Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Jeremiah schreef:
Jantje schreef:Ik tel in ieder geval al 5 gemeenten (allen ter linkerzijde). Eerst volgt een welkom en daarna allerlei afkondigingen, attestaties en collecteopbrengsten en wat dies meer zij. En dán pas kan de dominee beginnen met het votum. Volgens mij is dat niet zoals het hoort. Gelukkig is dat bij ons niet de gewoonte en begint men hier gelijk met het votum.

Mijns inziens hoort het votum als allereerste te geschieden. Daarna kan de gemeente welkom worden geheten. Afkondigingen kunnen wat mij betreft ook aan het einde van de dienst worden medegedeeld, of op de website of de weekbrief. Dat laatste is ook steeds meer in zwang, en het is me volkomen onduidelijk waarom dat in de eredienst dan ook eens uitgebreid moet worden medegedeeld.
Vroeger kwam de kerkenraad onder het zingen binnen. Erg mooi. Daarna volgde het votum.
Jantje schreef:Welnee.

Vroeger (en ik meen nu ook nog wel in sommige (O)GGiN) werd het votum voor het grote gebed uitgesproken.
Hier was mijn reactie op Tiberius
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Welke reactie?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Welke reactie?
Wat hoort en wat hoort niet, er zijn regels opgesteld door mensen, in de Bijbel is er vrijheid en geen harnas.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

samanthi schreef:
Tiberius schreef:Welke reactie?
Wat hoort en wat hoort niet, er zijn regels opgesteld door mensen, in de Bijbel is er vrijheid en geen harnas.
Gooi je nu niet voor de zoveelste keer zaken door elkaar heen? Alsof regels hetzelfde zijn als een harnas, hoe kom je toch bij je vreemde kronkels zo nu en dan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

HWS schreef:
Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
Romeinen 8:34

De Satan is nog altijd zeer begerig ieder onzer te ziften als de tarwe. Iedere overwinning, op de hemel behaald, is hem een oorzaak van duivelse vreugde. Het is echter een onuitsprekelijke troost van elke aangevochtene, dat het niet de wil is van God, dat een onzer, ook de kleinste en zwakste niet, verloren ga. Hij die voor ons is, is machtiger dan alle duivelen, die tegen ons zijn! Hebben wij daarvan zekerheid? Kunnen wij er vast op gaan, dat het Gods bedoeling niet is ons aan ons zelf over te laten? Heeft Hij ook mijn behoudenis gewild? Zo vraagt wel een bekommerde ziel! Wie is het die verdoemt? vraagt de Apostel. Gij hebt een Heiland, Die voor u gestorven is. Welke bekommering kan standhouden tegenover deze wetenschap: Zo dierbaar was Hem mijn behoudenis, dat Hij Zijn leven voor mij heeft gegeven. Zo zeker is dat offer bij God aangenomen, dat Hij Hem opgewekt heeft uit de doden! Zo waarachtig laat Hij het werk Zijner handen niet varen, dat Hij, de Gekruisigde, de Verrezene, de Verheerlijkte, nu voor de troon des Vaders uw strijd gadeslaat en als gij maar een zucht opzendt, om ontferming voor u bidt. Is er een zaliger wetenschap denkbaar?

Aan God rechterhand gezeten,
Neen, vergeet Gij d'Uwen niet,
Bidt Gij voor Uw vrijgekochten,
Die G' op aarde achterliet!
Bron: Nieuw Bijbels Dagboekje door H.W.S.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

pierre27 schreef:
samanthi schreef:
Tiberius schreef:Welke reactie?
Wat hoort en wat hoort niet, er zijn regels opgesteld door mensen, in de Bijbel is er vrijheid en geen harnas.
Gooi je nu niet voor de zoveelste keer zaken door elkaar heen? Alsof regels hetzelfde zijn als een harnas, hoe kom je toch bij je vreemde kronkels zo nu en dan.
Nogmaals, het ging over wat eerst hoort, de afkondigingen of het votum, allemaal goed maar niet speciaal uit de Bijbel te halen, ik zie niet wat hiet een vreemde kronkel us, het is wel een harnas als je op dergelijke zaken wordt vastgepind.

Bovendien zeg je hier hetzelfde
Jantje schreef:
Welnee.

Vroeger (en ik meen nu ook nog wel in sommige (O)GGiN) werd het votum voor het grote gebed uitgesproken.

Pierre27
Klopt helemaal. Lijkt me ook bepaald te horen bij de christelijke vrijheden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Samanthi, is het misschien een idee om eerst rustig te lezen wat er staat voordat je reageert? Dat voorkomt die inderdaad vreemde kronkels.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

En beter citeren is ook wel handig... :tilt
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

Niemand begint in dit leven als een vriend van God. We zijn vijanden van God. We moeten door geloof en bekering tot God komen, door het kruis van Christus, en dan beginnen we Zijn vrienden te worden.

Drew Hunter
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:En beter citeren is ook wel handig... :tilt
:baille
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Tiberius schreef:Samanthi, is het misschien een idee om eerst rustig te lezen wat er staat voordat je reageert? Dat voorkomt die inderdaad vreemde kronkels.
Ik ben het echt een btje zat hier, het hoort zo en het hoort zo... gekonkel en beter lezen... tjonge jonge
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
HWS schreef:
Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
Romeinen 8:34

De Satan is nog altijd zeer begerig ieder onzer te ziften als de tarwe. Iedere overwinning, op de hemel behaald, is hem een oorzaak van duivelse vreugde. Het is echter een onuitsprekelijke troost van elke aangevochtene, dat het niet de wil is van God, dat een onzer, ook de kleinste en zwakste niet, verloren ga. Hij die voor ons is, is machtiger dan alle duivelen, die tegen ons zijn! Hebben wij daarvan zekerheid? Kunnen wij er vast op gaan, dat het Gods bedoeling niet is ons aan ons zelf over te laten? Heeft Hij ook mijn behoudenis gewild? Zo vraagt wel een bekommerde ziel! Wie is het die verdoemt? vraagt de Apostel. Gij hebt een Heiland, Die voor u gestorven is. Welke bekommering kan standhouden tegenover deze wetenschap: Zo dierbaar was Hem mijn behoudenis, dat Hij Zijn leven voor mij heeft gegeven. Zo zeker is dat offer bij God aangenomen, dat Hij Hem opgewekt heeft uit de doden! Zo waarachtig laat Hij het werk Zijner handen niet varen, dat Hij, de Gekruisigde, de Verrezene, de Verheerlijkte, nu voor de troon des Vaders uw strijd gadeslaat en als gij maar een zucht opzendt, om ontferming voor u bidt. Is er een zaliger wetenschap denkbaar?

Aan God rechterhand gezeten,
Neen, vergeet Gij d'Uwen niet,
Bidt Gij voor Uw vrijgekochten,
Die G' op aarde achterliet!
Bron: Nieuw Bijbels Dagboekje door H.W.S.
Druppels fris water Philpot in een topic wat door een paar personen gebruikt wordt om liturgische haarkloverij te bespreken. Beschamende lessen voor een stel weglopers, ook na ontvangen genade. Wat zijn en blijven we toch hardnekkig.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

We gaan hier over tot gelezen, gedacht, gehoord. En dan in het kader van de theologie. Ofwel: on topic.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2057
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

Het ongeloof wordt door Jezus niet beoordeeld als een intellectuele fout, maar als een vijandige daad van vooroordeel tegen God zelf.
R.C. Sproul,
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie