Gelezen, gedacht, gehoord...

Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Guy »

Posthoorn schreef:
Guy schreef:Dus men neemt nu afstand van (onjuiste) historische lezing dat Het Merg een verkeerde invloed had op de Marrowman...
Er waren meerdere Marrow-mannen, dus het is Marrow-men. ;)
:)
Laten we het maar bij de gebroeders Erskine en Boston houden, dan hebben genoeg materiaal voor de discussie. :huhu
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Guy schreef:
Jantje schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Guy heeft wel een punt sommige doen als of er (opeens) geen verschil meer zou zijn tussen Ds. Kok en Ds. Steenblok.
Zelfs als je toegeeft dat van beide enigszins karikaturen gemaakt zijn, krijg je ze nog niet op 1 punt...

Ds. Kok stond in ieder geval veel dichterbij de leer van de Erskines dan ds. Steenblok, Ds. Steenblok heeft duidelijk aangegeven moeite te hebben met de leer/prediking van de Erskines en Boston.
Het heeft niets te maken met ds. Kok, maar vooral met het feit dat het huidige predikantenkorps in meerderheid een Evangelie verkondigt wat dichter ligt bij de lijn van de Erskines dan in de beginjaren van de GGiN.
Natuurlijk heeft dat alles te maken met ds. Kok want hij voerde de Erkines aan ter verdediging (waarin hij zich inderdaad theologisch niet altijd even gelukkig uitdrukte) . En ja, als de Erskines niet als zuiver worden gezien, dan heeft zo'n verdediging geen kans van slagen. Ds. Kok is zover ik weet in bepaalde kringen nog steeds de identificatie van het verkapt remonstrantisme. Met dezelfde theologische argumentatie wordt de Erskines dit zelfde verweten. Zie mijn link hierboven. Als dat verwijt niet meer geldt ten aanzien van de Erskines, dan valt het kernverschil tussen 2 kerkbanken weg. Dat was immers een geschil tussen Kok en Steenblok wat precies over deze zaken ging. Laat dat verschil dan maar wegvallen, dan hoeft er niet meer gependeld te worden tussen Steenblok en Kok. Dat was overigens ook het verlangen van ds. A. Vergunst. Rehabilitatie van ds. Kok en de breuk hersteld.
:huhu
Ik juich dat van harte toe.

Ik moet denken aan een reactie van ds. Tuinier, vorig jaar ergens in de rubriek 'Opgemerkt', van het RD, over ds. Kok en dr. Steenblok. Herinner jij je dat nog?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Guy »

Jantje schreef: Ik moet denken aan een reactie van ds. Tuinier, vorig jaar ergens in de rubriek 'Opgemerkt', van het RD, over ds. Kok en dr. Steenblok. Herinner jij je dat nog?
Dat was een mooie reactie inderdaad. Maar of het bijval gekregen heeft bij de uitgetredenen heb ik niet kunnen vernemen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr16183811

Het is wel een reactie waarin teleurstelling klinkt over de aanleiding tot deze reactie.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Guy schreef:
Jantje schreef: Ik moet denken aan een reactie van ds. Tuinier, vorig jaar ergens in de rubriek 'Opgemerkt', van het RD, over ds. Kok en dr. Steenblok. Herinner jij je dat nog?
Dat was een mooie reactie inderdaad. Maar of het bijval gekregen heeft bij de uitgetredenen heb ik niet kunnen vernemen.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr16183811

Het is wel een reactie waarin teleurstelling klinkt over de aanleiding tot deze reactie.
Dat is waar. Ik denk dat de tijd om samen te gaan nu nog niet rijp is, maar over een jaartje of 10 wel.

Overigens ben ik blij dat er weer eens echt op de inhoud gediscussieerd wordt, met respect voor elkaars standpunten en zonder allerlei oneliners en losse flodders. Het is al lang geleden dat we zo van gedachten konden wisselen, en dat mag toch ook wel eens gezegd worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Guy schreef:
Simon0612 schreef:
Guy schreef:
Simon0612 schreef:Ik las vanmorgen ergens van iemand dat er een aversie zou zijn vanuit GGiN tegen de Erskines. Ze worden met regelmaat geciteerd in de WS. Daarnaast leest men er bij ons zo nu en dan een preek van en ooit heb ik eens van Windorgel gelezen dat bij hem/haar met regelmaat in de GGiN van de Erskines wordt gelezen. Dit alleen ter info.
Wat is de reden om de Erskines op te voeren? Als autoriteit op theologisch gebied? Of een enkel aansprekend citaat los van de theologische achtergrond van de Erskines?
Zouden die preken samengesteld zijn uit enkel aansprekende citaten? He, dat ik daar niet aan heb gedacht. Ze zitten de boel te misleiden Guy.... Je wil het gewoon niet het dat ze ook bij de GGiN achter Erskines zouden staan?
De GGiN theologie sluit de theologie van de Erskines mijn inziens uit. Of ze zijn Steenblok afgevallen. Dat laatste kan ik me moeilijk voorstellen, daarom was mijn bovenstaande vraag als verhelderingsvraag bedoeld. De Erskines leerden onbevangen een ruim aanbod van genade en recht van toegang voor alle hoorders. Dat wijst de GGiN toch af? Waar ligt dan de affiniteit met deze Schotten? Dat is gewoon een vraag uit theologische belangstelling. Ik begrijp dat het gevoelig kan liggen als in het verleden een ds. R. Kok met de Erskines op de proppen kwam en de schijn vermeden moet worden dat hij achteraf toch een beetje gelijk had ;) .
Hier is toch wel enige nuance op zijn plaats. GGiN spreekt liever niet over aanbod van genade (zie boekje Wet en Evangelie). Het verkondigen van het evangelie en de beloften noemt men prediking. Twee citaten hierover in het genoemde boekje, betreft het hoofdstuk ‘Enkele misvattingen weersproken’:
- ‘In de GGiN is geen aanbod van genade’
Het is waar dat de uitdrukking aanbod van genade vanwege de in het verleden ontstane verwarring weinig gebruikt wordt, en er een voorkeur is voor het woord ‘prediking’ of ‘verkondiging’. Maar de genade Gods in Christus (de aanbieding van Christus in het evangelie, het aanbod van genade) wordt aan alle hoorders verkondigd.

- ‘In de GGiN worden de beloften alleen aan de uitverkorenen gepredikt’
De beloften Gods tot zaligheid worden gedaan aan Gods kinderen, degenen die zich van harte bekeren en tot het ware geloof komen. Dat zijn de genadeweldaden die alleen de uitverkorenen ontvangen. Die weldaden vloeien voort uit het eeuwige verbond der genade. Dit moet ook in de prediking verklaard worden.
Maar dit betekend niet dat de beloften alleen aan de uitverkorenen gepredikt worden. Wie uitverkoren zijn is een verborgenheid. De beloften worden aan allen gepredikt, zoals de Dordtse Leerregels zeggen, maar wel ‘met bevel van bekering en geloof’. Er wordt dus in de prediking van de beloften aan allen verkondigd, dat alleen zij die zich bekeren en geloven, de beloofde weldaden zullen ontvangen.
Dit zie je ook terug bij strict baptisten, die spreken ook niet over een aanbod van genade (zie interview met ds. Ramsbottom).

De verkondiging van de doodstaat van de mens en het heil in Christus. En dit wordt vol en vrij gepredikt in de GGiN. De genade Gods in Christus wordt aan alle hoorders verkondigd. In de geschriften van de Erskines lees je dat er verzoening is voor een schuldige en ellendige zondaar. En dat is ook wat wij iedere week in kerk te horen krijgen.
Ralph Erskine: De aanbiedingen van Christus vermogen niets op een zondaar, voordat een zondaar eerst overtuigd is van zijn zonde en ellende.


Deze strekking lees je ook terug in het boek van Erskine wat Eilander gisteren citeerde (en dit is een citaat, er zou veel meer te citeren zijn):
De Geest Gods, als een Geest der dienstbaarheid, moest uw geweten en de bedreiging van de wet tesamen binden, vóór u enig belang zult hebben, om kinderen der belofte te worden. Indien u God, als een bedreigend God, niet kent, zo zult u ook nooit recht bekommerd zijn, om Hem te kennen, als een belovend God. Vóór dat een ziel daartoe gebracht wordt, om uit te roepen: “0! de bedreiging van de hel en van de verdoemenis is hetgeen mij rechtvaardig toekomt; en ik ben een kind des toorns", zo zal zij nooit het voorrecht, van een kind der belofte te zijn, recht waarderen. Welke mate van overtuiging en van wettische verootmoediging er nodig is, bepaal ik niet. Maar, indien u niet enigermate uzelf bevindt onder het vonnis der wet, hoe kunt u dan ooit de belofte dierbaar achten en uw nood daaromtrent zien?
@Eilander: Ben het boek aan het lezen.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Guy »

@Simon0612, bedankt voor je uitvoerige reactie. Het eerste wat mij als vraag hierbij te binnen schiet wat dan praktisch gezien het verschil is met bijvoorbeeld de visie zoals ds. C. Harinck die heeft weergegeven in zijn diverse publicaties.? Is het dan enkel een theoretisch verschil is de wijze waarop dogmatische begrippen worden geformuleerd? En waarom is iemand als ds. J. Roos dan zo fel richting ds. Kok op een wijze dat het de hierboven genoemde reactie van ds. Tuinier ontlokte? Daarin zie ik de door jou genoemde nuances niet in de praktijk terug. Wat vormt dan de 'angel' in dit alles bezien vanuit het oogpunt van de GGiN?
Ik interpreteer toch een verschil tussen het laatst aangehaalde citaat van Erskine en wat de GGiN predikt.
Erskine: iedereen mag zich tot Christus wenden en Zijn genade aannemen, maar u kunt dat niet als u geen zondaar voor God geworden bent.
GGIN: iedereen mag zich niet zomaar tot Christus wenden zolang hij of zij nog geen zondaar voor God geworden is en hij kan ook niet. Mijns inziens is dat een cruciaal verschil. Hoe zie jij dat? Klopt mijn interpretatie?
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Simon wat jij beweert kan niet kloppen.

1. Ds Kok verdedigde zich met de leer van de Erskines en Boston.
2. Ds Steenblok had problemen en stevige kritiek op de Erskines en Boston.

En dan is jouw conclusie de Erskines leren hetzelfde wat in de Ger Gem in Ned geleerd wordt.

En nu niet opeens over voorwaardelijk en onvoorwaardelijk aanbod van genade heen stappen.
De Erskines kennen sterkte evangeliedrang die niet past bij de leer van Steenblok en de GG in Ned.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erskinees »

Het probleem is dat Simon spreekt over de GGiN anno 2021 en Guy en JGW over de GGiN ten tijde van/na de scheuring. Dat heeft niet zoveel zin want in de praktijk is de afkering van o.a. wat de Erskines brachten naar de achtergrond verdwenen.
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Guy »

Erskinees schreef:Het probleem is dat Simon spreekt over de GGiN anno 2021 en Guy en JGW over de GGiN ten tijde van/na de scheuring. Dat heeft niet zoveel zin want in de praktijk is de afkering van o.a. wat de Erskines brachten naar de achtergrond verdwenen.
Dat is nou net de vraag die uitstaat. Ik vraag me af of dit zo is en zo ja, welke consequenties dat dan heeft voor de waardering van de feiten uit het verleden.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Panny »

Simon0612 schreef:Hier is toch wel enige nuance op zijn plaats. GGiN spreekt liever niet over aanbod van genade (zie boekje Wet en Evangelie). Het verkondigen van het evangelie en de beloften noemt men prediking.
Toch snap ik dit onderscheid niet helemaal. In de prediking wordt toch genade aangeboden? Wat is dan precies het verschil?
Het lijkt dan een beetje de kant op te gaan dat de genade wel voorgesteld wordt maar dat je er niet bij mag komen.

Calvijn:
"Wij mogen verzekerd zijn, dat Jezus Christus ons tot Zich roept en als met uitgebreide armen ons wil ontvangen, telkens wanneer het Evangelie gepredikt wordt."
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4785
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Erskinees schreef:Het probleem is dat Simon spreekt over de GGiN anno 2021 en Guy en JGW over de GGiN ten tijde van/na de scheuring. Dat heeft niet zoveel zin want in de praktijk is de afkering van o.a. wat de Erskines brachten naar de achtergrond verdwenen.
Is de officiële leer van de GG in Ned veranderd?
Van Ds. Roos gezegd dat zijn prediking veranderd is terwijl hij nog steeds duidelijk voorwaardelijk preekt.
1953 is niet zomaar even door een paar citaten van Ralph Erskine opeens verleden tijd.

De boodschap van de Erskines en Boston is in ieder geval niet gewijzigd.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Guy schreef:@Simon0612, bedankt voor je uitvoerige reactie. Het eerste wat mij als vraag hierbij te binnen schiet wat dan praktisch gezien het verschil is met bijvoorbeeld de visie zoals ds. C. Harinck die heeft weergegeven in zijn diverse publicaties.? Is het dan enkel een theoretisch verschil is de wijze waarop dogmatische begrippen worden geformuleerd? En waarom is iemand als ds. J. Roos dan zo fel richting ds. Kok op een wijze dat het de hierboven genoemde reactie van ds. Tuinier ontlokte? Daarin zie ik de door jou genoemde nuances niet in de praktijk terug. Wat vormt dan de 'angel' in dit alles bezien vanuit het oogpunt van de GGiN?
Ik interpreteer toch een verschil tussen het laatst aangehaalde citaat van Erskine en wat de GGiN predikt.
Erskine: iedereen mag zich tot Christus wenden en Zijn genade aannemen, maar u kunt dat niet als u geen zondaar voor God geworden bent.
GGIN: iedereen mag zich niet zomaar tot Christus wenden zolang hij of zij nog geen zondaar voor God geworden is en hij kan ook niet. Mijns inziens is dat een cruciaal verschil. Hoe zie jij dat? Klopt mijn interpretatie?
Op het eerste gedeelte heb ik niet direct een antwoord. Er is ook enorm veel geschreven en gezegd over 1950 en 1953. In feite draaide het in 1950 niet direct (misschien wel indirect) om 1953. Het was toen nog een gezamenlijke GG die ds. Kok afzette.

Wat het laatste betreft zou ik het anders willen stellen.
Dat verschil waar je op duidt zie ik niet direct. Kun je daarvan voorbeelden geven? Jouw strekking van het GGiN standpunt is voor mij niet hoorbaar in de prediking. Ik zou dat dan ook willen houden bij het eerdere citaat: Maar de genade Gods in Christus (de aanbieding van Christus in het evangelie, het aanbod van genade) wordt aan alle hoorders verkondigd.

Zoals jij ze stelt Guy, heb ik het nooit horen verkondigen door een van onze predikanten.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Panny schreef:
Simon0612 schreef:Hier is toch wel enige nuance op zijn plaats. GGiN spreekt liever niet over aanbod van genade (zie boekje Wet en Evangelie). Het verkondigen van het evangelie en de beloften noemt men prediking.
Toch snap ik dit onderscheid niet helemaal. In de prediking wordt toch genade aangeboden? Wat is dan precies het verschil?
Het lijkt dan een beetje de kant op te gaan dat de genade wel voorgesteld wordt maar dat je er niet bij mag komen.

Calvijn:
"Wij mogen verzekerd zijn, dat Jezus Christus ons tot Zich roept en als met uitgebreide armen ons wil ontvangen, telkens wanneer het Evangelie gepredikt wordt."
Lees het interview van ds. Ramsbottom. Dat vond ik wel en duidelijk stuk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Johann Gottfried Walther schreef:Simon wat jij beweert kan niet kloppen.

1. Ds Kok verdedigde zich met de leer van de Erskines en Boston.
2. Ds Steenblok had problemen en stevige kritiek op de Erskines en Boston.

En dan is jouw conclusie de Erskines leren hetzelfde wat in de Ger Gem in Ned geleerd wordt.

En nu niet opeens over voorwaardelijk en onvoorwaardelijk aanbod van genade heen stappen.
De Erskines kennen sterkte evangeliedrang die niet past bij de leer van Steenblok en de GG in Ned.
Op basis waarvan wil je dat ik dit beoordeel? Als jij de leer van de Erskines voor mij uittypt en de leer van de Ger Gem in Ned dan zal ik ze voor je beoordelen. Een kleine nuance op bepaalde vlakken was ds. Steenblok lovend over de Erskines.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mona Lisa »

Alles zo lezende moet ik denken aan de stokbewaarder; Lieve heren, wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Plaats reactie