Gelezen, gedacht, gehoord...

DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ik geloof daar niet in. Het is een mooie inlegkunde bij het begrip, maar zo wordt de uitdrukking meestal niet gebruikt.

Het wordt (erg grofweg geschetst) gebruikt voor:
-kerkelijk jargon (dat is de definitie in modern en orthodox-gereformeerde kringen)
-bevindelijke uitdrukkingen (dat is de definitie die de Saambinder hanteert, vrij algemeen gebruikt in bevindelijk gereformeerde kringen)
-geloofsherkenning bij andere gelovigen (deels bevindelijk-gereformeerd, deels evangelisch)

DIA beroept zich op dat laatste, maar ook daarbij blijft het de vraag of daar niet veeleer sprake is van een sociologisch proces. Kijk maar naar de bijdrage over het overdopen in een ander draadje. Het is overwegend een in hoge mate subjectieve geloofsherkenning.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Isala »

DDD schreef:Het is overwegend een in hoge mate subjectieve geloofsherkenning.
Geloofsherkenning is altijd subjectief als het gaat om de omschrijving daarvan.
Niet wat het wezen betreft. Het is een gave om daar het onderscheid in te zien, en vervolgens ook te hanteren.
En dat laatste valt niet altijd mee.
Ook DDD kijkt met een referentiekader naar geloof, en geloofszaken. Wellicht ook naar God Zelf.

DDD schreef:maar ook daarbij blijft het de vraag of daar niet veeleer sprake is van een sociologisch proces. Kijk maar naar de bijdrage over het overdopen in een ander draadje.
Ik weet niet waar je specifiek op doelt, wellicht kan je even het draadje toevoegen.
Herkenning in Bijbelse standpunten zou je een sociologisch proces kunnen noemen, omdat dit zich onderling tussen mensen afspeelt. Maar dan zou je dat ook kunnen zeggen van gemeenschap der heiligen, het elkaar vinden in God en in Zijn werk in ons leven. Met die benadering zou ik dan wat moeite hebben, omdat het zich afspeelt op geestelijk niveau.
Hora est!
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Ik geloof daar niet in. Het is een mooie inlegkunde bij het begrip, maar zo wordt de uitdrukking meestal niet gebruikt.

Het wordt (erg grofweg geschetst) gebruikt voor:
-kerkelijk jargon (dat is de definitie in modern en orthodox-gereformeerde kringen)
-bevindelijke uitdrukkingen (dat is de definitie die de Saambinder hanteert, vrij algemeen gebruikt in bevindelijk gereformeerde kringen)
-geloofsherkenning bij andere gelovigen (deels bevindelijk-gereformeerd, deels evangelisch)

DIA beroept zich op dat laatste, maar ook daarbij blijft het de vraag of daar niet veeleer sprake is van een sociologisch proces. Kijk maar naar de bijdrage over het overdopen in een ander draadje. Het is overwegend een in hoge mate subjectieve geloofsherkenning.
De tale Kanaäns is niet zomaar een woord, maar een begrip dat direct aan de Bijbel is ontleend.
Helaas wordt deze taal nog weinig vernomen, wat veelzeggend is ten aanzien van de gezondheid van de Kerk.
Om toch meer duidelijkheid te verschaffen over deze taal en wie haar gebruiken, heb ik in het topic Meditatie een rede over deze taal geplaatst.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Herman »

Nu het over de Tale Kanaäns gaat: wie kan mij vertellen wat met 'afmakingen' wordt bedoeld?

Voorbeeldzin: wat een last had hij van zijn zonden en afmakingen, die hem iedere keer van het rechte pad zochten af te trekken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

Dat is een ander woord voor zonden. De tale Kanaäns kenmerkt zich ook door de opsommingen van synoniemen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door refo »

FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dat zal ik niet ontkennen. Ik was vooral benieuwd hoe DIA dat ziet. Hij is wat nauwer van ingewanden, om het maar eens in de tale Kanaäns uit te drukken.
Ik weet niet of dat tale Kanaäns is hoor. Ik heb het althans nog nooit gehoord.
Misschien komt het in de Saambinder nog eens aan de orde.
Het staat in 2 Kor. 6
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

refo schreef:
FlyingEagle schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Dat zal ik niet ontkennen. Ik was vooral benieuwd hoe DIA dat ziet. Hij is wat nauwer van ingewanden, om het maar eens in de tale Kanaäns uit te drukken.
Ik weet niet of dat tale Kanaäns is hoor. Ik heb het althans nog nooit gehoord.
Misschien komt het in de Saambinder nog eens aan de orde.
Het staat in 2 Kor. 6
Inderdaad. En ik zie dat @DDD de uitdrukking zelfs nog goed gebruikt heeft ook, volgens de kanttekeningen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ambtenaar »

De tale Kanaäns is mystiek taalgebruik. Ik begrijp niet dat daar zoveel waarde aan wordt gehecht.
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Taal is voor gevoelsmensen veel eenvoudiger te onderscheiden dan inhoud. Het is niet gek dat in kerken waarin zowel een rechtlijnige predestinatieleer als een sterk gevoelsmatige geloofsbeleving de norm zijn, sterk gehecht wordt aan een dergelijk herkenbaar taalgebruik.

Door zulke uitdrukkingen komen mensen elkaar meer emotioneel nabij. Om precies dezelfde reden herhalen pubermeisjes geregeld letterlijk elkaars woorden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Om precies dezelfde reden herhalen pubermeisjes geregeld letterlijk elkaars woorden.
Ik ben zeer benieuwd hoe je aan die wijsheid komt. Ik geloof er geen snars van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28663
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Geen idee. Misschien moet je wat vaker met de bus gaan. Of je vraagt het aan leraren.
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
gallio schreef:
-DIA- schreef: Dat is alleen maar positief, of anders gezegd, dat is door de genade Gods en door de werking van de Heilige Geest. Ik kan dan ook geen principiële bezwaren hebben tegen een volwassenendoop, maar dat is nu eenmaal hier niet gebruikelijk.
Toch vreemd dat je geen principieel bezwaar hebt tegen het Baptisten standpunt. Ik kan er geen touw meer aan vastknopen, want wat je zegt staat lijnrecht tegenover het artikel van ds. De Heer.
Laat dan maar. Voor sommigen lijk ik een onbegrijpelijk te zijn, en dat is niet zo vreemd hoor, want ik kan mijn eigen hart vaak nog niet doorgronden. Ik blijf er wel bij dat overdopen een heel ander geval is dan de volwassenedoop. Ik wordt er een beetje moe van om zo altijd op de komma en de punt te moeten letten. Maar als ik een Grote Gevaarlijke Ketterij in de wereld breng moet u me maar goed aanpakken. Verder wilde ik er nog eens (liefst ongestoord) rustig voor gaan zitten om het pdf'je (link hier ergens boven) na te lezen. Overigens dat ik geen principiële bezwaren tegen baptisme kan aanvoeren ligt in het feit dat ik leraars ken die dit standpunt huldigden (al volg ik hen hierin niet) waar ik vast van geloof dat hun dit niet uit de hemel kon houden. We zeggen in dat geval dat het niet op onoverkomelijke bezwaren hoeft te stuiten.
Nou ja, het gaat natuurlijk niet over een komma of punt. Discussies over het bapisten standpunt mogen al helemaal niet op RF, dus als iemand hier zegt geen moeite met het bapisten standpunt dan heeft hij meestal gelijk een ban. Maar als je nu stelt dat je geen moeite hebt met de volwassen doop, als men als kind niet gedoopt is, dan is er geen probleem.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Andrew Gray schreef:
Meditatie – Toespraak bij het Avondmaal - Ds. Andrew Gray
Toespraak bij de eerste tafel tijdens de bediening van vier tafels bij het Heilig Avondmaal te Kirklistoun op 12 juni 1653.

Ik denk, dat er heden hier zijn, voor wie het beter zou geweest zijn, als zij op de helling van een berg waren gaan zitten. Ik houd het er voor, dat er hier zijn, die hun toestemming zouden hebben gegeven aan het doden van Christus Jezus. Ik denk, dat onder ons het geloof weg is en dat God ook van ons weggegaan is. En wilt u weten waarom ik dat denk? Hierom, omdat wij aanzitten en eten en drinken zonder Christus. Ik zal niet ingaan op een beschrijving van Christus, maar ik wens ook Zijn liefelijke schoonheid niet te verbergen. O gelovigen, verwachters van de hemel! Er zijn vijf delen van Christus' gezegend lichaam, die u zouden kunnen inwinnen en dringen, om uit te roepen, dat u genegen bent Hem aan te nemen.

Neemt het aangezicht van Christus u niet in? Is dat geen liefelijk deel van Hem? Is daar niet veel schoonheid in? Ja zoveel schoonheid, dat die vervloekte harten van ons er door zouden kunnen worden ingewonnen. Wij kunnen dit van Hem zeggen, dat nog nooit iemand Hem gezien heeft, die weer Zijn vijand is geworden.

Het tweede deel van Christus' lichaam waardoor u kunt worden ingenomen en gedrongen u aan Hem te onderwerpen, is Zijn gezegend spreken. Hebt u Hem nooit gehoord, Die sprak zoals nog nooit een mens gesproken heeft?

Het derde deel van Christus' lichaam, dat soms de Zijnen overwint en maakt dat zij zich aan Hem overgeven, is, Zijn gezegende voeten. Wanneer zij Zijn gangen beschouwen, worden zij gedrongen uit te roepen: "Hoe schoon is Hij, Wiens schenkelen zijn als marmeren pilaren, gegrond op voeten van het dichtste goud." O, hoe schoon zijn de statige gangen van deze Vorst in het heiligdom!

Het vierde deel van het gezegend lichaam van Christus, waardoor de Zijnen voor Hem worden ingenomen, is, Zijn gezegende ogen. Het was slechts één blik van Hem, die Petrus bitterlijk deed wenen en naar buiten gaan. Ik kan niet nalaten dit in het voorbijgaan te zeggen, dat deze Avondmaalstijd er te beter om zou geweest zijn als sommigen van ons hier niet waren geweest. Dit bewijst het, dat er maar weinigen onder ons zijn, die weten wat een gezicht van Christus is.

Het vijfde deel van Christus' lichaam, dat de Zijnen voor Hem inneemt, is, Zijn gezegende handen. O wat denkt u van dat zalig leven, tussen Zijn borsten en armen te mogen liggen? Dat is een feestmaal boven de maaltijd van Ahasvéros, die gedurende honderd en tachtig dagen werd aangericht. Maar Boven is een maaltijd, die nooit zal eindigen.

Laat mij u deze vraag stellen: denkt u daarheen te zullen gaan? Wilt u weten wat de tekenen in het Avondmaal zijn? Ik zal het u zeggen: ze zijn een afbeeldsel van Christus. Zij zijn een afbeelding van Christus aan het kruis, met de vijf wonden welke Hem daar zijn toegebracht. Kent u de taal van de wond in Zijn zijde? Zij spreekt: kom! Kom! Kent u de taal van de wonden in Zijn handen en voeten? Zij roepen: kom! Kom! En wie zou dan niet komen?

Nu, in die nacht waarin Hij werd verraden, in die nacht die in het besluit bepaald was, - o looft Hem voor die nacht, want als er die gezegende nacht, die merkwaardige nacht niet geweest was, zouden wij nooit deze dag hebben gehad - nam Hij het brood en als Hij gedankt had, brak Hij het. Als Paulus over Hem spreekt stelt hij Hem voor in algemene bewoordingen. Paulus zegt: "Hij, Hij." Paulus drukt daarmee uit, dat het naar zijn gedachte een eindeloos werk was de dierbare Christus aan te bevelen. En Hij zei: "Eet dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt, doet dat tot Mijn gedachtenis."

Ik denk dat Christus geen vergeetachtigheid kent, echter Hij vergeet wèl de beledigingen die zij Hem aandoen. Maar nooit zal Hij hun goede werken vergeten. En opdat u een volkomen maaltijd zoudt hebben, nam Hij de drinkbeker, en gaf hun die, zeggende: "Drinkt allen daaruit. Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt tot vergeving der zonden."

Ik zal u drie vragen stellen om die te overdenken. Wat zijn op dit ogenblik uw gedachten van Christus? O, als Hij binnenkwam en zei: "Aanschouw Mij! Aanschouwt Mij!... Een gezicht van Christus zou ons allen als dood aan Zijn voeten doen vallen, uitroepend: wee ons, wij vergaan! Wat zou u willen geven voor een gezicht van een gekruiste Zaligmaker, als Hij wilde inkomen en zeggen: vriend, zie de wonden, die Ik voor u heb ontvangen?

Zou u niet veel willen geven voor een half uurtje geloof en teerheid? Wat zou u dat wel waard zijn?

Maakt het proeven van deze maaltijd de hoop niet in u levendig, dat u eenmaal zult aanzitten aan die Tafel daarboven, waaraan zij die daar zijn zullen eten en drinken? Wij drinken hier uit de beken, maar zij uit de Fontein. O, wanneer zullen deze blauwe hemelen gescheurd worden en wij mogen aanzitten aan het Avondmaal van de bruiloft des Lams? Ik zal het hierbij laten. Doch ik verlang naar de dag wanneer hemel en aarde zullen uitroepen: kom, Kom! En tienduizenden engelen zullen roepen: kom! Kom ! En de Bruid die hierbeneden is zal roepen: kom! Kom! En zij die geloven zullen zeggen: kom, kom! Wat denkt u, zal het geen zaligheid zijn, dat onze vervloekte gedachten het nog zullen beleven, dat zij zullen uitroepen: "Kom, kom, gezegende Heere Jezus?" O, dat wij een gezicht van Hem hadden, wij zouden Hem in onze armen nemen! Zou u er mede tevreden zijn op deze plaats te sterven?

Nu, looft en prijst de dierbare Christus en Hij zegene Zijn inzetting aan ons.
Bron: een nieuwsbrief
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Taal is voor gevoelsmensen veel eenvoudiger te onderscheiden dan inhoud. Het is niet gek dat in kerken waarin zowel een rechtlijnige predestinatieleer als een sterk gevoelsmatige geloofsbeleving de norm zijn, sterk gehecht wordt aan een dergelijk herkenbaar taalgebruik.

Door zulke uitdrukkingen komen mensen elkaar meer emotioneel nabij. Om precies dezelfde reden herhalen pubermeisjes geregeld letterlijk elkaars woorden.
Ontzettend flauw om degenen die de tale Kanaäns spreken, te vergelijken met pubermeisjes. Het moet vooral flink denigrerend zijn, nietwaar?
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Taal is voor gevoelsmensen veel eenvoudiger te onderscheiden dan inhoud. Het is niet gek dat in kerken waarin zowel een rechtlijnige predestinatieleer als een sterk gevoelsmatige geloofsbeleving de norm zijn, sterk gehecht wordt aan een dergelijk herkenbaar taalgebruik.

Door zulke uitdrukkingen komen mensen elkaar meer emotioneel nabij. Om precies dezelfde reden herhalen pubermeisjes geregeld letterlijk elkaars woorden.
Ontzettend flauw om degenen die de tale Kanaäns spreken, te vergelijken met pubermeisjes. Het moet vooral flink denigrerend zijn, nietwaar?
[knip] Geen opmerkingen op de persoon.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie