf te betrekken op Gods roeping. Je zou dat kunnen duiden als een gebrek aan geloof en aan de armzalige tijd waarin we blijkbaar leven.
Oneens, je weet niet wat er achter de voordeur speelt. Wel eens meegemaakt dat iemand bedankte en je later snapte waarom.
Herman geeft toch een duidelijke mogelijkheid daarvoor?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Adagio schreef:
Herman schreef:Als je gekozen bent, valt het ambt vanzelf op je.
Herman schreef:En dus moeten we meer benadrukken dat we ook ons hart beproeven.
Bij het lezen van bovenstaande quotes, zou je denken dat de eerste licht ironisch is bedoeld.
Nee, vooral het tweede. Maar hier een citaat uit De Wekker van 1935 waar ik me prima in kan vinden:
Eene inwendige roeping is dus niet eene extra-ordinaire roeping, zooals Paulus die had en waarvan hij zegt: „Geroepen niet door een mensch," maar eene overtuiging in het hart door Gods Geest gewrocht, dat de Heere door de verkiezing door middel der gemeente hem tot het ambt roept. Eene inwendige roeping is dus geen onmiddellijke roeping, maar eene middellijke door de gemeente, waarbij het hart gelooft, daarin eene stemme Gods te zien.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12005
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Adagio schreef:Niet-avondmaalgangers mogen ook niet onbekeerd zijn, dus waarom blijven die dan af?

Daar dacht ik aan Menno Simons,

En ook Jean de Labadie is wellicht een baken in zee:
Ha, hier denk ik op mijn beurt eerder aan klippen dan aan bakens. :-)
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Er is mij gevraagd hoe ik die druk ervaren heb.
In de periode van bedenktijd waren er op zondag twee verschillende predikanten.
Beiden gaven aan dat er geen nee gezegd mocht worden. Dat ervaar ik als zware druk.
Liever had ik gezien dat ze gebeden hadden of er licht vanuit Gods Woord mocht komen op de te nemen beslissing.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Er is mij gevraagd hoe ik die druk ervaren heb.
In de periode van bedenktijd waren er op zondag twee verschillende predikanten.
Beiden gaven aan dat er geen nee gezegd mocht worden. Dat ervaar ik als zware druk.
Liever had ik gezien dat ze gebeden hadden of er licht vanuit Gods Woord mocht komen op de te nemen beslissing.
Ik vind dat laatste in het licht van alles wat hierboven geschreven wordt toch wat wonderlijk. Er komt vanuit Gods gemeente een keuze voor een persoon. Die persoon wil dan vervolgens nog eens extra licht erop. En als dat licht niet komt, dan 'heb ik geen vrijmoedigheid'. Misschien moet dat toch eens omgedraaid. Geen vrijmoedigheid 'het aan te nemen' is wel vrijmoedigheid om het beroep dat Gods gemeente op je doet af te wijzen. En dat is nogal wat.

Ik begrijp het eerste van je overigens best wel. Maar uiteindelijk gaat het tussen jou en de Heere.
KDD
Berichten: 1528
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Vaak ervaart de beroepene een roeping inwendig wat later bevestigd wordt door de stemmen op de ledenvergadering.
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Betekenis mitsdien:
Mitsdien voegw. bw. hierom, daarom, dan ook (ter verbinding van twee zinnen waarvan de eerste de reden of den grond inhoudt van het gevolg of de gevolgtrekking in den tweeden zin uitgedrukt): hij heeft zich vergrepen aan het goed zijns naasten; mitsdien heeft de rechtbank hem tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld; de straten die naar het zuiden liepen en mitsdien geen schaduw hadden.
Bron
-
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

Herman schreef:Maar hier een citaat uit De Wekker van 1935 waar ik me prima in kan vinden:
Eene inwendige roeping is dus niet eene extra-ordinaire roeping, zooals Paulus die had en waarvan hij zegt: „Geroepen niet door een mensch," maar eene overtuiging in het hart door Gods Geest gewrocht, dat de Heere door de verkiezing door middel der gemeente hem tot het ambt roept. Eene inwendige roeping is dus geen onmiddellijke roeping, maar eene middellijke door de gemeente, waarbij het hart gelooft, daarin eene stemme Gods te zien.
Als we 'inwendige (ambtelijke) roeping' slechts definiëren door een stemme Gods te zien in het werk van de gemeente, missen we wel de rechtstreekse trekking in het hart door Gods Geest, Die het werk van de gemeente bevestigt. Of - men moet zich door (kerk)mensen overtuigd weten. Waarom moeten we hier zo nodig afwijken van Paulus, van de apostelen, en van al de ware profeten.

Niet om te verwarren, wel om uit te leggen (ter vergelijk): in Zijn genaderijk werkt en roept de Heere ook. Het werk van de gemeente, het zijn onder Gods Woord, is aldaar ook zeker een roeping, maar is tegelijk uiterlijk en openbaar. Van een soortgelijke roeping lees je "Want velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren". Dus er is ook een werk Gods nodig: "En die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen".
Laatst gewijzigd door Adagio op 15 apr 2022, 14:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1769
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

CvdW schreef:Er is mij gevraagd hoe ik die druk ervaren heb.
In de periode van bedenktijd waren er op zondag twee verschillende predikanten.
Beiden gaven aan dat er geen nee gezegd mocht worden. Dat ervaar ik als zware druk.
Liever had ik gezien dat ze gebeden hadden of er licht vanuit Gods Woord mocht komen op de te nemen beslissing.
In de mond van 2 getuigen... ;)
De context (was het persoonlijk, van de kansel, in het gebed...) en de exacte woorden van beide predikanten zou het plaatje ook wat meer kleuren dan jij nu hier kan schetsen. Ik denk wel dat de drempel om nee te zeggen hoger mag zijn dan om ja te zeggen. God maakt geen foutjes in Zijn leiding.

Overigens vraag ik me af of men de bedenktermijn niet al gehad heeft voor de verkiezing.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Voor de verkiezing kan je wel vragen of de Heere licht wil schenken, maar je weet nog niet of je wordt gekozen. Sommige weten dit wel (heb ik gehoord), toch heb ik daarbij enige reserve gelet het tweetal wat op verkiezing sta.
Plaats reactie