Gelezen, gedacht, gehoord...

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Inderdaad.

En dat laatste lijkt me een heel verstandig idee. Als er 20 gezinnen gaan wonen, zou dat heel goed zijn. De huizen zijn daar vast goedkoper.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Inderdaad.

En dat laatste lijkt me een heel verstandig idee. Als er 20 gezinnen gaan wonen, zou dat heel goed zijn. De huizen zijn daar vast goedkoper.
In Den Helder?
Dat lijkt me sterk.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

FlyingEagle schreef:
DDD schreef:Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Prachtig inderdaad, precies zoals ik de gemeente ken.
Zeker een mooi interview. Zouden er wel eens gesprekken zijn geweest om samen te gaan met OGG en HHG. Nu is natuurlijk OGG Den Helder opgeheven. Dus een samengaan met HHG Den Helder?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

CvdW schreef:
FlyingEagle schreef:
DDD schreef:Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Prachtig inderdaad, precies zoals ik de gemeente ken.
Zeker een mooi interview. Zouden er wel eens gesprekken zijn geweest om samen te gaan met OGG en HHG. Nu is natuurlijk OGG Den Helder opgeheven. Dus een samengaan met HHG Den Helder?
HHG = voormalig (v)OGG
Who is John Galt? :quoi
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Charles »

Die VOGG/HHK is de gemeente van Dankers zeg maar? Jammer om dan idd gescheiden op te trekken.

Eerder heeft al eens een interview in het RD gestaan met ouderling. Uit het recente interview is dus op te maken dat hij het jaar na het interview is overleden.

https://www.rd.nl/artikel/215776-wij-ho ... -van-zwaar
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

Charles schreef:Die VOGG/HHK is de gemeente van Dankers zeg maar? Jammer om dan idd gescheiden op te trekken.

Eerder heeft al eens een interview in het RD gestaan met ouderling. Uit het recente interview is dus op te maken dat hij het jaar na het interview is overleden.

https://www.rd.nl/artikel/215776-wij-ho ... -van-zwaar
Inderdaad de HHG waar ook Dankers lid was. Een gemeente met een interkerkelijke achtergrond. Er komen bijvoorbeeld ook mensen over vanuit de GKV.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Charles schreef:Die VOGG/HHK is de gemeente van Dankers zeg maar? Jammer om dan idd gescheiden op te trekken.
Nederlanders zijn niet zo goed in samen optrekken. Bij nieuwe evangelisatieprojecten lukt dat nog wel, maar bij bestaande gemeenten helaas niet.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Thomas van Aquino had eens krachtig getuigd van de Heere. Na het uitspreken van zijn getuigenis, hoorde hij een stem, die tot hem sprak: „Gij hebt recht van Mij gesproken, Thomas”. Daarna werd hem door de Heere de vraag gesteld: „Wat wilt gij, dat Ik u geven zal?” Zijn antwoord was: „Niets, Heere, niets dan Uzelf”. Uit dit antwoord blijkt, dat Thomas van Aquino een oog had voor de onnaspeurlijke rijkdom van Christus. Hij verstond, dat Hem te kennen alleen zaligheid is. „Niets, Heere, niets dan Uzelf”.
(Ds M.C. Tanis)
Who is John Galt? :quoi
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Inderdaad.

En dat laatste lijkt me een heel verstandig idee. Als er 20 gezinnen gaan wonen, zou dat heel goed zijn. De huizen zijn daar vast goedkoper.
Wanneer ik een ledental zie staan van ongeveer 50 leden denk ik al snel "blij dat wij er niet wonen" of "zo'n gemeente zal niet lang meer bestaan". Dat is eigenlijk best vreemd. De gemiddelde NT-gemeente zal de 50 leden niet eens gehaald hebben, vermoed ik. Vooral voor de kinderen lijkt een kleine gemeente me erg lastig. Toch is het vormen van kleine gemeenten wellicht meer zoals de Heere het oorspronkelijk bedoeld heeft.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Een mooi interview uit de GG Den Helder. Misschien kunnen een paar mensen uit Kesteren daar gaan wonen.
Inderdaad.

En dat laatste lijkt me een heel verstandig idee. Als er 20 gezinnen gaan wonen, zou dat heel goed zijn. De huizen zijn daar vast goedkoper.
Wanneer ik een ledental zie staan van ongeveer 50 leden denk ik al snel "blij dat wij er niet wonen" of "zo'n gemeente zal niet lang meer bestaan". Dat is eigenlijk best vreemd. De gemiddelde NT-gemeente zal de 50 leden niet eens gehaald hebben, vermoed ik. Vooral voor de kinderen lijkt een kleine gemeente me erg lastig. Toch is het vormen van kleine gemeenten wellicht meer zoals de Heere het oorspronkelijk bedoeld heeft.
Het hangt ook helemaal af van je referentiekader. Als ik lees over ongeveer 50 leden denk ik: Zo, dat is een mooi begin!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zat pas op de website van een Strict and Particular baptist church. Daar hadden ze 6 leden. Ik meen dat 1 van de leden al meer dan 50 jaar de zondagsschool deed.

Ik denk dat als zo iemand de GGiN in Barneveld bezoekt, niet weet wat hij meemaakt.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 jul 2021, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

@Ditbenik:
Zo is dat. Het hangt helemaal van de omstandigheden af. Als je een kerk hebt met 300 leden, dan is dat een mooi aantal. Vooral als de kerk tien jaar geleden gestart is. Maar als de kerk vijf jaar geleden het dubbele aantal leden had en vanwege ontevredenheid met het kerkbeleid de helft van de gemeente vertrokken is, dan is het juist helemaal niet zo geweldig.

Maar los daarvan lijkt een gemeente met tussen de 200 en 400 leden mij ideaal.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. T. Vanhuysse, met een scherp woord over de Mariaverering:
https://www.youtube.com/watch?v=WGqaamaeJLY
Maria wordt in de plaats van Christus gezet.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door John Galt »

Oudvader Antonius zei tegen oudvader Poimen: 'De grootste opgave van de mensen bestaat hierin: dat hij zijn eigen zonden onder Gods ogen brengt, en dat hij tot zijn laatste snik verwacht dat hij verzocht zal worden'.
Monniken hebben niet de illusie dat ze zonder zonde kunnen zijn. Zonde en mens horen bij elkaar. Zolang we leven, kunnen we zwichten voor verleidingen. Maar we moeten onze zonden onder Gods ogen brengen, dan verliezen ze hun macht over ons. Want God is vol genade. We mogen erop vertrouwen dat Hij onze zonde heeft vergeven. De monnik moet er tot zijn dood rekening mee houden dat er verzoekingen op zijn pad komen. Hij moet zich niet met valse zekerheden zand in de ogen strooien. Dan blijft hij alert en nederig tegelijk. Als hij met zijn beproevingen naar God gaat en Hem er altijd bij betrekt, zal de zonde hem dichter en dichter naar God toetrekken.
(uit: Anselm Grün - Een jaar met de woestijnvaders)
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Spurgeon schreef:Over Jezus Christus wordt gezegd dat Hij een Zaligmaker is ‘Die Zijn volk zal verlossen van hun zonden.’ Dit is het doel van Zijn komst naar deze wereld. Zeker, Hij komt om vergeving te schenken, maar Hij doet dit nooit zonder daarbij ook bekering te schenken. Hij komt om te rechtvaardigen, maar Hij rechtvaardigt niet zonder ook te heiligen. Hij is gekomen om ons te bevrijden, niet van u alleen, o dood, noch van u alleen, o hel! Maar van u, o zonde, de moeder van de dood, de verwekker van de hel! De Verlosser legt Zijn bijl aan de wortel van alle ellende, door de zonde te doden, en zo maakt Hij, voor zover wij erbij betrokken zijn, een einde aan de dood en aan de hel. God zij hierom geprezen!
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie