Homoseksualiteit

Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:
Ambtenaar schreef:In het specifieke voorbeeld ging het om iemand die celibatair leefde.
Het bericht van <17 Nov 2021 03:24 pm> gaat helemaal niet in op een specifiek voorbeeld, dus hoeft het daar ook niet te worden ingelezen.
De discussie ontstond naar aanleiding van iemands ervaring over hoe kerkenraad en predikant met hem zijn omgegaan.
Profesto
Berichten: 757
Lid geworden op: 23 sep 2014, 11:02

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Profesto »

Ik kan het bewuste bericht ook niet anders opvatten dan gerelateerd aan homoseksualiteit als gegeven.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:
Ambtenaar schreef:In het specifieke voorbeeld ging het om iemand die celibatair leefde.
Het bericht van <17 Nov 2021 03:24 pm> gaat helemaal niet in op een specifiek voorbeeld, dus hoeft het daar ook niet te worden ingelezen.
De discussie ontstond naar aanleiding van iemands ervaring over hoe kerkenraad en predikant met hem zijn omgegaan.
Gelukkig zijn er ook predikanten die daar wel pastoraal mee omgaan. Afgelopen week nog vernomen dat iemand die getrouwd was met iemand van hetzelfde geslacht lid, onder voorwaarden, lid kon worden van een CGK gemeente. De betreffende predikant vindt niet dat je iemand met een homoseksuele relatie mag weigeren in de kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

merel schreef:Gelukkig zijn er ook predikanten die daar wel pastoraal mee omgaan. Afgelopen week nog vernomen dat iemand die getrouwd was met iemand van hetzelfde geslacht lid, onder voorwaarden, lid kon worden van een CGK gemeente. De betreffende predikant vindt niet dat je iemand met een homoseksuele relatie mag weigeren in de kerk.
Je kunt niet belijdend lid worden van een gemeente en in een openbare zonde leven.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Gelukkig zijn er ook predikanten die daar wel pastoraal mee omgaan. Afgelopen week nog vernomen dat iemand die getrouwd was met iemand van hetzelfde geslacht lid, onder voorwaarden, lid kon worden van een CGK gemeente. De betreffende predikant vindt niet dat je iemand met een homoseksuele relatie mag weigeren in de kerk.
Je kunt niet belijdend lid worden van een gemeente en in een openbare zonde leven.
Zij is dooplid
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mister »

merel schreef:
Herman schreef:
merel schreef:Gelukkig zijn er ook predikanten die daar wel pastoraal mee omgaan. Afgelopen week nog vernomen dat iemand die getrouwd was met iemand van hetzelfde geslacht lid, onder voorwaarden, lid kon worden van een CGK gemeente. De betreffende predikant vindt niet dat je iemand met een homoseksuele relatie mag weigeren in de kerk.
Je kunt niet belijdend lid worden van een gemeente en in een openbare zonde leven.
Zij is dooplid
Dan mag je wel in openbare zonde leven?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Mister schreef:
merel schreef:
Herman schreef:
merel schreef:Gelukkig zijn er ook predikanten die daar wel pastoraal mee omgaan. Afgelopen week nog vernomen dat iemand die getrouwd was met iemand van hetzelfde geslacht lid, onder voorwaarden, lid kon worden van een CGK gemeente. De betreffende predikant vindt niet dat je iemand met een homoseksuele relatie mag weigeren in de kerk.
Je kunt niet belijdend lid worden van een gemeente en in een openbare zonde leven.
Zij is dooplid
Dan mag je wel in openbare zonde leven?
Dat doen we allemaal ;).

De betreffende predikant heeft het lidmaatschap in de kerkbode toegelicht.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

We mogen niet in een bekende zonde leven, openbaar of niet openbaar. Het is het kenmerk van een waar christen dat hij leed draagt over iedere (hem bekende) zonde en tekenen toont van berouw en bekering. Zonder dat kan een mens niet zalig worden volgens Gods Woord.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Homoseksualiteit

Bericht door HersteldHervormd »

In algemeenheid leven we allemaal in zonde.
Echter als er openbare zonde zijn, dan word het anders.

Alhoewel ik vind dat in onze kerk dat eigenlijk nauwelijks word gehandhaafd. Dat klinkt misschien streng, maar anders is het hek wel over de dam.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

HersteldHervormd schreef:In algemeenheid leven we allemaal in zonde.
Echter als er openbare zonde zijn, dan word het anders.

Alhoewel ik vind dat in onze kerk dat eigenlijk nauwelijks word gehandhaafd. Dat klinkt misschien streng, maar anders is het hek wel over de dam.
Dat suggereert dat we wel in een bekende verborgen zonde zouden mogen leven, maar niet in een openbare zonde.
Daar protesteer ik tegen: verborgen zonden die een mens bekend zijn, moeten evenzeer beweend worden wil een mens zalig worden. Een mens dient tegen alle bekende zonden te strijden en geen zonde aan de hand te houden, noch een openbare noch een verborgen zonde.

Het onderscheid tussen openbaar en verborgen is alleen dat bij een openbare zonde de kerkelijke tucht moet worden toegepast om ergernis te voorkomen. (De verborgen zonden zijn doorgaans alleen de persoon zelf bekend.)

Maar iemand die in een verborgen zonde leeft en die aan de hand houdt, mag net zo min toegaan aan het H. Avondmaal als iemand die in een openbare zonde leeft.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erik1960 »

En wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

Erik1960 schreef:En wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
En wat zei de Heere Jezus tot de vrouw?
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erik1960 »

Valcke schreef:
Erik1960 schreef:En wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
En wat zei de Heere Jezus tot de vrouw?
Ook ik veroordeel u niet. Ga heen en zondig niet meer.

Dus … ook Jezus spreekt geen oordeel uit. Daarom kan ik niet zoveel met het oordeel van de ene mens over de ander.
En verder: Galaten 6:1
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Erik1960 schreef:En wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
En wat zei de Heere Jezus tot de vrouw?
Ook ik veroordeel u niet. Ga heen en zondig niet meer.

Dus … ook Jezus spreekt geen oordeel uit. Daarom kan ik niet zoveel met het oordeel van de ene mens over de ander.
En verder: Galaten 6:1
Maar dat betekent toch niet dat de opvatting van de predikant waar @merel over spreekt, te rechtvaardigen valt?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Hoopvol »

Erik1960 schreef:
Valcke schreef:
Erik1960 schreef:En wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
En wat zei de Heere Jezus tot de vrouw?
Ook ik veroordeel u niet. Ga heen en zondig niet meer.

Dus … ook Jezus spreekt geen oordeel uit. Daarom kan ik niet zoveel met het oordeel van de ene mens over de ander.
En verder: Galaten 6:1
De kanttekening zegt bij Johannes 8:11: Christus veroordeelt haar niet, en spreekt haar ook niet vrij, overmits Zijn ambt niet was een burgerlijk vonnis over misdadigen uit te spreken, maar als een Leraar de zondaren tot bekering te brengen. Zie dergelijke Luk. 12:14.

Eens met @Valcke, dit kan je o.a. duidelijk lezen in Psalm 32:
Toen ik zweeg, werden mijn beenderen verouderd, in mijn brullen den gansen dag.
Want Uw hand was dag en nacht zwaar op mij, mijn sap werd veranderd in zomerdroogten. Sela.

Mijn zonde maakte ik U bekend en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: Ik zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den HEERE. En Gij vergaaft de ongerechtigheid mijner zonde. Sela.
Laatst gewijzigd door Hoopvol op 12 jan 2022, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie