Gelezen, gedacht, gehoord...

TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door TSD »

Ararat schreef:
CvdW schreef:Er is mij gevraagd hoe ik die druk ervaren heb.
In de periode van bedenktijd waren er op zondag twee verschillende predikanten.
Beiden gaven aan dat er geen nee gezegd mocht worden. Dat ervaar ik als zware druk.
Liever had ik gezien dat ze gebeden hadden of er licht vanuit Gods Woord mocht komen op de te nemen beslissing.
In de mond van 2 getuigen... ;)
De context (was het persoonlijk, van de kansel, in het gebed...) en de exacte woorden van beide predikanten zou het plaatje ook wat meer kleuren dan jij nu hier kan schetsen. Ik denk wel dat de drempel om nee te zeggen hoger mag zijn dan om ja te zeggen. God maakt geen foutjes in Zijn leiding.

Overigens vraag ik me af of men de bedenktermijn niet al gehad heeft voor de verkiezing.
1. God maakt geen fouten nee, maar een kerkenraad en gemeente kunnen zich toch wel vergissen en dat kan ook alles in Gods voorzienigheid geschieden.
2. Ten aanzien van je kleingemaakte zin: Maar heel erg gedeeltelijk, de roep komt pas als je gekozen wordt. Daarvoor weet je gewoonweg niet of er een roep komt van Gods gemeente en veel minder kun je daar vanuit gaan. (Ik zeg niet dat je het niet al kunt weten, maar dan heb je sowieso geen bedenktijd nodig, als het goed is).

Ik ben het verder wel grotendeels met Zeeuw eens (ten aanzien van het gewicht van bedanken). Echter, mag ik het vergelijk maken met het beroepen van een predikanten? Dat gebeurt ook allemaal "wettiglijk", onder aanroeping van Gods naam, kandidering, stemming. En ook daar diezelfde vraag in het formulier, met dat woordje 'mitsdien'. En toch wordt 90% van de beroepen vriendelijk afgeslagen door de betreffende predikant.

Als mitsdien echt zou betekenen dat de stem van de gemeente 1 op 1 Gods roepstem is, dan zouden alleen predikanten die in hun huidige standplaats nog geen beroep hebben ontvangen op de goede plek zijn. Daar geloof ik eigenlijk niets van.
Gebruikersavatar
johannes
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 mar 2010, 11:48
Locatie: holland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door johannes »

Hoe zien jullie het dan als er iemand gekozen wordt voor diaken of ouderling en hij bedankt omdat hij het niet eens is met de koers van de kerkenraad?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

johannes schreef:Hoe zien jullie het dan als er iemand gekozen wordt voor diaken of ouderling en hij bedankt omdat hij het niet eens is met de koers van de kerkenraad?
Dat is dom, want daarmee laat hij de mogelijkheid schieten om invloed op dat beleid uit te oefenen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

Tiberius schreef:
johannes schreef:Hoe zien jullie het dan als er iemand gekozen wordt voor diaken of ouderling en hij bedankt omdat hij het niet eens is met de koers van de kerkenraad?
Dat is dom, want daarmee laat hij de mogelijkheid schieten om invloed op dat beleid uit te oefenen.
dat is wijs, want het verkleint de kans op hartinfarcten en maagzweren. Ooit horen zeggen ‘als je van de kerk af wilt, moet je in de kerkenraad gaan’.

Nou ja, er is dus heel veel over te zeggen. Ja, je krijgt ruimte om aan verandering bij te dragen. Maar als je de enige bent, vraagt dat veel van je vertrouwen, je standvastigheid en je geloof.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

En misschien wordt hij wel ingewonnen voor de koers van de kerkenraad.
De beste stuurlui staan immers aan wal.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Isala »

Vandaag staat er een paginavullend interview in de Gelderlander met ds Vinogradsky. Mooi!
Drie weken geleden was dit ook al het geval met ds Simons. Heel fijn.
Hora est!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.telegraaf.nl/video/15853578 ... tijd-nodig

Wat een mooi getuigenis van deze christelijke IC-arts!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Richard W »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.telegraaf.nl/video/15853578 ... tijd-nodig

Wat een mooi getuigenis van deze christelijke IC-arts!
Indrukwekkend en ontroerend! Dank voor het doorsturen. Hij vertolkt de kern van het Paasevangelie even frank en vrij bij Op1!
Wat bijzonder dat nu Gor Khatchikyan uit Armenië naar Nederland moest vluchten om hier in Nederland te getuigen. Omdat wij reformatorische Christenen dat niet durven/doen. Wij maken ons druk om de bijzaken. Of kent iemand een reformatorische Gor? Beschamend.
In veel reformatorische kerken is de échte paasboodschap weer versluierd gebracht en lag het accent meer op de bevindingen, emoties en gevoelens van de omstanders zoals de vrouwen, discipelen en Emmaüsgangers dan op de opgestane Heere Jezus.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

Richard W schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.telegraaf.nl/video/15853578 ... tijd-nodig

Wat een mooi getuigenis van deze christelijke IC-arts!
Indrukwekkend en ontroerend! Dank voor het doorsturen. Hij vertolkt de kern van het Paasevangelie even frank en vrij bij Op1!
Wat bijzonder dat nu Gor Khatchikyan uit Armenië naar Nederland moest vluchten om hier in Nederland te getuigen. Omdat wij reformatorische Christenen dat niet durven/doen. Wij maken ons druk om de bijzaken. Of kent iemand een reformatorische Gor? Beschamend.
In veel reformatorische kerken is de échte paasboodschap weer versluierd gebracht en lag het accent meer op de bevindingen, emoties en gevoelens van de omstanders zoals de vrouwen, discipelen en Emmaüsgangers dan op de opgestane Heere Jezus.
Jammer dat je zo’n mooi getuigenis gebruikt/misbruikt om een frustratie van je af te schrijven. Wij hebben 4 indrukwekkende preken gehoord deze dagen in onze voluit reformatorische kerk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Richard W schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.telegraaf.nl/video/15853578 ... tijd-nodig

Wat een mooi getuigenis van deze christelijke IC-arts!
Indrukwekkend en ontroerend! Dank voor het doorsturen. Hij vertolkt de kern van het Paasevangelie even frank en vrij bij Op1!
Wat bijzonder dat nu Gor Khatchikyan uit Armenië naar Nederland moest vluchten om hier in Nederland te getuigen. Omdat wij reformatorische Christenen dat niet durven/doen. Wij maken ons druk om de bijzaken. Of kent iemand een reformatorische Gor? Beschamend.
In veel reformatorische kerken is de échte paasboodschap weer versluierd gebracht en lag het accent meer op de bevindingen, emoties en gevoelens van de omstanders zoals de vrouwen, discipelen en Emmaüsgangers dan op de opgestane Heere Jezus.
Hoe sneu. Hoeveel reformatorische kerken heb jij bezocht? Wat gaat er nu van je uit?
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Richard W »

huisman schreef:
Richard W schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.telegraaf.nl/video/15853578 ... tijd-nodig

Wat een mooi getuigenis van deze christelijke IC-arts!
Indrukwekkend en ontroerend! Dank voor het doorsturen. Hij vertolkt de kern van het Paasevangelie even frank en vrij bij Op1!
Wat bijzonder dat nu Gor Khatchikyan uit Armenië naar Nederland moest vluchten om hier in Nederland te getuigen. Omdat wij reformatorische Christenen dat niet durven/doen. Wij maken ons druk om de bijzaken. Of kent iemand een reformatorische Gor? Beschamend.
In veel reformatorische kerken is de échte paasboodschap weer versluierd gebracht en lag het accent meer op de bevindingen, emoties en gevoelens van de omstanders zoals de vrouwen, discipelen en Emmaüsgangers dan op de opgestane Heere Jezus.
Jammer dat je zo’n mooi getuigenis gebruikt/misbruikt om een frustratie van je af te schrijven. Wij hebben 4 indrukwekkende preken gehoord deze dagen in onze voluit reformatorische kerk.
Wat ben ik blij voor je Huisman, maar ook heel erg jaloers! Ik kan het je helaas niet nazeggen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Richard W schreef:Wat ben ik blij voor je Huisman, maar ook heel erg jaloers! Ik kan het je helaas niet nazeggen.
Ben je er al mee in de binnenkamer terecht gekomen? Of zijn wij de eersten die dit van jou horen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef:
Richard W schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.telegraaf.nl/video/15853578 ... tijd-nodig

Wat een mooi getuigenis van deze christelijke IC-arts!
Indrukwekkend en ontroerend! Dank voor het doorsturen. Hij vertolkt de kern van het Paasevangelie even frank en vrij bij Op1!
Wat bijzonder dat nu Gor Khatchikyan uit Armenië naar Nederland moest vluchten om hier in Nederland te getuigen. Omdat wij reformatorische Christenen dat niet durven/doen. Wij maken ons druk om de bijzaken. Of kent iemand een reformatorische Gor? Beschamend.
In veel reformatorische kerken is de échte paasboodschap weer versluierd gebracht en lag het accent meer op de bevindingen, emoties en gevoelens van de omstanders zoals de vrouwen, discipelen en Emmaüsgangers dan op de opgestane Heere Jezus.
Hoe sneu. Hoeveel reformatorische kerken heb jij bezocht? Wat gaat er nu van je uit?
Als we even meer focussen op het eerste deel is er misschien wel iets om over na te denken.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef: Als we even meer focussen op het eerste deel is er misschien wel iets om over na te denken.
Je kunt een paasei in een hondendrol stoppen. De paasei is in beginsel een lekker chocolaatje maar niemand eet hem meer.

Zo bezie ik zo'n post. Hoe heerlijk verkondigt Gor het Evangelie en hoe vreselijk is het bij de refo's. Dat is voor mij een paasei in een hondendrol.

(Ik heb overigens diep respect voor Gor)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

Ad Anker schreef:
Ararat schreef: Als we even meer focussen op het eerste deel is er misschien wel iets om over na te denken.
Je kunt een paasei in een hondendrol stoppen. De paasei is in beginsel een lekker chocolaatje maar niemand eet hem meer.

Zo bezie ik zo'n post. Hoe heerlijk verkondigt Gor het Evangelie en hoe vreselijk is het bij de refo's. Dat is voor mij een paasei in een hondendrol.

(Ik heb overigens diep respect voor Gor)
Had Gor het niet over toenadering zoeken?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie