Homoseksualiteit

DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat komt wel voor. Maar niet voor lang. Als de kerkenraad op de hoogte is, dan ontzegt deze de toegang tot het avondmaal. Dat is toch iets heel anders?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Dat komt wel voor. Maar niet voor lang. Dat is toch iets heel anders?
We zijn het gewoon niet eens. En natuurlijk is het ook heel terecht dat, mocht jij gelijk hebben, het niet voor lang voorkomt.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dit is niet iets waarover je het wel of niet eens kunt zijn. Het is waar of het is niet waar.

Maar op deze manier is geen zinnig gesprek te voeren. Jij meent te kunnen bepalen dat zoiets in de kerken van de achterban van dit forum niet voorkomt. Ik heb zelf meegemaakt van wel, maar dat maakt niet uit, omdat jij feitenvrij redeneert.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Jij zei dat deelname aan het avondmaal terwijl je ongehuwd samenwoont, niet voorkomt. Ik bevestigde dat dat niet lang zal duren.

Maar daarmee blijft het nogal een kortzichtige opmerking, mijns inziens, omdat dit op deze manier totaal niets aan de relevantie van het onderwerp afdoet, zoals merel ook al schreef.
Merel brengt een casus in waar een ongehuwd samenwonend lid van de gemeente deelneemt aan het HA. Ik zei daarover: dat komt in de GG (en in alle gemeenten die horen tot de achterban van RF) niet voor. En volgens mij klopt dat.

De reactie van ditbenik begrijp ik wel. Hij heeft mijn post niet begrepen. Er is ook niets kortzichtigs aan, het is wel heel feitelijk.
Ik weet zeker dat dit wel voorkomt binnen de achterban van de kerken op dit forum.. Men woont wel deels samen, maar komt er niet voor uit. Officieel heeft iemand nog zijn eigen kamer/huis/appartement. Net zoals je tegenwoordig een uitzondering bent als je geen gemeenschap hebt voor het huwelijk of niet met elkaar op vakantie gaat. Lees de vragenrubriek op refoweb maar na over dit onderwerp.


Een ander voorbeeld. Ik was (ruim 20 jaar geleden) lid van een behoudende CGK gemeente en zat op belijdenis catechisatie. Twee deelnemers ( beiden gedoopt in de betreffende kerk) woonden samen. Zij waren ten tijde van samenwonen minder betrokken geweest op de kerk. Zij waren inmiddels tot geloof gekomen, vonden hun keuze om samen te wonen verkeerd en hadden een trouwdatum gepland. Zij vonden het wel hypocriet om voor een paar maanden weer bij hun ouders te wonen. Zij trouwden, huwelijk werd niet kerkelijk ingezegend, wel gaf de predikant een trouwbijbel op de receptie en zij zaten vanaf bekering elke zondag twee keer in de kerk.

Dit speelde 25 jaar terug en ik kan nog veel meer voorbeelden noemen van buitenechtelijke relaties/problemen waar predikanten en kerkenraden mee geconfronteerd zijn in de afgelopen decennia. Het credo ; dit gaat mijn/onze kerkdeuren voorbij' klopt zeer zeker niet.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Dat komt wel voor, maar niet voor lang. Omdat je dan namelijk de kerk uit gezet wordt.

Precies wat ik zeg.
Het komt niet voor dat mensen die ongehuwd samenwonen deelnemen aan de bediening van het Heilig Avondmaal. Dus het komt niet voor.
Zou het er ook aan kunnen liggen dat de populatie van mensen dat deelneemt aan het HA al heel klein is? De rest van de gemeente beschouwt zichzelf wellicht al als onbekeerd en vertrekt via de achterdeur naar buiten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

merel schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Dat komt wel voor, maar niet voor lang. Omdat je dan namelijk de kerk uit gezet wordt.

Precies wat ik zeg.
Het komt niet voor dat mensen die ongehuwd samenwonen deelnemen aan de bediening van het Heilig Avondmaal. Dus het komt niet voor.
Zou het er ook aan kunnen liggen dat de populatie van mensen dat deelneemt aan het HA al heel klein is? De rest van de gemeente beschouwt zichzelf wellicht al als onbekeerd en vertrekt via de achterdeur naar buiten.
We dwalen wel af zo. Zou best kunnen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ditbenik »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:Jij zei dat deelname aan het avondmaal terwijl je ongehuwd samenwoont, niet voorkomt. Ik bevestigde dat dat niet lang zal duren.

Maar daarmee blijft het nogal een kortzichtige opmerking, mijns inziens, omdat dit op deze manier totaal niets aan de relevantie van het onderwerp afdoet, zoals merel ook al schreef.
Merel brengt een casus in waar een ongehuwd samenwonend lid van de gemeente deelneemt aan het HA. Ik zei daarover: dat komt in de GG (en in alle gemeenten die horen tot de achterban van RF) niet voor. En volgens mij klopt dat.

De reactie van ditbenik begrijp ik wel. Hij heeft mijn post niet begrepen. Er is ook niets kortzichtigs aan, het is wel heel feitelijk.
Natuurlijk als iemand aangeeft dat het anders is, kun je die als dom wegzetten. Neemt niet weg dat de feiten anders zijn. DDD noemt al een voorbeeld uit de Ger Gem en ik ze uit een kerkgenootschap wat u tot de achterban van dit forum rekent. Je zult als kerkenraad eerst op de hoogte moeten zijn van een bepaalde situatie voordat je tucht kunt toepassen.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mistig »

merel schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind dat toch een ver-van-mijn-bedshow. In wat meer behouden gemeenten binnen onze gezindte (de achterban van dit forum zeg maar) komt dit soort casuïstiek niet voor. Het is dan zelfs onmogelijk deel te nemen aan het HA, als gescheiden en weer ongehuwd samenwonend persoon.
In mijn voorbeeld was de persoon weduwnaar en niet gescheiden.

Dat in veel behoudende gemeenten deze problematiek niet speelt, betwijfel ik. Zou het ook zo kunnen zijn dat in deze gemeenten de pastorale zorg hieromtrent ontbreekt en mensen daardoor vertrekken? Ik weet vanuit mijn jeugd diverse personen met homoseksuele gevoelens die daarom vertrokken zijn uit de kerk van hun jeugd (GG en GGIN, OGGN). Dezelfde problemen spelen wel degelijk in de betreffende kerken. Alleen wordt daar pastoraal slecht mee omgegaan. Kijk maar wat de afgelopen jaren hierover in de media is verschenen.
Dit komt zeker wel voor binnen onze gemeente(n) en dus onze gezindte. Alleen veel wordt er niet over gesproken. Maar volgens mij bedoel je dat niet helemaal.

Het voorbeeld van de samenwonende weduwnaar ken ik van zeer dichtbij. Maar ook de homoseksuele praxis vindt plaats binnen onze gemeenten. Ik weet van de predikant van deze man dat hij erg worstelde met het feit dat de kerkenraad 'zo streng' was.
Laatst gewijzigd door Mistig op 17 jan 2022, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Precies. Bij nader inzien ken ik ook een samenwonende weduwnaar in de GG. Maar die ging niet aan het avondmaal en daar ging het hier over.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Ad Anker schreef:
merel schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:Dat komt wel voor, maar niet voor lang. Omdat je dan namelijk de kerk uit gezet wordt.

Precies wat ik zeg.
Het komt niet voor dat mensen die ongehuwd samenwonen deelnemen aan de bediening van het Heilig Avondmaal. Dus het komt niet voor.
Zou het er ook aan kunnen liggen dat de populatie van mensen dat deelneemt aan het HA al heel klein is? De rest van de gemeente beschouwt zichzelf wellicht al als onbekeerd en vertrekt via de achterdeur naar buiten.
We dwalen wel af zo. Zou best kunnen.
Als iemand met homoseksuele gevoelens en/of relatie dan een relatie aangaat. Hoe zou dan gereageerd worden? Als het pastorale gesprek niet verder gaat dan 'je mag het wel zijn, maar niet doen' en snel naar de tucht gegrepen wordt, dan verdwijnt deze persoon toch uit beeld? Of deze persoon zegt het geloof vaarwel en helaas herken ik dat vanuit mijn eigen familie of deze persoon zoekt een andere kerk. De betreffende predikant probeert ze 'vast te houden' en niet de deur te wijzen. Ook al worstelt hij met de gang van zaken.
Online
merel
Berichten: 9669
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

DDD schreef:Precies. Bij nader inzien ken ik ook een samenwonende weduwnaar in de GG. Maar die ging niet aan het avondmaal en daar ging het hier over.
En dan is er voor het oog geen probleem. Dat is toch krom?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

Ditbenik, even los van de vraag of het wel of niet voorkomt: ik had vanmorgen ook een naar gevoel bij de zin in jouw reactie op Ad: 'Laten we onszelf maar niet op de borst kloppen ...'. Dat was toch volstrekt niet hetgeen Ad deed. Hij gaf een feit weer zoals hij dat ziet; daar zat geen enkel element bij van 'onszelf op de borst kloppen'. De discussie wordt m.i. erg snel vertroebeld door dergelijke waardeoordelen. (Ik zeg niet dat ik dit nooit doe, maar ik meld het nu toch maar even ter lering; geenszins kwaad bedoeld!)
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

merel schreef:
DDD schreef:Precies. Bij nader inzien ken ik ook een samenwonende weduwnaar in de GG. Maar die ging niet aan het avondmaal en daar ging het hier over.
En dan is er voor het oog geen probleem. Dat is toch krom?
Ja, en zo oordelen we maar verder. Je kent de casus niet, je weet niet of de kerkenraad tucht uitoefende, je weet niet of iemand een stiekeme relatie had zodat niemand het wist. En toch trek je al conclusies....
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

Valcke schreef:Ditbenik, even los van de vraag of het wel of niet voorkomt: ik had vanmorgen ook een naar gevoel bij de zin in jouw reactie op Ad: 'Laten we onszelf maar niet op de borst kloppen ...'. Dat was toch volstrekt niet hetgeen Ad deed. Hij gaf een feit weer zoals hij dat ziet; daar zat geen enkel element bij van 'onszelf op de borst kloppen'. De discussie wordt m.i. erg snel vertroebeld door dergelijke waardeoordelen. (Ik zeg niet dat ik dit nooit doe, maar ik meld het nu toch maar even ter lering; geenszins kwaad bedoeld!)
Dank. Zo is het.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ditbenik »

Valcke schreef:Ditbenik, even los van de vraag of het wel of niet voorkomt: ik had vanmorgen ook een naar gevoel bij de zin in jouw reactie op Ad: 'Laten we onszelf maar niet op de borst kloppen ...'. Dat was toch volstrekt niet hetgeen Ad deed. Hij gaf een feit weer zoals hij dat ziet; daar zat geen enkel element bij van 'onszelf op de borst kloppen'. De discussie wordt m.i. erg snel vertroebeld door dergelijke waardeoordelen. (Ik zeg niet dat ik dit nooit doe, maar ik meld het nu toch maar even ter lering; geenszins kwaad bedoeld!)
Het ging niet om een visie maar om een feit. Letterlijk schreef Anker:
Ik vind dat toch een ver-van-mijn-bedshow. In wat meer behouden gemeenten binnen onze gezindte (de achterban van dit forum zeg maar) komt dit soort casuïstiek niet voor. Het is dan zelfs onmogelijk deel te nemen aan het HA, als gescheiden en weer ongehuwd samenwonend persoon.
Vervolgens trek je mijn reactie uit het verband. Er stond
Dingen gebeuren voor je het als kerkenraad door hebt. Er is geen enkele reden om onszelf op de borst te kloppen omdat het zoveel beter zou zijn.
Van die eerste zin maak jij nu dat ik vind dat Anker zich niet op de borst mag kloppen. Een vermoeiende manier van discussiëren zo. Maar goed, Anker beschikt over de schaar, dus laat hij mijn reactie er maar uit halen.
Plaats reactie