Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Ik ben wel benieuwd wat de wettelijke grond is om de dame die dit filmde 4 maanden te geven. Zo ver ik kan zien, word er heel veel gefilmpt op de straten, vanwege het feit dat vrijwel iedereen een smartphone heeft. En voor zover ik weet is dat niet strafbaar. Weet iemand hoe dat zit?
Filmen en publiceren zonder toestemming is sowieso strafbaar.
Dat het vaak gebeurt omdat vrijwel iedereen een smartphone heeft, en niet veel mensen het erg vinden, doet daar niets van af.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik ben wel benieuwd wat de wettelijke grond is om de dame die dit filmde 4 maanden te geven. Zo ver ik kan zien, word er heel veel gefilmpt op de straten, vanwege het feit dat vrijwel iedereen een smartphone heeft. En voor zover ik weet is dat niet strafbaar. Weet iemand hoe dat zit?
Filmen en publiceren zonder toestemming is sowieso strafbaar.
Dat het vaak gebeurt omdat vrijwel iedereen een smartphone heeft, en niet veel mensen het erg vinden, doet daar niets van af.
Ik lees zojuist: https://www.ckh-advocaten.nl/toegestaan ... raferen-2/

Voor een vaste camera zijn de regels strenger, maar in principe mag je gewoon op straat filmen en publiceren. Tenzei de gefilmde een redelijk belang heeft om tegen publicatie te zijn. En dat laatste zal in deze casus zeker het geval zijn.

Maar in deze casus zal de veroordeelde dame waarschijnlijk (ook) medeplichtigheid van bedreiging verweten zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef: Ik lees zojuist: https://www.ckh-advocaten.nl/toegestaan ... raferen-2/

Voor een vaste camera zijn de regels strenger, maar in principe mag je gewoon op straat filmen en publiceren. Tenzei de gefilmde een redelijk belang heeft om tegen publicatie te zijn. En dat laatste zal in deze casus zeker het geval zijn.

Maar in deze casus zal de veroordeelde dame waarschijnlijk (ook) medeplichtigheid van bedreiging verweten zijn.
Ik las bij de NOS dat de rechter ook vond dat het filmen van deze daad zorgde voor een opruiend effect onder de kijkers. Daarnaast vind hij de filmer medeplichtig, ook omdat die zich niet duidelijk distantieert van de bedreiger maar zijn gedrag aanmoedigt en online verspreidt.
Ik vind het wel goed dat er nu een keer paal en perk wordt gesteld aan dit soort acties, vergis je niet in het opruiende effect van dit soort filmpjes op (een deel van) de samenleving.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

@"J.C. Philpot"
Ik weet niet waar deze site zijn informatie vandaan heeft, maar het klopt niet.
De privacywet kent sowieso geen onderscheid tussen vaste en mobiele camera's, zoals hij suggereert.
Wat wel klopt, is dat het altijd een afweging van belangen is.
Wanneer je zomaar iets publiceert zonder enig belang of verdere grondslag, zal je veel sneller de privacy van iemand schenden (en dus een sanctie kunnen krijgen), dan wanneer je dat als journalist of zo doet.

(In het algemeen moet je oppassen met artikelen/berichten over privacywetgeving. Vorige week stond er ook een artikel in het RD over de AVG van kerkenraden (door ene mr. P.J. den Boef), waar veel fouten in stonden. Overigens zijn er inmiddels een aantal van gecorrigeerd.)
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

https://www.rd.nl/artikel/959591-prof-d ... -verdienen

„Ik heb al vaker gezegd: als je steeds roept dat de kerk gaat scheuren, dan gebeurt het ook. Dan wordt het een selffulfilling prophecy. Er zijn veel grotere problemen die onze aandacht verdienen. Hoe houden we jonge mensen vast die de band met hun gemeente dreigen kwijt te raken? Hoeveel mensen in dit land hebben geen flauw benul van wat het christelijke geloof inhoudt? Ik geloof echt niet dat de kerk weer opbloeit als we het ambt openstellen voor vrouwen. Laten we dit onderwerp alsjeblieft rap afsluiten en met elkaar mensen met het Evangelie bereiken.”
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Wijze woorden.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

DDD schreef:Wijze woorden.
Welke woorden?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Een reactie slaat altijd op hetgeen daarvóór gezegd is.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Je hebt gelijk. Ik haalde twee topics door elkaar.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Gelezen, gedacht, gehoord...gezien:
https://youtu.be/MIx1UyAbums
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Johannes S schreef:Gelezen, gedacht, gehoord...gezien:
https://youtu.be/MIx1UyAbums
Dank voor de link!

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

In het kerkblad van vandaag staat en column van ds. P. Den Ouden over dhr. Frinsel.
Dan met name over de hedendaagse uitgave van het boek “rondom de Westertoren”
Hij kwam er lezend achter dat er in de huidige uitgaven hele andere zaken staan dan dat Frinsel origineel geschreven heeft.
Een voorbeeld:
Origineel: Toch heeft die hemelse Vader Kokkie Lief. En niet alleen. Kokkie, maar alle mensen. Daarom spreekt Hi tot ze en zoekt Hij ze net zo lang tot Hij ze vindt en laat ze niet los tot ze gekozen hebben, voor of tegen Hem
Hedendaagse uitgave: niets is voor God verborgen
Daarnaast constateert de dominee dat regelmatig de. Naam van Jezus gewijzigd is in God of Heere.
En een zinnetje aan het einde van het boek “ hun persoonlijke ervaring met God”, wordt compleet weggelaten.
Het laatste stukje:
“Wat voor treurige theologie zit hier achter? Als de liefde van Christus en een Bijbels appel op onze verantwoordelijkheid worden weggecensureerd? En de naam van Jezus wordt vervangen door. God? Het heeft me werkelijk verdriet gedaan. Het lijkt wel alsof we met het Evangelie in onze maag zitten. En het gebruik van Jezus’ naam ongeveer een ketterij is geworden. Nu gaat het me niet alleen maar om dit boek. Het is een verschijnsel dat zich breder aandient. Beschouw mijn bezorgdheid niet als een pleidooi voor oppervlakkigheid. Maar als we de arminiaanse duivel denken uit te drijven door een hypercalvinistische Beelzabul zijn we verder van huis. Want dan wordt zelfs Jezus geschrapt!
Wat mij betreft: ik houd het bij Frinsel.”
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Dat is wel bijzonder. Nog niet zo lang geleden gaf dezelfde uitgever preken van ds. Van Haaren in gewijzigde vorm uit. Al was dat met instemming van zijn vrouw.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is wel bijzonder. Nog niet zo lang geleden gaf dezelfde uitgever preken van ds. Van Haaren in gewijzigde vorm uit. Al was dat met instemming van zijn vrouw.
Het lijkt me heel interessant en goed om de gewijzigde preken van ds. van Haaren eens te vergelijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door FlyingEagle »

Over welke uitgave van het boek van Frinsel gaat het? Als ik er op Google dan kom ik alleen oude uitgaven tegen
Plaats reactie