Gelezen, gedacht, gehoord...

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Ik meende dat ik ergens op dit forum een link had gezien naar een lezing van ds. Veschuure. Het is dus na te luisteren (en te zien) via het YouTubekanaal van de Jeugdbond, JBGG.
Het thema
JOB, een getuige in het lijden.
Ik vond het goed om dit zo te beluisteren, en wil dat bij deze ook graag delen met medeforummers.
https://www.youtube.com/watch?v=w3r3-PIMKgA
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Panny »

-DIA- schreef:Ik meende dat ik ergens op dit forum een link had gezien naar een lezing van ds. Veschuure. Het is dus na te luisteren (en te zien) via het YouTubekanaal van de Jeugdbond, JBGG.
Het thema
JOB, een getuige in het lijden.
Ik vond het goed om dit zo te beluisteren, en wil dat bij deze ook graag delen met medeforummers.
https://www.youtube.com/watch?v=w3r3-PIMKgA
Ik had het live meegekeken/geluisterd.
Mooi hoe voorzichtig dominee Verschuure met dit onderwerp omgaat (ook door eigen ervaringen).
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Panny schreef:
-DIA- schreef:Ik meende dat ik ergens op dit forum een link had gezien naar een lezing van ds. Veschuure. Het is dus na te luisteren (en te zien) via het YouTubekanaal van de Jeugdbond, JBGG.
Het thema
JOB, een getuige in het lijden.
Ik vond het goed om dit zo te beluisteren, en wil dat bij deze ook graag delen met medeforummers.
https://www.youtube.com/watch?v=w3r3-PIMKgA
Ik had het live meegekeken/geluisterd.
Mooi hoe voorzichtig dominee Verschuure met dit onderwerp omgaat (ook door eigen ervaringen).
Ja... we weten misschien ook hoe onze oud-dominee ds. J. Karels hierin erg voorzichtig was. Dat was ook een diepe beproevingsweg voor hem.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

-DIA- schreef:Ik meende dat ik ergens op dit forum een link had gezien naar een lezing van ds. Veschuure. Het is dus na te luisteren (en te zien) via het YouTubekanaal van de Jeugdbond, JBGG.
Het thema
JOB, een getuige in het lijden.
Ik vond het goed om dit zo te beluisteren, en wil dat bij deze ook graag delen met medeforummers.
https://www.youtube.com/watch?v=w3r3-PIMKgA
Ik vond het een leerzaam lezing - helder uitgelegd. Wat me opviel, en dat is me eerder ook opgevallen, is dat uitspraken van Elihu vaak als uitspraken van Job verkondigd worden. Bijv. Maar niemand zegt: Waar is God, mijn Maker, die de psalmen geeft in den nacht? of, Zie, God is groot, en wij begrijpen het niet; er is ook geen onderzoeking van het getal Zijner jaren. .

Deze lezing deed me ook denken aan een lezing van d.s. A.T. Vergunst over rouw - die was ook leerzaam.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

2 Petrus 1:19 En wij hebben het profetische Woord, dat zeer vast is, en gij doet wel, dat gij daarop acht hebt, als op een licht, schijnende in een duistere plaats, totdat de dag aanlichte, en de Morgenster opga in uw harten.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

6 Want dien de Heere liefheeft, kastijdt Hij, en Hij geselt een iegelijken zoon, die Hij aanneemt.

7 Indien gij de kastijding verdraagt, zo gedraagt Zich God jegens u als zonen; (want wat zoon is er, dien de vader niet kastijdt?)

8 Maar indien gij zonder kastijding zijt, welke allen deelachtig zijn geworden, zo zijt gij dan bastaarden, en niet zonen.
Hebreeën 12
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Het was een mooie livestream van Stichting Ismael zojuist. Een van de weinige Reformatorische organisaties die in het midden-oosten werken.

Verder weet ik alleen van ds. Blankers en de GZB, die in de Arabische wereld werken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Panny »

J.C. Philpot schreef:Het was een mooie livestream van Stichting Ismael zojuist.
Er is hoop voor het Midden Oosten! Ik heb ook meegekeken.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Panny schreef:
J.C. Philpot schreef:Het was een mooie livestream van Stichting Ismael zojuist.
Er is hoop voor het Midden Oosten! Ik heb ook meegekeken.
Je hebt ook zo een mooie video, volgens mij heet die ''Sheep among wolves'' of iets dergelijks. Ook ontroerend!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

J.C. Philpot schreef:Het was een mooie livestream van Stichting Ismael zojuist. Een van de weinige Reformatorische organisaties die in het midden-oosten werken.

Verder weet ik alleen van ds. Blankers en de GZB, die in de Arabische wereld werken.
https://zgg.nl/nieuws/zgg-benoemt-werke ... osten.html
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Samenvatting van het RD van de livestream: https://www.rd.nl/artikel/933660-hoop-v ... n-de-islam
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Excuses voor de vertaling - is door Deepl automatisch vertaald.

Heel treffend geeft dit het post-moderne godsbeeld weer, wat in de opkomende generatie (en helaas ook in de oudere generaties) ingang heeft.
Wat is de meest populaire religie in de wereld? Is dit jouw religie?

Wat is de meest populaire religie in de wereld? Sommigen zullen zeggen het christendom, sommigen de islam, sommigen het hindoeïsme. Maar het kan ook zijn dat de populairste godsdienst ter wereld er een is waarvan je nog nooit hebt gehoord. Deze godsdienst kan vaak naast een andere godsdienst bestaan; zo kan iemand aan de oppervlakte oprecht beweren christen te zijn, maar onder zijn echte godsdienst, de godsdienst die werkelijk zijn hart heeft veroverd en zijn gedachten en daden stuurt, ligt iets anders. Iemand kan beweren atheïst te zijn, en toch in deze godsdienst geloven zonder het te weten. Sterker nog, je kunt een aanhanger van deze religie zijn, en het nooit geweten hebben. Ik heb het over de religie van het Moralistisch Therapeutisch Deïsme.

Moralistisch Therapeutisch Deïsme (afgekort MTD) is een uitdrukking uit een boek van de sociologen Christian Smith en Melinda Lundquist Denton, gepubliceerd in 1995, genaamd Soul Searching: The Religious and Spiritual Lives of American Teenagers. Smith en Denton hadden duizenden tieners ondervraagd om uit te vinden wat zij werkelijk geloofden; niet wat zij zeiden dat zij geloofden, of wat anderen zeiden dat zij zouden moeten geloven, maar wat zij werkelijk geloofden. Zij ontdekten dat de overtuigingen van deze jongeren in vijf punten konden worden samengevat:
  • Er bestaat een god die de wereld heeft geschapen en geordend en die waakt over het leven van de mensen op aarde.
  • God wil dat mensen goed, aardig en rechtvaardig voor elkaar zijn, zoals in de Bijbel en door de meeste wereldreligies wordt geleerd.
  • Het centrale doel van het leven is gelukkig te zijn en een goed gevoel over jezelf te hebben.
  • God hoeft niet bijzonder betrokken te zijn in iemands leven, behalve wanneer Hij nodig is om een probleem op te lossen.
  • Goede mensen gaan naar de hemel als ze sterven.
Het was deze reeks overtuigingen die Smith en Denton "Moralistisch Therapeutisch Deïsme" noemden; er is een zeer nuttige inleiding tot MTD door Adam4D hier: https://adam4d.com/mtd/ . De uitdrukking vat drie kernelementen van MTD samen:
  • We zouden allemaal een moreel goed leven moeten leiden. Niet zoals gedefinieerd door traditionele morele codes, maar we zouden vriendelijk, aangenaam, mededogend en niet-oordelend moeten zijn. Het favoriete Bijbelvers van een MTD-er is vaak Mattheüs 7:1: "Oordeel niet", (vaak zonder de tweede helft van het vers - "of u zult geoordeeld worden"). Meer recentelijk kan morele goedheid worden gedefinieerd als zorg dragen voor het milieu, zoals in de Friday for Future beweging, of door "wakker" te zijn. Oudere generaties maken vaak de fout te denken dat de jongeren van de 21ste eeuw immoreel en opstandig zijn. Dat zijn ze niet; ze leven vaak volgens een sterke morele code, waarvan geen rebellie is toegestaan. Wat niet duidelijk is in MTD is of er enige mogelijkheid is van echte genade en vergeving. Als gelovigen in MTD in een hiernamaals geloven, dan geloven zij dat goede mensen (volgens deze definitie) naar de hemel gaan.
  • Aanhangers van MTD geloven, (alhoewel ze dit misschien niet onder woorden kunnen brengen), dat het doel van religie is om te fungeren als een vorm van therapie, en dat het doel van religie is om iemand een goed gevoel over zichzelf te geven, een goed gevoel van eigenwaarde te hebben, en een gelukkig, zeker, mens te zijn, die in vrede leeft met anderen. Voor gelovigen in MTD, gaat religie over ons persoonlijk welzijn.
  • Deïsme is een oud geloof uit de 18e eeuw, dat stelde dat er een god was die de wereld had geschapen, maar deze vervolgens had laten voor wat hij was, en er sindsdien niet veel meer in had gespeeld, en in het bijzonder niet had gesproken om ons te vertellen wat we wel of niet moesten doen. MTD had deze god nieuw leven ingeblazen. Hij is in feite een geïdealiseerde projectie van MTD'ers zelf: vriendelijk, accepterend, bevestigend, en niet-oordelend. Maar ook nogal afstandelijk. Deze god bemoeit zich niet met het leven van mensen, tenzij zij hem nodig hebben om hen te helpen met hun problemen en om hen een beter gevoel over zichzelf te geven. Smith en Denton beschrijven hem als een combinatie van een butler en een therapeut.
Smith en Denton schreven over Amerikaanse tieners. Maar met de opkomst van het internet en de groei van de globalisering heeft MTD zich waarschijnlijk verspreid en is het de dominante religie van de westerse wereld geworden. Misschien is dit niet verwonderlijk, aangezien die tieners nu in de veertig zijn en technologiebedrijven, websites en mediakanalen leiden. Toen ik predikant was op het platteland van Engeland, met gemeenten van oudere mensen, ontdekte ik dat het een accurate beschrijving was van de basis-, standaardovertuigingen van veel mensen. In veel kerken - waaronder evangelische kerken - kan het de feitelijke geloofsovertuiging zijn van de meeste leden van de gemeente. Dit komt omdat MTD kan werken als een krachtige filter waardoor mensen stammen wat ze horen. Dus mensen kunnen hier de Bijbel horen, of een preek, of een liturgie, en aannemen dat wat ze horen MTD is - zelfs als het niets van dien aard was. Bovendien is MTD feitelijk onderwezen in kerken, en vooral in kerkelijke jeugdgroepen, ook al dacht men dat men het christendom onderwees.

Het probleem is dat de religie van MTD volledig tegengesteld is aan de religie van Jezus. Wat Jezus onderwees is op bijna elk punt tegengesteld aan MTD. Dat is mij duidelijk geworden toen ik Mattheüs 10 las, Jezus' preek over zending, waarover ik op dit moment in Christ Church preek. Kijk eens hoe Jezus MTD tegenspreekt:
  • In plaats van te onderwijzen dat alle goede mensen naar de hemel gaan, onderwees Jezus dat het erom ging hoe iemand op hem had gereageerd en op het Goede Nieuws dat Gods koninkrijk in hem was gekomen. Dus als sommigen hem afwezen zou God hen afwijzen, zelfs als ze verder een goed leven hadden geleid. Maar als iemand hem verwelkomde en aanvaardde, zou God hem verwelkomen en aanvaarden, zelfs als hij anders een verrot leven had geleid (Mattheüs 10:32-33, 40-42). Het is deze persoonlijke focus van Jezus' onderwijs dat het grote verschil is tussen zijn religie en MTD, en elke andere religie op aarde.
  • Jezus was er niet op uit om mensen een goed gevoel over zichzelf te geven, of om hen gemoedsrust te geven. Hij vertelde de mensen dat zij zich moesten bekeren, (Mattheüs 4:17), wat impliceert dat er enkele dingen ernstig mis met hen waren, waar zij zich niet goed over moesten voelen. Hij waarschuwde dat de hel wachtte voor hen die Hem en zijn boodschappers verwierpen (Mattheüs 10:15,28). Zijn onderwijs kon niet verder verwijderd zijn van een "feel good" boodschap. Hij zei dat zijn volgelingen gearresteerd en geslagen zouden worden (Mattheüs 10:17-18), dat zij verraden zouden worden door degenen die zij het meest liefhadden en door iedereen gehaat (Mattheüs 10:21-22), dat zijn leer verdeeldheid zou zaaien (Mattheüs 10:34), dat zijn volgelingen de moeilijkste en pijnlijkste keuzes zouden moeten maken en dat zij hun eigen gevoelens, dromen en verlangens zouden moeten verloochenen om zijn weg te gaan, ja, dat zij misschien wel een gruwelijke dood voor hem zouden moeten sterven (Mattheüs 10:37-39). Helaas zijn er maar weinig kerken en jeugdgroepen die proberen jongeren hierop voor te bereiden.
  • Jezus' God is geen afstandelijke, niet-oordelende God, die er is als we hem nodig hebben; hij is in hoge mate een God die ingrijpt. Sterker nog, Jezus is de tussenkomst van God. Jezus leerde dat het Koninkrijk van God op het punt stond te beginnen (Mattheüs 4:17, 10:7). Het Koninkrijk van God is de invasie van de wereld door de hemel, God die in eigen persoon komt om over zijn wereld te heersen. Jezus sprak dus met gezag, en eiste absolute trouw van zijn volgelingen. De God van Jezus kon niet anders zijn dan de god van het deïsme. Hij is zowel een rechter (Mattheüs 10:28), als een barmhartige, zorgzame Vader. Hij is een God die intiem betrokken is bij en absoluut soeverein is over zelfs de kleinste details van zijn wereld, en die diep van zijn kinderen houdt en er zorg voor draagt (Matteüs 10:29-31). De God van MTD is een zwakke God, die uiteindelijk nogal flauw en saai is; de God van Jezus is een sterke God, een almachtig God, die de macht heeft om te redden.
Bron: https://christchurchanglican.de/2020/06 ... -heard-of/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Mattheus 16:15-17 Jezus zeide tot hen: Maar gij, wie zegt gij, dat Ik ben?
En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Hand.9:20 En Paulus predikte terstond Christus in de synagogen, dat Hij de Zoon van God is.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Panny »

Jesaja 43

24. ...maar gij hebt Mij arbeid gemaakt, met uw zonden, gij hebt Mij vermoeid met uw ongerechtigheden.
25. Ik, Ik ben het, Die uw overtredingen uitdelg, om Mijnentwil, en Ik gedenk uwer zonden niet.
Plaats reactie