Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bourdon16 »

GerefGemeente-lid schreef:Ik heb liever GG-mokken. Die zijn zwaarder en er past meer koffie in.
Ik heb liever hervormde mokken, die kunnen wat meer hebben en gaan niet zo snel stuk:)
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik heb liever GG-mokken. Die zijn zwaarder en er past meer koffie in.
Ik heb liever hervormde mokken, die kunnen wat meer hebben en gaan niet zo snel stuk:)
In zo’n hervormde mok zit helaas een scheur. Die hebben ze wel proberen te herstellen, maar is nog niet helemaal gelukt ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Maanenschijn schreef:
Bourdon16 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik heb liever GG-mokken. Die zijn zwaarder en er past meer koffie in.
Ik heb liever hervormde mokken, die kunnen wat meer hebben en gaan niet zo snel stuk:)
In zo’n hervormde mok zit helaas een scheur. Die hebben ze wel proberen te herstellen, maar is nog niet helemaal gelukt ;)
Gewoon zware zwarte tape eroverheen en klaar is (hersteld) hervormde Jan Rap :huhu
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

---knip--- Max. 50 woorden + link naar artikel ivm auteursrecht
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Dr P. de Vries over de prediking van ds Hofman
https://drpdevries.com/2023/02/01/wijle ... erkiezing/
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:Dr P. de Vries over de prediking van ds Hofman
https://drpdevries.com/2023/02/01/wijle ... erkiezing/
Ja, ik las het vanmorgen. Een helder geluid en leerzaam in een paar discussies die hier op dit forum lopen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thea »

Mooi! Wat mij betreft is dit het 'oude' geluid.
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Veel waardering voor een predikant die buiten de grondslag van het forum valt.
Het is dan de vraag: wordt alleen gekeken naar het artikel Dr. de Vries, of wordt de prediking van deze Dienaar des Woords daadwerkelijk onderschreven?
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

wie valt er buiten de grondslag van het forum?
daarnaast veel waardering voor dr de Vries als mede ook nav zijn citaten voor ds Hofman
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Thea »

Geen idee wie ds. Hofman is, maar ik vond het stuk heel evenwichtig.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ditbenik »

refomart schreef:Veel waardering voor een predikant die buiten de grondslag van het forum valt.
Het is dan de vraag: wordt alleen gekeken naar het artikel Dr. de Vries, of wordt de prediking van deze Dienaar des Woords daadwerkelijk onderschreven?
Als ds De Vries buiten de grondslag van het forum valt, geldt dat ook voor mij. En nee, ik lees niet alleen zijn artikelen maar hoor 'm ook weleens preken. De preken van ds Hofman ken ik niet echt. Hij overleed in 1975 en ik heb 'm nooit 'live' horen preken.
Daarnaast is het volgens mij heel goed mogelijk om een artikel te waarderen zonder alles van iemand te kennen of te onderschrijven. Wat dat betreft vind ik het een bijzonder vreemde vraag.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

refomart schreef:Veel waardering voor een predikant die buiten de grondslag van het forum valt.
Het is dan de vraag: wordt alleen gekeken naar het artikel Dr. de Vries, of wordt de prediking van deze Dienaar des Woords daadwerkelijk onderschreven?
Welk onderdeel van de grondslag? Afgelopen zondag nog gehoord.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

refomart schreef:Veel waardering voor een predikant die buiten de grondslag van het forum valt.
Het is dan de vraag: wordt alleen gekeken naar het artikel Dr. de Vries, of wordt de prediking van deze Dienaar des Woords daadwerkelijk onderschreven?
Heb je het over ds. Hofman of over ds. De Vries als het gaat om grondslagen en welke grondslag zouden zij diegene dan niet onderschrijven?
refomart
Inactief
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 dec 2022, 10:33

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refomart »

Hoe kun je van een eenvoudige vraag iets moeilijks maken.

Het begint met het bericht van Bertiel die schrijft: (met link) Dr P. de Vries over de prediking van ds Hofman.
Uitleg: Dr. P de Vries schrijft dus over de prediking van ds. Hofman. De prediking van die man vormt dus de inhoud van dat artikel. Dat is daarmee het onderwerp waar het over gaat, de prediking van ds. Hofman.

Op die prediking werd gereageerd met: Een helder geluid en leerzaam in een paar discussies die hier op dit forum lopen. (Dit ben IK); Wat mij betreft is dit het 'oude' geluid. (Thea).
Ik lees hieruit een duidelijke waardering voor de prediking van ds. Hofman.

Het betreft hier een ds. Hofman die preekte in een vrije gemeente (en daardoor buiten de grondslag van het forum valt!) en die reeds geruime tijd (1975) overleden is. Het spreekt voor mij dan niet vanzelf dat die prediking binnen het forum bekend en bovendien zo gewaardeerd is.

Daaruit mijn vraag: wordt alleen gekeken naar het artikel Dr. de Vries, of wordt de prediking van deze Dienaar des Woords daadwerkelijk onderschreven?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Het gaat om de waardering voor wat Dr. de Vries schrijft. Dat lijkt me zonder meer duidelijk, aangezien het een reflectie is van zijn eigen leven en horen.

Voor het overige is lid zijn van een vrije gemeente niet per definitie banwaardig. Zeker niet sinds we in 1834 en later collectief zijn afgescheiden of die scheiding niet trachten te helen.
Plaats reactie