Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/artikel/959294-herste ... et-te-hard

Een historisch kerk luid van oudsher klokken. Prima. Echter vraag ik me serieus af waarom je als kerkelijke gemeente als je een nieuw kerkgebouw bouwt, rechtzaken moet gaan voeren om ook klokken te kunnen luiden.

Het levert een hoop ergenis op bij de omwonenden, en nergens in de bijbel worden we opgeroepen om dreunende tonen over een woonwijk heen te storten. Dus een bijbelse opdracht is het ook niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik vind dat juist wel heel goed.

Het is mijns inziens intolerant als mensen daar een probleem van maken en ik vind het ook heel belangrijk dat de klok luidt als ik naar de kerk ga.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik vind dat juist wel heel goed.

Het is mijns inziens intolerant als mensen daar een probleem van maken en ik vind het ook heel belangrijk dat de klok luidt als ik naar de kerk ga.
Wat vind je van de plaatselijke muezzin die hoorbaar oproept tot gebed?
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/artikel/959294-herste ... et-te-hard

Een historisch kerk luid van oudsher klokken. Prima. Echter vraag ik me serieus af waarom je als kerkelijke gemeente als je een nieuw kerkgebouw bouwt, rechtzaken moet gaan voeren om ook klokken te kunnen luiden.

Het levert een hoop ergenis op bij de omwonenden, en nergens in de bijbel worden we opgeroepen om dreunende tonen over een woonwijk heen te storten. Dus een bijbelse opdracht is het ook niet.
Ik vind het ook mooi en belangrijk. Het roept op om naar de kerk te gaan en laat anderen denken aan de kerk. Maar bij onze kerk luidt de klok ook niet tussen 11 uur en 6 uur snachts.
Inderdaad geen principieel punt maar wel een goed gebruik.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Ik vind dat juist wel heel goed.

Het is mijns inziens intolerant als mensen daar een probleem van maken en ik vind het ook heel belangrijk dat de klok luidt als ik naar de kerk ga.
Wat vind je van de plaatselijke muezzin die hoorbaar oproept tot gebed?
Door de oproep van de muezzin word ik tegen mijn zin geconfronteerd met een gebedsoproep (de azan en iquama) en proclamatie van een in mijn ogen valse godsdienst. Dat is een inhoudelijk en principieel verschil.

het klinken van kerkklok is een uitnodiging om naar de kerk te komen, door middel van de klanken van de klok.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door newton »

Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/artikel/959294-herste ... et-te-hard

Een historisch kerk luid van oudsher klokken. Prima. Echter vraag ik me serieus af waarom je als kerkelijke gemeente als je een nieuw kerkgebouw bouwt, rechtzaken moet gaan voeren om ook klokken te kunnen luiden.

Het levert een hoop ergenis op bij de omwonenden, en nergens in de bijbel worden we opgeroepen om dreunende tonen over een woonwijk heen te storten. Dus een bijbelse opdracht is het ook niet.
Ik vind het ook mooi en belangrijk. Het roept op om naar de kerk te gaan en laat anderen denken aan de kerk. Maar bij onze kerk luidt de klok ook niet tussen 11 uur en 6 uur snachts.
Inderdaad geen principieel punt maar wel een goed gebruik.
Over het algemeen luiden klokken snachts ook niet. Wel slaan ze soms om de tijd aan te geven.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Ik vind dat juist wel heel goed.

Het is mijns inziens intolerant als mensen daar een probleem van maken en ik vind het ook heel belangrijk dat de klok luidt als ik naar de kerk ga.
Wat vind je van de plaatselijke muezzin die hoorbaar oproept tot gebed?
Dat vind ik onaangenaam. Ik ben er niet perse op tegen. Maar ik kan mij ook voorstellen dat ik een onderscheid zou maken tussen kerkklokken die behoren bij de cultuur hier en gebedsoproepen die vreemd zijn aan de cultuur hier. In ieder geval zolang in veel islamitische landen kerkklokken verboden zijn.

Maar als in Turkije kerken klok mogen luiden, dan mogen wat mij betreft Turkse moskeeën ook oproepen tot gebed.
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Avondklok mag wel, kerkklok niet.
Moskees zouden verboden moeten, als je het mij vraagt.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:Avondklok mag wel, kerkklok niet.
Moskees zouden verboden moeten, als je het mij vraagt.
Dat markeert de tijd waarin wij leven. Wij leven in een tijd dat in feite alles mag, in naam van de vrijheid, op één ding na: dan worden de toleranten intoletant.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Daar wordt ook binnen de SGP verschillend over gedacht, alhoewel de SGP eind vorig jaar wel een motie van de PVV heeft gesteund voor een verbod op gebedsoproep door moskeeën.
Hadden de oude schuurkerken trouwens wel een klok?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:[
Dat vind ik onaangenaam. Ik ben er niet perse op tegen. Maar ik kan mij ook voorstellen dat ik een onderscheid zou maken tussen kerkklokken die behoren bij de cultuur hier en gebedsoproepen die vreemd zijn aan de cultuur hier. In ieder geval zolang in veel islamitische landen kerkklokken verboden zijn.
We leven hier in een land met vrijheid van godsdienst. Ik begrijp daarom niet waarom je regels in andere landen als voorwaarde stelt.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Henk J »

GGotK schreef:Daar wordt ook binnen de SGP verschillend over gedacht, alhoewel de SGP eind vorig jaar wel een motie van de PVV heeft gesteund voor een verbod op gebedsoproep door moskeeën.
Hadden de oude schuurkerken trouwens wel een klok?
Nee, hier in de omgeving zijn ook meerdere kerken zonder klok. Over het algemeen zie je dat bij een nieuwe HHG er altijd wel een nieuwe klok komt, terwijl dat bij de (O)GG(iN) lang niet altijd vanzelfsprekend is. Vind ik altijd wel een grappig verschil.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/artikel/959385-half-j ... -bedreigde
De man die begin deze maand met een brandende fakkel voor het huis van politica Sigrid Kaag stond, is woensdag veroordeeld tot zes maanden cel. (...) De politierechter in Den Haag veroordeelde de vrouw die alles filmde en rechtstreeks uitzond tot vier maanden cel.
Ik weet niet precies wat de betreffende man gezegt heeft, maar als hij mevr. Kaag heeft bedreigd staat daar uiteraard een straf op.

Ik ben wel benieuwd wat de wettelijke grond is om de dame die dit filmde 4 maanden te geven. Zo ver ik kan zien, word er heel veel gefilmpt op de straten, vanwege het feit dat vrijwel iedereen een smartphone heeft. En voor zover ik weet is dat niet strafbaar. Weet iemand hoe dat zit?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/artikel/959385-half-j ... -bedreigde
De man die begin deze maand met een brandende fakkel voor het huis van politica Sigrid Kaag stond, is woensdag veroordeeld tot zes maanden cel. (...) De politierechter in Den Haag veroordeelde de vrouw die alles filmde en rechtstreeks uitzond tot vier maanden cel.
Ik weet niet precies wat de betreffende man gezegt heeft, maar als hij mevr. Kaag heeft bedreigd staat daar uiteraard een straf op.

Ik ben wel benieuwd wat de wettelijke grond is om de dame die dit filmde 4 maanden te geven. Zo ver ik kan zien, word er heel veel gefilmpt op de straten, vanwege het feit dat vrijwel iedereen een smartphone heeft. En voor zover ik weet is dat niet strafbaar. Weet iemand hoe dat zit?
Ik kan de officiële uitspraak nog niet vinden, maar lees in een artikel op nu dat ze niet alleen filmde, maar ook aanmoedigde. En dat ze het huis aanwees waar het allemaal moest gebeuren.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/artikel/959385-half-j ... -bedreigde
De man die begin deze maand met een brandende fakkel voor het huis van politica Sigrid Kaag stond, is woensdag veroordeeld tot zes maanden cel. (...) De politierechter in Den Haag veroordeelde de vrouw die alles filmde en rechtstreeks uitzond tot vier maanden cel.
Ik weet niet precies wat de betreffende man gezegt heeft, maar als hij mevr. Kaag heeft bedreigd staat daar uiteraard een straf op.

Ik ben wel benieuwd wat de wettelijke grond is om de dame die dit filmde 4 maanden te geven. Zo ver ik kan zien, word er heel veel gefilmpt op de straten, vanwege het feit dat vrijwel iedereen een smartphone heeft. En voor zover ik weet is dat niet strafbaar. Weet iemand hoe dat zit?
Ik kan de officiële uitspraak nog niet vinden, maar lees in een artikel op nu dat ze niet alleen filmde, maar ook aanmoedigde. En dat ze het huis aanwees waar het allemaal moest gebeuren.
Ik heb begrepen dat ze bij elkaar hoorden. En dat zij het live deelde.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie