Gelezen, gedacht, gehoord...

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Valcke »

"En nu komt er een vraag: “Is het waar dat ons dat alles aangeboden wordt? Dat het ons voorgesteld wordt, dat het ons aangeboden wordt, is dat waar? Is dat nu werkelijk waar?” Het is werkelijk waar. U kunt het in de Schrift vinden.

Ik heb het al aangehaald uit Jesaja 45: “Wendt u naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde; want Ik ben God, en niemand meer”, Jesaja 45:22. “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Matth. 11:28). Dat wil niet zeggen dat degenen die niet genoeg vermoeid en beladen zijn, niet mógen komen. Er wordt zo gesproken om alleen maar degenen die zo erg vermoeid en beladen zijn, een riem onder het hart te steken, ze te bemoedigen, ze te laten horen dat ze geen reden hebben om weg te blijven.

Er is een grote schare bijeen en Christus is met deze schare in de woestijn. En wat zegt Hij? “Mijn Vader geeft u het ware Brood” (Joh. 6:32). Hij zegt het niet tot deze en gene; Hij loopt niet door de rijen, Hij haalt er niet enkelen uit om tot dezen te zeggen: “Mijn Vader geeft u dat ware Brood” – nee, Hij zegt het tot de gehele schare, en daar waren er duizenden. En tot deze duizenden zegt Christus: “Mijn Vader geeft u dat ware Brood”. En Paulus: “De rechtvaardigheid die uit de Wet is, zegt: De mens die deze dingen doet, zal door dezelve leven. Maar de rechtvaardigheid die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen. Of: Wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen. Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken: Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven dat Hem God uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden” (Rom. 10:5-9).

De aanbieding van het Evangelie, van de genade Gods in het Evangelie, is waar. U kunt erop aan. U kunt veel beter op deze aanbieding aan, dan op uw gedachten, voorstellingen. Maar, zo zoudt u wederom kunnen vragen: “Heeft íéder recht om wat aangeboden wordt, aan te nemen?” Iéder heeft recht om wat hem aangeboden wordt, aan te nemen. Hier is geen sprake van uitzondering te maken. En niet alleen heeft ieder het recht, maar hij is van Godswege verplicht om wat hem aangeboden wordt, aan te nemen. De Heere wil dat hij dat doen zal. De Heere wil volstrekt geen excuses, geen verontschuldigingen aannemen. Hij wil alleen maar hebben dat men doet wat Hij wenst dat we doen zullen: aannemen – aannemen wat ons in de hand, aan de voeten, in het hart gebracht is.

“Dat is dan gemakkelijk”, zo wordt er gekritiseerd: “Dat is dan gemakkelijk. Ja, zeker. We zijn in Adam gevallen, en de Heere Jezus heeft de zaligheid verworven, en nu moeten we dat geloven, en als we dat dan geloven, dan zijn we behouden.”

Laat me u in de eerste plaats zeggen dat het inderdaad makkelijk is, zo gemakkelijk zelfs, dat men er geen idee van heeft – gemakkelijk. Maar deze redenering deugt niet. Ze heeft met de werkelijkheid niets te maken. Ze is puur leugen en bedrog. Ik weet wel dat er zo gepreekt wordt: “Geloof het maar”, enzovoort. We kennen allen wel deze prediking. Dat is leugen en bedrog! Dat is zo gruwelijk en afschuwelijk, dat is zo misleidend! Want als iemand zo spreekt: “Het is gemakkelijk, dan is men gauw klaar”, dan verraadt hij zich en laat hij horen wie hij is. En wat is hij? Hij is een mens die zijn val niet kent noch erkent, die niet weet dat we gevallen zijn met het voornemen om nooit meer naar God om te zien. Het verstand is gesloten, de wil is vijandig, het hart is onrein, het oordeel is op een dwaalspoor, ook het geheugen kan niets goeds vasthouden. Wie nu zo spreekt, die weet dat niet. Hij is een vreemdeling in zijn eigen hart, en al wat hij zegt, daarmee bedriegt hij zichzelf en tracht hij een ander ook te bedriegen.

Als de Heilige Geest komt bij het Woord, dan hebben de dingen plaats. Wat gebeurt er dan? Zoudt u in staat zijn om daarvan een verslag te geven? Ik bedoel niet: zoudt u in staat zijn om de loop van de dingen te schetsen; dat bedoel ik niet. Maar zijt u in staat om te zeggen wat er plaatsheeft?

Als de Heilige Geest Zich verenigt met het Woord, dan hebben de volgende dingen plaats. Dan leert de mens zichzelf kennen: goed geschapen, door de zonde wanschapen – en zo wanschapen, dat er geen goed meer in hem gevonden wordt, zo wanschapen, dat hij zichzelf ziet als een waardeloze.

Als de Heilige Geest Zich bij het Woord voegt, dan wordt God hem verklaard, het Wezen waarvan hij nooit anders had dan voorstellingen, gedachten, opvattingen. Dan wordt God hem verklaard. En nu is het waar wat Paulus zegt: “Wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele” (1 Kor. 13:9), maar als God in het hart verklaard wordt, dan kent de mens zoveel van Hem, dat hij niet meer van Hem kan afblijven, en hij komt tot Hem en hij gaat over in Hem. En wat is dat nu? Wat heeft dat voor gevolgen, dat iemand overgaat? De gevolgen hiervan zijn dat hijzelf dood op aarde ligt, en dat hij in Christus leeft. Men hoort wel eens spreken van dood en leven. Nu, dan zal men toch beide moeten kennen, niet door horen zeggen. Deze mens kent dood en leven. Hij heeft de dood in zichzelf gevonden en niets anders dan de dood; en hij heeft het leven gevonden buiten zichzelf en niets anders dan het leven. Let hier goed op: niets anders dan het leven, niets anders dan de dood. Dat is vanaf dat ogenblik waar geworden, maar dat wordt in de toekomst veel meer waar. Deze mens komt gedurig voor God, maar als een veel groter zondaar dan hij was toen hij voor het eerst voor God kwam. Dat houdt nooit op. Dus het verwerpelijke van hemzelf wordt steeds groter, en het aanbiddelijke van God, dat wordt ook steeds groter, want “Hij moet wassen, maar ik minder worden” (Joh. 3:30). En als u het er voor houden moogt dat u genade bezit, dan moet u maar eens nagaan het onderscheid tussen het begin en het heden. Want het is leven en het houdt nooit op leven te zijn."

(J.P. Paauwe)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Job »

Vrees klopte aan de deur.
Geloof deed open.
Er was niemand.



Corrie ten Boom
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6457
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

Het is interessant wat Witsius schrijft in zijn boek 'De Verbonden' over het begin van de wedergeboorte. Uit dit stuk blijkt dat de GG 'oude' papieren hebben als zij de wedergeboorte stellen aan het begin van de toeleidende weg.
Wat overigens wel vermeldenswaard is: Boston kende dit boek ook. Toch heeft hij de visie van Witsius niet overgenomen in zijn boek 'Het verbond der genade'! Het is een lang stuk, maar zoals gezegd, wel interessant met het oog op wat de GG leren.
Witsius schreef:Ook zijn er sommigen uit de onzen geweest die van voorbereidingen tot de wedergeboorte of bekering gesproken hebben; maar in een geheel andere zin dan de pelagianiserende dwaalgeesten. In diegenen die te wederbaren waren, stelden zij: 1. een verbreking van de natuurlijke hardnekkigheid, en een buigzaamheid van de wil; 2. een ernstige overdenking der wet; 3. een overdenking van eigen zonden en misdaden tegen God; 4. een wettische vreze voor de straffen en een schrik der hel, en alzo een wanhoop aan eigen zaligheid ten opzichte van enige zaak die in hen is. Wat in die orde stelt Perkins deze voorbereidingen (…) en Amesius is hem daar niet ongelijk in (…).
In bijna dezelfde zin hebben de godgeleerden van Groot-Brittannië zich verklaard op de Synode van Dordrecht (…). 1. Daar zijn sommige uiterlijke werken, van de mensen gewoonlijk vereist, eer dat zij tot de staat der wedergeboorte gebracht worden, welke zij soms vrijelijk plegen te doen, soms vrijelijk te laten, als daar zijn: ter kerke gaan, de predikaties van Gods Woord horen, en dergelijke. 2. Daar zijn enige effecten of werkingen die de bekering of wedergebeboorte voorgaan, die door de kracht van het Woord en de Geest verwekt worden in de harten van degenen die nog niet zijn wedergeboren, als daar zijn: de kennis van de wil Gods, het gevoelen der zonde, de vreze voor de straf, het denken aan verlossing, enige hoop op vergeving. Maar hierin verschillen zij van de pelagianiserende geesten: 1. dat zij willen dat deze dingen niet voortkomen uit de natuur, maar belijden dat deze dingen gewrochten zijn van de Geest der dienstbaarheid, Die voor Zichzelf de weg baant tot de dadelijke wedergeboorte; 2. dat zij niet willen dat God uit aanmerking en bij gelegenheid van deze voorbereidingen bewogen zijnde, veel minder door enige verdienste daarvan, de genade der wedergeboorte geeft, maar dat zij oordelen dat God voor Zichzelf op deze wijze de dijk effen maakt, de laagten doet rijzen, de bergen en de heuvelen doet dalen, opdat Hij door een vlakke weg tot die ziel inkome.
Ja, de theologanten van Groot-Brittannië doen erbij (…): dat zelfs de uitverkorenen in deze daden die de wedergeboorte voorgaan, zich nimmermeer alzo gedragen of zij zouden om hun nalatigheid en tegenstand rechtvaardig door God mogen worden verlaten en begeven. Nochtans noemen zij deze dingen liever voorbereidingen tot de genade dan vruchten en gewrochten der genade, omdat zij menen dat ook een verworpeling zover kan komen. En zij leren dat deze voorgaande gewrochten, door de kracht van het Woord en de Geest in der mensen harten voortgebracht, door de ondeugd van een weerspannige wil vermoord en ganselijk uitgeblust kunnen worden en dat dit in velen [ook] pleegt te geschieden. (…)
Maar evenwel menen wij dat diegenen netter redeneren, die stellen dat deze en degelijke dingen in de uitverkorenen geen voorbereidingen tot de wedergeboorte zijn, maar vruchten en gewrochten van de eerste wedergeboorte: voorbereidingen nochtans tot verdere en volmaaktere werkingen van de edelmoedig makende Geest. Want omdat deze dingen enig geestelijk leven veronderstellen van een ziel, die op een geestelijke wijze de geestelijke zaken aanmerkt, en werkingen zijn van de Geest Gods voor zoveel Hij aan de heiligmaking van de uitverkorenen de hand slaat – zo kunnen wij niet anders dan deze dingen brengen tot de Geest der genade en der wedergeboorte. En hiertegen strijdt niet dat dergelijke dingen of dezelfde dingen ook in de verworpenen gezegd worden te worden gevonden. Hoewel zij dezelfde zijn ten opzichte van de stof, nochtans zijn ze niet dezelfde ten opzichte van het fatsoen. De verworpelingen hebben ook enige kennis van Christus, enige smaak van Gods genade en van de krachten der toekomende eeuw. Nochtans volgt daaruit niet dat de kennis van Christus [is] zoals in de gelovige, en de smaak van genade en van heerlijkheid die haar gegeven wordt, [is ]geen gave is van de Geest der genade.
En waarlijk, de dingen die Perkins en de andere Engelsen verhaald hebben, zijn in de verworpelingen geen voorbereidingen tot de wedergeboorte, noch uit de natuur van de zaak, noch volgens het oogmerk Gods. Niet het eerste. Want hoe groot ook die dingen mogen schijnen te zijn, nochtans blijven zij binnen de omtrek van de geestelijke dood. En het is er zo ver vandaan dat de verworpelingen daardoor tot het geestelijke leven zouden geschikt gemaakt worden, dat zij integendeel door die daden, die een geestelijk leven valselijk vertonen, bedrogen zijnde, in de ware dood meer worden verhard, en zichzelf dwaselijk behagende, van het zoeken van het ware leven, dat zij onwaarachtiglijk menen bekomen te hebben, verder worden afgekeerd. Niet het tweede. Want geen oogmerk Gods is tevergeefs. Het is dan noodzakelijk dat al deze dingen op een andere wijze zijn in de uitverkorenen [en] op een andere wijze in de verworpelingen.
Indien de zaak nader wordt ingezien, zullen wij bevinden dat de rechtzinnigen hier meer in de woorden en in de manier van verklaren dan in de zin en de zaak zelf verschillen. Want het woord wedergeboorte is van een verschillende betekenis. Soms wordt het genomen in de zin van de heiligmaking, en wordt door de wedergeboorte verstaan die daad Gods, waardoor de mens, zijnde nu een vriend Gods geworden, en met het geestelijke leven begaafd, uit de ingestorte hebbelijkheden rechtvaardig en heilig werkt. En dan is het zeker, dat er enige gewrochten des Geestes zijn, waarmee Hij de uitverkorenen pleegt voor te bereiden tot de daden van een volslagen geloof en heiligheid. Want de kennis van de goddelijke waarheden, het gevoelen der ellende, de droefheid over de zonde, de hoop op vergeving en andere dingen gaan vóór, eer dat iemand met vertrouwen Christus aangrijpt en de ware godzaligheid betracht. God pleegt de mens niet met één sprong heilig te maken voor en aleer hij iets over zichzelf of over God gedacht heeft, of enige bekommering over zijn zaligheid heeft gehad. En dat schijnen de Brittannische theologanten te willen wanneer zij (…) zo spreken. Tot de staat der rechtvaardigmaking, waarin wij vrede hebben bij God door onze Heere Jezus Christus, pleegt de goddelijke genade de mensen niet te brengen door een haastige aanblazing van God, maar nadat zij door veel voorgaande daden onder de dienst van het Woord tenondergebracht en voorbereid zijn. Met welke woorden zij genoeg tonen, dat zij door de wedergeboorte verstaan de staat van de passieve of lijdelijke rechtvaardigmaking.
Maar soms betekent de wedergeboorte de eerste overbrenging van de mens uit de staat des doods tot de staat des geestelijken levens, in welke zin wij ze nemen. En in dit opzicht kan niemand der rechtzinnigen, indien hij volgens zijn leergronden wil spreken, voorbereidende werken stellen tot de genade der wedergeboorte. Want of hij zou stellen dat ze uit de natuur voortkomen, en alzo zijn ze, volgens de belijdenis van alle rechtzinnigen, niet dan dode werken en blinkende zonden. Maar dat iemand door de zonden geschikt gemaakt wordt tot de genade van de wedergeboorte, zal niemand zeggen die van een gezond oordeel is. Of hij zou stellen, dat ze voortkomen van Gods Geest, Die, indien Hij in deze zin op geen andere wijze werkt in de uitverkorenen dan in de verworpenen, door deze Zijn werkingen niet verhindert dat deze werken onder de dode werken gerekend worden. Want dat al de daden van de verworpenen, door hoe grote uitmuntendheid der goddelijke hulp zij ook mogen opgebeurd worden, zonden zijn, houden alle rechtzinnigen voor zeker. Zo spreken de Brittannische theologen (…): Een kwade boom, kwade vruchten uit haar natuur voortbrengende, moet eerst in een goede boom veranderd worden, voordat zij enige goede vrucht voortbrengt. Doch de wil van de nog niet wedergeboren mens is niet alleen een kwade boom, maar ook een dode. Hieruit redeneer ik nu aldus: De verworpenen worden nimmermeer wedergeboren, derhalve blijven zij altijd kwade bomen, en brengen nimmermeer andere dan kwade vruchten voor. En alzo kunnen er in zodanige werken geen voorbereidingen zijn tot de wedergeboorte, om de oorzaak die boven verklaard is. Indien gij zegt dat deze werken, die gij voorbereidingen noemt, anders zijn in de uitverkorenen, zo vraag ik waarin die verscheidenheid [dan] gelegen is. ‘Niets’, kan er gantwoord worden, ‘behalve als enige, dat ze voortkomen van de Geest der genade en des levens.’ Zeer wel. Maar dan zijn ze geen voorbereidingen tot de eerste wedergeboorte, maar gewrochten daarvan. Want de wedergeboorte is de eerste inkomst van de Geest der genade, Die krachtdadig het leven in de uitverkorenen werkt.
Wat dan, zult gij zeggen, zijn er geen voorbereidende geschiktheden tot de eerste wedergeboorte? Ik antwoord vrijmoedig: nee. (…) Gelijkerwijs in de vleselijke geboorte de formering van Gods werk gaat vóór alle wil van de mens die geboren wordt, alzo ook in de geestelijke geboorte, waarmee wij de oude mens beginnen af te leggen. (De Verbonden, blz. 341-344)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Gisteren in de preek had de dominee wel een (voor mij) verrassende uitleg van de gelijkenis van de verloren penning (Lukas 15: 8-10), en dat met name wie met de vrouw bedoeld wordt.
Tot nu toe hoorde ik altijd dat het daar om de Heilige Geest zou gaan, en die mogelijk sloot hij niet helemaal uit, maar toch gaf hij de voorkeur aan de uitleg dat de vrouw symbool staat voor de Kerk.

En dan komen er indringende vragen: wat doen wij met die verloren penningen? Zoeken we ze terug? Enz.

Voor wie het vragen wil: ik denk niet dat de preek terug te luisteren is. Dat is ook niet het punt dat ik in wil brengen, dus graag daar geen discussie over hier.
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Mannetje schreef:Gisteren in de preek had de dominee wel een (voor mij) verrassende uitleg van de gelijkenis van de verloren penning (Lukas 15: 8-10), en dat met name wie met de vrouw bedoeld wordt.
Tot nu toe hoorde ik altijd dat het daar om de Heilige Geest zou gaan, en die mogelijk sloot hij niet helemaal uit, maar toch gaf hij de voorkeur aan de uitleg dat de vrouw symbool staat voor de Kerk.

En dan komen er indringende vragen: wat doen wij met die verloren penningen? Zoeken we ze terug? Enz.

Voor wie het vragen wil: ik denk niet dat de preek terug te luisteren is. Dat is ook niet het punt dat ik in wil brengen, dus graag daar geen discussie over hier.
En wie 'zijn' de mensen uit vers 9?
Dat geldstuk was overigens wel in huis kwijtgeraakt :) hoe zit dat dan?

Misschien moeten we luisteren naar de toepassing die Jezus Zelf aan de morrende Farizeeën geeft in vers 10: zó, zeg ik u, geschiedt er vreugde voor het aanschijn van Gods engelen over één zondaar die tot omkeer komt! (Naardense Bijbel)
In een commentaar lees ik dit:
Het valt op, dat Jezus het nu niet meer heeft over blijdschap die ‘er zal zijn’ (estai , vs.7), maar over vreugde die ‘er ontstaat’ (ginetai ). Het is daardoor nog directer geworden. Het ‘bij de engelen’ zullen we hier moeten verstaan in de zin van ‘bij God in tegenwoordigheid van de engelen’. Als er bij God vreugde is, is die er ook bij Zijn engelen. Als Zijn boden zijn die nauw betrokken bij de voortgang van Zijn Koninkrijk (vgl. Luc.12:8-9; 1Pet.1:12). Ook met de toepassing van deze gelijkenis probeerde Jezus die Farizeeën en schriftgeleerden er de ogen voor te openen, dat hun gemor schril afstak bij de bewogenheid waarmee God in Hem omzag naar de tollenaars en zondaars, van wie er velen telkens naar Hem kwamen luisteren (zie vs.1).

Binnenkort is het in veel gemeenten weer Avondmaal. Zal er vreugde zijn als mensen 'voor de dag komen' en met hun gang naar de tafel vertellen dat ze in zichzelf midden in de dood liggen, maar het leven in Christus zoeken?

... of morren we?
Laatst gewijzigd door Ararat op 22 aug 2022, 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

De mensen uit vers 9 zijn niet uitgebreid aan bod geweest. Maar vanuit vers 10 zou je aan de engelen denken.
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Mannetje schreef:De mensen uit vers 9 zijn niet uitgebreid aan bod geweest. Maar vanuit vers 10 zou je aan de engelen denken.
Net m'n post behoorlijk uitgebreid. Had ik gelijk moeten doen :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Het is voor mij natuurlijk lastig om de onderbouwing van onze dominee te geven, meer dan wat hij in de preek gaf. :)

Maar het gezichtspunt van de zorg als gemeente voor wegrollende leden vond ik de moeite van het delen en overwegen waard.
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Dat hoeft ook niet, ik zocht het even op, werd getriggerd door wat gedachten en deelde die vervolgens ook weer :)
Het ging me er niet om er gelijk weer discussie over te starten (dat leek wel zo, misschien).

De gedachte van zorg over wegrollende leden is sowieso waardevol! Kwam onlangs ergens op het forum ook langs (de ds die met piepende banden naast je stopt met de ik-mis-je-boodschap)
Groot voorstander van het bekommeren om de ander!

Tegelijk roep ik elke lezer op om blij te zijn met elk 'gevonden muntje' en ze met liefde te omringen, ook als ze (nog) niet passen in ons ideaalbeeld van de ware kerkganger!
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mannetje »

Ararat schreef:Dat hoeft ook niet, ik zocht het even op, werd getriggerd door wat gedachten en deelde die vervolgens ook weer :)
Het ging me er niet om er gelijk weer discussie over te starten (dat leek wel zo, misschien).

De gedachte van zorg over wegrollende leden is sowieso waardevol! Kwam onlangs ergens op het forum ook langs (de ds die met piepende banden naast je stopt met de ik-mis-je-boodschap)
Groot voorstander van het bekommeren om de ander!

Tegelijk roep ik elke lezer op om blij te zijn met elk 'gevonden muntje' en ze met liefde te omringen, ook als ze (nog) niet passen in ons ideaalbeeld van de ware kerkganger!
Dan zijn we het samen helemaal eens.
-
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Hoe zou ik mij voelen als ik werkzaam ben bij Gomarus scholengemeenschap en in Werkendam de jaaropening bijwoon?
In het gebed werden opgenoemd RvT, CvB, directieleden en docenten. Toen stopte het.
In een later gebed werden de kerkenraad, kosters en organist(en) aangehaald.
Waarom beginnen we niet met schoonmakers, surveillanten, administratie, conciërges en TOA en verder die betrokken is bij de school?
Het deed mij veel pijn.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

CvdW schreef:Hoe zou ik mij voelen als ik werkzaam ben bij Gomarus scholengemeenschap en in Werkendam de jaaropening bijwoon?
In het gebed werden opgenoemd RvT, CvB, directieleden en docenten. Toen stopte het.
In een later gebed werden de kerkenraad, kosters en organist(en) aangehaald.
Waarom beginnen we niet met schoonmakers, surveillanten, administratie, conciërges en TOA en verder die betrokken is bij de school?
Het deed mij veel pijn.
Tja, die laatste groep wordt vaker vergeten. Ik hoop dat er wel nog gebeden werd voor de leerlingen, vooral ook voor degenen die een extra 'rugzak' met zich mee torsen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door CvdW »

Voor de extra rugzak niet.

Schijnbaar hoef je dan niet te komen als je behoort bij de groep die vaker wordt vergeten.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Voor de meeste mensen is het OOP onderdeel van de docenten. Op de basisschool is ook iedereen meester of juf. Maar het is niet erg verstandig inderdaad.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Veel hedendaagse prediking kenmerkt zich door oppervlakkigheid en vluchtigheid. Er is weinig uitleg, nauwelijks leerstellig onderwijs, de praktische toepassingen zijn voorspelbaar en vooral moraliserend. Zelden kritisch en confronterend, vooral eindeloos bemoedigend. Preken zijn vooral bedoeld om het gehoor een goed gevoel te geven. Omdat we bang zijn de gunst van de hoorders te verliezen, moet het vooral simpel zijn, niet te lang, een paar leuke anecdotes en een ontroerend gedichtje, en daar moet de gemeente het weer een week mee doen. Als ik het oneerbiedig mag zeggen: fastfood-preken, een snelle hap, maar weinig voedzaam, en uiteindelijk zelfs schadelijk voor de gezondheid.De puriteinse prediking is ongeveer het tegenovergestelde. Het beste wat ze hadden, hebben ze aan hun preekarbeid gegeven en het was van zodanige kwaliteit dat het na drie-, vierhonderd jaar nog uitermate leerzaam en verrijkend is om ons er in te verdiepen.

https://www.whitefield.nl/index.php/lit ... -den-ouden
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie