Gelezen, gedacht, gehoord...

Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef: Zo moeilijk is dat toch niet? Je hebt met jouw citaat openlijk op het forum gekozen een = teken te zetten tussen de geloofsdoop en de kinderdoop. Want voor de liefde maakt dat allemaal niet uit. Ik blijf toch liever bij mijn citaat van Kohlbrugge
Dan lees je wel heel welwillend. Ik vond het in ieder geval een waardevol citaat van Winslow. Met dank aan @Ad Anker.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Vervolgde schreef:
Ad Anker schreef:Ik krijg mijn citaat, de tekst van refo en de daaropvolgende duimen in mijn bovenkamer niet helemaal bij elkaar. Wie helpt me?
Zo moeilijk is dat toch niet? Je hebt met jouw citaat openlijk op het forum gekozen een = teken te zetten tussen de geloofsdoop en de kinderdoop. Want voor de liefde maakt dat allemaal niet uit. Ik blijf toch liever bij mijn citaat van Kohlbrugge
Nou ja. Dat is inderdaad wel inlegkunde.
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Silo »

Vervolgde schreef: Zo moeilijk is dat toch niet? Je hebt met jouw citaat openlijk op het forum gekozen een = teken te zetten tussen de geloofsdoop en de kinderdoop. Want voor de liefde maakt dat allemaal niet uit. Ik blijf toch liever bij mijn citaat van Kohlbrugge
Wat wilt u precies bereiken? Het citaat gaat over het omhelzen van een andere broeder in Christus. Niet over het accepteren of goedpraten van ieder leerstellig verschil. Dat zijn toch twee verschillende zaken ?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

Ad Anker schreef:Ik krijg mijn citaat, de tekst van refo en de daaropvolgende duimen in mijn bovenkamer niet helemaal bij elkaar. Wie helpt me?
Ik denk dat het bij veel binnenkwam en er instemming is, het raakt de kern, zo ook bij mij.
Het geeft ook 'binnenkamer-werk' , dus vooral ook een oproep tot broeder/zusterliefde van welke flank/kerk/ o.d. ook, en niet alleen door een ander, maar juist ikzelf....
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Want u zegt: Ik ben rijk, en verrijkt geworden, en heb geen dings gebrek, en u weet niet, dat u zijt ellendig en jammerlijk en arm en blind en naakt. Openb3v17

Het is makkelijk om een mens te laten zien dat hij niet bekeerd is, dat hij zichzelf niet kan bekeren. Maar het is moeilijk om hem ervan te overtuigen dat hij niets kan doen, dat hij zelfs niet dankbaar kan zijn voor de geringste genadegave.

James Fraser
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

Sommige mensen denken dat ze God kunnen leren kennen door middel van hun eigen menselijke rede. Maar de rede is een geestelijk blinde bondgenoot. Sommigen denken dat ze God kunnen ontdekken door naar een zogenaamde 'innerlijke stem' te luisteren. Maar de stem is vaak niet meer dan een uitdrukking van hun eigen innerlijke verlangens. Velen denken dat geestelijke waarheden kunnen worden geverifieerd door bovennatuurlijke gebeurtenissen of wonderen. Maar de Bijbel leert dat zelfs wonderen mannen en vrouwen er niet toe zullen brengen Gods waarheid te begrijpen en te ontvangen, tenzij ze door Gods Woord worden verlicht (zie Lukas 16:31). Ik geloof dat we categorisch kunnen stellen dat er geen kennis is dan alleen door Jezus Christus en dat er geen kennis van Jezus Christus verkrijgbaar is los van de kennis van het woord.

James Montgomery Boice
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

Maar ik riep de Naam des Heeren aan, zeggende: Och Heere, bevrijd mijn ziel.”Psalm 116:4
Indien we de benodigde wijsheid bezaten, dan zouden we zelf al de hinderpalen op de weg tot Christus wel kunnen verbreken. Hier is een medicijn: wij moeten ons niet zo langdurig of op onverantwoorde wijze blindstaren op onze inwendige verdorvenheden, zodat wij daardoor ontmoedigd zouden worden om tot de rijkdom van Gods genade te komen. Hetgeen wij nu zeggen is een vaste en eeuwigdurende waarheid. Want hoe diep de aanblik van de zonde ook moge zijn, wanneer deze een mens onbekwaam maakt de genade, als die hem wordt aangeboden, aan te nemen, dan is die aanblik van de zonde altijd zondig te noemen. Zij moet een zondige aanblik genoemd worden, al zou deze nog zo’n schone schijn van diepe verootmoediging bezitten. Want als wij denken, zoals vaak het geval is: „Had ik maar een ziel die door en door vernederd, verbroken en verootmoedigd is…”, dan zou het volgens ons wel in orde zijn. Door ons te lang op onze zonden te doen staren, houdt de duivel ons hierin vast, terwijl we denken op deze wijze hiervan verlost te kunnen worden. Maar zo’n handelwijze is zondig.
Thomas Hooker,Hartfort (VS)
(”De arme twijfelende christen genaderd tot Christus”, 1660)

meditatie uit het RD van vandaag
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Maarten Luther schreef:
Niemand kan tot Mij komen

‘Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat het hem door Mijn Vader is gegeven’

(…) “Dank zij U, o mijn God, heb ik geleerd, dat ik mijn zonde niet moet bestrijden met mijn eigen boete [= berouw, vernedering, bekering] of [anders gezegd] het geloof beginnen met mijn werken om zo voor mijn zonden te voldoen.

Voor de mensen zou ik dat wel kunnen doen, de wereld en de rechter tevredenstellen is wel mogelijk. Maar bij U, o God, is de eeuwige toorn. Daar kan ik onmogelijk voor bestaan, daar moet ik wanhopen. Daarom dank ik U, dat een Ander in mijn plaats mijn zonden op Zich genomen heeft, die gedragen en daarvoor betaald en voldaan heeft.

Dat wil ik graag geloven en in mijn gedachten is het heerlijk en goed en ook vol troost, maar ik kan het voor mijzelf niet aannemen. Het gaat mijn kracht en verstand te boven; ik weet niet hoe dat zou moeten gebeuren. Heere, trek mij, help mij en geef mij de kracht en de gave [van het geloof] dat ik kan en mag geloven (vgl. Éfeze 2:8).

Zó bidt de profeet in de Psalm: ‘Schep in mij een rein hart, o God, en geef in mij een nieuwe en vaste geest’ (vgl. Psalm 51:12). Een nieuw en rein hart ben ik niet bij machte te maken, want dat is Uw schepping en Uw werk. Zoals ik ook de zon en de maan niet kan doen opgaan, zodat die helder schijnen aan de hemel, zo min kan ik maken een rein hart te hebben en een vaste geest of een sterk vertrouwen.

Een rein hart is een hart dat niet onzeker en wankelmoedig is of twijfelt aan Uw Woord. Dit is een nieuw, rein, zacht hart, dat zeggen kan: ik heb een goede geest, een nieuw verstand, een nieuw gemoed en een nieuwe wil, een hart dat daarop staat en niet twijfelt, maar zó echt gelooft, dat het lichaam en ziel ervoor wil overgeven: Christus is voor mij gestorven!”
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

Jeremiah schreef:
Vervolgde schreef:
Zonnebloem schreef:
Vervolgde schreef:Pinksteren.

Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.

Ds C.B. Holland.
Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....
Al is het in dit topic mogelijk niet de bedoeling, toch een korte reactie van mijn kant.

Centraal in het door mij geciteerde staat niet de mens en zijn beleving, maar de heiligheid van de wet. Uit bovenstaande reactie proef ik een voorbijgaan aan de wet. En dat is geheel in strijd met Gods woord. Op dit punt is deze predikant heel helder: Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Buiten de wet om is er voor een mens nooit een Pinksteren. Zonder Pinksteren is er niet de Geest die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt. Onze zaligheid hangt dus af van ons verhouden tot de wet!

En het zijn binnen de grens van de wet luistert scherp. Er zal geen tittel noch jota van de wet vallen. Gods ogen zien scherper dan onze ogen, zodat verbloemen of ontkennen van de overtreding zinloos is. In moderne termen: Gods computer heeft geen ‘undo-knop’, ‘knipinstrumenten’, of andere digitale foefjes om onszelf mooier te laten overkomen. God handhaaft zijn wet tot in het kleinste detail. Alles wat we gedaan, gedacht en nagelaten hebben, moeten we verantwoorden. Hij velt een rechtvaardig oordeel.

Zo blijft het kardinale punt dit wat ik reeds eerder postte
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 54#p903854
Onze zaligheid hangt van 1 ding af: van een waar geloof in Jezus Christus. Het zal u misschien enigzins onwelgevallig in de oren klinken maar er zijn nogal wat manieren waarop God de Heilige Geest zondaren tot Jezus brengt.

A: Sommigen worden schielijk, in korte tijd overgebracht. B: Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis. C: Sommigen op evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden en verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap. D: sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van waarheden: in bedaardheid zien zij hun zondige en ellendige staat buiten Christus. (...) Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geene verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, een zoete goedkeuring van waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van de zaligheid in Christus (...). E: sommigen worden bekeerd met vele wisselingen van droefheid, blijdschap enz. (...).
Brakel

Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen
niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een
lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest
buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn
gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan
zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging
af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle
naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja
godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als
het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere
hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is
als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene
wegen Gods kennen.
Immens

Meent ge, dat elk een op een en dezelfde wijze uit de natuurstaat in de genadestaat komt? Neen, dat geschiedt op verscheidene wijzen. Met de één gaat het bard toe, en het is een barre noorden wind die er waait; met de ander gaat het zacht toe, 't is als het suizen van een zachte stilte, een liefelijke zuidenwind die hen bewaait; de een wordt als voorbij en door de hel gesleept, de ander wordt als voorbij en door de hemel geleid; de een geschiedt het met vele verschrikkingen en vervaarnissen, de ander met veel vrijmoedigheid en blijdschap. De Heere is vrij in Zijn doen".
Smytegelt

Heeft ieder die de droefheid naar God kent evenveel smart? Nee, er is diepe smart en minder diepe smart. Bij de wedergeboorte kent iedereen pijn, maar sommigen hebben erger pijn dan anderen.

Denk aan mensen die van nature onbuigzamer en hoogmoediger van aard zijn dan anderen. Zij vernederen zich niet zo gemakkelijk. Deze mensen moeten dieper verootmoedigd worden. Sommige mensen zijn groter overtreders geweest dan anderen. Hun droefheid zal groter zijn en in overeenstemming met de zonden die zij gedaan hebben.

In het dagelijks leven moet bij sommige mensen de pus verwijderd worden met een naald, bij anderen moet dat gebeuren met een lancet. Zeer verdorven zondaren moeten zelfs verwond worden met de hamer van de wet.

De Heere heeft sommige zondaren bestemd voor een hogere dienst. Daartoe worden zij ook bekwaam gemaakt. Om uitnemende dienstknechten van God te worden, moeten ze ook diep verootmoedìgd worden. Het is Gods gewone weg om degenen die Hij bestemt om pilaren in Zijn Kerk te worden meer te louteren dan anderen. Paulus, de prins der apostelen, kende drie dagen dat hij niet at en dronk. Hij moest als vaandeldrager Gods Naam dragen voor de heidenen. Daarom werd hij dieper doorboord met berouw.
Watson

U bent bevreesd, dat u nooit zulk een diep gevoel van uw zonde en schuld
gehad hebt als vereist wordt om tot Christus te kunnen komen.

Bedenk dan dat God niet iedereen dezelfde mate van werkingen schenkt. Sommigen geeft Hij een dieper gevoel van zonde en anderen minder, overeenkomstig de onderscheiden bezigheden, waartoe Hij hen roept.

Sommigen roept Hij tot het werk der ambtelijke bediening, en dezen behoeven een diepere bevinding. Want veel zielen zijn aan hun zorg toevertrouwd, van welke taak zij rekenschap zullen moeten afleggen. Zij moeten de twijfelingen van velen opklaren, en moeten geoefend worden teneinde bekwaam gemaakt te worden voor hun ambt.

Anderen kennen niet zo’n diep gevoel van hun zonden vanwege de omgeving, waarin zij leven. Werden sommigen even diep geoefend als anderen, dan zouden de mensen, die bij hen wonen, hen voor volslagen krankzinnig aanzien; zij zouden hen niet kunnen verdragen en Gods Naam zou door deze atheïsten ontheiligd worden. Maar wat het gevoel der zonde betreft, vraag ik u, of u er ooit zóveel van gevoeld hebt, dat het u bracht tot een vernedering en verfoeien van uzelf?
Guthrie

Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden. Ik durf niet beslist zeggen, dat God geen gebruik maakt van Zijn koninklijk, soeverein recht, in de bekering van sommigen, wie God genade bewijst, zonder die zware, wettische overtuigingen, ja ik denk, dat Christus tot sommigen komt gelijk een ree of gelijk een welp der herten, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen, met wie Hij zich niet houdt aan de regel, die Hijzelf gesteld heeft en die Hij uit de hel rukt, zonder die voorbereidingen, of dat Hij die tenminste plotseling werkt. Ik zie er niets bezwarends in, dat, evenals God in Zijn handelingen in de natuur vrij blijft in Zijn bedelingen, wij ook Zijn bedelingen in de genade niet kunnen navorsen. Dit is echter zeker, dat Hij nieuwe gebouwen opricht van ongeschikt en knoestig hout en het moet wel gering en onhandelbaar leem zijn, waarvan Christus, Die alle dingen nieuw maakt, geen vat der barmhartigheid formeren kan. De ene natuur of soort van schepsel in een ander te veranderen, zoals een leeuw in een lam, en te maken dat de wolf met het lam verkeert en de luipaard bij de geitenbok neerligt en het kalf en de jonge leeuw en het mestvee tezamen, en dat een klein jongske ze zal drijven, is het eigen werk van de Almacht, wat ook de voorbereidingen of de ongeschiktheid van zondaren is.
Rutherford

Vergelijk uw eigen gevoelens niet met die van andere mensen. Sta uzelf ook niet toe om ontmoedigd te worden, omdat u niet de intense droefheid of de levende vreugde bezit waar anderen van gewagen. God beveelt u niet te gevoelen zoals die en die. Hij smeekt dat u zich bekeert en gelooft. U moet zich richten naar Zijn Woord, en niet naar de verschillende gestalten en gevoelens van uw buurvrouw.
De Heilige Geest handelt met geen twee harten hetzelfde. Hij opent sommige harten met de zachtste aanraking van Zijn liefde. Anderen lijkt Hij open te rukken, als met een breekijzer of door opschrikkende oordelen.
Betwijfel niet de oprechtheid van wat in uw eigen hart leeft, omdat niemand anders precies hetzelfde heeft gehad. De Heere geeft geen voorschriften. Hij is soeverein. Hij zal u zalig maken zoals Hij verkiest. Weest dankbaar dat u zalig kúnt worden. Zie toe, dat u niet tegenspreekt en twijfelt, totdat de Heilige Geest u overgeeft om ‘ongevoelig te worden’.
Theodore L. Cuyler


‘Als de palmboom van Zeilan zijn vruchten voortbrengt, barst de bolster open met een knal die het bos doet schudden. Maar duizenden andere, gelijkwaardige bloemen, openen zich in de morgen zonder dat de dauwdruppels enig geluid horen. Even zovele zielen beginnen te bloeien in genade, en de wereld hoort noch wervelwind noch storm’.
Spurgeon
Heel blij met dit stukje van @jeremiah
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ds. C. Smits schreef:Wat gelukkig toch is hij, die onder zulk een zware last gebukt gaande, die last op een ander, op een metgezel kan over brengen. In deze zin spreekt dezelfde Salomo als hij zegt: Twee zijn beter dan één. Want indien zij vallen, de één richt de ander weer op. Maar wat nu als die metgezel niet sterk genoeg blijkt, en ook hij er onder zou bezwijken? Meermalen ziet men, dat hij, die helpt, en hij die geholpen wordt, beiden bezwijken. De goedwilligheid om te helpen was er dan wel, doch het vermogen, de kracht daartoe ontbrak. Hij die onder een last gebogen gaat, moet er een hebben die sterker is dan hij, opdat hij zijn last op hem kan werpen. Van zulk een sterkere nu spreekt de apostel.
„Werpt al uw bekommernis op Hem". Dat is Hij, Wiens Naam is sterke God; dat is Hij, van Wie we lezen in Ps. 89: „Ik heb hulp besteld bij een held. Ik heb een Verkorene uit den volke verhoogd". Dat is Christus Jezus. Hij zal nooit zeggen: Ik kan al dat volk niet dragen. Wat Zijn liefde wil bewerken, ontzegt Hem Zijn vermogen niet. Hij is krachtiglijk bevonden te zijn een Hulp in benauwdheid. Daarom ook zong de dichter: Zalig hij, die in dit leven, Jakobs God ter hulpe heeft. Hij is een Held, Die verlossen kan. Jezus Christus, Die onze Hoop is. Hij is de Onveranderlijke, temidden van al wat wisselt en wijkt. Hij is de Rots der eeuwen, Wiens werk volkomen is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Statenvertaling met kanttekeningen schreef:
Jesaja 55:8 - Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE.

Kanttekening: Hier spreekt God de Heere wederom, en het is zoveel alsof Hij zeide: Gij mensen zijt van zulken aard, dat gij het niet lichtelijk vergeeft noch vergeet als u iemand vertoornd heeft, inzonderheid als hij het te grof maakt; maar Ik vergeef weldra al dengenen dien het leed is dat zij Mij vertoornd hebben, en die Mij om vergeving bidden. Ik ben ook niet wankelmoedig noch ontrouw, gelijk de mensen, maar al wat Ik beloof, doe Ik gewisselijk.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Wat ben je bereid op te geven?

https://www.youtube.com/watch?v=Yz5_ZR- ... e=youtu.be

Het zal je maar gebeuren. Je gaat als zendeling werken in Afghanistan. Tijdens je missie worden je man en twee tienerkinderen vermoord door de Taliban. Het overkwam de Zuid-Afrikaanse Hannelie Groenewald. Hoe houd je vol na zulke vreselijke gebeurtenissen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Hollander »

Mara schreef:(...) Hoe houd je vol na zulke vreselijke gebeurtenissen?
Door de vaste hoop en zekerheid die tussen 4.00 en 4.15 wordt verwoord. Uit vrije genade.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Hollander schreef:
Mara schreef:(...) Hoe houd je vol na zulke vreselijke gebeurtenissen?
Door de vaste hoop en zekerheid die tussen 4.00 en 4.15 wordt verwoord. Uit vrije genade.
Heb je het gesprek erna ook beluisterd?
Hier in Nederland zijn we veelal luxe christenen geworden.
Ds. Visser zegt rake dingen!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Ds Friedrich Adolph Lampe schreef:
De pelgrimsstaf is in mijn hand,
ik ben op reis naar 't vaderland,
naar het Jeruzalem hierboven,
de sterke stad, door God gegrond
op Christus' bloed, op Zijn verbond,
daar zal ik Hem, mijn God, steeds loven.
De pelgrimsstaf is in mijn hand,
ik ben op reis naar 't vaderland,

O Christus, Die Uw volk bewaart
en Zelf een pelgrim werd op aard,
daar Gij mijn vlees hebt aangenomen,
wijs mij steeds in Uw Woord de weg,
laat elke stap hier afgelegd
mij dichter bij Uw heil doen komen.
Weg spoed mijn leven, haast U, Heer,
daal met gena en redding neer.

Heer, laat mij door Uw Geest geleid,
mijn weg gaan in standvastigheid,
wil mij voor struikelen behoeden.
Richt mij weer op, zo vaak ik val,
trek mij, zodat ik volgen zal,
beschut mij Heer, als stormen woeden.
Laat Uw gena, Uw lichte schijn
in donkerheid dicht bij mij zijn.

Hier trek ik door een vreemd gebied,
de blinde wereld kent mij niet,
daar ben ik thuis met al mijn vrienden.
Daar zal ik met de eng'len saam
U roemen, daar zal ik Uw Naam
In vuur'ge liefde immer dienen
Mijn Heiland, kom, o wacht niet lang,
dit woeste land maakt mij zo bang.
Wijs: psalm 84
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie