Zondekennis als voorwaarde? (Uit gelezen, gedacht, gehoord)

Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Is het mogelijk om aan te geven waar het citaat te vinden is.
En hoe om te gaan met hen die geen last van verdoemenis kennen, omdat er geen kennis van zonde is?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Vervolgde schreef:
eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Is het mogelijk om aan te geven waar het citaat te vinden is.
En hoe om te gaan met hen die geen last van verdoemenis kennen, omdat er geen kennis van zonde is?
Dit citaat is te vinden in het boekje "Komt herwaarts tot Mij". Ik heb een uitgave van De Groot Goudriaan uit 1997, dan staat het op pagina 15.
De vraag die je stelt, is een vraag die velen parten speelt, en daarom ook al vele malen door mannen als Bunyan, à Brakel, Boston, de Erskines beantwoord is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Boston/Erkine/McCheyne: Ze mogen komen maar ze komen niet!
samanthi: Ze mogen komen en dat doen ze ook zonder zonde en schuld. Wat een afbreuk aan het Evangelie van de gekruisigde Christus.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Boston/Erkine/McCheyne: Ze mogen komen maar ze komen niet!
samanthi: Ze mogen komen en dat doen ze ook zonder zonde en schuld. Wat een afbreuk aan het Evangelie van de gekruisigde Christus.
Je draait mijn woorden om.
Mijn vraag was ben je welkom bij de Heere Jezus, ook al heb je niets?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Bertiel schreef:Dit zegt M’Cheyne trouwens ook:
III. Allen zijn genodigd om tot Christus te komen en te drinken. „Zo iemand dorst, die kome tot Mij en drinke.”
1. Onverschillige zondaren worden hier genodigd tot Christus te komen en te drinken. De mens is in zijn natuurstaat geheel onverschillig omtrent zijn ziel en omtrent Jezus Christus. Hij dorst naar vermaak, naar geld, naar de wereld. Maar hij dorst niet naar Christus en naar hemelse dingen. Nochtans wil Jezus, dat wij tot de zodanigen luid zullen roepen: „Zo iemand dorst, dat hij tot Mij kome en drinke.” Tot hen wil ik nu spreken. U bent niet bekommerd over uw ziel, u hebt geen begeerte naar Jezus Christus, geen verlangen de Heilige Geest te ontvangen. U dorst slechts
22

naar de wateren van de wereld, u bent zeer gelukkig waar u bent en zoals u bent.
Toch zal de dag komen dat u vermoeid en dorstende zult zijn. Och! dat het weldra was! Welnu, Jezus zegt: „Indien u ooit dorst, weet, dat u tot Mij kunt komen en drinken.” „Gij slechten! hoe lang zult gij de slechtigheid beminnen, en de spotters voor zich de spotternij begeren, en de zotten wetenschap haten? Keert u tot Mijn bestraffing; ziet, Ik zal Mijn Geest overvloediglijk uitstorten; Ik zal Mijn woorden u bekend maken.”
Precies. Indien u ooit dorst!! Daarvoor zeer gelukkig waar u bent en zoals u bent. Die gezond zijn hebben de medicijnmeester niet nodig. De Heere Jezus is niet gekomen om rechtvaardigen te roepen maar zondaren tot bekering.
Maar je wordt wel geroepen hoor! Ook mensen die dorsten naar de wereld...
Jesaja 55

1 O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! 2 Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtiglijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Boston/Erkine/McCheyne: Ze mogen komen maar ze komen niet!
samanthi: Ze mogen komen en dat doen ze ook zonder zonde en schuld. Wat een afbreuk aan het Evangelie van de gekruisigde Christus.
Je draait mijn woorden om.
Mijn vraag was ben je welkom bij de Heere Jezus, ook al heb je niets?
Ik verdraai niets. Lees je eigen postings en wees niet te snel tevreden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Boston/Erkine/McCheyne: Ze mogen komen maar ze komen niet!
samanthi: Ze mogen komen en dat doen ze ook zonder zonde en schuld. Wat een afbreuk aan het Evangelie van de gekruisigde Christus.
Je draait mijn woorden om.
Mijn vraag was ben je welkom bij de Heere Jezus, ook al heb je niets?
Ik verdraai niets. Lees je eigen postings en wees niet te snel tevreden.
Misschien kun je niet zo goed lezen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jeremiah »

"Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen en genade vinden om geholpen te worden ter bekwamer tijd. Hebreen 4 : 15. 16"

Een tegenwerping. Maar ik ben bang dat Hij mij dat gebod niet geeft. anderen kan Hij misschien iets gebieden, maar niet aan iemand die zo'n slecht, zondig schepsel is. Antwoord. Bent u slechter dan sommigen aan wie Hij een opdracht heeft gegeven? Jeremia 3 vers 1,4 en 5: 'Gij nu hebt met vele boeleerders gehoereerd, keer nochtans weder tot Mij, spreekt de HEEREU.' Zo'n wijze van doen in uw land zou het heel erg verontreinigen, zegt de Heere; maar daden van genade passen nu juist bij de troon der genade. Is het nog erger met u gesteld dan wanneer u arm, blind, ellendig, jammerlijk en naakt bent? Toch gebiedt de Koning van deze troon om tot Hem te komen" Hij noemt het heel liefelijk een 'raad', in Openbaring 3 vers 17 en 18. Daar mogen we zijn twee namen aan toevoegen: Wonderlijk, Raad Jes. 9:5.

Een tweede tegenwerping. Maar Christus roept en nodigt degenen die vermoeid en belast zijn (Matth. 11:28), en de dorstigen (Jes. 5 5:1), maar ik ben dat niet. Daarom gebiedt Hij mij niet om te komen. Antwoord 1. Verwacht u ergens anders enige genade behalve aan deze troon der genade? Denkt u dat u die genade in uzelf tot stand kunt brengen, en dan om méér tot Hern moet gaan? of ook dat u het begîn ergens anders kunt verkrijgen, om dan voor het overige tot Christus te gaan? Dit verraadt uw trots en uw onwetendheid omtrent de algehele verdorvenheid van uw natuur en van uw onbekwaamheid tot enig goed. Deze gesteldheid laat zien dat u onwetend bent als het gaat over het wezen van Gods genade, die bestaat in het vrije ervan. Haar heerlijkheid als de grondoorzaak van al het goede dat voor ons is gedaan, is daarin gelegen dat zij in ons of door ons wordt gewerkt. Antwoord 2. Christus heeft nooit iemand geboden iets te zijn of te doen zonder Hem, om dan tot Hem te gaan en dat Hij dan meer voor hem zal doen. Christus roept mensen zoals Hij hen aantreft, en maakt hen zoals Hij hen wil hebben. Hij begint het goede werk in hen en voleindigt dat (Filipp. 1:6).

Robert Trail
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
samanthi schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Boston/Erkine/McCheyne: Ze mogen komen maar ze komen niet!
samanthi: Ze mogen komen en dat doen ze ook zonder zonde en schuld. Wat een afbreuk aan het Evangelie van de gekruisigde Christus.
Je draait mijn woorden om.
Mijn vraag was ben je welkom bij de Heere Jezus, ook al heb je niets?
Ik verdraai niets. Lees je eigen postings en wees niet te snel tevreden.
Als Samanthi zegt: Ik zie mensen in de Bijbel die meteen na dat de Heere Jezus hen geroepen heeft naar Hem toegaan en meteen hun zonden belijden, ik zie mensen waat de Heere Jezus prikkelende vragen stelt waardoor zij gaan nadenkt over hun bestaan, zie de Samaritaanse vrouw, ik zie ook een Levi in het tolhuis opstaan en gaan.

Huisman en dan lees jij daarin niet: Ik zie mensen in de Bijbel komen tot de Heere Jezus, met belijdenis van zonde...
Dus ze komen tot Christus maar wel belijdend...

En dan lees jij Huisman: Ze komen zonder zonde en schuld?!

Sja dan kun je roepen dat het aan de ander ligt, maar dan doe je de ander geen recht!

En zoals de citaten aangeven, zondaren zijn welkom bij Christus, zonder voorwaarden. Dat kunnen die Puriteinen zo ruim preken omdat ze ook geloven er zal niemand komen tenzij diegene getrokken wordt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Johann Gottfried Walther schreef: Als Samanthi zegt: Ik zie mensen in de Bijbel die meteen na dat de Heere Jezus hen geroepen heeft naar Hem toegaan en meteen hun zonden belijden, ik zie mensen waat de Heere Jezus prikkelende vragen stelt waardoor zij gaan nadenkt over hun bestaan, zie de Samaritaanse vrouw, ik zie ook een Levi in het tolhuis opstaan en gaan.

Huisman en dan lees jij daarin niet: Ik zie mensen in de Bijbel komen tot de Heere Jezus, met belijdenis van zonde...
Dus ze komen tot Christus maar wel belijdend...

En dan lees jij Huisman: Ze komen zonder zonde en schuld?!

Sja dan kun je roepen dat het aan de ander ligt, maar dan doe je de ander geen recht!

En zoals de citaten aangeven, zondaren zijn welkom bij Christus, zonder voorwaarden. Dat kunnen die Puriteinen zo ruim preken omdat ze ook geloven er zal niemand komen tenzij diegene getrokken wordt.
Ik ben het eens met die ruime nodiging. Vrije genade, betekend dat je geen geschiktheden of voorwaarden mee hoeft te brengen.

Het is wel zaak om op een juiste wijze te komen. Als we komen als de rijke jongeling, zullen we niets ontvangen. Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden. – Lukas 1: 53.

Daarom is het ook zaak om naast een ruime prediking, ook een separerende en ontdekkende prediking te hebben. Want ik zie net als Huisman het gevaar van een gemeente waar iedereen op zijn of haar manier tot Christus gaat, maar waar er geen diepere wortel word gevonden in het hart. Geen verootmoediging en vernedering van het hart. Zulke mensen zullen afvallen bij vervolging of door de zorgvuldigheden des levens, of er pas achter te komen als ze sterven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

Precies.

In dat kader zou ik graag een preek willen aanbevelen van ds. J.C. Ryle: https://www.tabernakel.nl/uw-ziel
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bertiel
Berichten: 4616
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

ik heb nog steeds m'n vraag openstaan over Levi, Zacheüs en de stokbewaarder.

En ik wil nog graag dit in herinnering roepen:
https://www.puntuit.nl/nieuws/menens-mo ... g9ZGjqf8DI

Als ik bovenstaand allemaal lees, had van der Zwaag geen afwachten of verwachten hoeven te schrijven en kunnen we allemaal afwachten.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:Volgens mij is het eenvoudig, en volgens Boston ook:
Hoewel zondaren niet tot Christus zullen komen als zij hun behoefte aan Hem niet zien,
zal ik toch altijd blijven preken dat allen vanwege de last van de verdoemenis verplicht zijn om tot Hem te komen
en zij bij Hem welkom zullen zijn, wat hun geval ook zijn moge.
Boston/Erkine/McCheyne: Ze mogen komen maar ze komen niet!
samanthi: Ze mogen komen en dat doen ze ook zonder zonde en schuld. Wat een afbreuk aan het Evangelie van de gekruisigde Christus.
Ik vind dat je ook nu weer geen recht doet aan wat @samanthi bedoelt.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door eilander »

Jeremiah schreef:Robert Trail
Bedankt voor het prachtige citaat. Ik denk dat @samanthi niets anders bedoelt dan wat hier staat, en dat ze ageert tegen de lijdelijkheid. Het zou best kunnen dat ze daardoor eenzijdig wordt, en ik zie ook het gevaar dat er van geloven een 'nieuwe wet' wordt gemaakt. Daar op wijzen is nog iets anders dan wat er nu door @huisman gebeurt. Ik vind dat echt niet goed.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17362
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: Als Samanthi zegt: Ik zie mensen in de Bijbel die meteen na dat de Heere Jezus hen geroepen heeft naar Hem toegaan en meteen hun zonden belijden, ik zie mensen waat de Heere Jezus prikkelende vragen stelt waardoor zij gaan nadenkt over hun bestaan, zie de Samaritaanse vrouw, ik zie ook een Levi in het tolhuis opstaan en gaan.

Huisman en dan lees jij daarin niet: Ik zie mensen in de Bijbel komen tot de Heere Jezus, met belijdenis van zonde...
Dus ze komen tot Christus maar wel belijdend...

En dan lees jij Huisman: Ze komen zonder zonde en schuld?!

Sja dan kun je roepen dat het aan de ander ligt, maar dan doe je de ander geen recht!

En zoals de citaten aangeven, zondaren zijn welkom bij Christus, zonder voorwaarden. Dat kunnen die Puriteinen zo ruim preken omdat ze ook geloven er zal niemand komen tenzij diegene getrokken wordt.
Ik ben het eens met die ruime nodiging. Vrije genade, betekend dat je geen geschiktheden of voorwaarden mee hoeft te brengen.

Het is wel zaak om op een juiste wijze te komen. Als we komen als de rijke jongeling, zullen we niets ontvangen. Hongerigen heeft Hij met goederen vervuld, en rijken heeft Hij ledig weggezonden. – Lukas 1: 53.

Daarom is het ook zaak om naast een ruime prediking, ook een separerende en ontdekkende prediking te hebben. Want ik zie net als Huisman het gevaar van een gemeente waar iedereen op zijn of haar manier tot Christus gaat, maar waar er geen diepere wortel word gevonden in het hart. Geen verootmoediging en vernedering van het hart. Zulke mensen zullen afvallen bij vervolging of door de zorgvuldigheden des levens, of er pas achter te komen als ze sterven.
Volkomen eens. Bedankt!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie