Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Ewald Mackay in het ND:

"Kijk: ik heb niks tegen vernieuwing, terwijl allerlei behoudende mensen zich aan mij als kerkenraadslid vastklampten, alsof ik alleen de psalmen wilde zingen. 
Nee, maar zing met Pinksteren dan ‘Kom, Schepper, God, o Heil’ge Geest’ uit de derde eeuw in plaats van slappe tekstjes en melodieën uit Weerklank! Geef de oude katholieke traditie weer een plek. Ik hecht aan de kerk van alle eeuwen. Wij protestanten zijn nieuwkomers, kleuters eigenlijk. Kerkhistorisch ben je met vijfhonderd jaar net van de fles.’"
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Ik ben het bijna helemaal met hem eens. Kan het gehele interview niet lezen, maar waarom noemt hij Weerklank? Van alle nieuwerwetse bundels vind ik Weerklank de meeste mooie oude kerkliederen bevatten.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

Tiberius schreef:Ok, maar er was in die gevallen ook geen wantrouwen.
'Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend.'
Wantrouwen doe je jezelf, je naaste kun je zien te 'onderrichten'.
Paulus geeft ook raad aan Galaten die het belijden hadden, en daarop iets moois gingen bouwen: "O gij uitzinnige Galaten, wie heeft u betoverd, dat gij der waarheid niet zoudt gehoorzaam zijn; denwelken Jezus Christus voor de ogen tevoren geschilderd is geweest, onder u gekruist zijnde? Dit alleen wil ik van u leren: Hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen hebt, voleindigt gij nu met het vlees?"
De grote Leraar der gerechtigheid onderwijst zondaren (Ps. 25), gelukkig als Hij het ons doet: "En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart om te geloven al hetgeen dat de profeten gesproken hebben; lMoest de Christus niet deze dingen lijden, en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan?"
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Marck »

Erskinees schreef:Ik ben het bijna helemaal met hem eens. Kan het gehele interview niet lezen, maar waarom noemt hij Weerklank? Van alle nieuwerwetse bundels vind ik Weerklank de meeste mooie oude kerkliederen bevatten.
Dat weet ik niet Erskinees. Ook nieuwsgierig.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

Marck schreef:Ewald Mackay in het ND:

"Kijk: ik heb niks tegen vernieuwing, terwijl allerlei behoudende mensen zich aan mij als kerkenraadslid vastklampten, alsof ik alleen de psalmen wilde zingen. 
Nee, maar zing met Pinksteren dan ‘Kom, Schepper, God, o Heil’ge Geest’ uit de derde eeuw in plaats van slappe tekstjes en melodieën uit Weerklank! Geef de oude katholieke traditie weer een plek. Ik hecht aan de kerk van alle eeuwen. Wij protestanten zijn nieuwkomers, kleuters eigenlijk. Kerkhistorisch ben je met vijfhonderd jaar net van de fles.’"

Goede herrineringen aan zijn colleges. Heb hem 2 jaar geleden voor een lezing uitgenodig, was een ontspannen lezing.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Gelezen:
Th. Boston schreef: Hoe komt het dat klare bewijsstukken en rede aan de zijde van godvrucht en een heilig leven - die op zichzelf van invloed zijn, zelfs op het vleselijk verstand - de mensen niet aan die zijde overbrengt? Al was het dat het bestaan van een hemel en een hel alleen maar een waarschijnlijkheid zou zijn, het zou voldoende zijn om de wil te bepalen tot het verkiezen van heiligheid, als hij bekwaam was om daartoe enkel door rede bepaald te worden. Maar de mensen, daar zij het recht Gods weten (namelijk dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn) doen niet alleen dezelve, maar hebben ook mede een welgevallen in degenen die ze doen (Rom. 1:32). En hoe komt het dat zij, die de kracht van de vrije wil zo hoog verheffen, hun gevoelen niet bevestigen door duidelijk aan de wereld te laten zien dat zij in de beoefening van heiligheid net zo zeer boven anderen uitsteken als de bevatting van hun natuurlijk vermogen boven die van anderen is? Of wordt dit gevoelen alleen staande gehouden tot bescherming van de lusten, welke de mensen vasthouden zo lang als het hun behaagt. En wanneer zij er geen gebruik meer voor hebben, het in een ogenblik kunnen afwerpen, en uit Delila's schoot in Abrahams boezem springen?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Gelezen:
Th. Boston schreef: Het lichaam ligt neer voor God, maar de wereld neemt het hart weg.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Onbekende »


Ds. B.M. Meuleman:


De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Onbekende schreef:

Ds. B.M. Meuleman:


De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
En daarom dacht je: "kom, ik meld me aan op refoforum"? ;)
-
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Onbekende »

Mannetje schreef:
Onbekende schreef:

Ds. B.M. Meuleman:


De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
En daarom dacht je: "kom, ik meld me aan op refoforum"? ;)
Nee hoor, kwam deze uitspraak gisteren pas tegen. Vond 'm wel treffend.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:
Mannetje schreef:
Onbekende schreef:

Ds. B.M. Meuleman:


De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
En daarom dacht je: "kom, ik meld me aan op refoforum"? ;)
Nee hoor, kwam deze uitspraak gisteren pas tegen. Vond 'm wel treffend.
Dan hoop ik dat je dit antwoord ook deelt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... n-de-mens/
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

pffft, wat een liefde weer.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:
Onbekende schreef:

Ds. B.M. Meuleman:


De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Nee hoor, kwam deze uitspraak gisteren pas tegen. Vond 'm wel treffend.
Dan hoop ik dat je dit antwoord ook deelt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... n-de-mens/
Mooi antwoord! Waarom zou ik dat niet delen?
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Onbekende schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Dan hoop ik dat je dit antwoord ook deelt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... n-de-mens/
Mooi antwoord! Waarom zou ik dat niet delen?
-knip - wegens offtopic
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Onbekende »

GerefGemeente-lid schreef:
Onbekende schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Dan hoop ik dat je dit antwoord ook deelt: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... n-de-mens/
Mooi antwoord! Waarom zou ik dat niet delen?
-knip- wegens offtopic


-knip- wegens offtopic
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Plaats reactie