Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1712
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Nasrani schreef:https://www.terdege.nl/artikelen/wil-ik ... grote-plan

Mooi interview. De serie over Esther helemaal gehoord. Was iedere keer weer verrassend maar ook goed om te beluisteren.
Mooi om dit te lezen als achtergrondinformatie bij de gehoorde preken.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

Nasrani schreef:https://www.terdege.nl/artikelen/wil-ik ... grote-plan

Mooi interview. De serie over Esther helemaal gehoord. Was iedere keer weer verrassend maar ook goed om te beluisteren.
Ja, heerlijk om te merken dat er gestudeerd is. Dat brengt steeds nieuwe dingen boven vanuit de Schrift.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Ik zie dat het topic (en het net scheurt niet..) waar ik onderstaand Schriftgedeelte wilde plaatsen op slot zit dus doe ik het hier maar zonder verder commentaar.
47 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt;

48 Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken, en nederzittende, lezen het goede uit in hun vaten, maar het kwade werpen zij weg.

49 Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden;

50 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1712
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

huisman schreef:Ik zie dat het topic (en het net scheurt niet..) waar ik onderstaand Schriftgedeelte wilde plaatsen op slot zit dus doe ik het hier maar zonder verder commentaar.
47 Wederom is het Koninkrijk der hemelen gelijk aan een net, geworpen in de zee, en dat allerlei soorten van vissen samenbrengt;

48 Hetwelk, wanneer het vol geworden is, de vissers aan den oever optrekken, en nederzittende, lezen het goede uit in hun vaten, maar het kwade werpen zij weg.

49 Alzo zal het in de voleinding der eeuwen wezen; de engelen zullen uitgaan, en de bozen uit het midden der rechtvaardigen afscheiden;

50 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal zijn wening en knersing der tanden.
Helder! Dit zet alles in het juiste perspectief. Dank voor het delen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

Volgens mij was het slot bedoeld om een topic te eindigen. Ik vind het niet fair dat het dan elders voortgezet wordt.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

Erik1960 schreef:Volgens mij was het slot bedoeld om een topic te eindigen. Ik vind het niet fair dat het dan elders voortgezet wordt.
Volgens jou ja, maar er is alleen een slotje zichtbaar en een link naar een eerder bericht waarin staat dat we niet mogen suggereren dat bepaalde mensen niet op het forum thuis horen. In dat bericht staat specifiek het volgende:

We merken dat er regelmatig gesuggereerd wordt dat bepaalde medeforummers niet op dit forum zouden thuishoren, omdat ze de grondslag niet zouden onderschrijven. Het is niet toegestaan om dat te doen.
Naar ons idee wordt deze suggestie vooral gedaan wanneer men niet bij machte is om een standpunt adequaat te beargumenteren. De discussie wint aan inhoud en overtuigingskracht als er juist wel inhoudelijke argumenten worden ingebracht.

En dat is exact wat hier (en ook al in dat topic trouwens, maar dat terzijde) gebeurt en dus precies wat de mods willen volgens mij. Dus ik snap je punt niet zo.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Met respect voor de dominerende zienswijzen zoals die binnen de gereformeerde gezindte gelden, zonder deze voortdurend ter discussie te stellen, is het mogelijk om in gesprek te blijven. Hier en in elk andere topic.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Met respect voor de dominerende zienswijzen zoals die binnen de gereformeerde gezindte gelden, zonder deze voortdurend ter discussie te stellen, is het mogelijk om in gesprek te blijven. Hier en in elk andere topic.
—-knip—- geen discussie over modbeleid
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Ik kwam bij de meditaties op mijn pc bij geval een artikel tegen, geschreven door wijlen ds. L. Rijksen, in De Saambinder van Juli 1958. Dus al bijna 65 jaar gelden, maar als we nu de krant lezen nog heel actueel.

DE VROUW IN HET AMBT
EEN TEKEN DES TIJDS
Het mag ons niet onverschillig laten wat er zo al op kerkelijk terrein, vooral de laatste tijden, plaats grijpt. Dit zijn duidelijke tekenen van de steeds verdere afglijding van de onwrikbare grondslag in Gods Woord ons gegeven.
Moet het ons ook thans niet ontroeren, dat de Hervormde Kerk in synodale vergadering besloten heeft tot alle ambtelijke arbeid in de gemeente, ook 'de vrouw' toe te laten!
Zoals wij hebben kunnen lezen, waren er 27 voorstanders en 24 tegenstemmers. Hoewel volgens professor Severijn in de Waarheidsvriend er eigenlijk veel meer tegenstemmers waren, als gerekend wordt met de grote menigte meelevende leden en trouwe kerkgangers, welke beduidend groter is dan de achterban van de 27 voorstanders, voor zover die naar dezelfde kwaliteit mag worden genoemd van meeleven en kerkgang.
Doch het scheen wel of ondanks de vele protesten en ernstvolle bezwaren die er waren, deze zaak moest worden doorgedreven. Dat de 'doorbraakrichting' steeds verder doorbreekt, komt hierin wel duidelijk uit.
Zelfs heeft men, om deze beslissing er maar door te krijgen, tegenover degenen, die zich terecht in deze zaak op Paulus’ woord in 1 Korinthe 14 vers 34 en 35 beriepen, niet gevreesd uit te spreken, dat de erkenning van Gods Woord niet behoeft in te houden, dat de woorden van de Heilige Schrift alle gezag hebben.
Men wil namelijk een voortgang zien in de ontwikkeling van bepaalde gedachten ten opzichte van gedeelten van Gods Woord, waarin men dan zelfs de Heilige Geest zou moeten erkennen.
Dit wil dus zeggen, dat de Heilige Schrift niet meer voor alle tijden en in alle zaken het laatste woord te zeggen heeft, en dat de kerk alzo, zelfs in tegenspraak met Gods Woord, beslissingen kan nemen, welke dan toch als het werk van de Heilige Geest zouden kunnen worden gezien.
Het woord van Paulus in betrekking tot de vrouw, in 1 Korinthe 14 vers 34 en 35, zou dan meer gezien moeten worden voor die tijd van toepassing, dan voor onze tijd.
Gaat men hierin Rome niet achterop, die naast de Heilige Schrift de uitspraak van de paus als gelijkwaardig met de Heilige Schrift erkent?
Het spreken van de leiding van de Heilige Geest in dergelijke beslissingen, die in lijnrechte tegenspraak zijn met de Heilige Schrift, die van woord tot woord door de Heilige Geest Zelf gegeven is (zie Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 3 en 7), bewijst wel, dat degenen, die zo spreken, niet de minste blijken geven iets te verstaan, van het waarlijk door de Heilige Geest geleid te worden, daar de Heere nooit in strijd met Zijn eigen Woord handelt of handelen zal.
Wat zal er van de Hervormde Kerk alzo nog worden? De Heere leidde onze vaderen in de tijd der Reformatie uit de afgodische kerk van Rome, die als valse kerk (zie artikel 29 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis), achterbleef, terwijl Hij de Vaderlandse Kerk grondvestte op de onwankelbare grondslag van Gods Woord en de belijdenis onzer vaderen, die daarmee in overeenstemming is.
Was het in de vorige eeuw in deze kerk zeer droevig gesteld, en zagen velen zich genoodzaakt door afzetting en afscheiding in eigen kerkverband samen te komen, al verder glijdt nog de Hervormde Kerk echter zoals het nu gaat van dit vaste fundament af, waarop ze eens gegrond werd.
Door deze jongste beslissingen komen vele predikenten, ambtsdragers en leden in die kerk, die nog vast willen houden in leer en leven aan Gods Woord, in steeds grotere moeilijkheden te verkeren, en zullen zij straks genoodzaakt worden te kiezen vóór of tegen Gods Woord met al wat daaraan verbonden is.
Ook wordt de vervulling van het bekende woord, dat ds. Ledeboer eens sprak in betrekking de beroving van de kerk en al wat haar behoorde al onmogelijker. Hij sprak namelijk: 'Het is onze, en God zal het ons wedergeven op Zijn tijd en de vijanden verdrijven'. Zal de hoop, die sommigen in dit opzicht met vader Ledeboer hadden, nu gans in rook opgaan?
Veel wordt gesproken over het diep verval der kerk in het algemeen, en de steeds verdere indringing van de wereld in allerlei eigenwillige godsdienst op de erve des Heeren, en inderdaad is het niet te zeggen hoe ver wij weg zijn. Maar waar wordt dat hartelijk leed dragen over de breuk, met eigenen van de schuld, in ware verootmoediging des harten, voor God gevonden?
Ook hebben wij ons niet te verhovaardigen, alsof al deze dingen ons niet aangaan, daar wij er wel degelijk mee te maken hebben. Och, dat de breuk van Gods kerk toch eens meer op ons hart gebonden ware, en wij de Heere benodigden, dat Hij Zichzelf wilde verheerlijken in soevereine ontfermingen, om Zijn kerk uit het stof eens weer op te richten, en in een rechte weg samenbond, wat waarlijk bij elkaar hoort, opdat in ons land eer wone, en Hij van een iegelijk geprezen werd, gelijk Hij in Zijn Woord bevolen heeft.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

In de preek gisteren: bij de verschijning van Jezus aan het meer van Galilea vangen de discipelen 153 vissen. De predikant zei dat in die tijd 153 soorten vissen bekend waren, en dat dit exacte getal waarschijnlijk naar dat aantal verwijst. Het leert ons dat de Heere alle soorten mensen vangt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:In de preek gisteren: bij de verschijning van Jezelus aan het meer van Galilea vangen de discipelen 153 vissen. De predikant zei dat in die tijd 153 soorten vissen bekend waren, en dat dit exacte getal waarschijnlijk naar dat aantal verwijst. Het leert ons dat de Heere alle soorten mensen vangt.
Dat is een mooie uitleg Zita. Ik heb die nog nooit zo gehoord. Heb je een link naar de preek?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

Zeeuw schreef:
Zita schreef:In de preek gisteren: bij de verschijning van Jezelus aan het meer van Galilea vangen de discipelen 153 vissen. De predikant zei dat in die tijd 153 soorten vissen bekend waren, en dat dit exacte getal waarschijnlijk naar dat aantal verwijst. Het leert ons dat de Heere alle soorten mensen vangt.
Dat is een mooie uitleg Zita. Ik heb die nog nooit zo gehoord. Heb je een link naar de preek?
Het zou een gedachte van Hieronimus zijn. Ik logeerde dit weekend in https://hervormdnieuwerkerk.nl/kerkdien ... 22-0930-2/
Verder was het niet de meest gestructureerde exegese, maar wel een dierbare predikant.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

Zita schreef:In de preek gisteren: bij de verschijning van Jezelus aan het meer van Galilea vangen de discipelen 153 vissen. De predikant zei dat in die tijd 153 soorten vissen bekend waren, en dat dit exacte getal waarschijnlijk naar dat aantal verwijst. Het leert ons dat de Heere alle soorten mensen vangt.
Hij zal toch niet meegelezen hebben op dit forum? ;-)
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

https://www.pthu.nl/bijbelblog/2021/06/ ... 53-vissen/
Er schijnen bijna 153 verklaringen te zijn van het getal 153. Al heeft Zita's dominee een oude te pakken. En de uitleg is wel Bijbels.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

Zita schreef:In de preek gisteren: bij de verschijning van Jezus aan het meer van Galilea vangen de discipelen 153 vissen. De predikant zei dat in die tijd 153 soorten vissen bekend waren, en dat dit exacte getal waarschijnlijk naar dat aantal verwijst. Het leert ons dat de Heere alle soorten mensen vangt.
Mooi! Deze uitleg nog nooit gehoord. Eigenlijk nog nooit een uitleg gehoord over dat getal 153.
Omdat de Heere alle soorten mensen vangt, is de Bijbel ook zo'n dik boek. Als het bij iedereen hetzelfde ging, waren niet al die verschillende verhalen nodig geweest. Maar God vond het wél nodig om dat állemaal in Zijn Woord te laten optekenen. Erg troostvol!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie