Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ad Anker »

Een oude dokter die Christus als zijn Medicijnmeester kende, noemde Psalm 91 het beste voorzorgmiddel tegen alle besmettelijke ziekten! David heeft deze Psalm gedicht in een tijd dat er een dodelijke ziekte was uitgebroken. Verbazingwekkend! David was niet bevreesd, omdat hij gelovig op de onveranderlijke Verbonds-God zag. Daarom beleed hij met grote vrijmoedigheid: Ik zal tot den HEERE zeggen: Gij zijt mijn Toevlucht en mijn Burcht, mijn God, op Welken ik vertrouw (Ps. 91:2). Hoewel de toekomst voor ons verborgen is en niemand weet hoe lang de slaande hand van de Heere op ons zal zijn, zal alleen het ware geloofsvertrouwen ons niet doen vrezen wat er ook zal gebeuren. Als ontredderde mensen zijn we pas gezegend als we oprecht onze zonden belijden, en de Heere ons een blijde ontmoeting met Christus, de enige Heelmeester geeft. (Exodus 15:21). Wat een gezegende uitwerking heeft deze ontmoeting met de beste, hemelse Dokter in onze ziel!

Ds. J. Roos
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Een oude dokter die Christus als zijn Medicijnmeester kende, noemde Psalm 91 het beste voorzorgmiddel tegen alle besmettelijke ziekten! David heeft deze Psalm gedicht in een tijd dat er een dodelijke ziekte was uitgebroken. Verbazingwekkend! David was niet bevreesd, omdat hij gelovig op de onveranderlijke Verbonds-God zag. Daarom beleed hij met grote vrijmoedigheid: Ik zal tot den HEERE zeggen: Gij zijt mijn Toevlucht en mijn Burcht, mijn God, op Welken ik vertrouw (Ps. 91:2). Hoewel de toekomst voor ons verborgen is en niemand weet hoe lang de slaande hand van de Heere op ons zal zijn, zal alleen het ware geloofsvertrouwen ons niet doen vrezen wat er ook zal gebeuren. Als ontredderde mensen zijn we pas gezegend als we oprecht onze zonden belijden, en de Heere ons een blijde ontmoeting met Christus, de enige Heelmeester geeft. (Exodus 15:21). Wat een gezegende uitwerking heeft deze ontmoeting met de beste, hemelse Dokter in onze ziel!

Ds. J. Roos
Wat een mooie bijdrage, hartelijk dank!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Inderdaad dank voor deze bijdrage!

@pierre27, fijn dat je weer terug bent!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5399
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door pierre27 »

Jantje schreef:Inderdaad dank voor deze bijdrage!

@pierre27, fijn dat je weer terug bent!
Dank je, ik las af en toe gewoon mee.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Orchidee »

Hoorde afgelopen weekend dat het grootste gedeelte van een kerkelijke gemeente NIET wil beroepen maar dat ze het véél fijner vinden om diverse gastpredikanten te krijgen en/of leesdienst.
Onbegrijpelijk voor mij!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik snap dat juist heel goed. Ik denk dat er veel gemeenten zijn die leeg zouden lopen als er een predikant komt. Er vertrekken niet voor niets zoveel mensen uit bepaalde kerkverbanden. Alleen een goed functionerende kerkenraad kan dat voorkomen. Maar een sterke bestuurscultuur is er niet in iedere gemeente. Daar worden ambtsdragers ook lang niet altijd op geselecteerd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bloksteen
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jun 2019, 17:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Bloksteen »

Dat Elspeet erg verlinkst is algemeen bekend. Maar dat nu zelfs meegewerkt wordt aan Refoweb vind ik écht treurig en jammer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Bloksteen schreef:Dat Elspeet erg verlinkst is algemeen bekend. Maar dat nu zelfs meegewerkt wordt aan Refoweb vind ik écht treurig en jammer.
Hij antwoordt niet voor het eerst. Het is 'al' het derde antwoord. En het antwoord is nog helder, pastoraal en niet in de laatste plaats Bijbels ook.

Verder vraag ik me zeer af wat er dan voor feiten zijn die er op wijzen dat deze gemeente (en haar predikant?) zouden 'verlinksen'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door -DIA- »

Gedacht... opgemerkt....

Als geruime tijd onwaarde ik iets wat in elke supermarkt en drogisterij is te zien.
Ik ben het (een beetje ironisch) wereldreddende producten gaan noemen.
Waarom?
Zijn ze niet nodig?
Ja, waarom? Omdat we gaan zien dat we onze planeet te veel pijn hebben gedaan.
Maar is dat het alleen?
We willen immers ons grote Babylon houden zoals het is?
Dan moet de aarde wel heel blijven hè?
Nou, er was eens een club. Die noemde zich "De Club van Rome"
Ik meen, hoewel ik met geen mogelijkheid achter de uitganspunten van deze club kon staan,
dat ze wel veel hebben geconstateerd waar we in deze tijd volop mee van doen hebben.
Denk aan het hele klimaatgebeuren.
Daar was in 1969 totaal nog niets van te merken.
Toch... we merken hert nu wel.
De Club was in meerderheid en linkse ideële club.
Toch was het goed, zeg ik achteraf, als we toen meer aandacht voor die linkse rebellenclub
hadden gehad.
Nu raken we in paniek. Kijk naar het assortiment in super en drogist.
Groen, Eco, Bio, Vega enz.
Deze producten zag je al een paar jaar in de schappen komen.
Het begon allemaal met een beetje alternatief: reform
Maar nu? Geen multinational die eromheen kan.
Wat denken we van concerns als Unilever, Henkel, Nestlé, Coca-Cola!
Elk wereldconcern heeft deze producten nu in z'n portefeulle
Het is vooral de laatste jaren in vliegende vaart gegaan: Eerst de alternatieven, en nu de grote concerns:
Wat denken we van Unilever met
Seventh Generation products?
of Simple huidverzoringsproducten?
Of de Love Beauty and Planet-reeks?
Of Henkel met Nature Box, en N.A.E.?
Of Coca-Cola met Fuzetea?
Of AH met zijn Bio-assortiment?
Zomaar een paar multinationals die hier groots op inzetten.
Te laat?
Nee.
Maar of deze wereld de aarde kunnen redden?
Dan zeg ik ook nee.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

Een zeer inhoudsvol interview in de Terdege van deze week met prof. dr. ir. W. de Vries, over Woord en Wetenschap. Twee weken geleden stond er ook al een prachtig interview in met de heer Van Ojen (die vertrekt bij de Cursus Godsdienstonderwijs van de Gereformeerde Gemeenten).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9824
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door merel »

Jantje schreef:
Bloksteen schreef:Dat Elspeet erg verlinkst is algemeen bekend. Maar dat nu zelfs meegewerkt wordt aan Refoweb vind ik écht treurig en jammer.
Hij antwoordt niet voor het eerst. Het is 'al' het derde antwoord. En het antwoord is nog helder, pastoraal en niet in de laatste plaats Bijbels ook.

Verder vraag ik me zeer af wat er dan voor feiten zijn die er op wijzen dat deze gemeente (en haar predikant?) zouden 'verlinksen'.
Soms heb ik het idee dat alles wat men niet gewend is en anders is, al onder de term 'verlinksen' wordt geschaard.

Edit; dit is meer een reactie op bloksteen dan op jantje
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Marion »

DDD schreef:Ik snap dat juist heel goed. Ik denk dat er veel gemeenten zijn die leeg zouden lopen als er een predikant komt. Er vertrekken niet voor niets zoveel mensen uit bepaalde kerkverbanden. Alleen een goed functionerende kerkenraad kan dat voorkomen. Maar een sterke bestuurscultuur is er niet in iedere gemeente. Daar worden ambtsdragers ook lang niet altijd op geselecteerd.
Dit zal in sommige gevallen best gebeuren. Maar er zijn ook gemeenten waar je juist een mooie stijging ziet met een eigen predikant.
Ik zie dat ook in mijn eigen gemeente. De groei zit er nog altijd in, de dominee staat er al een aardige tijd, en is als prediker binnen de kaders van Refoforum verre van populair.

Daarbij is het een Bijbelse gedachte dat alle drie de ambten van Christus in de gemeente vertegenwoordigt dienen te zijn.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door DDD »

Ik heb het overigens niet over het leegtrekken van andere gemeenten in de buurt. Daar schiet niemand iets mee op. Als een gemeente in ledenaantal gelijk blijft, maar de doorstroming is jaarlijks 10 procent, is dat nog steeds een heel zorgelijke ontwikkeling.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Ambtenaar »

Bloksteen schreef:Dat Elspeet erg verlinkst is algemeen bekend. Maar dat nu zelfs meegewerkt wordt aan Refoweb vind ik écht treurig en jammer.
Verlinkst Elspeet? Nooit wat van gemerkt.
Plaats reactie