Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Snapt iemand waarom de veiligheid van de veldwerkers in gevaar zou komen, door het aanstellen van een interim manager (een ex-Woord en Daad medewerker)?
Besluiten worden in Afrika niet top-down genomen. In principe moet eerst een kring gevormd worden, dan kan iedereen vrijuit zijn zegje doen en daarna kan je tot de gewenste handeling overgaan. Het gaat er dan niet om dat er een democratische stemming plaatvind, maar dat je er met elkaar over hebt gesproken. Nu is dat onderdeeltje overgeslagen in de besluitvorming en dat geeft iedereen het Afrikaanse recht de mogelijkheid naar eigen inzicht tegenmaatregelen te treffen. Van ds. Oomen heb ik twee of drie verhalen gehoord toen ik ooit bij hem op bezoek was, dat dit een levensbedreigend karakter kan hebben.
Dank! Dat verduidelijkt het inderdaad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Adagio »

Thomas Watson in "The Ten Commandments":
“Die u uit het diensthuis uitgeleid heb”.
Letterlijk betekenen de woorden "Ik heb u uit het diensthuis uitgeleid": Ik heb u verlost uit de ellende en de dienstbaarheid die u doorstaan hebt in Egypte, waar u in de ijzeroven verkeerde. Geestelijk en bevindelijk is "Ik heb u uit het diensthuis uitgeleid" een beeld van onze verlossing van zonde en hel door Christus.
Ten eerste letterlijk. "Ik heb u uit het diensthuis uitgeleid", uit de grote ellende en slavernij van de ijzeroven. De zaak die ik hier wil opmerken, is dat hoewel de Heere Zijn volk soms in de ellende brengt, Hij hen er toch weer uithaalt. Wij zullen het volgende trachten aan te tonen.
  1. De Heere verlost Zijn kinderen werkelijk uit de nood. "Op U hebben onze vaderen vertrouwd; zij hebben vertrouwd en Gij hebt hen uitgeholpen" (Psalm 22:5). "Des avonds vernacht het geween, maar des morgens is er gejuich" (Psalm 30:6). De Heere heeft Daniël uit de leeuwenkuil verlost en Sion uit Babel.
  2. Op welke manier verlost de Heere Zijn volk uit de nood? Hij doet dat Gode waardig, met wijsheid. Soms doet Hij het plotseling. Soms verlost Hij Zijn volk juist op een wijze waarin zij denken om te komen. Om Israël uit Egypte te voeren porde Hij het hart van de Egyptenaren aan om hen te haten (Psalm 105:25.
  3. Op welke tijden verlost de Heere gewoonlijk Zijn volk uit de dienstbaarheid der verdrukking? Als zij in de uiterste nood geraakt zijn. Hoewel Jona in de buik van het graf was gekomen, zei hij: "Gij hebt mijn leven uit het verderf opgevoerd" (Jona 2:6. De tweede tijd wanneer de Heere verlost, is als de verdrukking haar werk bij hen heeft gedaan; als zij de uitwerking heeft gehad waartoe God die gezonden heeft. Bijvoorbeeld, als zij erdoor vernederd zijn. "Gedenk aan mijn ellende (...) aan den alsem en gal (...) Mijn ziel bukt zich neder in mij" (Klaagliederen 3:19,20). Dan heeft Gods bijtmiddel het trotse vlees uitgebeten. Ook als hun ongeduld erdoor gestild is. Aanvankelijk waren zij trots en ongeduldig als weerspannige kinderen die tegenspartelden tegen hun ouders, maar als hun vervloekte harten tot bedaren zijn gebracht, zeggen zij: "Ik zal des HEEREN gramschap dragen, want ik heb tegen Hem gezondigd" (Micha 7:9), of als Eli: "Hij is de HEERE, Hij doe wat goed is in Zijn ogen" (1 Samuël 3:18). Laat Hij mijn weg met doornen betuinen, als Hij Zijn genade maar in mij wil planten.
  4. Waarom voert de Heere Zijn volk uit het diensthuis?
    Hiermee heeft Hij Zijn eigen eer op het oog. Zijn eer is Hem dierbaarder boven alles, het is een kroonjuweel. Met de verhoging van Zijn volk verhoogt Hij Zijn eigen eer. Hij verheerlijkt Zijn eigen deugden: Zijn macht, waarheid en goedheid zegevieren dan.
  5. Hoe de verlossing van degenen die God vrezen, verschilt van die van de goddelozen.
    De verlossing van degenen die God vrezen, is tot hun behoud; de verlossing van de goddelozen is uitstel. "Zo weet de Heere de godzaligen uit de verzoeking te verlossen, en de onrechtvaardigen te bewaren ( ... ) om gestraft te worden" (2 Petrus 2:9). Een goddeloze kan wel van een gevaarlijke ziekte herstellen of uit de gevangenis ontslagen worden, maar met dit alles wordt hij slechts bewaard tot hem een groter kwaad overkomt. De Heere verlost de goddelozen of, liever gezegd, Hij spaart hen in Zijn toom. Verlossing van goddelozen geeft Hij niet als onderpand van Zijn liefde, maar als teken van Zijn ongenoegen; net als de kwakkelen die Hij aan Israël gaf in Zijn toom.

“Die u uit het diensthuis uitgeleid heb”.
Deze woorden moetenten tweede ook geestelijk en bevindelijk verstaan worden. Door Israëls verlossing uit het diensthuis wordt hun geestelijke verlossing van zonde, satan en hel uitgebeeld.
  1. Van zonde. De verlossing uit het diensthuis was een beeld van Israëls verlossing van de zonde. Zonde is echte dienstbaarheid, de zonde werkt verslavend op de ziel. "Voor mijn bekering ben ik gebonden geweest, niet met een ijzeren keten, maar door de hardnekkigheid van mijn eigen wil" (Augustinus). Zonde werkt verslavend; zij wordt een wet genoemd, omdat zij een mens door haar macht bindt (Romeinen 7:23). Er staat dat zij heerst, omdat zij een tirannieke macht uitoefent (Romeinen 6:12). Van de mens staat geschreven, dat hij een dienstknecht der zonde is, omdat hij er een slaaf van is (Romeinen 6:17). Derhalve is de zonde een diensthuis. Israël is niet zo geknecht geweest in de ijzeroven als een zondaar door de zonde. Degenen die onder de heerschappij van de zonde verkeren, zijn erger slaven en vazallen dan degenen die onder de macht van aardse tirannen staan.
    1. Andere slaven hebben tirannen die slechts over hun lichaam heersen, maar bij een zondaar wordt zijn ziel getiranniseerd.
    2. Met andere slaven betoont men nog medelijden: hun heerser geeft hun te eten en staat toe dat zij rusturen hebben. Maar de zonde is een meedogenloze tiran, zij staat de mens niet eens toe te rusten. Judas had geen rust vóór hij Christus had verraden en daarna had hij nog minder rust dan tevoren. Wat slooft een mens zich uit in dienst van de zonde, sloopt zijn lichaam, onderbreekt zijn slaap en brengt zijn gemoed erdoor in beroering.
    3. Andere slaven doen slavenwerk, maar dat is nog geoorloofd. Werken op de galeien en de roeiriemen trekken is geoorloofd, maar al de voorschriften en bevelen van de zonde zijn niet geoorloofd. De zonde zegt tegen de een: pleeg fraude; tegen een ander: bega onreinheid; tegen weer een ander: neem wraak en tegen nog een ander: leg een valse eed af.
    4. Andere slaven worden tegen hun wil gedwongen. Israël zuchtte onder de dienstbaarheid (Exodus 2:23). Maar zondaren zijn voldaan als ze onder de heerschappij van de zonde verkeren; zij zijn gewillige slaven; zij scheppen behagen in hun banden; zij willen de vrijheid niet; hun "heerlijkheid is in hun schande" (Filippenzen 3:19). Zij dragen hun zonden niet als boeien, maar als sieraden; zij springen op van vreugde, als zij kwaad doen (Jeremia 11:15).
    5. Andere slaven worden nog terechtgewezen, maar zondeslaven hebben geen berouw en gaan hun veroordeling tegemoet. Andere slaven vertoeven in de ijzeroven, zondeslaven liggen in de vurige oven. Wat heeft een zondaar - ik noem het tot zijn beschaming - voor vrije wil, als hij niets anders kan doen dan wat de zonde wil? Hij is verslaafd. Derhalve zijn zondaars in het diensthuis. Maar de Heere haalt Zijn uitverkorenen uit het diensthuis. Hij houwt de ketenen en boeien der zonde aan stukken. Hij redt hen uit de slavernij.
  2. Het uitleiden van Israël uit het diensthuis was een beeld van de verlossing van de satan. De mens is van nature in het diensthuis, hij is een slaaf van satan. Satan wordt de overste dezer wereld genoemd (Johannes 14:30); en de god dezer eeuw (2 Korinthe 4:4), omdat hij de macht heeft over de mens te heersen en hem te knechten.
  3. Het uitleiden van Israël uit het diensthuis was een beeld van hun verlossing van de hel. De hel is een diensthuis, een huis dat gemaakt is met het doel om zondaren daarin onder te brengen.
    1. Er is zo'n diensthuis, waar de verdoemden verblijven. "De goddelozen zullen terugkeren naar de hel toe" (Psalm 9:18). "Hoe zoudt ge de helse verdoemenis ontvlieden?" (Matthéüs 23: 33). Als er iemand zou vragen waar dit diensthuis is, waar de plaats van de hel is? Dan wens ik hem toe dat hij dat nooit bij ervaring zal weten. De duivelen baden Christus, dat Hij hen niet gebieden zou in de afgrond heen te varen (Lukas 9:31). De hel is in de afgrond.
    2. Waarom moet dit diensthuis er zijn? Waarom een hel? Omdat er een plaats moet zijn voor de uitvoering van de Goddelijke rechtvaardigheid. Aardse vorsten hebben hun gevangenis voor kwaaddoeners en zal de Heere die ook niet hebben? Zondaren zijn misdadigers, zij hebben tegen God gezondigd en het zou niet met Zijn heiligheid en rechtvaardigheid stroken Zijn wetten te laten overtreden en geen straf daarop te laten volgen.
    3. Het vreselijke van die plaats. Als u slechts een uur het gekerm en gegil van de verdoemden zou kunnen horen, zou u verzekerd zijn van de waarheid dat de hel een diensthuis is. Degenen die naar de hel gaan, zullen niet alleen gedwongen worden om de duivel te zien, maar zullen met deze leeuw in zijn hol worden opgesloten; zij moeten de duivel gezelschap houden. Hij is vervuld met wrok tegen de mens, een rode draak die vuur spuwt in het gezicht van de mensen. De tormenten van de hel duren eeuwig. "En de rook van hun pijniging gaat op in alle eeuwigheid" (Openbaring 14:11). De tijd kan dit niet beëindigen, tranen kunnen dit niet uitblussen (Markus 9:44).
Thomas Watson stierf in 1690 toen hij in zijn kamer op zijn knieën lag te bidden. Men vond hem de andere morgen. In dezelfde tijd verloste de Heere ook zijn kerk 'uit de hand van hun vijanden om Hem te dienen zonder vreze'. Het Parlement benoemde op 23 februari 1689 Stadhouder Willem III tot koning van Engeland in de plaats van zijn schoonvader James II.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ba ... -1.1704059

Ik heb nu al veel respect voor Amy Coney Barrett.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/kerk-religie/theologi ... -1.1704272

Toen ik de link plaatste van het artikel met student Van der Kuijl kwam er een storm van kritiek. Ik heb dat erg pijnlijk gevonden. Laten we daarom over dit artikel eens alleen positief commentaar geven!

Ik vind het een heel mooi artikel en ik merk geen verschil met de Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Dank voor het delen. Ik vind het niet fijn dat je vooraf -in een algemeen draadje nog wel- een selectie maakt in welke reacties er wat jou betreft wenselijk zijn.

Niet dat er veel mis is met de tekst van het artikel, maar die hele defensieve houding vind ik tamelijk problematisch.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/theologi ... -1.1704272

Toen ik de link plaatste van het artikel met student Van der Kuijl kwam er een storm van kritiek. Ik heb dat erg pijnlijk gevonden. Laten we daarom over dit artikel eens alleen positief commentaar geven!

Ik vind het een heel mooi artikel en ik merk geen verschil met de Gereformeerde Gemeenten.
Het verschilt ook wel weer welke student je neemt natuurlijk.
Niet iedere GG-student reageert op de genoemde broeders maar ook niet elke HHK'er reageert zo.
Prima van mij als je graag zo uit. Het ligt er aan hoe je bent opgegroeid.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dank voor het delen. Ik vind het niet fijn dat je vooraf -in een algemeen draadje nog wel- een selectie maakt in welke reacties er wat jou betreft wenselijk zijn.

Niet dat er veel mis is met de tekst van het artikel, maar die hele defensieve houding vind ik tamelijk problematisch.
Heb ik een defensieve houding?!?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Nou, dat verschilt. Je hebt ook regelmatig een offensieve houding, maar het komt er in dit geval op neer dat je alleen dingen wilt horen die jou welgevallig zijn. En dat hoort niet op een forum, omdat daarmee het hele idee van een wederzijds gesprek wegvalt, mijns inziens.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door GGotK »

Opmerkelijke adviezen van Luther tegen depressiviteit|:

https://www.rd.nl/kerk-religie/luthers- ... -1.1705022
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:Opmerkelijke adviezen van Luther tegen depressiviteit|:

https://www.rd.nl/kerk-religie/luthers- ... -1.1705022
Citaat 1 heb ik met instemming geciteerd in een ander topic. Maar ik verbaas me erg over zijn advies in citaat 2 om flink te drinken en te zondigen. Daar vliegt hij toch echt uit de bocht.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Sterk denzelven. Deut. 1:38

Waarom verlaat je je eigen dominee? Als ik iemand in onze gemeente zie uit een gemeente van een andere broeder zou ik hem wel een draai om de oren willen geven zodat hij het nooit vergeet. Waarom zou je je dominee verlaten? Als iedereen weg zou gaan, hoe ontmoedigd zou die arme man dan zijn. Alleen omdat er iemand anders in de buurt is verlaat je je plek?

Zij die van de ene gemeente naar de andere gaan zijn voor niemand nuttig. Maar degenen die altijd op hun plaats zijn, daar blijven en iedereen laten zien dat zij hun dominee niet zullen ontmoedigen — in tegenstelling tot anderen die dat wel doen — zijn nuttige dienaren van God. Ze waarderen hun dominee.

Als je vaak aanwezig bent bij de gebedsbijeenkomsten, dan kun je je dominee bemoedigen. Je kunt bij de gebedsbijeenkomst altijd vertellen hoe de kerk ervoor staat. Ik kan de preek op zondag bijna voorspellen aan de hand van de gebedsbijeenkomst op maandag.

Als veel mensen naar het huis van God komen en ijverig zijn, dan zal de dominee gezegend worden uit de hoogte, dat kan niet anders, want God opent de ramen van de hemel op een gelovig gebed. Stop nooit met het bidden voor je dominee in je binnenkamer.

Lieve vrienden, als je de namen van je vader en je kinderen noemt, noem dan ook de naam van je dominee. Geef hem een grote plaats in je hart, zowel in je persoonlijke als in je publieke gebed. Bemoedig hem. En bemoedig hem steeds weer door hem te laten weten dat je iets goeds ontvangen hebt.

Ds. C.H. Spurgeon

Uit app groep 365x Spurgeon.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Mooi.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:Sterk denzelven. Deut. 1:38

Waarom verlaat je je eigen dominee? Als ik iemand in onze gemeente zie uit een gemeente van een andere broeder zou ik hem wel een draai om de oren willen geven zodat hij het nooit vergeet. Waarom zou je je dominee verlaten? Als iedereen weg zou gaan, hoe ontmoedigd zou die arme man dan zijn. Alleen omdat er iemand anders in de buurt is verlaat je je plek?

Zij die van de ene gemeente naar de andere gaan zijn voor niemand nuttig. Maar degenen die altijd op hun plaats zijn, daar blijven en iedereen laten zien dat zij hun dominee niet zullen ontmoedigen — in tegenstelling tot anderen die dat wel doen — zijn nuttige dienaren van God. Ze waarderen hun dominee.

Als je vaak aanwezig bent bij de gebedsbijeenkomsten, dan kun je je dominee bemoedigen. Je kunt bij de gebedsbijeenkomst altijd vertellen hoe de kerk ervoor staat. Ik kan de preek op zondag bijna voorspellen aan de hand van de gebedsbijeenkomst op maandag.

Als veel mensen naar het huis van God komen en ijverig zijn, dan zal de dominee gezegend worden uit de hoogte, dat kan niet anders, want God opent de ramen van de hemel op een gelovig gebed. Stop nooit met het bidden voor je dominee in je binnenkamer.

Lieve vrienden, als je de namen van je vader en je kinderen noemt, noem dan ook de naam van je dominee. Geef hem een grote plaats in je hart, zowel in je persoonlijke als in je publieke gebed. Bemoedig hem. En bemoedig hem steeds weer door hem te laten weten dat je iets goeds ontvangen hebt.

Ds. C.H. Spurgeon

Uit app groep 365x Spurgeon.
Hoe kun je lid worden van deze groep?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

RD schreef:Als hoofdredactie vinden we dat het RD niet alleen moet schrijven over misstanden in de sportwereld of een onbekende sekte, maar ook over onrust in de eigen lezerskring. Dat was de afgelopen maanden het geval bij een stichting die hulp verleent in een Afrikaans land en daarom publiceerden we er dinsdag over.

Nogmaals, niet vanwege allerlei details over de nare beschuldigingen tegen de desbetreffende financieel directeur – wie daar meer over wil weten, moet maar lezen wat andere media hierover publiceerden. Nee, het ging hier om serieuze vragen van donateurs over bestuurlijke integriteit en goed werkgeverschap. Die zijn ook te stellen over andere organisaties – we horen daar soms verbijsterende verhalen over.

Een lezer vroeg zich af of voor de redactie in dit geval het negende gebod niet van kracht is, omdat we met anonieme bronnen werken. Dat is echter een misverstand. De bronnen zijn niet anoniem, we kennen hun namen maar vermelden die niet vanwege hun veiligheid. Het artikel is onderbouwd met allerlei documenten en we gebruiken kruiscontroles om beweringen op waarheid te onderzoeken. Kortom: we vinden dit soort artikelen noodzakelijk, ook al schrijven we ze met een bloedend hart.
Dat lijkt me een hele zoektocht. Enerzeids:
De Catechismus van Heidelberg schreef:Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve, niemand zijn woorden verdraaie, geen achterklapper of lasteraar zij, niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen; maar allerlei liegenen bedriegen, als eigen werken des duivels, vermijde, tenzij dat ik den zwaren toorn Gods op mij laden wil; insgelijks, dat ik in het gericht en alle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde; ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere.
Maar anderzeids eist gerechtigheid dat we misstanden aan de kaak stellen, en eerlijk zijn over misstanden in onze gezindte.

Op het forum kunnen we soms nog wat leren van het geciteerde gedeelte uit de Catechismus. Wat het RD betreft, heb ik de indruk dat ze op integere wijze de balans proberen te bewaren tussen deze twee zaken, hoewel ook daar fouten gemaakt worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Ad Anker schreef:Sterk denzelven. Deut. 1:38

Waarom verlaat je je eigen dominee? Als ik iemand in onze gemeente zie uit een gemeente van een andere broeder zou ik hem wel een draai om de oren willen geven zodat hij het nooit vergeet. Waarom zou je je dominee verlaten? Als iedereen weg zou gaan, hoe ontmoedigd zou die arme man dan zijn. Alleen omdat er iemand anders in de buurt is verlaat je je plek?

Zij die van de ene gemeente naar de andere gaan zijn voor niemand nuttig. Maar degenen die altijd op hun plaats zijn, daar blijven en iedereen laten zien dat zij hun dominee niet zullen ontmoedigen — in tegenstelling tot anderen die dat wel doen — zijn nuttige dienaren van God. Ze waarderen hun dominee.

Als je vaak aanwezig bent bij de gebedsbijeenkomsten, dan kun je je dominee bemoedigen. Je kunt bij de gebedsbijeenkomst altijd vertellen hoe de kerk ervoor staat. Ik kan de preek op zondag bijna voorspellen aan de hand van de gebedsbijeenkomst op maandag.

Als veel mensen naar het huis van God komen en ijverig zijn, dan zal de dominee gezegend worden uit de hoogte, dat kan niet anders, want God opent de ramen van de hemel op een gelovig gebed. Stop nooit met het bidden voor je dominee in je binnenkamer.

Lieve vrienden, als je de namen van je vader en je kinderen noemt, noem dan ook de naam van je dominee. Geef hem een grote plaats in je hart, zowel in je persoonlijke als in je publieke gebed. Bemoedig hem. En bemoedig hem steeds weer door hem te laten weten dat je iets goeds ontvangen hebt.

Ds. C.H. Spurgeon

Uit app groep 365x Spurgeon.
Bedankt Ad.
In het algemeen gesproken krijgt de dominee meer kritiek op zijn bordje, dan bemoedigingen.
En het gaat soms om onbelangrijke zaken. Dus niet altijd over de inhoud.
En de kerkshoppers zouden eens moeten bedenken, waarom hop ik van de ene kerk naar de andere?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie