Gelezen, gedacht, gehoord...

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

Ditbenik schreef:
Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:Interessant dat Luther dezelfde doopmodus voorstond als wat men nu nog in de Orthodoxe kerken praktiseerd, namelijk door geheel onder te dompelen. Ik vraag me af we heden ten dagen niet de kinderbescherming op ons af zouden krijgen als we dit nu nog zouden doen.
Ja. En terecht.
Welnee, de kinderen gaan thuis ook in bad en vinden het heerlijk. Als je met een kind van een paar weken gaat 'baby-zwemmen', kun je ze gerust onderwater laten. Ze hebben dan nog dezelfde reflex als in de baarmoeder waardoor alles afsluit en er geen water binnen komt. Ik heb het zelf met een van onze kinderen gedaan. De eerste keer voelt het even vreemd om je kind in het zwembad los te laten maar dat is binnen een paar minuten over. Een baby werkelijk dopen in de betekenis van onderdompelen is dan ook geen enkel probleem sinds we in de kerken verwarming hebben.
Dat zwemmen met een pasgeboren baby heb ik nooit begrepen. Voor kinderen met een astmatische aanleg of eczeem kan het heel schadelijk zijn. Voor mij is de huidige manier van dopen prima. Denk niet dat het in de uiterlijke vorm hiervan is. De onderdompeling in het Oude Oosten vond ook voornamelijk plaats in hele warme landen en niet in chloor water.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

Ditbenik schreef:
Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:Interessant dat Luther dezelfde doopmodus voorstond als wat men nu nog in de Orthodoxe kerken praktiseerd, namelijk door geheel onder te dompelen. Ik vraag me af we heden ten dagen niet de kinderbescherming op ons af zouden krijgen als we dit nu nog zouden doen.
Ja. En terecht.
Welnee, de kinderen gaan thuis ook in bad en vinden het heerlijk. Als je met een kind van een paar weken gaat 'baby-zwemmen', kun je ze gerust onderwater laten. Ze hebben dan nog dezelfde reflex als in de baarmoeder waardoor alles afsluit en er geen water binnen komt. Ik heb het zelf met een van onze kinderen gedaan. De eerste keer voelt het even vreemd om je kind in het zwembad los te laten maar dat is binnen een paar minuten over. Een baby werkelijk dopen in de betekenis van onderdompelen is dan ook geen enkel probleem sinds we in de kerken verwarming hebben.
Je maakt een wezenlijk verschil door het woord ‘thuis’. Omgeving, geluiden, spanning bij de ouders, allemaal factoren die volledig anders zijn dan in een kerk. Verwarming speelt daar nauwelijks een rol in. Mijn kinderen leerden ook onder water te gaan, maar wel in een omgeving die daarop afgestemd is.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.youtube.com/watch?v=OT9qQruOlNs
dr P. de Vries bij ik denk een charismatisch-evangelische gemeente.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:https://www.youtube.com/watch?v=OT9qQruOlNs
dr P. de Vries bij ik denk een charismatisch-evangelische gemeente.
Stuk gekeken. Wat een mooi filmpje!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Maanenschijn »

Geytenbeekje schreef:https://www.youtube.com/watch?v=OT9qQruOlNs
dr P. de Vries bij ik denk een charismatisch-evangelische gemeente.
https://www.familybiblechurch.nl/
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Geytenbeekje »

https://www.youtube.com/watch?v=mj8YRo_LDCE
Nog een filmpje van ds P de Vries
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Erik1960 »

Coen Verbraak (zijn naam is vaker gevallen op dit forum; hij is bekend van de serie ‘Kijken in de ziel van…’) is bezig met een nieuwe serie interviews op NPO2. Deze serie heeft de titel ‘over leven’ en vanavond interviewde hij filosoof en jurist Jurrien Hamer over de (illusie van de) vrije wil.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Zita »

Een aantal berichten alhier geknipt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door DDD »

In Nieuwsuur van gisteren een stuk over de opvang door kerken van Oekrainers en statushouders. Ik ben er erg over te spreken. Een mooi en positief item.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door merel »

DDD schreef:In Nieuwsuur van gisteren een stuk over de opvang door kerken van Oekrainers en statushouders. Ik ben er erg over te spreken. Een mooi en positief item.
Vandaag inde Trouw ook.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.refoweb.nl/dwars/1579/rechterflankistan/

Wat een raar stuk zeg, heel apart.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/dwars/1579/rechterflankistan/

Wat een raar stuk zeg, heel apart.
Inderdaad heel apart. Linkerflankistan verwijt rechterflankistan dat hij zwart ziet. Variant op de pot verwijt de ketel.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bertiel »

iets met een knipoog en iets met slakken en zout
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door HersteldHervormd »

Bertiel schreef:iets met een knipoog en iets met slakken en zout
Ja ik vind dit niet echt meer knipogenwerk of ludiek ofzo. En jammer dat Refoweb ook min of meer een kant kiest, houdt dat gewoon neutraal. Zonder de ''refo's'' zou Refoweb niet zo groot zijn, ik vind het onhandig van ze.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Ararat »

Bertiel schreef:iets met een knipoog en iets met slakken en zout
Precies, ik vind het wat flauw, maar zou het niet groot willen maken.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie