Gelezen, gedacht, gehoord...

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Ararat schreef: Als we even meer focussen op het eerste deel is er misschien wel iets om over na te denken.
Je kunt een paasei in een hondendrol stoppen. De paasei is in beginsel een lekker chocolaatje maar niemand eet hem meer.

Zo bezie ik zo'n post. Hoe heerlijk verkondigt Gor het Evangelie en hoe vreselijk is het bij de refo's. Dat is voor mij een paasei in een hondendrol.

(Ik heb overigens diep respect voor Gor)
Juist ja. Heel treffend verwoord!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:Had Gor het niet over toenadering zoeken?
Doet @Richard W dat dan wel?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Had Gor het niet over toenadering zoeken?
Doet @Richard W dat dan wel?
Ah… dat is de voorwaarde. Dat had ik gemist in zijn verhaal.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Had Gor het niet over toenadering zoeken?
Doet @Richard W dat dan wel?
Ah… dat is de voorwaarde. Dat had ik gemist in zijn verhaal.
Dit is een flauwe jij-bak, beste @Erik1960.

Het is onmogelijk om toenadering te zoeken tot iemand die valse tegenstellingen verkondigt.

Dat werp ik verre van mij. De boodschap van vrede wordt er mee tenietgedaan. En met die intentie had ik dit fragment hier ook niet gedeeld.

Het is een ontzettende grote ergernis als mensen te pas en te onpas alles gebruiken om hun ontevredenheid en ergernis over de zondagse prediking hier te spuien. Zeker als er niet eens een directe aanleiding of discussie voor is. Bovendien is de opmerking van @Richard W zo algemeen dat hij heel de reformatorische gezindte wegzet. En dat is een ernstige veroordeling.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Ik verzoek de deelnemers aan deze gedachtewisseling eerst even tot tien te tellen voor iets te posten.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Richard W schreef:
GerefGemeente-lid schreef:https://www.telegraaf.nl/video/15853578 ... tijd-nodig

Wat een mooi getuigenis van deze christelijke IC-arts!
Indrukwekkend en ontroerend! Dank voor het doorsturen. Hij vertolkt de kern van het Paasevangelie even frank en vrij bij Op1!
Wat bijzonder dat nu Gor Khatchikyan uit Armenië naar Nederland moest vluchten om hier in Nederland te getuigen. Omdat wij reformatorische Christenen dat niet durven/doen. Wij maken ons druk om de bijzaken. Of kent iemand een reformatorische Gor? Beschamend.
In veel reformatorische kerken is de échte paasboodschap weer versluierd gebracht en lag het accent meer op de bevindingen, emoties en gevoelens van de omstanders zoals de vrouwen, discipelen en Emmaüsgangers dan op de opgestane Heere Jezus.
Ad Anker schreef:
Ararat schreef: Als we even meer focussen op het eerste deel is er misschien wel iets om over na te denken.
Je kunt een paasei in een hondendrol stoppen. De paasei is in beginsel een lekker chocolaatje maar niemand eet hem meer.

Zo bezie ik zo'n post. Hoe heerlijk verkondigt Gor het Evangelie en hoe vreselijk is het bij de refo's. Dat is voor mij een paasei in een hondendrol.

(Ik heb overigens diep respect voor Gor)
... 8, 9, 10! Goed advies! :huhu

Kijk Ad, ik ben geen pedagoog, misschien dat ik daarom soms blind ben voor verstopte paaseieren. Dit onderwerp zit ook niet in m'n allergie, dus ik wil graag een poging wagen.

@Richard, Wat maakt Gor in jouw ogen tot een voorbeeld voor ons als gewone, eenvoudige gelovigen (dus zonder de verkondiging erbij te halen)?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Richard W »

GerefGemeente-lid schreef:
Richard W schreef:Wat ben ik blij voor je Huisman, maar ook heel erg jaloers! Ik kan het je helaas niet nazeggen.
Ben je er al mee in de binnenkamer terecht gekomen? Of zijn wij de eersten die dit van jou horen?
Ja dat ben ik zeker, en ook dagelijks en al heel lang. Ik kan je ook zeggen dat er al heel wat tranen gevloeid zijn!
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Richard W »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:Had Gor het niet over toenadering zoeken?
Doet @Richard W dat dan wel?
Ah… dat is de voorwaarde. Dat had ik gemist in zijn verhaal.
Dit is een flauwe jij-bak, beste @Erik1960.

Het is onmogelijk om toenadering te zoeken tot iemand die valse tegenstellingen verkondigt.

Dat werp ik verre van mij. De boodschap van vrede wordt er mee tenietgedaan. En met die intentie had ik dit fragment hier ook niet gedeeld.

Het is een ontzettende grote ergernis als mensen te pas en te onpas alles gebruiken om hun ontevredenheid en ergernis over de zondagse prediking hier te spuien. Zeker als er niet eens een directe aanleiding of discussie voor is. Bovendien is de opmerking van @Richard W zo algemeen dat hij heel de reformatorische gezindte wegzet. En dat is een ernstige veroordeling.
Beste GerefGemeente-lid, je hebt een punt en ik was te gefrustreerd. Toch vind ik dat je mij wel direct heel erg hard veroordeelt. En dat door iemand die zegt dat als zijn gemeente de HSV invoert hij zijn lidmaatschap direct opzegt. Ik vind het heel moeilijk om dit met elkaar te rijmen.
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Richard W »

Ararat schreef: @Richard, Wat maakt Gor in jouw ogen tot een voorbeeld voor ons als gewone, eenvoudige gelovigen (dus zonder de verkondiging erbij te halen)?
Gezien mijn achtergrond vond ik Gor eigenlijk helemaal niets. Iemand die zo gemakkelijk over het geloof sprak dat kon niet. Ik vond het nogal een ego. Langzamerhand zijn mijn ogen ervoor geopend dat mijn oordeel fout was. Ik heb ontzettend veel respect voor hem gekregen. Ik ervaar dat hij een levend getuigen is van de Hoop die in hem is, en dat niet alleen voor zijn directe omgeving, maar voor heel Nederland. En dat op een manier die geen weerstand oproept, maar respect, ook bij ongelovige mensen. Ik vind dat indrukwekkend en zou willen dat er een Refo Gor was.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Richard W schreef:
Ararat schreef: @Richard, Wat maakt Gor in jouw ogen tot een voorbeeld voor ons als gewone, eenvoudige gelovigen (dus zonder de verkondiging erbij te halen)?
Gezien mijn achtergrond vond ik Gor eigenlijk helemaal niets. Iemand die zo gemakkelijk over het geloof sprak dat kon niet. Ik vond het nogal een ego. Langzamerhand zijn mijn ogen ervoor geopend dat mijn oordeel fout was. Ik heb ontzettend veel respect voor hem gekregen. Ik ervaar dat hij een levend getuigen is van de Hoop die in hem is, en dat niet alleen voor zijn directe omgeving, maar voor heel Nederland. En dat op een manier die geen weerstand oproept, maar respect, ook bij ongelovige mensen. Ik vind dat indrukwekkend en zou willen dat er een Refo Gor was.
Ik vraag me af of we in dezen moeten denken in termen van refo of niet-refo. Ik denk dat meer gelovigen (laten we ze zo noemen) dit doen. Niet iedereen heeft een groot podium ter beschikking. Dat hoeft ook niet.
Ik denk dat elke getuigende gelovige gehoorzaam is aan de laatste opdracht die in Mattheüs staat en de belofte die erbij staat mag verwachten.
Dit geeft ook jou en mij een opdracht inclusief de bijbehorende belofte! Dus stroop je mouwen maar op :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Ararat schreef:
Richard W schreef:
Ararat schreef: @Richard, Wat maakt Gor in jouw ogen tot een voorbeeld voor ons als gewone, eenvoudige gelovigen (dus zonder de verkondiging erbij te halen)?
Gezien mijn achtergrond vond ik Gor eigenlijk helemaal niets. Iemand die zo gemakkelijk over het geloof sprak dat kon niet. Ik vond het nogal een ego. Langzamerhand zijn mijn ogen ervoor geopend dat mijn oordeel fout was. Ik heb ontzettend veel respect voor hem gekregen. Ik ervaar dat hij een levend getuigen is van de Hoop die in hem is, en dat niet alleen voor zijn directe omgeving, maar voor heel Nederland. En dat op een manier die geen weerstand oproept, maar respect, ook bij ongelovige mensen. Ik vind dat indrukwekkend en zou willen dat er een Refo Gor was.
Ik vraag me af of we in dezen moeten denken in termen van refo of niet-refo. Ik denk dat meer gelovigen (laten we ze zo noemen) dit doen. Niet iedereen heeft een groot podium ter beschikking. Dat hoeft ook niet.
Ik denk dat elke getuigende gelovige gehoorzaam is aan de laatste opdracht die in Mattheüs staat en de belofte die erbij staat mag verwachten.
Dit geeft ook jou en mij een opdracht inclusief de bijbehorende belofte! Dus stroop je mouwen maar op :)
Helemaal eens.
Missionair leven is dat.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Tiberius »

Richard W schreef:
Ararat schreef: @Richard, Wat maakt Gor in jouw ogen tot een voorbeeld voor ons als gewone, eenvoudige gelovigen (dus zonder de verkondiging erbij te halen)?
Gezien mijn achtergrond vond ik Gor eigenlijk helemaal niets. Iemand die zo gemakkelijk over het geloof sprak dat kon niet. Ik vond het nogal een ego. Langzamerhand zijn mijn ogen ervoor geopend dat mijn oordeel fout was. Ik heb ontzettend veel respect voor hem gekregen. Ik ervaar dat hij een levend getuigen is van de Hoop die in hem is, en dat niet alleen voor zijn directe omgeving, maar voor heel Nederland. En dat op een manier die geen weerstand oproept, maar respect, ook bij ongelovige mensen. Ik vind dat indrukwekkend en zou willen dat er een Refo Gor was.
Welke kenmerken van een refo zou je bij Gor willen zien?
En hoe zou dat zijn getuigenis versterken?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Lilian1975 »

Het handelen van ketters is vuriger en heeft meer glanzende uiterlijke schijn dan dat van ware christenen. Daardoor lijkt het alsof ze beter zijn. Maar men moet hen met dit ene argument confronterenen hen vragen: " Geliefde, is dat ook het bevel van onze Heere God?" Dan moeten zij verstommen.


Citaat uit tafelgesprekken van Luther
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

Luther schreef:Het handelen van ketters is vuriger en heeft meer glanzende uiterlijke schijn dan dat van ware christenen. Daardoor lijkt het alsof ze beter zijn. Maar men moet hen met dit ene argument confronterenen hen vragen: " Geliefde, is dat ook het bevel van onze Heere God?" Dan moeten zij verstommen.
Een glanzende uiterlijke schijn zal het bevel niet kunnen zijn, want 'het Koninkrijk Gods is niet gelegen in woorden, maar in kracht'. Paulus schrijft aan Timotheüs: "Maar gij, wees wakker in alles, lijd verdrukkingen", en: "Niemand die in den krijg dient, wordt ingewikkeld in de handelingen des leeftochts, opdat hij dien moge behagen die hem tot den krijg aangenomen heeft."
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Nasrani »

https://www.terdege.nl/artikelen/wil-ik ... grote-plan

Mooi interview. De serie over Esther helemaal gehoord. Was iedere keer weer verrassend maar ook goed om te beluisteren.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie