Gelezen, gedacht, gehoord...

HersteldHervormd
Berichten: 6065
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik zou zeggen: abonneren, de botjes laten liggen en de kipfilet opeten.
Alleen zien sommige mensen botjes voor filet aan.
Waarom ben je zo anti? Omdat er één dingetje in staat waar je het dan niet mee eens bent?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:Het zijn de mannen die mij het gevoel geven dat ik diep gezonken ben wanneer ik de benoeming van Paula op Schouwen niet heel schokkend vindt. Het zijn de mannen die mij het gevoel geven dat ik de ernst van de tijd niet doorgrond, en daarmee oppervlakkig ben. (...)
Dit verwoord precies mijn moeite met zulk soort initiatieven. Het is namelijk een promoten van iets door je af te zetten tegen de zonden ("vervlakking") van een ander. Ik krijg het gevoel geconfronteerd te worden met enige vorm van zelfverheffing. Dat was gisteren ook de reden dat ik vroeg of het Gereformeerd Venter vanuit het streven van de Nadere Reformatie wilde opereren of actualisering van de Nadere Reformatie. Het blijkt helaas eenzijdig het laatste te zijn, gezien het RD-artikel.
Laat duidelijk zijn dat de Nadere Reformatie veel goede dingen heeft gebracht. Maar een van de meest schadelijke (neven)effecten die tot aan de dag van vandaag de sporen na laat is het naar binnen gekeerde pessimisme. De terugtrekkende beweging uit een samenleving die de Waarheid zou miskennen en Gods geboden veronachtzamen. Dan lijkt het alsof in woord en/of daad gezegd wordt: het goede spoor van Gods Woord is nagenoeg alleen nog hier bij ons te vinden.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1771
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Men zegt: "Wij zullen principiële beschouwingen geven, maar het is ook onze bedoeling om de actualiteit te belichten"
Kan iemand met kennis mij alvast voorzichtig vertellen wat we kunnen verwachten van dit 'beschouwen en belichten'? Moet ik denken aan een tweewekelijkse klaagzang of kunnen we ook constructieve dingen verwachten?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

@Herman, uiteraard zijn ze concreet maar veelal op onderwerpen die behoorlijk multi interpretabel zijn. Ik vind de positie van de SGP ook discutabel. Ik heb er toendertijd zelfs een ingezonden brief aan gewijd. Al is dat omdat ik echt niet kan omgaan met het zgn. dubbelbesluit. Maar om nu met elke vrouw die opkomt met een rondzendbrief te komen. Ik chargeer wat maar het komt vaak toch voort uit een wat eenzijdige visie. Net als in de theologie. Standendrijvers in de GG versus rechtvaardigingsdrijvers als ds. Kort zijn erg duidelijk en laten dat geregeld horen. Wat een verademing dat Erasmiaan beide zijden aanbeveelt in een posting onlangs. Met de terechte aanvulling dat er een overstijgende verbinding is.

En dat is wel wat het Evangelie ons leert. Met het zoeken naar een overstijgende verbinding hoef je principes niet overboord te gooien.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Standendrijvers in de GG versus rechtvaardigingsdrijvers als ds. Kort zijn erg duidelijk en laten dat geregeld horen. Wat een verademing dat Erasmiaan beide zijden aanbeveelt in een posting onlangs. Met de terechte aanvulling dat er een overstijgende verbinding is.

En dat is wel wat het Evangelie ons leert. Met het zoeken naar een overstijgende verbinding hoef je principes niet overboord te gooien.
Kijk eens aan, daar ben ik het nou volmondig mee eens.

Vandaar ook dat ik zo'n breed blikveld heb binnen mijn eigen kerkverband. Al snap ik nog steeds niet wat er bijzonder aan is dat ik een preek van ds. IJsselstein aanbeveel (zie ander draadje).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Een initiatief als dit toont aan dat de polarisering binnen onze gezindte niet voorbij gaat. Er zijn zelfs ambtsdragers die er een sport van maken om alles tegen elkaar uit te spelen en dan met een apart nieuwsblaadje komen. Dat zwart-wit denken vind ik een groot gevaar.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
Vandaar ook dat ik zo'n breed blikveld heb binnen mijn eigen kerkverband. Al snap ik nog steeds niet wat er bijzonder aan is dat ik een preek van ds. IJsselstein aanbeveel (zie ander draadje).
Geen breed blikveld, ik zie het meer als een zwabberend beeld.

Zich inhoudelijk afzijdig houden in gesprekken en alleen af en toe iets volmondig beamen is eveneens geen uiting van een breed blikveld.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1771
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef:(...)
En dat is wel wat het Evangelie ons leert. Met het zoeken naar een overstijgende verbinding hoef je principes niet overboord te gooien.
Aan welk tekstgedeelte denk je dan bijvoorbeeld?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:@Herman, uiteraard zijn ze concreet maar veelal op onderwerpen die behoorlijk multi interpretabel zijn. Ik vind de positie van de SGP ook discutabel. Ik heb er toendertijd zelfs een ingezonden brief aan gewijd. Al is dat omdat ik echt niet kan omgaan met het zgn. dubbelbesluit. Maar om nu met elke vrouw die opkomt met een rondzendbrief te komen. Ik chargeer wat maar het komt vaak toch voort uit een wat eenzijdige visie. Net als in de theologie. Standendrijvers in de GG versus rechtvaardigingsdrijvers als ds. Kort zijn erg duidelijk en laten dat geregeld horen. Wat een verademing dat Erasmiaan beide zijden aanbeveelt in een posting onlangs. Met de terechte aanvulling dat er een overstijgende verbinding is.

En dat is wel wat het Evangelie ons leert. Met het zoeken naar een overstijgende verbinding hoef je principes niet overboord te gooien.
Verbinding is altijd een goed punt binnen het christendom. Echter ben ik de afgelopen zeven maanden rijkelijk kritisch geworden op het rd in die zin dat de mainstream opvattingen die doorsijpelen in de nieuwsberichten en in de hoofdredactionele commentaren vooral een poging zijn om met de overheidsbesluiten mee te gaan. Alleen op de opiniepagina komen wat reacties binnen van predikanten of andere opiniemakers die een andere koers varen en meer van klassieke opvattingen uitgaan als het gaat om het beleggen van kerkdiensten.

Verder wil ik erop wijzen dat het hier om een nieuwskrantje gaat. Laat duidelijk zijn dat iedereen die graag wat wil schrijven en uitgeven, dat gerust op eigen houtje mag doen. Ik vind dat niet direct een probleem waarin blijkt dat de gezindte tegen elkaar opgezet wordt. Het probleem lijkt zich nu te richten op enkel de positie van een vrouwelijke SGP-wethouder, maar volgens mij is er een scala aan onderwerpen waar ik de aflopen tijd zo mijn vraagtekens heb gehad. Dan doel ik op het gesprek van de hoofdredacteur met Lapré en de moeitevolle afgrenzing van de combinatie schepping-evolutie. Of er onderliggend ook geestelijke rijkdom is kwijtgeraakt, dat lijkt me lastig te bewijzen, maar ik zie het eerder somberder in dan positiever.

De liefde bedekt weliswaar alles. Maar het evangelie heft Gods wet niet op. Het laatste punt lijkt me hier vooral in het geding.
Laatst gewijzigd door Herman op 22 okt 2020, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

@Ararat: Niet zozeer specifiek. Wel is de boodschap van het Evangelie 'Jezus Christus en die gekruisigd'. Alle discussies die nu gevoerd worden zijn allerminst onbelangrijk maar wel ondergeschikt aan die boodschap. En Paulus bijvoorbeeld is duidelijk over enige christelijke vrijheid.

Ik vind dat trouwens zelf ook moeilijk. Onlangs had het RD een artikel over inenten. Ik vind de bijdrage van ds. Weststrate veelzeggend en die van ds. P. Mulder nietszeggend. Daar ben ik dan heel stellig in. Dat is ook heel menselijk, overigens.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef:
Ik vind dat trouwens zelf ook moeilijk. Onlangs had het RD een artikel over inenten. Ik vind de bijdrage van ds. Weststrate veelzeggend en die van ds. P. Mulder nietszeggend. Daar ben ik dan heel stellig in. Dat is ook heel menselijk, overigens.
Veelzeggend in welke zin? Ik vond zijn argumenten nogal gekunsteld.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef:De liefde bedekt weliswaar alles. Maar het evangelie heft Gods wet niet op. Het laatste punt lijkt me hier vooral in het geding.
Mooi. Dank je. Je gaat hiermee een spade dieper. Dat waardeer ik. Het is de moeite waard te overdenken hoe we hier een reactie op dienen te geven.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef:
Ik vind dat trouwens zelf ook moeilijk. Onlangs had het RD een artikel over inenten. Ik vind de bijdrage van ds. Weststrate veelzeggend en die van ds. P. Mulder nietszeggend. Daar ben ik dan heel stellig in. Dat is ook heel menselijk, overigens.
Veelzeggend in welke zin? Ik vond zijn argumenten nogal gekunsteld.
Een duidelijk standpunt met argumenten waar je het mogelijkerwijs mee oneens bent. Die discussie voeren we overigens hier niet.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5395
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Herman schreef:De liefde bedekt weliswaar alles. Maar het evangelie heft Gods wet niet op. Het laatste punt lijkt me hier vooral in het geding.
Mooi. Dank je. Je gaat hiermee een spade dieper. Dat waardeer ik. Het is de moeite waard te overdenken hoe we hier een reactie op dienen te geven.
Het lijkt me mooi als er hier een topic aan gewijd gaat worden. Ik voel in dezen met jullie mee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
Vandaar ook dat ik zo'n breed blikveld heb binnen mijn eigen kerkverband. Al snap ik nog steeds niet wat er bijzonder aan is dat ik een preek van ds. IJsselstein aanbeveel (zie ander draadje).
Geen breed blikveld, ik zie het meer als een zwabberend beeld.

Zich inhoudelijk afzijdig houden in gesprekken en alleen af en toe iets volmondig beamen is eveneens geen uiting van een breed blikveld.
Welja joh. Houd jij het maar bij een zwabberend blikveld. Dat is altijd nog breder dan een beperkt blikveld. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie