Gelezen, gedacht, gehoord...

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:Een zeer inhoudsvol interview met ds. J.M.D. de Heer in de Terdege van deze week.

Neem en lees!
Ik zou het graag willen lezen, maar ik heb Terdege niet meer.... :cry
Zie pb.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:
-DIA- schreef:Ik las net een preek die nogal wat opschudding veroorzaakte.
(een preek van ds. Tiptaft, gehouden op Kerstdagavond van het jaar 1829)

Ds. William Tiptaft, vriend van de meer bekende predikant Philpot, hield in de „grote kerk" (de staatskerk) op de avond van Kerstdag 1829 in Abingdon een preek die veel opschudding veroorzaakte. Hij hield deze preek voor de Burgemeester, de Gemeenteraad en een schare van ongeveer 5000 mensen, bij gelegenheid van de aanstelling van het Hoofd en de bestuurders van het Christ' Hospital in die stad.
De tekstwoorden voor die avond waren: „En zij zal een Zoon baren en gij zult Zijn Naam heten Jezus: want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden”.

De preek is te lezen in vijf afleveringen via Diginbron:
https://www.digibron.nl/zoeken/Jaar/198 ... rd/Tiptaft
NB In de link zijn de laatste afleveringen niet te lezen, want ik filterde op het jaar 1987. Die van 1988 zijn vanzelf ook te lezen door te filteren op het jaar 1988.
Waar bestond precies die opschudding uit? Ik kan het niet vinden in het artikel, noch in andere artikelen/delen van deze preek.
Dat lees ik ook niet. Wellicht dat de hoge heren zich toch wat aangesproken voelden? Misschien is het elders te vinden? Ik heb er verder ook niet naar gezocht. Wel is het, naar het me toeschijnt, en de mens wat kennende, een preek die voor (wellicht velen, vooral godsdienstigen) wel tot aanstoot kan zijn. Toen Jezus begon over het vrije van de uitverkiezing wandelden er ook velen van Zijn discipelen niet meer met Hem. Dat is voor het vlees wel een harde boodschap, en dan ook te begrijpen dat de natuurlijke mens zich stoot aan de Dordtse Leerregels.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bonny »

Wellicht. Ik kan zo 1, 2, 3 ook niet iets vinden wat voor opschudding er nu was. Jammer dat de schrijver van dat artikel er niet bij heeft geschreven.
The Groom's still waiting at the altar
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Bonny schreef: Waar bestond precies die opschudding uit? Ik kan het niet vinden in het artikel, noch in andere artikelen/delen van deze preek.
Dat lees ik ook niet. Wellicht dat de hoge heren zich toch wat aangesproken voelden? Misschien is het elders te vinden? Ik heb er verder ook niet naar gezocht. Wel is het, naar het me toeschijnt, en de mens wat kennende, een preek die voor (wellicht velen, vooral godsdienstigen) wel tot aanstoot kan zijn. Toen Jezus begon over het vrije van de uitverkiezing wandelden er ook velen van Zijn discipelen niet meer met Hem. Dat is voor het vlees wel een harde boodschap, en dan ook te begrijpen dat de natuurlijke mens zich stoot aan de Dordtse Leerregels.
Misschien niet zo veel speculeren maar eerst wat nalezen dan.

Er staat iets over in het boek The Seceders van J.H. Philpot, de beschrijving over de kerkelijke weg van ds J.C. Philpot en van ds. Tiptaft. In het boek Der Pelgrims Metgezel staan grote gedeelten uit dit eerste boek - zo te zien letterlijk overgenomen. Maar daar staat weinig detail over deze preek.

Ds. Tiptaft preekte over wie dat volk is die in de tekst genoemd is, en wie niet bij dat volk horen. In de Engelse kerk die tijd werdt aangenomen dat ieder die lid was van de kerk een gelovige was, ook al leefde men in openbare zonden. Over de noodzaak van bekering werdt niet gesproken. Tiptaft legde uit dat bekering van het allergrootste belang is en dat men zichzelf moest onderzoeken als men bij dat volk hoorde. Hij preekte de ellende staat van de mens en het verlossende werk van Christus. Ook dat zg goede werken God niet kunnen behagen als het niet voortvloeit uit het ware geloof. En dat de mens van nature een vijand van God is.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Bonny schreef: Waar bestond precies die opschudding uit? Ik kan het niet vinden in het artikel, noch in andere artikelen/delen van deze preek.
Dat lees ik ook niet. Wellicht dat de hoge heren zich toch wat aangesproken voelden? Misschien is het elders te vinden? Ik heb er verder ook niet naar gezocht. Wel is het, naar het me toeschijnt, en de mens wat kennende, een preek die voor (wellicht velen, vooral godsdienstigen) wel tot aanstoot kan zijn. Toen Jezus begon over het vrije van de uitverkiezing wandelden er ook velen van Zijn discipelen niet meer met Hem. Dat is voor het vlees wel een harde boodschap, en dan ook te begrijpen dat de natuurlijke mens zich stoot aan de Dordtse Leerregels.
Misschien niet zo veel speculeren maar eerst wat nalezen dan.

Er staat iets over in het boek The Seceders van J.H. Philpot, de beschrijving over de kerkelijke weg van ds J.C. Philpot en van ds. Tiptaft. In het boek Der Pelgrims Metgezel staan grote gedeelten uit dit eerste boek - zo te zien letterlijk overgenomen. Maar daar staat weinig detail over deze preek.

Ds. Tiptaft preekte over wie dat volk is die in de tekst genoemd is, en wie niet bij dat volk horen. In de Engelse kerk die tijd werdt aangenomen dat ieder die lid was van de kerk een gelovige was, ook al leefde men in openbare zonden. Over de noodzaak van bekering werdt niet gesproken. Tiptaft legde uit dat bekering van het allergrootste belang is en dat men zichzelf moest onderzoeken als men bij dat volk hoorde. Hij preekte de ellende staat van de mens en het verlossende werk van Christus. Ook dat zg goede werken God niet kunnen behagen als het niet voortvloeit uit het ware geloof. En dat de mens van nature een vijand van God is.
Dan zat onze 'speculatie' er toch niet bar ver naast. Want we weten ook wel wat verzet oproept bij de mens, als we naar de geschiedenis en de tastbare praktijk kijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
Bonny schreef:
-DIA- schreef:Ik las net een preek die nogal wat opschudding veroorzaakte.
(een preek van ds. Tiptaft, gehouden op Kerstdagavond van het jaar 1829)

Ds. William Tiptaft, vriend van de meer bekende predikant Philpot, hield in de „grote kerk" (de staatskerk) op de avond van Kerstdag 1829 in Abingdon een preek die veel opschudding veroorzaakte. Hij hield deze preek voor de Burgemeester, de Gemeenteraad en een schare van ongeveer 5000 mensen, bij gelegenheid van de aanstelling van het Hoofd en de bestuurders van het Christ' Hospital in die stad.
De tekstwoorden voor die avond waren: „En zij zal een Zoon baren en gij zult Zijn Naam heten Jezus: want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden”.

De preek is te lezen in vijf afleveringen via Diginbron:
https://www.digibron.nl/zoeken/Jaar/198 ... rd/Tiptaft
NB In de link zijn de laatste afleveringen niet te lezen, want ik filterde op het jaar 1987. Die van 1988 zijn vanzelf ook te lezen door te filteren op het jaar 1988.
Waar bestond precies die opschudding uit? Ik kan het niet vinden in het artikel, noch in andere artikelen/delen van deze preek.
Dat lees ik ook niet. Wellicht dat de hoge heren zich toch wat aangesproken voelden? Misschien is het elders te vinden? Ik heb er verder ook niet naar gezocht. Wel is het, naar het me toeschijnt, en de mens wat kennende, een preek die voor (wellicht velen, vooral godsdienstigen) wel tot aanstoot kan zijn. Toen Jezus begon over het vrije van de uitverkiezing wandelden er ook velen van Zijn discipelen niet meer met Hem. Dat is voor het vlees wel een harde boodschap, en dan ook te begrijpen dat de natuurlijke mens zich stoot aan de Dordtse Leerregels.
Johannes 6 gaat mi niet specifiek over uitverkiezing, wel over het Brood des levens.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
Bonny schreef:
-DIA- schreef:Ik las net een preek die nogal wat opschudding veroorzaakte.
(een preek van ds. Tiptaft, gehouden op Kerstdagavond van het jaar 1829)

Ds. William Tiptaft, vriend van de meer bekende predikant Philpot, hield in de „grote kerk" (de staatskerk) op de avond van Kerstdag 1829 in Abingdon een preek die veel opschudding veroorzaakte. Hij hield deze preek voor de Burgemeester, de Gemeenteraad en een schare van ongeveer 5000 mensen, bij gelegenheid van de aanstelling van het Hoofd en de bestuurders van het Christ' Hospital in die stad.
De tekstwoorden voor die avond waren: „En zij zal een Zoon baren en gij zult Zijn Naam heten Jezus: want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden”.

De preek is te lezen in vijf afleveringen via Diginbron:
https://www.digibron.nl/zoeken/Jaar/198 ... rd/Tiptaft
NB In de link zijn de laatste afleveringen niet te lezen, want ik filterde op het jaar 1987. Die van 1988 zijn vanzelf ook te lezen door te filteren op het jaar 1988.
Waar bestond precies die opschudding uit? Ik kan het niet vinden in het artikel, noch in andere artikelen/delen van deze preek.
Dat lees ik ook niet. Wellicht dat de hoge heren zich toch wat aangesproken voelden? Misschien is het elders te vinden? Ik heb er verder ook niet naar gezocht. Wel is het, naar het me toeschijnt, en de mens wat kennende, een preek die voor (wellicht velen, vooral godsdienstigen) wel tot aanstoot kan zijn. Toen Jezus begon over het vrije van de uitverkiezing wandelden er ook velen van Zijn discipelen niet meer met Hem. Dat is voor het vlees wel een harde boodschap, en dan ook te begrijpen dat de natuurlijke mens zich stoot aan de Dordtse Leerregels.
Johannes 6 gaat mi niet specifiek over uitverkiezing, wel over het Brood des levens.
Er was ergernis, omdat Jezus hen doorzag.
Wat ergerde de mensen in Kapernaum? (Johannes 6) Toen Jezus sprak over het Bloed. Dat was voor de Jood onverteerbaar en een ergernis. En als mens mertke dat Jezus hun doorzag ontbrandt de vijandschap. Evenzo zien we dat bij de Schriftgeleerden. Dit is de ergernis, de Steen des Aanstoots. Zij waren vroom en aan een Jezus als hun werd voorgesteld hadden sze niets. Ze konden in leven blijven bij de ceremoniële wetten van Mozes, waarop ze hoopten.

60 Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?
61 Jezus nu wetende bij Zichzelven dat Zijn discipelen daarover murmureerden, zeide tot hen: Ergert ulieden dit?
62 Wat zou het dan zijn zo gij den Zoon des mensen zaagt opvaren waar Hij tevoren was?
63 De Geest is het Die levend maakt; het vlees is niet nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven.
64 Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne wie zij waren die niet geloofden, hen wie hij was die Hem verraden zou.
65 En Hij zeide: Daarom heb Ik u gezegd, dat niemand tot Mij komen kan, tenzij dat het hem gegeven zij van Mijn Vader
66 Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem.

Zo ook in Lukas 4 te Nazareth:
16 En Hij kwam te Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging, naar Zijn gewoonte, op den dag des sabbats in de synagoge, en stond op om te lezen.
17 En Hem werd gegeven het boek van den profeet Jesaja; en als Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven was:
18 De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden lom den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken zijn van hart;
19 Om den gevangenen te prediken loslating en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.
20 En als Hij het boek toegedaan en den dienaar wedergegeven had, zat Hij neder; en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem geslagen.
21 En Hij begon tot hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren vervuld.
22 En zij gaven Hem allen getuigenis, en verwonderden zich over de aangename woorden die uit Zijn mond voortkwamen, en zeiden: Is Deze niet de Zoon van Jozef?.
23 En Hij zeide tot hen: Gij zult zonder twijfel tot Mij dit spreekwoord zeggen: Medicijnmeester, genees Uzelven; al wat wij gehoord hebben dat in Kapérnaüm geschied is, doe dat ook hier in Uw vaderland.
24 En Hij zeide: Voorwaar Ik zeg u, dat geen profeet aangenaam is in zijn vaderland.
25 Maar Ik zeg u in der waarheid: Er waren vele weduwen in Israël in de dagen van Elía, toen de hemel drie jaren en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood werd over het gehele land.
26 En tot geen van haar werd Elía gezonden dan naar Sarepta Sidonis, tot een vrouw die weduwe was.
27 En er waren vele melaatsen in Israël ten tijde van den profeet Elísa; en geen van hen werd gereinigd dan Naäman, de Syriër.
28 En zij werden allen in de synagoge met toorn vervuld als zij dit hoorden.
29 En opstaande wierpen zij Hem uit buiten de stad, en leidden Hem op den top des bergs op denwelken hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.
30 Maar Hij, door het midden van hen doorgegaan zijnde, ging weg.

Eerst aangename woorden.
En waar komt ineens dat radicale omslagpunt?
En heden ten dagen is de mens niet anders dan de vrome Joden van toen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

@Dia, maar niet hierom:
Toen Jezus begon over het vrije van de uitverkiezing wandelden er ook velen van Zijn discipelen niet meer met Hem.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:@Dia, maar niet hierom:
Toen Jezus begon over het vrije van de uitverkiezing wandelden er ook velen van Zijn discipelen niet meer met Hem.
Ja dat ook, en dat vrije soevereine ligt overal aan ten grondslag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:@Dia, maar niet hierom:
Toen Jezus begon over het vrije van de uitverkiezing wandelden er ook velen van Zijn discipelen niet meer met Hem.
Ja dat ook
Ik lees meer dat ze boos zijn omdat ze erbuiten gezet worden, dat ze alleen gered kunnen worden door Hem.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Was er niet gewoon opschudding omdat William Tiptaft en hypercalvinist was?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
gallio
Berichten: 1970
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door gallio »

Johann Gottfried Walther schreef:Was er niet gewoon opschudding omdat William Tiptaft en hypercalvinist was?
Nee, want dat was hij niet. De opschudding ontstond omdat pakweg 5000 mensen, die in feite in alverzoening geloofden, die dag voor het eerst hoorden over particuliere verzoening door het bloed van Christus.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:Was er niet gewoon opschudding omdat William Tiptaft en hypercalvinist was?
Neen, omdat hij de zaken onverbloemd uitsprak, waar de staatskerk het wonder van de noodzaak van de wedergeboorte veel liet liggen. Hetzelfde zien we door alle tijden heen. De vrome mensen ergeren zich dood als ze gezegd worden door ontdekking dat ze dood of blind zijn. De farizeeën vroegen in hun blindheid: Zijn wij dan ook blind? Juist op dit punt waren ze niet ontdekt, en meenden bij zichzelf goede christenen te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Was er niet gewoon opschudding omdat William Tiptaft en hypercalvinist was?
Neen, omdat hij de zaken onverbloemd uitsprak, waar de staatskerk het wonder van de noodzaak van de wedergeboorte veel liet liggen. Hetzelfde zien we door alle tijden heen. De vrome mensen ergeren zich dood als ze gezegd worden door ontdekking dat ze dood of blind zijn. De farizeeën vroegen in hun blindheid: Zijn wij dan ook blind? Juist op dit punt waren ze niet ontdekt, en meenden bij zichzelf goede christenen te zijn.
William Tiptaft heeft in 1831 de Staatskerk verlaten en in 1832 op eigen kosten een kapel laten bouwen in Abingdon welke 25 maart geopend werd door Warburton en Hitchcock. In hetzelfde jaar heeft hij zichzelf laten dopen. Het notulenboek van de oude baptistenkapel te Devizes vermeldt het volgende: "Op zondag 17 juni 1832 werd Mr. William Tiptaft, predikant van de Engelse Staatskerk in de kapel gedoopt door Mr. Hitchcock". De kapel van Tiptaft was nog niet tot een officiële gemeente gesticht, hetgeen alleen kon geschieden als de gelovigen gedoopt zouden worden en daarna het Avondmaal des Heeren bediend zou worden.

Philpot schrijft in de levensbeschrijving van Tiptaft: Hij was er lang en veel mee bezig geweest om de ordinanties van Doop en des Heeren Avondmaal in Abingdon te bedienen, aangezien er daar in de omgeving veel waren geroepen en gezegend onder zijn bediening die openbare belijdenis wensten te doen van hun geloof in de Heere Jezus Christus. Zijn eigen beproevende geestesoefeningen hielden hem echter ter neder in harde dienstbaarheid en hadden het vervullen van deze wens sterk in de weg gestaan. Maar tenslotte werd hij in staat gesteld door alle hindernissen heen te breken en op 29 januari 1843 werd hij genadiglijk gesterkt naar lichaam en ziel om 23 personen te dopen, 13 vrouwen en 10 mannen. Het was in de nacht onmiddellijk volgende op deze doopdienst, dat de Heere hem de grootste zegening schonk die hij ooit beleefde.
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

Ook wel een reden voor enige opschudding, trouwens. Daar is het enkel starten een eigen kerkje niets bij.
Plaats reactie