Homoseksualiteit

Profesto
Berichten: 788
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... eaardheid/

Hier een vraag waar ik zelf al heel lang over nadenk. Is homoseksualiteit en genderdysforie niet een gevolg van psychische problemen? Of zijn de psychische problemen een gevolg van de homoseksualiteit/genderdysforie?
Volgens mij is in meerderheidvan de gevallen het psychisch lijden van LHBTI personen het gevolg van hoe de maatschappij met lhbti mensen omgaat. Precies zoals het in het antwoord op de vraag omschreven staat.
Profesto
Berichten: 788
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

Mara schreef:"De regenboogvlag is ontstaan als uithangbord van de Gay Parade van San Francisco in 1978. Sindsdien heeft hij een gestage opmars gemaakt. Velerlei (westerse) kerken hebben hem omarmd en menen dat het een teken is van liefde voor mensen met transgender of homoseksuele gevoelens. De vlag gaat echter veel verder. Het is het symbool van acceptatie van een levensstijl. Het is het herkenningsteken van de genderideologie. Daarmee is het een banier tégen de Schepper, en dus exact het tegenovergestelde van Zijn regenboog. Dat wordt ook zichtbaar in demonstraties (zoals in 2019 in Gorinchem en in 2021 in Krimpen aan den IJssel) tegen predikanten die aan Gods Woord willen vasthouden.

Als banier van de strijd tegen Gods instellingen is de vlag echter bij voorbaat gedoemd te mislukken. Heel sprekend komt dat naar voren in het aantal kleuren. Bij de geschapen regenboog kun je natuurlijk niet exact banen onderscheiden, maar bij gewone waarneming kom je uit op zeven kleuren. De eerste versie van de regenboogvlag telde er acht. Roze kon niet goed worden gemaakt, en om op een even aantal te komen werd ook turkoois weggelaten. Nu zijn er dus zes banen. Dat is ‘toevallig’ gebeurd, maar zeker hier geloof ik niet in toeval. Dit is gebeurd onder Gods voorzienigheid. Hij waakt over Zijn Eigen boog. En Hij laat heel de mensheid zien dat zij zich wel groot kan maken maar niet de volmaaktheid zal kunnen bereiken. Niet voor niets benoemt Openbaring 13:18 het getal van het beest, 666, als het getal van een mens. Het getal van Gods volmaaktheid is zeven, dat van menselijke grootsheid is zes. Wat mensen ook weten te bereiken (zelfs tot vuur uit de hemel aan toe, Openb. 13:13-15), ze bereiken nooit de heerlijkheid van de wonderen van de Allerhoogste."

ds. M. van Reenen, bijbelsberaadmv.nl
Dit is een gevaarlijk stuk, omdat het de achterban van ds. Van Reenen aanzet tot negatieve gevoelens en gedachten ten aanzien van andere mensen. Hij zou hiermee op moeten houden.
HersteldHervormd
Berichten: 6063
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Homoseksualiteit

Bericht door HersteldHervormd »

Profesto schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... eaardheid/

Hier een vraag waar ik zelf al heel lang over nadenk. Is homoseksualiteit en genderdysforie niet een gevolg van psychische problemen? Of zijn de psychische problemen een gevolg van de homoseksualiteit/genderdysforie?
Volgens mij is in meerderheidvan de gevallen het psychisch lijden van LHBTI personen het gevolg van hoe de maatschappij met lhbti mensen omgaat. Precies zoals het in het antwoord op de vraag omschreven staat.
Denk je dat echt? Ik denk het niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

Ds F van der Rhee heeft 3 oktober in Veenendaal gepreekt over homoseksualiteit en Christus volgen.
Profesto
Berichten: 788
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

HersteldHervormd schreef:
Profesto schreef:
HersteldHervormd schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... eaardheid/

Hier een vraag waar ik zelf al heel lang over nadenk. Is homoseksualiteit en genderdysforie niet een gevolg van psychische problemen? Of zijn de psychische problemen een gevolg van de homoseksualiteit/genderdysforie?
Volgens mij is in meerderheidvan de gevallen het psychisch lijden van LHBTI personen het gevolg van hoe de maatschappij met lhbti mensen omgaat. Precies zoals het in het antwoord op de vraag omschreven staat.
Denk je dat echt? Ik denk het niet.
Dat denk ik echt.
En ik zie het in mijn omgeving.

Ik ken relatief veel mensen die homo of lesbisch zijn en een reformatorische of gereformeerde achtergrond hebben. Veel van hen hebben last (gehad) van het taboe en van de reacties op homoseksualiteit.

De voortdurende negatieve berichtgeving in krant, kerk en onder vrienden en familie over homoseksualiteit, de dreiging van zondigheid en het oordeel over homo's en lesbiennes: dat krijgen pubers ook mee.
Als op dat moment je seksualiteit ontwikkelt, ga je op een zeker moment het taboe en de oordelen op jezelf betrekken.

Daardoor is het als puber niet veilig om je romantische gevoelens kenbaar te maken of deze te voelen. Daardoor stokt de normale ontwikkeling.

Samen met de ervaren onveiligheid kan dit leiden tot psychische schade.

Dit zal vast niet in alle gevallen opgaan, maar ik zie dit toch wel regelmatig als oorzaak van veel ellende.

En degenen die eerst je gevoel en ontwikkeling bemoeilijkt hebben, gaan vervolgens zeggen dat je zo'n groot punt maakt van je geaardheid. :humhihi Dan wordt het helemaal grappig. Behalve voor degene om wie het draait dan...
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

Profesto schreef:de dreiging van zondigheid en het oordeel over homo's en lesbiennes: dat krijgen pubers ook mee.
Het is natuurlijk wel zo dat Gods Woord glashelder is over degenen die in hun zonden voortleven, ook als dat gaat om het praktiseren van de homoseksualiteit.

Het voorbeeld van Sodom en Gomorra is heel duidelijk. Dus die dreiging is wel degelijk Bijbels. Maar dat dient uiteraard wel met een pastorale bewogenheid te geschieden. Als dat laatste aanwezig is (en ik geloof dat dit vaak zo is!), dan begrijp ik niet waarom je dit noemt.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Profesto
Berichten: 788
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

GerefGemeente-lid schreef:
Profesto schreef:de dreiging van zondigheid en het oordeel over homo's en lesbiennes: dat krijgen pubers ook mee.
Het is natuurlijk wel zo dat Gods Woord glashelder is over degenen die in hun zonden voortleven, ook als dat gaat om het praktiseren van de homoseksualiteit.

Het voorbeeld van Sodom en Gomorra is heel duidelijk. Dus die dreiging is wel degelijk Bijbels. Maar dat dient uiteraard wel met een pastorale bewogenheid te geschieden. Als dat laatste aanwezig is (en ik geloof dat dit vaak zo is!), dan begrijp ik niet waarom je dit noemt.
Het voorbeeld van Sodom en Gomorra wordt door veel bijbeluitleggers, waaronder ds. Prosman, anders uitgelegd, maar dat terzijde.

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Stel, je bent een kind en je gaat je seksueel ontwikkelen en je seksuele voorkeur gaat uit naar hetzelfde geslacht. Welke boodschap denk je dat dit kind over zichzelf meekrijgt in de reformatorische wereld?
Wordt er ooit op een positieve manier gesproken over lhbti personen? Ik zie het niet..
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Framboos »

Profesto schreef:
Mara schreef:"De regenboogvlag is ontstaan als uithangbord van de Gay Parade van San Francisco in 1978. Sindsdien heeft hij een gestage opmars gemaakt. Velerlei (westerse) kerken hebben hem omarmd en menen dat het een teken is van liefde voor mensen met transgender of homoseksuele gevoelens. De vlag gaat echter veel verder. Het is het symbool van acceptatie van een levensstijl. Het is het herkenningsteken van de genderideologie. Daarmee is het een banier tégen de Schepper, en dus exact het tegenovergestelde van Zijn regenboog. Dat wordt ook zichtbaar in demonstraties (zoals in 2019 in Gorinchem en in 2021 in Krimpen aan den IJssel) tegen predikanten die aan Gods Woord willen vasthouden.

Als banier van de strijd tegen Gods instellingen is de vlag echter bij voorbaat gedoemd te mislukken. Heel sprekend komt dat naar voren in het aantal kleuren. Bij de geschapen regenboog kun je natuurlijk niet exact banen onderscheiden, maar bij gewone waarneming kom je uit op zeven kleuren. De eerste versie van de regenboogvlag telde er acht. Roze kon niet goed worden gemaakt, en om op een even aantal te komen werd ook turkoois weggelaten. Nu zijn er dus zes banen. Dat is ‘toevallig’ gebeurd, maar zeker hier geloof ik niet in toeval. Dit is gebeurd onder Gods voorzienigheid. Hij waakt over Zijn Eigen boog. En Hij laat heel de mensheid zien dat zij zich wel groot kan maken maar niet de volmaaktheid zal kunnen bereiken. Niet voor niets benoemt Openbaring 13:18 het getal van het beest, 666, als het getal van een mens. Het getal van Gods volmaaktheid is zeven, dat van menselijke grootsheid is zes. Wat mensen ook weten te bereiken (zelfs tot vuur uit de hemel aan toe, Openb. 13:13-15), ze bereiken nooit de heerlijkheid van de wonderen van de Allerhoogste."

ds. M. van Reenen, bijbelsberaadmv.nl
Dit is een gevaarlijk stuk, omdat het de achterban van ds. Van Reenen aanzet tot negatieve gevoelens en gedachten ten aanzien van andere mensen. Hij zou hiermee op moeten houden.
Mag zonde niet meer als zonde benoemd worden?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Framboos schreef:Mag zonde niet meer als zonde benoemd worden?
Bij deze vraagstelling sluit ik me graag aan. Opvoeding is het stellen van grenzen en daar is altijd een probleem tussen de opvoeder en het kind. Bij deze thematiek vergt dat tact van een bepaald niveau wat niet altijd aanwezig is, maar het is principe geen wezenlijk verschil met pak en beet het uitvoeren van een corveetaak met het oog op disciplinevorming.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

Profesto schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Profesto schreef:de dreiging van zondigheid en het oordeel over homo's en lesbiennes: dat krijgen pubers ook mee.
Het is natuurlijk wel zo dat Gods Woord glashelder is over degenen die in hun zonden voortleven, ook als dat gaat om het praktiseren van de homoseksualiteit.

Het voorbeeld van Sodom en Gomorra is heel duidelijk. Dus die dreiging is wel degelijk Bijbels. Maar dat dient uiteraard wel met een pastorale bewogenheid te geschieden. Als dat laatste aanwezig is (en ik geloof dat dit vaak zo is!), dan begrijp ik niet waarom je dit noemt.
Het voorbeeld van Sodom en Gomorra wordt door veel bijbeluitleggers, waaronder ds. Prosman, anders uitgelegd, maar dat terzijde.

Ik denk dat je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel. Stel, je bent een kind en je gaat je seksueel ontwikkelen en je seksuele voorkeur gaat uit naar hetzelfde geslacht. Welke boodschap denk je dat dit kind over zichzelf meekrijgt in de reformatorische wereld?
Wordt er ooit op een positieve manier gesproken over lhbti personen? Ik zie het niet..
De persoon mag nooit negatief bejegent worden, maar de zonden moeten altijd aangewezen worden. En dat laatste is niet positief nee. Dat geldt voor elke zonde.

Ik zie dat @Framboos een belangrijke vraag stelt.

Je lijkt sterk te suggereren dat de zonde van het praktiseren van de homoseksualiteit niet meer benoemd mag worden omdat dit de psychische gesteldheid van diegene zou aantasten. Maar dat is niet juist. De zonden moeten benoemd worden. Gods Woord is duidelijk daarin.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Profesto
Berichten: 788
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

Zoals gewoonlijk zitten jullie weer als een bok op de haverkist om vooral toch de zonde te benoemen. Wees gerust, wat mij betreft noem je alles zonde wat je maar vindt dat zondig is.

Het gaat mij er helemaal niet om wat je wel of niet zondig noemt.
Het ging mij om de vraag die ik opwierp:

Stel, je bent een kind en je gaat je seksueel ontwikkelen en je seksuele voorkeur gaat uit naar hetzelfde geslacht. Welke boodschap denk je dat dit kind over zichzelf meekrijgt in de reformatorische wereld?

Wellicht handig om te bedenken dat een kind dat zich seksueel ontwikkelt als homo of lesbisch, vaak niet meteen de gevoelens deelt met anderen of met opvoeders. Vaak zit daar een hele tijd tussen. Dus voordat je de kans krijgt om 'de zonde te benoemen', heeft het kind al een heel scala aan indrukken en ervaringen.

In dat licht denk ik dat zo'n kind niets positiefs meekrijgt over zichzelf. En ik denk dat dat gevolgen kan hebben voor de verdere ontwikkeling van het kind.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Adagio »

Profesto schreef:Wees gerust, wat mij betreft noem je alles zonde wat je maar vindt dat zondig is. Het gaat mij er helemaal niet om wat je wel of niet zondig noemt.
De zonde is zo'n groot kwaad, en de gevolgen zijn voor de mens zo'n eeuwige scheiding, dat God Zijn Zoon in menselijke natuur zond! (Rom. 8: 3). De vraag is nu: horen wij bij die broederen van Hebr. 2: 17? Hebben we Hem ook geschonken gekregen in het hart (zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen die in Christus Jezus zijn), dat is het grootste wonder voor een volwassene, en toch zeker ook voor een kind.

God houdt getrouw Zijn Woord. In de Spreuken staat: "Die zijn overtredingen bedekt, zal niet voorspoedig zijn; maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen."
Daarom staat er ook:
"En de farizeeën en de schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen."
"Wee dengenen die het kwade goed heten en het goede kwaad, die duisternis tot licht stellen en het licht tot duisternis, die het bittere tot zoet stellen en het zoete tot bitterheid. Wee dengenen die in hun ogen wijs, en bij zichzelven verstandig zijn. Wee dengenen die helden zijn om wijn te drinken, en die kloeke mannen zijn om sterken drank te mengen; die den goddeloze rechtvaardigen om een geschenk, en de gerechtigheid der rechtvaardigen van dezelve afwenden. Daarom, gelijk de tong des vuurs den stoppel verteert, en het kaf door de vlam verdaan wordt, alzo zal hun wortel als een uittering wezen en hun bloem zal als stof opvaren, omdat zij verwerpen de wet van den HEERE der heirscharen en de rede van den Heilige Israëls versmaden."
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Homoseksualiteit

Bericht door helma »

Profesto, hoe zou jij je evt kinderen dan concreet de Bijbelse visie over homoseksualiteit bijbrengen?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

Als ik zo lees doet Profesto niets af aan de erkenning van de zonde van homoseksualiteit. Waar hij, ik denk terecht, de vinger bij legt is dat binnen de reformatorische (en veel andere) gemeenschap(pen) de meningsvorming over homoseksualiteit vaak in de sfeer van raar/vreemd/vies/slecht wordt benoemd. Iets van de ‘wereld’.

In de opvoeding hoop ik dat er een tweeledige boodschap is: de boodschap van de radicale afwijzing van de zonde van homoseksualiteit, gepaard met de liefde voor de persoon, die geen groter zondaar is dan een ander.

Ik vermoed zo dat dit het punt van Profesto is. En ik denk dat hij daarin wel een terecht punt heeft. Je ziet vaak een omslag als homoseksualiteit ‘dichtbij’ komt. Zolang het ver -van-je-bed is, is de toon vaak anders, dan wanneer het je gezin binnen is gekomen. Dan kun je je ook als ouders wel eens afvragen: hebben we er niet te plat over gesproken, terwijl mijn zoon/broer/etc er bij was en hoe zou hij/zij zich daarbij gevoeld hebben? Het is goed ons dat te realiseren.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Profesto
Berichten: 788
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

helma schreef:Profesto, hoe zou jij je evt kinderen dan concreet de Bijbelse visie over homoseksualiteit bijbrengen?
Als ik het RD lees en de topics mbt dit onderwerp hier lees, denk ik eerlijk gezegd niet dat het kenbaar maken van de (reformatorische) Bijbelse visie aan kinderen het centrale probleem is.

Ouders zouden er goed aan doen er rekening mee te houden dat hun kind respectievelijk geboren wordt of zich seksueel ontwikkelt als lhbt of i. Heb je dat in het oog, dan kun je als ouder zorgen dat er een veilige omgeving wordt geboden waarin je kind gezond volwassen wordt.

Met een veilige omgeving bedoel ik dat er gesprek mogelijk is, dat er een open houding is van ouders en opvoeders ten opzichte van de gevoelens van hun kind.

Ik denk dat dit heel veel ellende kan voorkomen.
Ik ken namelijk iets teveel voorbeelden van gezinnen waar het anders liep, waar geen ruimte was voor het kind en de gevoelens van het kind. Dat betekent vaak dat de ontwikkeling zich of buiten het zicht van de ouders af gaat spelen, of vertraagd, als het kind al zelfstandig is en de ouders een minder grote rol spelen.
Plaats reactie