Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Een brief over de vrije wil: https://www.debijbelvoorjou.nl/artikel/5180
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes S schreef:Een brief over de vrije wil: https://www.debijbelvoorjou.nl/artikel/5180
Dank. Darby staat met name bekend om zijn visie op de gemeente, maar wat hij hier schrijft tegen de leer van de vrije wil is inzichtsvol.
J.N. Darby schreef:De leer van de vrije wil is helemaal in overeenstemming met de arrogantie van de natuurlijke mens die zijn volkomen verlorenheid ontkent. Alle mensen die nooit een diepe overtuiging van zonde gehad hebben, en allen voor wie deze overtuiging een gevolg is van grove uiterlijke zonden, geloven min of meer in een vrije wil.
De leer van de vrije wil verheft de mens ten opzichte van God, en haalt Christus als volkomen zaligmaker naar beneden (immers, Christus is volgens deze leer machteloos als de mens niet zelf beslist te geloven). De leer van vrije en souvereine genade vernederd de mens op het diepst, en geeft God de eer die Hem toekomt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef:
Johannes S schreef:Een brief over de vrije wil: https://www.debijbelvoorjou.nl/artikel/5180
Dank. Darby staat met name bekend om zijn visie op de gemeente,
Wat is zijn visie daarop?
J.C. Philpot schreef:(immers, Christus is volgens deze leer machteloos als de mens niet zelf beslist te geloven).
Dat wordt toch niet beweerd? Gaat dat zo ver?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes S schreef:
J.C. Philpot schreef:
Johannes S schreef:Een brief over de vrije wil: https://www.debijbelvoorjou.nl/artikel/5180
Dank. Darby staat met name bekend om zijn visie op de gemeente,
Wat is zijn visie daarop?
Hij was tegen de ambten (hij was de vader van de Vergadering van Gelovigen, en ook van het dispensationalisme).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Dank voor je reactie.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Een van de plaatselijke huis-aan-huisbladen heeft een reeks artikelen geplaatst over de geschiedenis van de kerken der Afscheiding in Rijssen. Helaas is de krant, destijds van de BDU, overgenomen door DPG. De artikelen hier gebundeld van vanaf dat de krant werd overgenomen door DPG. Hierdoor ontbreken de eerste plusminus 15 artikelen, maar toch genoeg voor wie interesse heeft in 'de kleine kerkgeschiedenis'. In de artikelen is ook veel aandacht voor het persoonlijke van de kinderen Gods, de leiding die God ging met Zijn volk. Deze artikelen zijn geschreven door dhr. R. van Kralingen, destijds ouderling in onze gemeente.
https://www.hartvanrijssen.nl/zoek?zoek ... th=&page=1
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

In een preek over Psalm 147 hoorde ik iets wat wel te overdenken is. We hoorden aldus:
"Psalm 147 vertelt over het leven van een teruggevoerd volk.
Het is duidelijk, dat aan de leiding van de gemeente Gods, de noodzakelijk uitleiding vooraf moet gaan. En dat we niet door een algemene beschouwelijke leiding van het Woord vaststellen dat we toch uitgeleide mensen zijn, die God uit de nood en de dood van het leven, door het wonder der wedergeboorte, vernieuwde, want dan zijn we bezig om de genade vast te stellen. En dan gaat het niet meer over een soeverein geloofswerk, maar over een vastgesteld geloofswerk. God begint bij het begin.
Wanneer het gaat over Psalm 147, dan is dat een uitgeleid volk, dat eerst losgemaakt is, en in de gunst van God hersteld was, en dat delen mag in de bijzondere genadebedeling van God, onvermogend om zichzelf te verlossen."


Voor wie de gehele preek zou willen horen is er de mogelijkheid deze via onderstaande link te beluisteren.
https://www.youtube.com/watch?v=Jo4paYNLai8
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Een mooi artikel van Margreet van der Kooi over herinneringen:

https://visie.eo.nl/artikel/2021/07/het ... erinnering
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Terwijl deze arme zondaar daar zo staat, geheel verslagen en bevend, komt God en zegt: weet dat Ik een goedertieren Koning ben, en dat Ik een God ben Wiens Naam Ontfermer is. Hebt u uw zonden vermenigvuldigd, zegt God, Ik zal Mijn vergeving ook vermenigvuldigen.
Ik vergeef menigvuldiglijk, hoort u? En daarmee is het uit.
God zegt niet hoe dikwijls. U noch ik weten hoe dikwijls wij zondigen; zo zegt God ook niet hoe dikwijls Hij vergeeft.
Zijn uw zonden onbepaald? De vergiffenis is het ook.

Ds. B. Smytegelt, in een preek over Jes. 55:7 "...zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Indien alle kerkmensen een waarachtige christelijke houding tegenover hun ongelovige buren en collega's op het werk aannamen, dan zouden wij geen opzettelijk georganiseerde evangelisatie nodig hebben.
De verspreiding van traktaatjes en andere evangelisatielectuur is ook een aanklacht jegens ons
als christenen. We hebben vele papieren apostelen nodig omdat we veel te weinig levende apostelen zijn. Een papieren getuigenis kan goedkoop zijn wanneer ons leven zelf geen getuigenis is.

ds. J. Overduin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Ik vind in dit artikel mooie dingen staan. Het stuk onder de kop en inleiding, maar niet iedereen kan het lezen misschien.
https://www.rd.nl/artikel/934227-welbes ... t-is-china
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. N. Kleermaker (1919-2008) Preek over Heb6v18b-20a:
"Een anker heeft een vaste grond nodig, nu is dat anker van de Heere zo onwrikbaar vast, omdat het niet uitgeworpen is in de bodem van mijn eigen vrome hart. Ook niet in de veenbodem van mijn bevinding en ervaringen. Zoals sommige mensen dat nog zo graag willen doen. Ze hebben die ervaring gehad en die ervaring, die bevinding gehad, en daar gooien ze hun anker in uit. En daar leggen ze zich op vast, maar ach, lieve vrienden, die bevindingen, die zijn net als met de hoop, die subjectieve hoop, het is er vandaag wel en morgen niet. We hebben een andere grond nodig, we hebben een betere grond nodig, buiten ons zelf dat is de kleigrond van de Gods onder ede bevestigde belofte.
Gemeente dat anker, dat ligt zo rots vast...

Weg met alle valse gerustheid [buiten Christus], wee de gerusten in Sion, die menen dat ze een anker der ziel hebben, en straks als de stormen losbreken, dan zal het alles blijken valse hoop is,...of misschien wel in de bodem van uw eigen bevindelijkheid, heerlijk gemeente als we zuivere schriftuurlijke bevindingen kennen mogen aan ons hart, en daar kom ik ook niet aan, want die dingen zijn veel te teer om aan te komen, maar het is geen grond om je anker in uit te werpen, want ook onze bevindingen, moeten verankert zijn in de ene grond, die er maar is, en dat is de vaste grond van het lijden en sterven van Jezus Christus, uw Redder en uw Zaligmaker, er zijn vele valse gronden, er is maar EEN vaste grond, en dat is de gerechtigheid van Jezus Christus, de belofte van de HEERE. "
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door KDD »

Kostelijk onderwijs uit Philpot’s dagboek:
J. C. Philpot schreef: En Gideon zeide tot God: Uw toorn ontsteke niet tegen mij, dat ik alleenlijk ditmaal spreke; laat mij toch alleenlijk ditmaal met het vlies verzoeken: daar zij toch droogte op het vlies alleen, en op de ganse aarde zij dauw. En God deed alzo in dezelve nacht: want de droogte was op het vlies alleen, en op de ganse aarde was dauw. Richteren 6:39, 40.

Velen van ’s Heeren volk gaan gebukt onder twijfeling en vrees, vragende of het wel het werk der genade aan hun harten zou zijn, of hun bevindingen niet maar bevindingen waren van het natuurlijk geweten en of hun vreugde iets anders was dan de vreugde van de huichelaar. „O”, zeggen zij, „wat zou ik niet willen geven om een Goddelijke getuigenis te hebben, dat de goede Geest mij op de ware weg heeft geleid!” Twijfel leidt tot roepen en zuchten om een Goddelijke getuigenis, en in antwoord op dat roepen ontvangt men de hemelse getuigenis. Een man zonder twijfelingen is zonder getuigenissen. Twijfelingen is voor getuigenissen, wat de vijzel is voor de stamper, het slot voor de sleutel. Getuigenissen zijn Eben-Haëzers, „stenen der hulpe” (1 Sam. 7:12); maar er moet een gat zijn voor de steen om in te staan, en dat gat is twijfel. Twijfel aan behoud is voor de openbaring van behoud, wat de honger is voor het voedsel; de naaktheid voor de kleding; een donderbui voor een schuilplaats; de galg voor een kwijtschelding van straf, en de dood voor een opstanding. Het eerste van deze dingen gaat vooraf, bereidt voor en opent een weg voor het tweede. Het eerste is niets zonder het laatste, noch het laatste zonder het eerste. Dus gaat de geestelijke twijfel aan de getuigenissen vooraf. Te weten, dat wij gelijk hebben, is het beste; te vrezen, dat wij ongelijk hebben, is op een na het beste. De getuigenis des Geestes te genieten, is de zaligste zaak aan deze zijde van het graf; te smachten naar dat genot is de grootste zegen na gene. Bedenk wel, ik spreek slechts van geestelijke twijfel; dat is, twijfel in een geestelijk mens, want natuurlijke twijfel is even ver van de zaligheid als natuurlijke hoop. Het pad door de vallei van Baca is „van kracht tot kracht”, dat is, naar de Oosterse wijze van reizen, van de ene rustplaats naar de andere, waar waterputten zijn gegraven, „die door de regen gevuld zijn” (Psalm 84:6, 7).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

KDD schreef:Kostelijk onderwijs uit Philpot’s dagboek
Philpot weet als geen andere de zielservaringen van Gods kinderen te beschrijven. Als ik stukjes van hem lees, weet ik weer waarom ik in 2006 deze forumnaam koos.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie