Gelezen, gedacht, gehoord...

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:Het blijft een vreemde poppenkast, die GBS-diensten. Laat alle kerkenraden die hun kerkgebouw openstellen (en daarmee indirect ook geen problemen hebben met de predikant) nou eens een verzoek indienen bij het eigen kerkverband dat in weekdiensten predikanten uit andere verbanden mogen voorgaan. Dan is de eerste stap voor het afbreken van kerkmuren gezet.
In de jaren '70 noemden ze dit gewoon tijdredes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Erskinees schreef:Het blijft een vreemde poppenkast, die GBS-diensten. Laat alle kerkenraden die hun kerkgebouw openstellen (en daarmee indirect ook geen problemen hebben met de predikant) nou eens een verzoek indienen bij het eigen kerkverband dat in weekdiensten predikanten uit andere verbanden mogen voorgaan. Dan is de eerste stap voor het afbreken van kerkmuren gezet.
In de jaren '70 noemden ze dit gewoon tijdredes.
De SGP-bijeenkomsten zijn meer tijdredes
In GBS-diensten staat het Woord meer centraal
Dan hebben ook nog interkerkelijke diensten voor de SEZ, meest in het teken van Hervormingsdag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
pierre27 schreef:
CvdW schreef:Bij mij kwam het over dat kerkenraad plaatselijke GG deze ds. niet wil horen. Misschien zaten ze gekluisterd achter http://www.kerkdienstgemist.nl. Het
was een ernstige preek over de geschiedenis die we lezen bij de Moorman. De praktijk der Godzaligheid kwam duidelijk tot uiting.
Waar baseer je deze vorm van verdachtmaking op dat de plaatselijke GG deze ds. niet wil horen? Wellicht een rare vraag maar kun je überhaupt wel iets positiefs over de GG in het algemeen noemen?
Er is zeker iets positiefs te noemen over de GG. Neem de Zendingsdag GG, perfect geregeld. Neem de lectuur (Silas e.d.), deze zien er verzorgd uit.
Als een kerkenraad van een GG gemeente niet alle predikanten uitnodigt vind ik dat jammer. Als een predikant uit Zeeuwse gemeente afgezet wordt wegens stoffelijke zaken dan vind ik dat jammer. U vind dat negatief. U spreekt over een verdachtmaking. Ik gaf alleen aan hoe het bij mij over is gekomen. Ik zal vast door een gekleurde bril kijken, ieder neemt zijn geschiedenis mee.
Dank voor de uitleg CvdW, een en ander verduidelijkt wat. Ik begrijp dat u behoorlijk schade hebt opgelopen met de afzetting indertijd. Dat is voor mij een verklaring van uw reacties. Dit lijkt me oprecht pijnlijk voor u.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Lukas (hoofdstuk 18) schreef: 9 En Jezus zeide ook tot sommigen, die bij zichzelven vertrouwden, dat zij rechtvaardig waren, en de anderen niets achtten, deze gelijkenis:
10 Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een Farizeër, en de ander een tollenaar.
11 De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar.
12 Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit.
13 En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig!
14 Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

Vriendelijkheid

God is zo groot en wij zijn zo klein. Wij in onze kleinheid zijn tegenover elkaar vaak zo genadeloos en hard.
God in Zijn grootheid is tegenover ons altijd zo genadig en barmhartig.
In de kerk zingen we:
Milde handen, vriend’lijke ogen
Zijn bij U van eeuwigheid (Psalm 25)
En:
Hij is het die ons Zijne vriendschap biedt (Psalm 103).
Zouden we in kerkelijk Nederland niet wat verder komen, indien onze handen en onze ogen wat meer gingen lijken op Gods handen en Gods ogen?

Als we het eens wat meer probeerden elkaar onze vriendschap te bieden?
Wie weet, of de mensen aan de rand van de kerk en buiten de kerk dan niet een wat aardiger indruk van de kerk kregen.
Nu hebben ze er in de regel zo’n eigenaardige indruk van. Niemand van ons heeft de waarheid van God in pacht gekregen. En geen enkele kerk mag zich de pretentie veroorloven, zich als de ware kerk te beschouwen. Als rantsoen op mars geef ik u dit woord van de waarheid niet zoetsappige Paulus mee: ‘uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend. De Heere is nabij’.

Hier kunnen we mijns inziens wel de week mee door, nietwaar?
dr. J.J. Buskes
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Actueel in de verschillende discussies over het schriftgezag, en de rol van de mensenlijke rede daarin.
De Vijf Artikelen opgesteld door de Klassis van Walcheren, in dato 3 Sept. en 5 Nov. 1693 schreef:
Artikel I - Van de verdorvenheid der menschelijke rede, en hare onbekwaamheid, om daaruit alleen de Goddelijkkeid der H. Schrift te bewijzen.

Wij erkennen, dat de rede is een gave van God, de Vader der Lichten, de mens ingeschapen, zodat in de rechtheid van dezelve een voornaam stuk van het beeld Gods in de mens bestond; maar door de val is daar een zwaar bederf overgekomen, en in plaats van de ware en zalige kennis van zijn Schepper en van andere geestelijke zaken, heeft de mens daarin over zich gehaald blindheid, schrikkelijke duisternis, ijdelheid en verkeerdheid van oordeel.

Welke verdorvenheid der rede ieder mens natuurlijk en aangeboren is, zijnde al het gedichtsel der gedachten zijns harten ten allen dage en van der jeugd aan boos. zodat dezelve vooruitgaat alle indrukselen van kwade vooroordelen en voorbeelden, die het verstand daarna nog meer bederven; en dat het hem onmozoals is met zijne toestemming, zich voor alle dwalingen, te kunnen wachten, hetwelk de engelen zelven, om in de waarheid staande te blijven, niet dan door Gods genade hebben kunnen doen. Want al is het, dat in de mens nog enig licht der natuur overgebleven is, waardoor hij behoudt enige kennis van God, van natuurlijke dingen, van het onderscheid tussen hetgeen eerlijk en oneerlijk is, zo is het nochtans, dat hij datzelve ook in natuurlijke en burgerlijke dingen niet recht gebruikt, ja veel meer hetzelve, hoedanig het ook zij, geheel op verscheidene wijzen bezoedelt en in ongerechtigheid ten onderhoudt. Zover is het van daar, dat het getuigenis der rede alzo vast, zeker en onfeilbaar zou zijn, als het getuigenis van Gods woord, dewijl het getuigenis Gods altijd meerder is dan het getuigenis der mensen; ja, geen verzoalsing tussen die beiden mag gemaakt worden, want Gods waarheid is boven allen, en alle mensen zijn uit zichzelf leugenaars en ijdeler dan de ijdelheid zelve.

Aangezien er ook geen evenredigheid is tussen de natuurlijke rede en de bovennatuurlijke waarheden, belijden wij, dat de mens geheel onbekwaam is om van dezelve met zijne rede te kunnen oordelen; waartoe volstrekt noodzakelijk is, dat God, die gezegd heeft, dat het Licht in de duisternis zou schijnen, ook schijne in onze harten, doende ons niet alleen uiterlijk het evangelie prediken, maar ook ons verstand inwendig verlichtende door de Heilige Geest, opdat wij zoun verstaan en onderscheiden de dingen, die des Geestes Gods zijn. En vermits de eerste aanvang hiervan gemaakt wordt in het geloof van de Goddelijkheid der Heilige Schriften, zo zou daartegen ten hoogste hinderlijk zijn de verwaandheid, als of wij door de krachten van de rede alleen, die zouden kunnen achterhalen; neen, maar integendeel moeten wij daartoe komen, met een verloochening van ons verstand, ootmoed des harten en een nederig gebed, dat God door Zijnen Geest alle opgeblazenheid en vleeselijke wijsheid van ons were. Waarop dan de Goddelijkheid en waarheid der Heilige Schriften, zichzelf in kracht en, betooning des Geestes aan onze conscientie openbaren; uitwendig wel door de merktekenen en het bewijs der Goddelijkheid, dat zij bij zichzelf hebben, waardoor zij zichzelf, zoals de zon door haar stralen, aan ons gemoed ontdekken en de duisternis daarvan overwinnen, zodat de blinden zelfs tasten kunnen, dat de dingen, die daarin voorzegd zijn, geschieden. Maar voornamelijk inwendig door de Heilige Geest, die ons niet alleen verlicht, zodat wij in Zijn licht het licht van Gods Woord zien, maar ook aan onze harten verzegelt, dat zij van God zijn, de Geest alzo in onze harten getuigende, dat de Geest in het Woord de waarheid is, welke verzegeling alle verstand en kennis te boven gaat.

Doch dewijl God de redelijke mens niet bewerkt als een stok of blok, zo is het zeker, dat de rede daarin een groot bedienstig gebruik heeft, zo door het licht van de ingeborene kenzaden als door de kracht der redekaveling, zonder welke zelfs geen geloof of redelijke godsdienst in ons zou kunnen plaats hebben, met dien verstande nochtans, dat de rede ons daarin geenszins strekke voor een regel der geopenbaarde waarheden of een beginsel waaruit zij moeten bewezen worden, veel min als een fundament waarop ons geloof gebouwd is; maar als een werktuig en een verlicht vermogen waardoor de Goddelijkheid der Heilige Schrift van ons verstaan en aangenomen wordt en wij in haar uitlegging, geestelijke dingen met geestelijke dingen te zamen voegen, Schrift door Schrift verklaren, en daaruit wettige besluiten trekken tot versterking van ons geloof; geen anderen regel noch beginsel noch fundament hebbende, dan alleen de Heilige Schrift, om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen, nemende onder dezelve alle overleggingen en alle gedachten, die zich daartegen verheffen, gevangen tot de gehoorzaamheid Christi.

Op deze gronden verwerpen wij alle dwalingen en uitingen hier tegen strijdig, door welke de menselijke rede onmatig op geheven en de gronden der filosofie misbruikt worden om te heersen over het geloof en de theologie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Bezorgd »

Dit zijn de verhalen waar ik stil van wordt.
Verwondering. Ondanks wat er allemaal gebeurd en fout gaat in de kerk, waar dan ook, gaat God door met Zijn werk:
GG Lelystad schreef:
Een bijzonder verhaal

Afgelopen zomer hadden we in onze gemeente in Lelystad een aantal zondagen geen eigen ouderlingen beschikbaar door ziekte en vakanties. We waren erg blij met de hulp van een aantal broeders uit Kampen, die de dienst kwamen leiden. Eén van hen had een leespreek van ds. A.T. Vergunst uitgekozen. De preek van Deut. 7:6-8 met als thema 'Gods volk'.

Naast onze kerk in Lelystad is een dag- en nachtopvang van het Leger des Heils. Op diezelfde zondagmorgen, toen de broeder uit Kampen de preek ging lezen, vroeg een bewoner van het Leger des Heils aan één van de begeleiders: "Ik wil naar de kerk vandaag". De begeleider antwoordde dat aan de andere kant van de parkeerplaats een kerk stond. Hij is er naartoe gegaan.
Het is de redding geworden van deze jongeman, 27 jaar oud, christelijk opgevoed op Urk. Depressief, negatief zelfbeeld, maagverkleining ondergaan, verslaafd aan pijnstillers, eenzaam, worstelend met zijn seksuele geaardheid, op straat terecht gekomen. Opgevangen door het Leger des Heils en op die bewuste zondagmorgen een verlangen om naar de kerk te gaan.

Hij heeft de dienst meegemaakt en teruggegaan naar zijn makkers bij het Leger. Die zagen een andere jongen terug: zijn hoofd omhoog (hij liep altijd met zijn hoofd naar beneden) en blij (hij was altijd somber). "Wat is er met jou gebeurd?", vroegen de jongens. "Ik heb een schop onder m'n kont gekregen", zei hij. Toen vertelde hij hoe God hem had aangeraakt. Hij had gehoord dat God hem kende, ook zijn geaardheid. Dat dat ook hij erbij mag horen.

's Avonds wordt hij onwel. Hij begint bloed over te geven. De begeleider bidt met het hem het 'Onze Vader' en deze jongen sterft in de handen van deze begeleider. Deze jongeman wordt later die week vanuit de Christelijk Gereformeerde Kerk van Urk begraven. De jongens van het Leger des Heils leven online mee.

De begeleider komt de volgende zondag na de dienst naar de kerk. In de hal van de kerk vertelt ze aan diverse mensen wat er is gebeurd. Iedereen is aangedaan en ontroerd. Wat een wonderlijke gebeurtenissen.....! De zware jongens van het Leger des Heils zijn er nog steeds van onder de indruk. Eén van hen komt af en toe op zondag bij ons naar de kerk.

Wat is God groot! Wat is Hij onuitsprekelijk wijs en zacht. Niemand kan dit organiseren. Hij alleen! Het is voor ons als gemeente en kerkenraad een bemoediging. We maken ons soms zorgen over de toekomst van onze gemeente. Jonge gezinnen trekken weg. De ouderen wordt steeds ouder. Hoe lang kunnen we nog bestaan? Waar doen we het nog voor? Wat is Gods weg? En dan dit: een leespreek van een dominee ergens héél ver vandaan, gelezen door een ouderling uit Kampen wordt gezegend voor een jongen van de straat in Lelystad... Het is een bemoediging voor ons als gemeente. We zijn niet tevergeefs gemeente van onze Heere Jezus Christus. Onze God leeft. Hij is genadig en roept zondaren tot het eeuwige leven.
"Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde!" (Lukas 14)

GG Lelystad, september 2021
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Terri »

Bezorgd schreef:Dit zijn de verhalen waar ik stil van wordt.
Verwondering. Ondanks wat er allemaal gebeurd en fout gaat in de kerk, waar dan ook, gaat God door met Zijn werk:



Een bijzonder verhaal

......................................................
Ik word hier ook stil van en heel verheugd!
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

J.C. Philpot schreef:Actueel in de verschillende discussies over het schriftgezag, en de rol van de mensenlijke rede daarin (...)
Welke discussies bedoel je precies, J.C.Philpot?
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Johannes S schreef:
J.C. Philpot schreef:Actueel in de verschillende discussies over het schriftgezag, en de rol van de mensenlijke rede daarin (...)
Welke discussies bedoel je precies, J.C.Philpot?
Bijvoorbeeld in het CGK topic, waar sommigen van mening zijn dat het om het even is hoe je de bijbel leest, en dat je er zelfs het tegenovergestelde in kunt lezen als wat de bijbel zegt, als een bijbelse notie in onze cultuur niet meer past.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Johannes S »

Oke, dank voor de verheldering
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Forummer »

Bezorgd schreef:Dit zijn de verhalen waar ik stil van wordt.
Verwondering. Ondanks wat er allemaal gebeurd en fout gaat in de kerk, waar dan ook, gaat God door met Zijn werk:
GG Lelystad schreef:
Een bijzonder verhaal

Afgelopen zomer hadden we in onze gemeente in Lelystad een aantal zondagen geen eigen ouderlingen beschikbaar door ziekte en vakanties. We waren erg blij met de hulp van een aantal broeders uit Kampen, die de dienst kwamen leiden. Eén van hen had een leespreek van ds. A.T. Vergunst uitgekozen. De preek van Deut. 7:6-8 met als thema 'Gods volk'.

Naast onze kerk in Lelystad is een dag- en nachtopvang van het Leger des Heils. Op diezelfde zondagmorgen, toen de broeder uit Kampen de preek ging lezen, vroeg een bewoner van het Leger des Heils aan één van de begeleiders: "Ik wil naar de kerk vandaag". De begeleider antwoordde dat aan de andere kant van de parkeerplaats een kerk stond. Hij is er naartoe gegaan.
Het is de redding geworden van deze jongeman, 27 jaar oud, christelijk opgevoed op Urk. Depressief, negatief zelfbeeld, maagverkleining ondergaan, verslaafd aan pijnstillers, eenzaam, worstelend met zijn seksuele geaardheid, op straat terecht gekomen. Opgevangen door het Leger des Heils en op die bewuste zondagmorgen een verlangen om naar de kerk te gaan.

Hij heeft de dienst meegemaakt en teruggegaan naar zijn makkers bij het Leger. Die zagen een andere jongen terug: zijn hoofd omhoog (hij liep altijd met zijn hoofd naar beneden) en blij (hij was altijd somber). "Wat is er met jou gebeurd?", vroegen de jongens. "Ik heb een schop onder m'n kont gekregen", zei hij. Toen vertelde hij hoe God hem had aangeraakt. Hij had gehoord dat God hem kende, ook zijn geaardheid. Dat dat ook hij erbij mag horen.

's Avonds wordt hij onwel. Hij begint bloed over te geven. De begeleider bidt met het hem het 'Onze Vader' en deze jongen sterft in de handen van deze begeleider. Deze jongeman wordt later die week vanuit de Christelijk Gereformeerde Kerk van Urk begraven. De jongens van het Leger des Heils leven online mee.

De begeleider komt de volgende zondag na de dienst naar de kerk. In de hal van de kerk vertelt ze aan diverse mensen wat er is gebeurd. Iedereen is aangedaan en ontroerd. Wat een wonderlijke gebeurtenissen.....! De zware jongens van het Leger des Heils zijn er nog steeds van onder de indruk. Eén van hen komt af en toe op zondag bij ons naar de kerk.

Wat is God groot! Wat is Hij onuitsprekelijk wijs en zacht. Niemand kan dit organiseren. Hij alleen! Het is voor ons als gemeente en kerkenraad een bemoediging. We maken ons soms zorgen over de toekomst van onze gemeente. Jonge gezinnen trekken weg. De ouderen wordt steeds ouder. Hoe lang kunnen we nog bestaan? Waar doen we het nog voor? Wat is Gods weg? En dan dit: een leespreek van een dominee ergens héél ver vandaan, gelezen door een ouderling uit Kampen wordt gezegend voor een jongen van de straat in Lelystad... Het is een bemoediging voor ons als gemeente. We zijn niet tevergeefs gemeente van onze Heere Jezus Christus. Onze God leeft. Hij is genadig en roept zondaren tot het eeuwige leven.
"Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde!" (Lukas 14)

GG Lelystad, september 2021
Bijzonder, maar ook bijzonder mooi! Gods werk gaat door. Zelfs als wij het niet verwachten!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Als gast hier
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 jan 2021, 08:39

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Als gast hier »

Forummer schreef:
Bezorgd schreef:Dit zijn de verhalen waar ik stil van wordt.
Verwondering. Ondanks wat er allemaal gebeurd en fout gaat in de kerk, waar dan ook, gaat God door met Zijn werk:
GG Lelystad schreef:
Een bijzonder verhaal

Afgelopen zomer hadden we in onze gemeente in Lelystad een aantal zondagen geen eigen ouderlingen beschikbaar door ziekte en vakanties. We waren erg blij met de hulp van een aantal broeders uit Kampen, die de dienst kwamen leiden. Eén van hen had een leespreek van ds. A.T. Vergunst uitgekozen. De preek van Deut. 7:6-8 met als thema 'Gods volk'.

Naast onze kerk in Lelystad is een dag- en nachtopvang van het Leger des Heils. Op diezelfde zondagmorgen, toen de broeder uit Kampen de preek ging lezen, vroeg een bewoner van het Leger des Heils aan één van de begeleiders: "Ik wil naar de kerk vandaag". De begeleider antwoordde dat aan de andere kant van de parkeerplaats een kerk stond. Hij is er naartoe gegaan.
Het is de redding geworden van deze jongeman, 27 jaar oud, christelijk opgevoed op Urk. Depressief, negatief zelfbeeld, maagverkleining ondergaan, verslaafd aan pijnstillers, eenzaam, worstelend met zijn seksuele geaardheid, op straat terecht gekomen. Opgevangen door het Leger des Heils en op die bewuste zondagmorgen een verlangen om naar de kerk te gaan.

Hij heeft de dienst meegemaakt en teruggegaan naar zijn makkers bij het Leger. Die zagen een andere jongen terug: zijn hoofd omhoog (hij liep altijd met zijn hoofd naar beneden) en blij (hij was altijd somber). "Wat is er met jou gebeurd?", vroegen de jongens. "Ik heb een schop onder m'n kont gekregen", zei hij. Toen vertelde hij hoe God hem had aangeraakt. Hij had gehoord dat God hem kende, ook zijn geaardheid. Dat dat ook hij erbij mag horen.

's Avonds wordt hij onwel. Hij begint bloed over te geven. De begeleider bidt met het hem het 'Onze Vader' en deze jongen sterft in de handen van deze begeleider. Deze jongeman wordt later die week vanuit de Christelijk Gereformeerde Kerk van Urk begraven. De jongens van het Leger des Heils leven online mee.

De begeleider komt de volgende zondag na de dienst naar de kerk. In de hal van de kerk vertelt ze aan diverse mensen wat er is gebeurd. Iedereen is aangedaan en ontroerd. Wat een wonderlijke gebeurtenissen.....! De zware jongens van het Leger des Heils zijn er nog steeds van onder de indruk. Eén van hen komt af en toe op zondag bij ons naar de kerk.

Wat is God groot! Wat is Hij onuitsprekelijk wijs en zacht. Niemand kan dit organiseren. Hij alleen! Het is voor ons als gemeente en kerkenraad een bemoediging. We maken ons soms zorgen over de toekomst van onze gemeente. Jonge gezinnen trekken weg. De ouderen wordt steeds ouder. Hoe lang kunnen we nog bestaan? Waar doen we het nog voor? Wat is Gods weg? En dan dit: een leespreek van een dominee ergens héél ver vandaan, gelezen door een ouderling uit Kampen wordt gezegend voor een jongen van de straat in Lelystad... Het is een bemoediging voor ons als gemeente. We zijn niet tevergeefs gemeente van onze Heere Jezus Christus. Onze God leeft. Hij is genadig en roept zondaren tot het eeuwige leven.
"Ga uit in de wegen en heggen; en dwing ze in te komen, opdat mijn huis vol worde!" (Lukas 14)

GG Lelystad, september 2021
Bijzonder, maar ook bijzonder mooi! Gods werk gaat door. Zelfs als wij het niet verwachten!
Erg bijzonder om te lezen. Treffend!
Silo
Berichten: 224
Lid geworden op: 07 sep 2017, 21:14

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Silo »

Op het bijzettafeltje naast z’n fauteuil heeft de Urker predikant de ”Bijbel met uitleg” liggen. De Statenvertaling is hem lief. „Maar juist vanwege die waardering heb ik er destijds voor gekozen om ja te zeggen toen ik gevraagd werd om mee te werken aan de Herziene Statenvertaling. Want ik heb Gods Woord lief boven alles, zelfs boven de Statenvertaling.”

Ds. Korving verwijst naar de zeventiende-eeuwse predikant Johannes Bogerman. Toen de Statenvertaling gereed was, sprak die de woorden uit Handelingen 2:11: „Wij horen hen in onze talen de grote werken Gods spreken.”

Ds. Korving: „Maar de taal van de zeventiende eeuw is niet meer onze taal. We zouden raar staan te kijken als een predikant zondagmorgen de voorbede zou aankondigen met de woorden: „Laten wij thans voorbidding doen voor enkele kranken in ons vlek.” De Statenvertaling had een update nodig, als vorm van respect voor Gods Woord. Ik heb meegewerkt aan de herziening van onder andere een aantal hoofdstukken uit de Evangeliën en de Efezebrief.”

In de gemeente die ds. Korving dient, ligt het gebruik van de Herziene Statenvertaling gevoelig. De predikant heeft daar begrip voor. „Bepaalde teksten zijn je dierbaar. Als de Heere tot je hart gesproken heeft, bewaar je dat in die bewoordingen. Toch ben ik blij dat de vertaling er gekomen is, alleen al als ik kijk naar m’n catechisanten. Zij struikelen over teksten, die ik met mijn talige achtergrond nog moeilijk vind. En soms zorgt de oude tekst van de Statenvertaling ook voor misvattingen. Als er bijvoorbeeld staat dat Jezus wandelde, wordt er eigenlijk bedoeld dat hij lopend onderweg was van het ene naar het andere dorp. Het woord wandelen wekt een heel andere suggestie.”
BRON: RD
https://www.rd.nl/artikel/945320-ds-kor ... wetenszaak
Erg mooi.. Hoe deze ds. zelf de SV bovenal liefheeft maar toch meegewerkt heeft aan de HSV en nu tegenover beide vertalingen positief staat. Daar zouden nog veel predikanten en kerkenraden van kunnen leren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door J.C. Philpot »

Nadenkertje:
Jeugdwerkadviseur Marcel Vroegop schreef:Misschien is het niet kunnen bijbenen van ontwikkelingen wel een kracht van de kerk.
Bron: https://www.rd.nl/artikel/945790-marcel ... ikkelingen
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie