Tucht is pastoraal. Anders is het geen tucht maar straf.Erik1960 schreef:Met het oog op 'terug naar het onderwerp': sommigen stellen de leer centraal, anderen vragen aandacht voor de pastorale invalshoek. Hoe brengen we dat bij elkaar?
Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
Met je eens dat dat idealiter het geval zal zijn. Toch worden er hier ook diverse voorbeelden benoemd waar dat niet lukte. Ik las dat je zelf sprak over 'liefdevolle tucht met als doel iemand terug te laten keren'. Als die terugkeer mislukt (iemand keert zelfs de kerk de rug toe), is dan de tucht geslaagd volgens jouw definitie?J.C. Philpot schreef:Deze zaken zijn niet tegengesteld, en zouden niet van elkaar gescheiden moeten worden.Erik1960 schreef:Met het oog op 'terug naar het onderwerp': sommigen stellen de leer centraal, anderen vragen aandacht voor de pastorale invalshoek. Hoe brengen we dat bij elkaar?
Pastoraat dient altijd vanuit de bijbel en de bijbelse leer plaats te vinden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
- J.C. Philpot
- Berichten: 8917
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Homoseksualiteit
Het eerste doel van de tucht is gehoorzaamheid aan God, en als tweede de terugkeer van de medezondaar.Erik1960 schreef:Met je eens dat dat idealiter het geval zal zijn. Toch worden er hier ook diverse voorbeelden benoemd waar dat niet lukte. Ik las dat je zelf sprak over 'liefdevolle tucht met als doel iemand terug te laten keren'. Als die terugkeer mislukt (iemand keert zelfs de kerk de rug toe), is dan de tucht geslaagd volgens jouw definitie?
Als de tucht liefdevol en bijbels is uitgevoerd, en de terugkeer mislukt, is de kerkenraad trouw geweest in haar roeping van Godswege. Dat is tot eer van God.
Het eerste doel is dan bereikt. Het tweede doel verdrietig genoeg niet. En dat zal als het goed is diep verdriet geven bij de kerkenraad en de gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Homoseksualiteit
Erik1960, De Heere Jezus zegt zelf wat de uitkomst van tucht kan wezen (Matth. 18:17). Er is niet één uitkomst, er zijn altijd (in beginsel) twee mogelijkheden.
Eens dus met @Philpot.
Eens dus met @Philpot.
Re: Homoseksualiteit
Eens met @Philpot en @Valcke.
Alleen een kleine aanvulling richting Erik. Doel van tucht is terugkeer en behoud van de zondaar in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.
Als die terugkeer niet lukt, is die tucht niet: niet-geslaagd, maar: nog niet afgerond.
Dat klinkt een beetje muggenzifterig, maar laat dat wel de essentie zijn: gebed voor en (indien mogelijk) gesprek met mensen die onder een censuurtrap staan. En niet (wat helaas wel voorkomt) uit het ledenregister wieberen en zaak gesloten.
Alleen een kleine aanvulling richting Erik. Doel van tucht is terugkeer en behoud van de zondaar in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.
Als die terugkeer niet lukt, is die tucht niet: niet-geslaagd, maar: nog niet afgerond.
Dat klinkt een beetje muggenzifterig, maar laat dat wel de essentie zijn: gebed voor en (indien mogelijk) gesprek met mensen die onder een censuurtrap staan. En niet (wat helaas wel voorkomt) uit het ledenregister wieberen en zaak gesloten.
Re: Homoseksualiteit
Hoe zou jij dat in de praktijk toepassen op de praktiserende homoseksuele broeder/ zuster in de gemeente?Tiberius schreef:Eens met @Philpot en @Valcke.
Alleen een kleine aanvulling richting Erik. Doel van tucht is terugkeer en behoud van de zondaar in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.
Als die terugkeer niet lukt, is die tucht niet: niet-geslaagd, maar: nog niet afgerond.
Dat klinkt een beetje muggenzifterig, maar laat dat wel de essentie zijn: gebed voor en (indien mogelijk) gesprek met mensen die onder een censuurtrap staan. En niet (wat helaas wel voorkomt) uit het ledenregister wieberen en zaak gesloten.
Re: Homoseksualiteit
Ik weet niet of je dit artikel kan lezen: https://www.rd.nl/artikel/448116-luiste ... eenteledenmerel schreef:Hoe zou jij dat in de praktijk toepassen op de praktiserende homoseksuele broeder/ zuster in de gemeente?Tiberius schreef:Eens met @Philpot en @Valcke.
Alleen een kleine aanvulling richting Erik. Doel van tucht is terugkeer en behoud van de zondaar in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.
Als die terugkeer niet lukt, is die tucht niet: niet-geslaagd, maar: nog niet afgerond.
Dat klinkt een beetje muggenzifterig, maar laat dat wel de essentie zijn: gebed voor en (indien mogelijk) gesprek met mensen die onder een censuurtrap staan. En niet (wat helaas wel voorkomt) uit het ledenregister wieberen en zaak gesloten.
Maar dat houd ik altijd als richtlijn in pastoraat, overigens niet alleen bij praktiserende homoseksuele medeleden (die staat in mijn snelkoppelingen).
Verder is niet alleen de positie van iemand belangrijk, maar ook zijn blikrichting: is hij of zij bereid om zich op grond van Gods Woord te laten corrigeren, zich te bekeren?
Re: Homoseksualiteit
Tiberius: de einduitkomst kan toch wel degelijk zijn wat de Heere Jezus noemt: '...indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar'?Tiberius schreef:Eens met @Philpot en @Valcke.
Alleen een kleine aanvulling richting Erik. Doel van tucht is terugkeer en behoud van de zondaar in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.
Als die terugkeer niet lukt, is die tucht niet: niet-geslaagd, maar: nog niet afgerond.
Dat klinkt een beetje muggenzifterig, maar laat dat wel de essentie zijn: gebed voor en (indien mogelijk) gesprek met mensen die onder een censuurtrap staan. En niet (wat helaas wel voorkomt) uit het ledenregister wieberen en zaak gesloten.
Re: Homoseksualiteit
En daar bid je niet voor? Zelfs niet als het een bekende is? Iemand met wie je misschien wel samen op school hebt gezeten?Valcke schreef:Tiberius: de einduitkomst kan toch wel degelijk zijn wat de Heere Jezus noemt: '...indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar'?Tiberius schreef:Eens met @Philpot en @Valcke.
Alleen een kleine aanvulling richting Erik. Doel van tucht is terugkeer en behoud van de zondaar in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.
Als die terugkeer niet lukt, is die tucht niet: niet-geslaagd, maar: nog niet afgerond.
Dat klinkt een beetje muggenzifterig, maar laat dat wel de essentie zijn: gebed voor en (indien mogelijk) gesprek met mensen die onder een censuurtrap staan. En niet (wat helaas wel voorkomt) uit het ledenregister wieberen en zaak gesloten.
Re: Homoseksualiteit
Zeker, en helemaal in de situatie die je noemt; maar zo ligt het niet altijd.Tiberius schreef:En daar bid je niet voor? Zelfs niet als het een bekende is? Iemand met wie je misschien wel samen op school hebt gezeten?Valcke schreef:Tiberius: de einduitkomst kan toch wel degelijk zijn wat de Heere Jezus noemt: '...indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar'?Tiberius schreef:Eens met @Philpot en @Valcke.
Alleen een kleine aanvulling richting Erik. Doel van tucht is terugkeer en behoud van de zondaar in gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.
Als die terugkeer niet lukt, is die tucht niet: niet-geslaagd, maar: nog niet afgerond.
Dat klinkt een beetje muggenzifterig, maar laat dat wel de essentie zijn: gebed voor en (indien mogelijk) gesprek met mensen die onder een censuurtrap staan. En niet (wat helaas wel voorkomt) uit het ledenregister wieberen en zaak gesloten.
Ik weet niet of de apostel Petrus zijn hele leven is blijven bidden voor Simon de tovenaar.
Natuurlijk is er ook een algemeen gebed tot bekering (voor land en volk, onbegenadigden in het algemeen). Dat blijft. Maar of het specifieke gebed (een gebed voor een specifieke persoon) blijft, zou ik niet tot norm willen verheffen.
Re: Homoseksualiteit
Je toelichting is helder. In het licht van de woorden van Jezus die je aanhaalt, heb ik uit diverse reacties hier wel de indruk dat er plekken zijn waar dat afhakken en uitrukken van lichaamsonderdelen bij wijze van spreken alvast door de kerk verzorgd wordt. Daarbij realiseer ik me dat 'liefdevol tuchtigen' een licht-ontvlambare combinatie is.Valcke schreef:Erik1960, De Heere Jezus zegt zelf wat de uitkomst van tucht kan wezen (Matth. 18:17). Er is niet één uitkomst, er zijn altijd (in beginsel) twee mogelijkheden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Re: Homoseksualiteit
Ik lees rustig mee in dit topic, wat bedoel je met '' afhakken en uitrukken van lichaamsonderdelen bij wijze van spreken alvast door de kerk verzorgd wordt''?Erik1960 schreef:Je toelichting is helder. In het licht van de woorden van Jezus die je aanhaalt, heb ik uit diverse reacties hier wel de indruk dat er plekken zijn waar dat afhakken en uitrukken van lichaamsonderdelen bij wijze van spreken alvast door de kerk verzorgd wordt. Daarbij realiseer ik me dat 'liefdevol tuchtigen' een licht-ontvlambare combinatie is.Valcke schreef:Erik1960, De Heere Jezus zegt zelf wat de uitkomst van tucht kan wezen (Matth. 18:17). Er is niet één uitkomst, er zijn altijd (in beginsel) twee mogelijkheden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Homoseksualiteit
Jezus legt in zijn woorden de verantwoordelijkheid bij de mens in kwestie. In enkele voorbeelden die hier voorbij komen, verzorgt de kerk het hakwerk, bijvoorbeeld door het uitschrijven van leden. Maar algemener: door de tucht zo uit te voeren dat mensen vervreemd raken van de kerk. Ik wil wel benadrukken dat ik niet jaloers ben op mensen die vanuit hun ambt met dergelijke problematiek om moeten gaan.pierre27 schreef:Ik lees rustig mee in dit topic, wat bedoel je met '' afhakken en uitrukken van lichaamsonderdelen bij wijze van spreken alvast door de kerk verzorgd wordt''?Erik1960 schreef:Je toelichting is helder. In het licht van de woorden van Jezus die je aanhaalt, heb ik uit diverse reacties hier wel de indruk dat er plekken zijn waar dat afhakken en uitrukken van lichaamsonderdelen bij wijze van spreken alvast door de kerk verzorgd wordt. Daarbij realiseer ik me dat 'liefdevol tuchtigen' een licht-ontvlambare combinatie is.Valcke schreef:Erik1960, De Heere Jezus zegt zelf wat de uitkomst van tucht kan wezen (Matth. 18:17). Er is niet één uitkomst, er zijn altijd (in beginsel) twee mogelijkheden.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Re: Homoseksualiteit
Erik1960, Philpot heeft duidelijk aangegeven wat het principe is van Bijbelse tucht. Idem dat dit in de praktijk niet altijd goed gaat. Jij blijft de tucht afwijzen omdat het soms misschien niet goed gaat. Dat is een vreemde manier van redeneren.
Re: Homoseksualiteit
Volgens mij vervreemd die bewuste mens zich met zijn/haar gedrag van de kerk, je draait nu de boel om.Erik1960 schreef:Jezus legt in zijn woorden de verantwoordelijkheid bij de mens in kwestie. In enkele voorbeelden die hier voorbij komen, verzorgt de kerk het hakwerk, bijvoorbeeld door het uitschrijven van leden. Maar algemener: door de tucht zo uit te voeren dat mensen vervreemd raken van de kerk. Ik wil wel benadrukken dat ik niet jaloers ben op mensen die vanuit hun ambt met dergelijke problematiek om moeten gaan.pierre27 schreef:Ik lees rustig mee in dit topic, wat bedoel je met '' afhakken en uitrukken van lichaamsonderdelen bij wijze van spreken alvast door de kerk verzorgd wordt''?Erik1960 schreef:Je toelichting is helder. In het licht van de woorden van Jezus die je aanhaalt, heb ik uit diverse reacties hier wel de indruk dat er plekken zijn waar dat afhakken en uitrukken van lichaamsonderdelen bij wijze van spreken alvast door de kerk verzorgd wordt. Daarbij realiseer ik me dat 'liefdevol tuchtigen' een licht-ontvlambare combinatie is.Valcke schreef:Erik1960, De Heere Jezus zegt zelf wat de uitkomst van tucht kan wezen (Matth. 18:17). Er is niet één uitkomst, er zijn altijd (in beginsel) twee mogelijkheden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.