Homoseksualiteit

janb01
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Homoseksualiteit

Bericht door janb01 »

opmerkelijk interview over ds Burgraaf

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... bare.dhtml
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: homoseksualiteit

Bericht door Curatorium »

Mogen homo's ook een relatie hebben?
Op die vraag wil hij niet antwoorden. Uit ervaring weet hij hoe gevoelig het homo-zijn op zich kan liggen in reformatorische kringen. "Dit wordt soms onderbelicht. De indruk kan ontstaan dat het debat onder christenen alleen maar gaat over de vraag of homo's een relatie mogen hebben. Het aanvaarden van je geaardheid is voor veel reformatorische homo's al moeilijk genoeg. In dit terugblikkende interview is deze vraag daarom niet aan de orde."
Jammer. Juist het aangeven dat een relatie Bijbels gezien niet kan had getuigt van de voorbeeldfunctie voor jongeren die hier problemen mee hebben. Of zou hij daar soms anders over denken?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: homoseksualiteit

Bericht door Orchidee »

Wat is er opmerkelijk aan?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Curatorium schreef:
Mogen homo's ook een relatie hebben?
Op die vraag wil hij niet antwoorden. Uit ervaring weet hij hoe gevoelig het homo-zijn op zich kan liggen in reformatorische kringen. "Dit wordt soms onderbelicht. De indruk kan ontstaan dat het debat onder christenen alleen maar gaat over de vraag of homo's een relatie mogen hebben. Het aanvaarden van je geaardheid is voor veel reformatorische homo's al moeilijk genoeg. In dit terugblikkende interview is deze vraag daarom niet aan de orde."
Jammer. Juist het aangeven dat een relatie Bijbels gezien niet kan had getuigt van de voorbeeldfunctie voor jongeren die hier problemen mee hebben. Of zou hij daar soms anders over denken?
Waarom zo suggestief? Ik kan mij goed voorstellen dat hij die gevoelige discussie niet aangaat. Hij is zelf betrokken. Je doet zoiets dan nooit goed. De meeste homo's zullen boos of teleurgesteld zijn in het ene geval, en de meeste dominees in de HHK zullen niet blij zijn in het andere geval. Kennelijk is zijn ervaring dat het al moeilijk genoeg is om gewoon homo te zijn. Al kan ik mij dat zelf dan weer niet zo goed voorstellen. Ik heb eerder het idee dat reformatorische mensen dat als een handicap of als zielig beschouwen dan dat ze het homo's moeilijk maken. Maar misschien ken ik niet de juiste mensen.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: homoseksualiteit

Bericht door Curatorium »

DDD schreef: Waarom zo suggestief? Ik kan mij goed voorstellen dat hij die gevoelige discussie niet aangaat. Hij is zelf betrokken. Je doet zoiets dan nooit goed. De meeste homo's zullen boos of teleurgesteld zijn in het ene geval, en de meeste dominees in de HHK zullen niet blij zijn in het andere geval. Kennelijk is zijn ervaring dat het al moeilijk genoeg is om gewoon homo te zijn. Al kan ik mij dat zelf dan weer niet zo goed voorstellen. Ik heb eerder het idee dat reformatorische mensen dat als een handicap of als zielig beschouwen dan dat ze het homo's moeilijk maken. Maar misschien ken ik niet de juiste mensen.
Dus omdat het zo moeilijk ligt, heeft hij een vrijbrief om dat onderwerp uit de weg te gaan? Ook op zijn weblog (http://www.blog.dburggraaf.nl/#home) zie ik niets over het onderwerp relaties terug, alleen maar over coming out en zulk soort zaken. Dat vind ik toevallig. Juist iemand die zelf met het probleem worstelt, plus het predikant-zijn kan toch enorm verhelderend zijn voor refojongeren die anders geaard zijn? Dan vind ik het jammer als de Bijbel er niet bij gepakt wordt en er geen Bijbels antwoord gegeven wordt.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Zoals je weet, wordt over dit onderwerp heel verschillend gedacht. Wat jij bijbels noemt, vind ik helemaal geen juist standpunt. Terwijl ik ook de bijbel als Gods openbaring heel serieus neem. Waarom zou dan uitgerekend een dominee die daar zelf bij betrokken is, daarover nu publiekelijk zijn mening moeten geven? In beide gevallen is hij heel kwetsbaar.

Ik vind het een onredelijke en harde verwachting. Ik begrijp werkelijk niet dat je zoiets schrijft. Als je zelf homo zou zijn en dominee, dan praatte je vast anders.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Ik zou in elk geval willen vragen om over dit onderwerp, zeker als het zo direct verbonden is met de persoon van ds. Burggraaf, extra goed na te denken voor je iets schrijft.

Voor wie worstelt met deze problematiek, kan het zeker goed zijn om dit te lezen. Het geeft dan herkenning. Voorts is het natuurlijk niet verplicht om op elke vraag antwoord te geven, dus ik vind niet correct om daar de conclusie aan te verbinden "o, dan zal hij wel vinden dat...." En ook vind ik het te ver gaan om (retorisch) te vragen of hij soms een vrijbrief heeft om dingen uit de weg te gaan.
Ds. Burggraaf weet als geen ander, door zijn laatste interview een aantal jaren geleden, hoe veel ellende je over je heen haalt als je welke uitspraak dan ook doet over dit onderwerp: je krijgt bakken modder over je heen, is het niet van links dan wel van rechts.

Méér dan herkenning en een soort lotgenotengevoel zit er dan niet echt in, vind ik. Veel duidelijkheid geeft het interview wat dat betreft niet.
Dat iemand als hij zelf homo was en dominee, anders zou praten, zou waar kunnen zijn maar is dubieus. En zeker als je daarmee bedoelt dat alleen diegenen het meest bijbelse antwoord kunnen geven.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Vorst »

Volgens mij is de beste man helemaal geen dominee meer.
Buiten dat, ik vond het een erg nietszeggend interview.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Vorst schreef:Volgens mij is de beste man helemaal geen dominee meer.
Jawel, hij is emerituspredikant.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Curatorium »

eilander schreef: Voorts is het natuurlijk niet verplicht om op elke vraag antwoord te geven, dus ik vind niet correct om daar de conclusie aan te verbinden "o, dan zal hij wel vinden dat...." En ook vind ik het te ver gaan om (retorisch) te vragen of hij soms een vrijbrief heeft om dingen uit de weg te gaan.
Ik zette er daarom in mijn eerste posting een vraagteken achter. Die indruk gaf het mij wel na het Trouw interview, maar die is inmiddels verdwenen. Zie deze link http://iloapp.dburggraaf.nl/blog/blog?Home&post=44, blijkbaar is de alinea over relaties er door Trouw bijgezet ook de zin "op die vraag wil hij niet antwoorden" hoort er dus niet in te staan. Wellicht goed om deze link in de openingspost te plaatsen, i.p.v. de versie van Trouw?

Al blijf ik wel de mening toegedaan die ik in eerste instantie had: huidige anders geaarde jongeren gaan soms naar de plaatselijke dominee. Gelukkig zijn de meeste dominees erg begripvol en proberen met een Bijbels antwoord te komen. De veroordeling van jaren geleden is er minder en de mening dat het een ziekte is, verdwijnt ook langzaam. Maar voor die jongeren is het erg wrang: een getrouwde dominee verteld dat de gerichtheid niet zondig is, maar de seksuele en relationele omgang wel. 'Die predikant weet niet hoe eenzaam ik ben', is dan vaak de gedachte. Terwijl het m.i. wel het Bijbelse antwoord is. Zie het stuk van ds. C.G. Vreugdenhil dat al een poos terug in het RD stond, ik denk dat iedere refo-predikant zich hier in kan vinden. Maar waar nou iets, voor die jongeren, van uit zou gaan als er eens een predikant met die geaardheid en ervaring ook ditzelfde Bijbelse antwoord zou kunnen geven. Die weet hoe het is.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

eilander schreef:Ik zou in elk geval willen vragen om over dit onderwerp, zeker als het zo direct verbonden is met de persoon van ds. Burggraaf, extra goed na te denken voor je iets schrijft.

Voor wie worstelt met deze problematiek, kan het zeker goed zijn om dit te lezen. Het geeft dan herkenning. Voorts is het natuurlijk niet verplicht om op elke vraag antwoord te geven, dus ik vind niet correct om daar de conclusie aan te verbinden "o, dan zal hij wel vinden dat...." En ook vind ik het te ver gaan om (retorisch) te vragen of hij soms een vrijbrief heeft om dingen uit de weg te gaan.
Ds. Burggraaf weet als geen ander, door zijn laatste interview een aantal jaren geleden, hoe veel ellende je over je heen haalt als je welke uitspraak dan ook doet over dit onderwerp: je krijgt bakken modder over je heen, is het niet van links dan wel van rechts.

Méér dan herkenning en een soort lotgenotengevoel zit er dan niet echt in, vind ik. Veel duidelijkheid geeft het interview wat dat betreft niet.
Dat iemand als hij zelf homo was en dominee, anders zou praten, zou waar kunnen zijn maar is dubieus. En zeker als je daarmee bedoelt dat alleen diegenen het meest bijbelse antwoord kunnen geven.
Voor alle duidelijkheid: ik schreef dat curatorium dan vast anders zou praten. Niet dominee Burggraaf. Ik vind dat hij zich heel verstandig uitdrukt. Daar kan ik nog een hoop van leren.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Precies, dan heb ik je althans goed begrepen.
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door mulder »

Vorst schreef:Volgens mij is de beste man helemaal geen dominee meer.
Buiten dat, ik vond het een erg nietszeggend interview.
hij preekt in berlijn in een kerk aldaar. in de hhk preekt deze ds. in praktijk helemaal nooit meer.
Vorst
Verbannen
Berichten: 1040
Lid geworden op: 03 mar 2015, 20:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Vorst »

mulder schreef:
Vorst schreef:Volgens mij is de beste man helemaal geen dominee meer.
Buiten dat, ik vond het een erg nietszeggend interview.
hij preekt in berlijn in een kerk aldaar. in de hhk preekt deze ds. in praktijk helemaal nooit meer.
Hij woont daar en heeft een keer een preek gehouden daar. Volgens mij heeft hij binnen de hhk geen preekbevoegdheid meer.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

eilander schreef:Precies, dan heb ik je althans goed begrepen.
Dan begreep ik het zelf niet. Maar nu wel. Inderdaad is het de vraag of je als je zelf betrokken bent het meest geschikt bent om een bijbels antwoord te geven.

Al is het ook weer zo dat veel mensen pas goed gaan nadenken over iets, als ze er zelf mee te maken hebben of krijgen.
Plaats reactie