Gelezen, gedacht, gehoord...

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Bezorgd schreef:Ik dacht dat Stichting Timotheos viel onder de zending van HHK. Maar het is dus een interkerkelijke stichting?
Formeel is het een losse stichting. Er zijn wel allerlei onderlinge relaties, omdat de ZHHK ook in Malawi actief is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Is het in Malawi gebruikelijk dat een minister zich hier persoonlijk mee bezig houd?
Natuurlijk. Er is geen scheiding der machten. Het gaat erom dat je je invloed kan aanwenden op belangrijke posten en een minister is gewoon belangrijk. Uiteraard gaat het dan om de minister die je kent. Dus het kan toevallig de minister van justitie zijn, maar net zo goed de minister van Verkeer en Waterstaat, of een minister die zo ongeveer de functie heeft van assistent-staatssecretaris.
En ja, daarmee kan je gelukkig ook christelijke vrouwen lospraten die onder supervisie van een andere islamitische minister in het gevang is gezet (zoals een organisatie in Tsjaad regelmatig overkomt). Dus het heeft zo zijn voordelen om daar gebruik van te maken. Maar het past absoluut niet in onze westerse maatstaven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Simon0612 schreef:En nu roept ze waarschijnlijk: "Zie je wel, heb ik het niet gezegd...". En dat is een onzin reactie.
Misstanden moet je aan de kaak stellen en voor heel veel mensen is dat pas op het moment dat het kalf verdronken is. "Helaas is het misgegaan, laten we een commissie instellen om te onderzoeken hoe we dit volgende keer beter kunnen doen." Maar dan zit je dus al met de brokken.

En verder heb ik gewoon gelijk. Daarmee win je de publieksprijs voor meest sympathieke debater niet, maar die reiken we toch op dit forum pas uit als deze hele kwestie weer is vergeten.
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

Bezorgd schreef:Ik dacht dat Stichting Timotheos viel onder de zending van HHK. Maar het is dus een interkerkelijke stichting?


Comité van aanbeveling: (Dus ook GGiN, GG en CGK )


Mevr. S.M. Aleman-van Herpen, Elspeet

Prof. dr. A. Baars, Woudenberg

Ds. R. Bakker, Kinderdijk

Ds. G. Beens, Kootwijkerbroek

Dr. R. Bisschop, Veenendaal

Ds. J.G. Blom, Kesteren

Ds. J. den Boer, Grafhorst

Ds. A.J. Britstra, Nieuw Lekkerland

Drs. T. Dorresteijn, Ederveen

Dr. W. Fieret, Leerdam

Ds. E. Hakvoort, Norwich, Ontario, Canada

Prof. dr. W.J. op ‘t Hof, Gameren

Ds. C.L. Onderdelinden, Rijssen

Ds. A. Schot, Nunspeet

Ds. A.C. Uitslag, Urk

Ds. K. Veldman, Springford, Ontario, Canada

Ds. A. Vlietstra, Harskamp

Mr. L. Vogelaar, Elspeet

Ds. J.A. Weststrate, Elspeet

Ds. R.J. Oomen, Nederhemert
Inderdaad, ik dacht ook dat het gelieerd was aan de HHK. Ik zie ook OGGiN.
Comité van aanbeveling is meestal wel wat ruimer opgezet dan bestuur.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Is het in Malawi gebruikelijk dat een minister zich hier persoonlijk mee bezig houd?
Natuurlijk. Er is geen scheiding der machten. Het gaat erom dat je je invloed kan aanwenden op belangrijke posten en een minister is gewoon belangrijk. Uiteraard gaat het dan om de minister die je kent. Dus het kan toevallig de minister van justitie zijn, maar net zo goed de minister van Verkeer en Waterstaat, of een minister die zo ongeveer de functie heeft van assistent-staatssecretaris.
En ja, daarmee kan je gelukkig ook christelijke vrouwen lospraten die onder supervisie van een andere islamitische minister in het gevang is gezet (zoals een organisatie in Tsjaad regelmatig overkomt). Dus het heeft zo zijn voordelen om daar gebruik van te maken. Maar het past absoluut niet in onze westerse maatstaven.
Aan de ene kant heeft de bijbel genoeg te zeggen over omkoping:
https://www.openbible.info/topics/bribes

Aan de andere kant denk ik ook dat als je als organisatie in Afrika werkt, je er niet aan ontkomt om in bepaalde mate gebruik te maken van het vriendjes-systeem. Het is ook onmogelijk om anders iets voor elkaar te krijgen.

Het lijkt me voortdurend een lastige overweging voor hen die in Afrika werken, hoe ver je daarin kunt gaan als Christelijke organisatie.

Ik denk overigens wel dat als dit de cultuur blijft in Afrika (en dat is niet zomaar iets wat je kunt veranderen), men niet vooruit zal komen, en van hulp afhankelijk zal blijven.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 23 sep 2020, 10:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Aan de ene kant heeft de bijbel genoeg te zeggen over omkoping:
https://www.openbible.info/topics/bribes

Aan de andere kant denk ik ook dat als je als organisatie in Afrika werkt, je er niet aan ontkomt om in bepaalde mate gebruik te maken van het vriendjes-systeem. Het is ook onmogelijk om anders iets voor elkaar te krijgen.

Het lijkt me voortdurend een lastige overweging voor hen die in Afrika werken, hoe ver je daarin kunt gaan als Christelijke organisatie.

Ik denk overigens wel dat als dit de cultuur blijft in Afrika (en dat is niet zomaar iets wat je kunt veranderen), men niet vooruit zal komen, en van hulp afhankelijk zal blijven.
De hoofdlijn is dat er nooit geld geschoven wordt. Zeker niet op politiek en bestuurlijk niveau.

In de praktijk komt het wel voor dat je bijvoorbeeld bij de grens 50 euro moet dokken om de geldige visa 'nog wat meer geldig te maken'. Het is dan even een afweging of je de wachttijd na 12 uur vliegen nog wil verlengen van 02:00 tot 04:00 uur in de nacht in de wetenschap dat je om 08:30 je eerste intensieve overleg of cursus gepland staat. Dat doe je overigens pas nadat blijkt dat de lokale medewerker die je komt ophalen, te weinig verbale overtuigingskracht heeft om je zonder die betaling door te laten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Aan de ene kant heeft de bijbel genoeg te zeggen over omkoping:
https://www.openbible.info/topics/bribes

Aan de andere kant denk ik ook dat als je als organisatie in Afrika werkt, je er niet aan ontkomt om in bepaalde mate gebruik te maken van het vriendjes-systeem. Het is ook onmogelijk om anders iets voor elkaar te krijgen.

Het lijkt me voortdurend een lastige overweging voor hen die in Afrika werken, hoe ver je daarin kunt gaan als Christelijke organisatie.

Ik denk overigens wel dat als dit de cultuur blijft in Afrika (en dat is niet zomaar iets wat je kunt veranderen), men niet vooruit zal komen, en van hulp afhankelijk zal blijven.
De hoofdlijn is dat er nooit geld geschoven wordt. Zeker niet op politiek en bestuurlijk niveau.

In de praktijk komt het wel voor dat je bijvoorbeeld bij de grens 50 euro moet dokken om de geldige visa 'nog wat meer geldig te maken'. Het is dan even een afweging of je de wachttijd na 12 uur vliegen nog wil verlengen van 02:00 tot 04:00 uur in de nacht in de wetenschap dat je om 08:30 je eerste intensieve overleg of cursus gepland staat. Dat doe je overigens pas nadat blijkt dat de lokale medewerker die je komt ophalen, te weinig verbale overtuigingskracht heeft om je zonder die betaling door te laten.
De Oekraïens landbouw attaché noemde dat veelbetekenend 'de herverdeling van middelen'. Overigens in een persoonlijk gesprek. Het niet zoals de Staat der Nederlanden dit wenst te typeren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Augustienus
Berichten: 316
Lid geworden op: 23 okt 2017, 15:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Augustienus »

Het moet me toch wel even van het hart dat ik de manier van het afhandelen van dit bestuur erg kwalijk vind. Ds Heemskerk legt de fout bij het vermeende slachtoffer en suggereert dat deze is omgekocht. Hier kan ook nog superioriteitsgevoel in meespelen (arme zwarte mensen die makkelijk zijn om te kopen). Daar moet hij wel zeer concrete aanwijzingen voor hebben, anders kan hij dat niet zeggen. Dit terwijl hij een zeer prominente positie binnen de HHK (waar ik lid van ben) heeft bekleed en ongetwijfeld nog invloed heeft. Deze gang van zaken geeft me geen goed gevoel over hoe misbruik binnen de kerk wordt aangepakt. Überhaupt snap ik niet waarom dominees in allerlei besturen moeten zitten. We moeten volgens hem nu afwachten wat de uitspraak van de rechter is, maar gezien de kwaliteit van de rechtspraak in Malawi en de banden van de verdachte met de overheid is deze bij voorbaat dubieus. Verder heeft de ds ook al overtuigd van de onschuld van verdachte.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Simon0612 »

Herman schreef:
Simon0612 schreef:En nu roept ze waarschijnlijk: "Zie je wel, heb ik het niet gezegd...". En dat is een onzin reactie.
Misstanden moet je aan de kaak stellen en voor heel veel mensen is dat pas op het moment dat het kalf verdronken is. "Helaas is het misgegaan, laten we een commissie instellen om te onderzoeken hoe we dit volgende keer beter kunnen doen." Maar dan zit je dus al met de brokken.

En verder heb ik gewoon gelijk. Daarmee win je de publieksprijs voor meest sympathieke debater niet, maar die reiken we toch op dit forum pas uit als deze hele kwestie weer is vergeten.
Zeker moeten misstanden aan de kaak gesteld worden voor het kalf is verdronken. Maar zonder oorzaak roepen wat gevolgen zouden kunnen zijn en dat vervolgens generaliseren is natuurlijk onzin. Tenzij je aan scenarioplanning doet. Maar dan nog kun je niet alle organisaties op een hoop vegen. Misschien zijn er die het namelijk wel gewoon op orde hebben.

Ow nee dat kan niet want je vrouw zegt dat die niet bestaan, het zijn allemaal beunhazen... :haha
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

https://www.rd.nl/kerk-religie/kriekaar ... -1.1697849

Wij hebben het boek ook gekocht om met onze oudste te lezen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/kriekaar ... -1.1697849

Wij hebben het boek ook gekocht om met onze oudste te lezen.
Is de taal alleen aangepast, of ook andere zaken?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:https://www.rd.nl/kerk-religie/kriekaar ... -1.1697849

Wij hebben het boek ook gekocht om met onze oudste te lezen.
Is de taal alleen aangepast, of ook andere zaken?
De introducties zijn van Kriekaard. Verder is aan de inhoud niets veranderd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bruna »

De dames houden netjes afstand, de heren niet!

https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1697782
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Klavart »

Bruna schreef:De dames houden netjes afstand, de heren niet!

https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1697782
:baille :zzz
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

Bruna schreef:De dames houden netjes afstand, de heren niet!

https://www.rd.nl/kerk-religie/subscrip ... =1.1697782
Klets. Die zitten verder weg op de foto. Dus de afstand is voldoende.
Plaats reactie