Homoseksualiteit

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

merel schreef:
Valcke schreef:Als je mijn vragen a en b beantwoordt, zal ik ook jouw vraag beantwoorden.
Hoeft niet, want het antwoord weet ik wel. Aan alle zondes die ons elke week voorgehouden worden door de tien geboden, maken wij ons immers zelf schuldig en kunnen het daarom vergoelijken. Wij zijn immers in zonde geboren en ontvangen. Over homoseksuele geaardheid en praxis kunnen wij als hetero veel harder zijn. Deze gevoelens hebben wij niet en deze zonde bedrijven wij niet. We zijn allemaal zondige mensen, alleen de praktiserende homo is net wat zondiger, want hij/zij blijft deze openbare zonde voortzetten. Daarom mag hij/zij geweerd worden uit de familie. Hij mag komen voor een reprimande, maar daarna wegwezen. Zo wordt beredeneerd door veel christenen en ik denk dat juist deze houding nog het meest zondig is.
Nu oordeel je heel hard over mensen zoals wij in onze vriendenkring hebben. Ik weet zeker dat dit hun veel verdriet zou doen als je het zo zegt. Besef je dat ook?
Los daarvan: jammer dat je een ontwijkend antwoord geeft op de vragen van @Valcke.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

eilander schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:Als je mijn vragen a en b beantwoordt, zal ik ook jouw vraag beantwoorden.
Hoeft niet, want het antwoord weet ik wel. Aan alle zondes die ons elke week voorgehouden worden door de tien geboden, maken wij ons immers zelf schuldig en kunnen het daarom vergoelijken. Wij zijn immers in zonde geboren en ontvangen. Over homoseksuele geaardheid en praxis kunnen wij als hetero veel harder zijn. Deze gevoelens hebben wij niet en deze zonde bedrijven wij niet. We zijn allemaal zondige mensen, alleen de praktiserende homo is net wat zondiger, want hij/zij blijft deze openbare zonde voortzetten. Daarom mag hij/zij geweerd worden uit de familie. Hij mag komen voor een reprimande, maar daarna wegwezen. Zo wordt beredeneerd door veel christenen en ik denk dat juist deze houding nog het meest zondig is.
Nu oordeel je heel hard over mensen zoals wij in onze vriendenkring hebben. Ik weet zeker dat dit hun veel verdriet zou doen als je het zo zegt. Besef je dat ook?
Los daarvan: jammer dat je een ontwijkend antwoord geeft op de vragen van @Valcke.
Ik verwerp ook volledig wat merel hierboven anderen in de mond legt.
Ik heb aangegeven dat iedere persoon bij mij welkom is; idem dat ik zelf niet minder zondaar ben dan een ander.
Mijn reden is een geheel andere.... (zie mijn vorige post).
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Adje »

Valcke schreef: In deze reacties van "gewoon welkom" zie ik dat het helemaal geen issue meer is dat iemand een partner heeft.
"Gewoon" welkom heb ik niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. Blijkbaar lees je daar overheen.
Als ouders moesten we keuzes maken, wij hebben voor deze optie gekozen!
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

Adje schreef:
Valcke schreef: In deze reacties van "gewoon welkom" zie ik dat het helemaal geen issue meer is dat iemand een partner heeft.
"Gewoon" welkom heb ik niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. Blijkbaar lees je daar overheen.
Als ouders moesten we keuzes maken, wij hebben voor deze optie gekozen!
O.k. Ik heb daar niet goed op gereageerd, dat spijt mij! Ik doelde meer op de bijdragen van Profesto en Merel; deze argumenten kon/kan ik niet in overeenstemming brengen met de Bijbel.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
Valcke schreef:Als je mijn vragen a en b beantwoordt, zal ik ook jouw vraag beantwoorden.
Hoeft niet, want het antwoord weet ik wel. Aan alle zondes die ons elke week voorgehouden worden door de tien geboden, maken wij ons immers zelf schuldig en kunnen het daarom vergoelijken. Wij zijn immers in zonde geboren en ontvangen. Over homoseksuele geaardheid en praxis kunnen wij als hetero veel harder zijn. Deze gevoelens hebben wij niet en deze zonde bedrijven wij niet. We zijn allemaal zondige mensen, alleen de praktiserende homo is net wat zondiger, want hij/zij blijft deze openbare zonde voortzetten. Daarom mag hij/zij geweerd worden uit de familie. Hij mag komen voor een reprimande, maar daarna wegwezen. Zo wordt beredeneerd door veel christenen en ik denk dat juist deze houding nog het meest zondig is.
Nu oordeel je heel hard over mensen zoals wij in onze vriendenkring hebben. Ik weet zeker dat dit hun veel verdriet zou doen als je het zo zegt. Besef je dat ook?
Los daarvan: jammer dat je een ontwijkend antwoord geeft op de vragen van @Valcke.
Er wordt hier heel hard gesproken over mensen die ik in mijn familie en vriendenkring heb. Zij hebben heel veel verdriet (gehad) van de veroordeling en uitsluiting die zij vanuit reformatorische kringen over zich heen kregen. Het stuk afgelopen weekend in het NRC is daar maar een heel klein voorbeeld van, maar is tekenend voor de liefdeloosheid op dit vlak in de gezindte.
Valcke schreef:
merel schreef:Nee, dat klopt zeker niet. Ik heb diverse teksten aangehaald waaruit volgens mij blijkt dat het door jou gemaakte onderscheid in zonde niet juist is.
Dan heb ik twee vragen:
a. Was het leven in een (huwelijkse) relatie van David en Bathseba blijvend een zonde of niet?
b. En is het volharden in een homoseksuele relatie een zonde of niet?

Op deze twee vragen zou ik dan toch graag een antwoord willen hebben.
1. naar mijn mening was dit blijvend zondig; eerst vergrijpen aan een getrouwde vrouw. Zij had hier weinig in te willen, daarna haar man ombrengen, vervolgens noodgedwongen trouwen omdat je zwanger bent. Dat het later een legaal huwelijk is, neemt de zondigheid niet weg.

2. weet ik niet. Ik vind dit een lastig onderwerp.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jantje »

refo schreef:De gruwel gaat over het gedrag. Dat zegt niets over een relatie.
Die zin ben ik niet met je eens. Juist het aangaan van een relatie als homo of lesbienne, zegt wel degelijk iets over het gedrag van die persoon.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Valcke schreef:
merel schreef:Nee, dat klopt zeker niet. Ik heb diverse teksten aangehaald waaruit volgens mij blijkt dat het door jou gemaakte onderscheid in zonde niet juist is.
Dan heb ik twee vragen:
a. Was het leven in een (huwelijkse) relatie van David en Bathseba blijvend een zonde of niet?
b. En is het volharden in een homoseksuele relatie een zonde of niet?

Op deze twee vragen zou ik dan toch graag een antwoord willen hebben.
1. naar mijn mening was dit blijvend zondig; eerst vergrijpen aan een getrouwde vrouw. Zij had hier weinig in te willen, daarna haar man ombrengen, vervolgens noodgedwongen trouwen omdat je zwanger bent. Dat het later een legaal huwelijk is, neemt de zondigheid niet weg.

2. weet ik niet. Ik vind dit een lastig onderwerp.
Wat 1 betreft: Mijn vraag ging er niet over of de eenmaal begane daden zonde waren en bleven. Natuurlijk was dat zonde en bleef dat. Het ging erom of ze later nog wel nog niet gehuwd mochten zijn.

Wat 2 betreft: Dat meende ik al te bespeuren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef: Hoeft niet, want het antwoord weet ik wel. Aan alle zondes die ons elke week voorgehouden worden door de tien geboden, maken wij ons immers zelf schuldig en kunnen het daarom vergoelijken. Wij zijn immers in zonde geboren en ontvangen. Over homoseksuele geaardheid en praxis kunnen wij als hetero veel harder zijn. Deze gevoelens hebben wij niet en deze zonde bedrijven wij niet. We zijn allemaal zondige mensen, alleen de praktiserende homo is net wat zondiger, want hij/zij blijft deze openbare zonde voortzetten. Daarom mag hij/zij geweerd worden uit de familie. Hij mag komen voor een reprimande, maar daarna wegwezen. Zo wordt beredeneerd door veel christenen en ik denk dat juist deze houding nog het meest zondig is.
Nu oordeel je heel hard over mensen zoals wij in onze vriendenkring hebben. Ik weet zeker dat dit hun veel verdriet zou doen als je het zo zegt. Besef je dat ook?
Los daarvan: jammer dat je een ontwijkend antwoord geeft op de vragen van @Valcke.
Er wordt hier heel hard gesproken over mensen die ik in mijn familie en vriendenkring heb. Zij hebben heel veel verdriet (gehad) van de veroordeling en uitsluiting die zij vanuit reformatorische kringen over zich heen kregen. Het stuk afgelopen weekend in het NRC is daar maar een heel klein voorbeeld van, maar is tekenend voor de liefdeloosheid op dit vlak in de gezindte.
Waarom doe je dit nu?? Dit laatste ontken ik niet, er is nog heel veel te winnen (overigens niet door onduidelijk te gaan worden over hoe de Bijbel spreekt over homoseksualiteit). Maar je zet nu iets anders tegenover mijn opmerking, zonder erop in te gaan.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Die zin ben ik niet met je eens. Juist het aangaan van een relatie als homo of lesbienne, zegt wel degelijk iets over het gedrag van die persoon.
Volgens mij vergeet je de mogelijkheid van een platonische relatie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Die zin ben ik niet met je eens. Juist het aangaan van een relatie als homo of lesbienne, zegt wel degelijk iets over het gedrag van die persoon.
Volgens mij vergeet je de mogelijkheid van een platonische relatie.
Over die mogelijkheid heb ik het hier dus ook niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat laatste ook nog, al noemen mensen het dan meestal geen partner. Ik neem ook naar bijeenkomsten wel eens een goede vriend mee, zoals bij een begrafenis, of kerstmaaltijd, maar dan hoef je nog geen partners te zijn. Vooral bij een begrafenis van een naaste verwante is het fijn als je een vertrouwd iemand als steun hebt. Maar goed, in de situatie die Valcke noemt, zou je navraag kunnen doen. Je moet dan wel brutaal zijn, maar goed, dat zijn mensen op dit punt nogal. Als ik het artikel van ds. Kievit lees, vindt hij zelfs dat de dominee in het pastoraat moet vragen of iemand seks heeft en hoe.

Overigens zou ik als het mij zou betreffen, denk ik niet op bezoek gaan als mijn partner niet welkom is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Maar goed, in de situatie die Valcke noemt, zou je navraag kunnen doen. Je moet dan wel brutaal zijn...
Het ging tot nu toe over directe familierelaties, mensen die zeer dichtbij staan en waarvan je dus echt wel weet of het gewoon vrienden zijn of dat er meer is. Dus ik snap niets van dit soort opmerkingen, stop nu eens met de opvatting van anderen een bepaalde inkleuring te geven.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Adje »

Valcke schreef:
Adje schreef:
Valcke schreef: In deze reacties van "gewoon welkom" zie ik dat het helemaal geen issue meer is dat iemand een partner heeft.
"Gewoon" welkom heb ik niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. Blijkbaar lees je daar overheen.
Als ouders moesten we keuzes maken, wij hebben voor deze optie gekozen!
O.k. Ik heb daar niet goed op gereageerd, dat spijt mij! Ik doelde meer op de bijdragen van Profesto en Merel; deze argumenten kon/kan ik niet in overeenstemming brengen met de Bijbel.
Weet je @Valcke, het is best moeilijk om in deze de juiste keuze te maken. Ik weet ook niet of die er in deze is.
Het oordelen over wat nu de ergste zonde is laat ik maar aan God over. De ene zonde nog net toelaatbaar en de andere niet?
Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik mij daarover niet hoef uit te spreken.
Voor ons is de belangrijkste afweging geweest: "wat wil de Heere nu wat wij doen in deze situatie?"
Dan krijg je daar geen pasklare antwoorden op. De partner van je kind in de kring van je gezin opnemen wil niet zeggen dat je het ook eens bent met hun leefwijze. Dat verwachten ze ook helemaal niet van ons. Wij willen echter wel in alle liefde met hen beiden blijven omgaan en ze deel laten uitmaken van ons familieleven. Deze houding hebben overigens, gelukkig, al onze (aangetrouwde) kinderen.
Profesto
Berichten: 755
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

Adje schreef:
Valcke schreef:
Adje schreef:
Valcke schreef: In deze reacties van "gewoon welkom" zie ik dat het helemaal geen issue meer is dat iemand een partner heeft.
"Gewoon" welkom heb ik niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. Blijkbaar lees je daar overheen.
Als ouders moesten we keuzes maken, wij hebben voor deze optie gekozen!
O.k. Ik heb daar niet goed op gereageerd, dat spijt mij! Ik doelde meer op de bijdragen van Profesto en Merel; deze argumenten kon/kan ik niet in overeenstemming brengen met de Bijbel.
Weet je @Valcke, het is best moeilijk om in deze de juiste keuze te maken. Ik weet ook niet of die er in deze is.
Het oordelen over wat nu de ergste zonde is laat ik maar aan God over. De ene zonde nog net toelaatbaar en de andere niet?
Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik mij daarover niet hoef uit te spreken.
Voor ons is de belangrijkste afweging geweest: "wat wil de Heere nu wat wij doen in deze situatie?"
Dan krijg je daar geen pasklare antwoorden op. De partner van je kind in de kring van je gezin opnemen wil niet zeggen dat je het ook eens bent met hun leefwijze. Dat verwachten ze ook helemaal niet van ons. Wij willen echter wel in alle liefde met hen beiden blijven omgaan en ze deel laten uitmaken van ons familieleven. Deze houding hebben overigens, gelukkig, al onze (aangetrouwde) kinderen.
Dit is hoe het ook in ons gezin gaat, en dat bevalt heel goed.
Er zal van beide kanten altijd pijn blijven, maar er kan wel respectvol met elkaar omgegaan worden met inachtneming van elkaars gevoeligheden.
Dat kan alleen door eerlijk gesprek en door open te staan voor elkaars bezwaren en gevoeligheden.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
DDD schreef:Maar goed, in de situatie die Valcke noemt, zou je navraag kunnen doen. Je moet dan wel brutaal zijn...
Het ging tot nu toe over directe familierelaties, mensen die zeer dichtbij staan en waarvan je dus echt wel weet of het gewoon vrienden zijn of dat er meer is. Dus ik snap niets van dit soort opmerkingen, stop nu eens met de opvatting van anderen een bepaalde inkleuring te geven.
Het is mijn ervaring dat dat helemaal niet altijd duidelijk is.
Plaats reactie