Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Homoseksualiteit

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:Geen huwelijken, maar de beloften die gedaan zijn, zijn wel beloften.
Beloften die tot zonde verbinden, mógen niet nagekomen worden. Dat geldt ook voor eden.
Waar wil je toch naar toe... en waar houden we ons hier eigenlijk mee bezig?
Bij een heel rijtje posters hier bespeur ik dat men elke keer weer probeert ergens een aanknopingspunt te vinden om homoseksuele relaties goed te praten. Waarom kunnen we / willen we niet blijven bij wat Gods Woord ons leert?
Nee dat is niet mijn bedoeling in dit geval. Zeer zeker niet. Waar ik wel heen wil is dat men de gebrokenheid ziet. Ik denk inderdaad dat een homohuwelijk niet de bedoeling is en zondig (maar geen zonde die er uitgelicht hoeft te worden tov van andere zonden).

Maar ik denk ook dat als er een burgerlijk huwelijk is gesloten tussen twee mannen, die mannen verplichtingen naar elkaar hebben. Een belofte of eed te makkelijk ongedaan maken is ook een grote stap.

Ik zie hier de problemen in grotere mate bij hertrouwen trouwens. En het is een oud probleem (denk aan hoe Hendrik VIII van zijn eerste vrouw probeerde af te komen) Of eerder Lodewijk VII en Eleanor (waarbij ongeveer alle adelijke huwelijken technisch te ontbinden waren vanwege familiebanden en men het dus makkelijk maakte).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:Maar ik denk ook dat als er een burgerlijk huwelijk is gesloten tussen twee mannen, die mannen verplichtingen naar elkaar hebben. Een belofte of eed te makkelijk ongedaan maken is ook een grote stap.
Die mannen moeten hun relatie volledig afbreken. En dat op een manier waarbij men bereid is (financieel) schade te lijden.
Maar in het grote geheel van deze discussie is dit natuurlijk bijzaak en een heel smal zijpaadje.
Ik zie hier de problemen in grotere mate bij hertrouwen trouwens. En het is een oud probleem (denk aan hoe Hendrik VIII van zijn eerste vrouw probeerde af te komen) Of eerder Lodewijk VII en Eleanor (waarbij ongeveer alle adelijke huwelijken technisch te ontbinden waren vanwege familiebanden en men het dus makkelijk maakte).
Ook dit is een zijpaadje. Het heeft niets te maken met het wel of niet geoorloofd zijn van homoseksuele relatie.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Geytenbeekje »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:Geen huwelijken, maar de beloften die gedaan zijn, zijn wel beloften.
Beloften die tot zonde verbinden, mógen niet nagekomen worden. Dat geldt ook voor eden.
Waar wil je toch naar toe... en waar houden we ons hier eigenlijk mee bezig?
Bij een heel rijtje posters hier bespeur ik dat men elke keer weer probeert ergens een aanknopingspunt te vinden om homoseksuele relaties goed te praten. Waarom kunnen we / willen we niet blijven bij wat Gods Woord ons leert?
Nee dat is niet mijn bedoeling in dit geval. Zeer zeker niet. Waar ik wel heen wil is dat men de gebrokenheid ziet. Ik denk inderdaad dat een homohuwelijk niet de bedoeling is en zondig (maar geen zonde die er uitgelicht hoeft te worden tov van andere zonden).

Maar ik denk ook dat als er een burgerlijk huwelijk is gesloten tussen twee mannen, die mannen verplichtingen naar elkaar hebben. Een belofte of eed te makkelijk ongedaan maken is ook een grote stap.

Ik zie hier de problemen in grotere mate bij hertrouwen trouwens. En het is een oud probleem (denk aan hoe Hendrik VIII van zijn eerste vrouw probeerde af te komen) Of eerder Lodewijk VII en Eleanor (waarbij ongeveer alle adelijke huwelijken technisch te ontbinden waren vanwege familiebanden en men het dus makkelijk maakte).
Gods Woord gaat boven een eed, dus ze moeten wel met die eed breken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

Ik hoor uit mijn omgeving dat naar aanleiding van de gesprekken met de schoolinspectie, er bij de Gomarus een kamer ingericht is waar iedereen die "uit de kast" wilde komen, of er over kon praten, welkom was of is. Hier schijnt heel veelvuldig gebruik van te zijn gemaakt. Meerdere leerlingen zijn hierdoor nu openlijk homofiel (of trangender?) op de Gomarus.

Het is mij mondeling ter ore gekomen, dus ik kan het e.e.a. niet verifieren. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen (ik vermoed dat dit zich de laatste dagen heeft afgespeeld)? Ik snap dat de Gomarus onder grote publieke druk staat, en zich in een zeer ingewikkelende positie bevind. En ook dat leerlingen die het betreft het heel moeilijk kunnen hebben. Toch vraag mij ik mij af of dit een goede aanpak is van de Gomarus (als het waar is). Ze gaan op die manier weer heel erg ver mee in het seculiere concept van "coming out". Hierdoor treed er een gewenning op onder de leerlingen. Ik ga uit van het bespreken van deze zaken met familieleden of goede vrienden die je kunnen helpen en voor/met je kunnen bidden, en niet van een seculier concept als "coming out" waarbij je het aan iedereen laat weten.

Ook vraag ik me af of dit ook op andere Reformatorische scholen op deze wijze vormgegeven word. Hoe gaat bijvoorbeeld de Lodestein hier mee om? Als daar grote verschillen tussen zijn, kan ik me voorstellen dat kinderen naar een school worden gestuurd die verder weg is, maar terughoudender is hierin. Als je tussen 2 Reformatorische scholen in woont, dan lijkt me dit in de huidige tijd zeker iets wat je in je beslissing meeneemt.

Ik maak me oprecht zorgen in welke vorm mijn kinderen straks Reformatorich voortgezet onderwijs kunnen volgen. Soms heb ik in theoretische zin de gedachte dat ze het vervolgonderwijs beter kunnen volgen op een seculiere school, omdat daar in tegenstelling tot in het Reformatorisch onderwijs duidelijk is wat de wereld is.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 04 jun 2021, 08:58, 5 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Dodo »

Op verzoek verwijderd.
Laatst gewijzigd door Dodo op 04 jun 2021, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles
Berichten: 1554
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Charles »

@ Philipot: Heb het voorgelegd aan iemand de lesgeeft aan de Gomarus. Dit is een broodje aap verhaal. Waarschijnlijk een verbasterde versie van het feit dat Inspectie (buiten de Gomarus) de gelegenheid bood aan leerlingen om zich te melden met hun verhaal.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:Ik hoor uit mijn omgeving dat naar aanleiding van de gesprekken met de schoolinspectie, er bij de Gomarus een kamer ingericht is waar iedereen die "uit de kast" wilde komen, of er over kon praten, welkom was of is. Hier schijnt heel veelvuldig gebruik van te zijn gemaakt. Meerdere leerlingen zijn hierdoor nu openlijk homofiel (of trangender?) op de Gomarus.

Het is mij mondeling ter ore gekomen, dus ik kan het e.e.a. niet verifieren. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen (ik vermoed dat dit zich de laatste dagen heeft afgespeeld)? Ik snap dat de Gomarus onder grote publieke druk staat, en zich in een zeer ingewikkelende positie bevind. En ook dat leerlingen die het betreft het heel moeilijk kunnen hebben. Toch vraag mij ik mij af of dit een goede aanpak is van de Gomarus (als het waar is). Ze gaan op die manier weer heel erg ver mee in het seculiere concept van "coming out". Hierdoor treed er een gewenning op onder de leerlingen. Ik ga uit van het bespreken van deze zaken met familieleden of goede vrienden die je kunnen helpen en voor/met je kunnen bidden, en niet van een seculier concept als "coming out" waarbij je het aan iedereen laat weten.

Ook vraag ik me af of dit ook op andere Reformatorische scholen op deze wijze vormgegeven word. Hoe gaat bijvoorbeeld de Lodestein hier mee om? Als daar grote verschillen tussen zijn, kan ik me voorstellen dat kinderen naar een school worden gestuurd die verder weg is, maar terughoudender is hierin. Als je tussen 2 Reformatorische scholen in woont, dan lijkt me dit in de huidige tijd zeker iets wat je in je beslissing meeneemt.

Ik maak me oprecht zorgen in welke vorm mijn kinderen straks Reformatorich voortgezet onderwijs kunnen volgen. Soms heb ik in theoretische zin de gedachte dat ze het vervolgonderwijs beter kunnen volgen op een seculiere school, omdat daar in tegenstelling tot in het Reformatorisch onderwijs duidelijk is wat de wereld is.
Recent heeft onze gemeenteraad kennis gemaakt met de Jongerenadviesraad die is opgericht (online nog na te luisteren/kijken). Wij raadsleden mochten reageren op stellingen en vragen. E’en van de stelling was: Op elke school moeten gender-neutrale toiletten aanwezig zijn. Doordat ik daarbij het bordje ‘tegen’ opstak, was het natuurlijk interessant om van een SGP’er te horen waarom. Ik moet bekennen dat het dan best moeilijk is om de juiste woorden te zoeken. Hoe steek je in: radicaal? begripvol?

Ik denk dat deze vragen ook bij veel pastoraal werkers, christelijke maatschappelijke werkers en docenten leven. Vooral ook omdat het Bijbelse uitgangspunt steeds verder van de mainstream af komt te staan, maar er ook geen onderliggend kennisniveau meer is vanuit opvoeding en moraal.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Recent heeft onze gemeenteraad kennis gemaakt met de Jongerenadviesraad die is opgericht (online nog na te luisteren/kijken). Wij raadsleden mochten reageren op stellingen en vragen. E’en van de stelling was: Op elke school moeten gender-neutrale toiletten aanwezig zijn. Doordat ik daarbij het bordje ‘tegen’ opstak, was het natuurlijk interessant om van een SGP’er te horen waarom. Ik moet bekennen dat het dan best moeilijk is om de juiste woorden te zoeken. Hoe steek je in: radicaal? begripvol?

Ik denk dat deze vragen ook bij veel pastoraal werkers, christelijke maatschappelijke werkers en docenten leven. Vooral ook omdat het Bijbelse uitgangspunt steeds verder van de mainstream af komt te staan, maar er ook geen onderliggend kennisniveau meer is vanuit opvoeding en moraal.
Ik ben wel benieuwd naar dat filmpje. Ik zal hem eens opzoeken :)

Ik vind het op het forum al een worsteling om waarheid en liefde allebei in volle mate mee te laten doen, zoals onze Heiland vol genade en waarheid was. Zo snel doe je in je emotie af van of de waarheid, of van de liefde. Ik kan me voorstellen dat het helemaal lastig is om de juiste toon te vinden als je voor de camera staat, voor een seculier publiek, en er opeens mee geconfronteerd word!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Het is mij mondeling ter ore gekomen, dus ik kan het e.e.a. niet verifieren. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen (ik vermoed dat dit zich de laatste dagen heeft afgespeeld)? Ik snap dat de Gomarus onder grote publieke druk staat, en zich in een zeer ingewikkelende positie bevind. En ook dat leerlingen die het betreft het heel moeilijk kunnen hebben. Toch vraag mij ik mij af of dit een goede aanpak is van de Gomarus (als het waar is). Ze gaan op die manier weer heel erg ver mee in het seculiere concept van "coming out". Hierdoor treed er een gewenning op onder de leerlingen. Ik ga uit van het bespreken van deze zaken met familieleden of goede vrienden die je kunnen helpen en voor/met je kunnen bidden, en niet van een seculier concept als "coming out" waarbij je het aan iedereen laat weten.
Dus jongeren moeten hun mond dicht houden over hun seksuele geaardheid en we moeten de schijn ophouden dat iedereen heteroseksueel is?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Dus jongeren moeten hun mond dicht houden over hun seksuele geaardheid en we moeten de schijn ophouden dat iedereen heteroseksueel is?
Je voorstel lijkt mij geen goed idee. Verder laat ik het richting jouw persoon hierbij. Onze uitgangspunten liggen te ver uit elkaar, en ik heb nu geen zin daarin.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Dat lijkt mij geen goed idee.
Dat suggereer je, omdat je het geen goed idee lijkt dat er ruimte is (in dit geval in letterlijke zin) om uit te komen voor je seksuele geaardheid. Het schijnt zo te zijn dat tot ongeveer 10% van de bevolking zich homoseksueel of transgender voelt. Het is dus vrij gemakkelijk om een indruk te krijgen van hoeveel jongeren op een reformatorische school dat ongeveer betreft.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Homoseksualiteit

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:ongeveer 10%
Zonder verder op je in te gaan, wil ik wel aangeven dat 10% een achterhaald percentage is (te hoog). Een simpele google-opdracht volstaat om dit te verifieren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:ongeveer 10%
Zonder op het overige in te gaan, wil ik wel aangeven dat 10% een achterhaald percentage is (te hoog). Een simpele google-opdracht volstaat om dit te verifieren.
Deze problematiek heb ik ook besproken op de middelbare school van onze oudste. De docenten/schoolleiding vertelden dat op school ruimte was om uit de kast te komen en hierover onderling ook het gesprek te voeren. Zij motiveerde het besluit door aan te geven dat jongeren sowieso hier over nadenken en vaak in deze jaren al een keuze maken. De school probeert de jongeren te begeleiden zonder ze een richting op te sturen. Op school lopen ook jongeren rond die het geloof in hun hart al vaarwel hebben gezegd en ook met deze jongeren wordt openlijk het gesprek gevoerd.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Zonder verder op je in te gaan, wil ik wel aangeven dat 10% een achterhaald percentage is (te hoog). Een simpele google-opdracht volstaat om dit te verifieren.
Ik heb meer vertrouwen in wat Movisie recent heeft gepubliceerd. En of dat percentage nu wel of niet zou kloppen, dat is totaal irrelevant.

In dezelfde publicatie wordt op basis van onderzoek aangegeven dat:
- lhbti-jongeren hebben ruim twee keer zo vaak emotionele problemen, gedragsproblemen en problemen met hyperactiviteit
- negatief bejegenen van jongeren vanwege het LHBT-zijn door leeftijdsgenoten gaat samen met een verminderde psychische gezondheid, meer school-gerelateerde problemen en meer middelengebruik
- zelfmoord komt onder lesbische, homoseksuele en biseksuele jongeren 4,5 keer vaker voor dan onder heteroseksuele
jongeren, negatieve reacties van leeftijdgenoten op school blijken, meer dan negatieve reacties van gezinsleden en vreemden, de belangrijkste voorspeller
- veel meer homoseksuele dan heteroseksuele jongeren beschouwen zichzelf als gender non-conform: een meisje dat (ook) ‘mannelijk’ gedrag vertoont en een jongen die (ook) ‘vrouwelijk’ gedrag vertoont. Gender non-conform zijn gaat gepaard met meer stress doordat deze jongeren te maken krijgen met negatieve reacties
- steun van medeleerlingen bij pesten is belangrijk. Als jongeren gepest worden op school omdat ze (ook) vallen op jongeren van hetzelfde geslacht, maar steun krijgen van een medeleerling, dan hebben zij meer zelfwaardering.
- biseksuele jongvolwassenen rapporteren meer eenzaamheid, psychische problemen en suïcidale gedachten dan homoseksuele, lesbische en heteroseksuele jongvolwassenen
- biseksuele jongvolwassenen hebben vaker ooit een suïcidepoging gedaan (21%) in vergelijking met homoseksuele en lesbische jongvolwassenen (11%). Dit verschil blijft bestaan wanneer rekening wordt gehouden met gender, leeftijd, mate van open zijn en relatie-ervaring met een seksegenoot
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 07 jun 2021, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Dat lijkt mij geen goed idee.
Dat suggereer je, omdat je het geen goed idee lijkt dat er ruimte is (in dit geval in letterlijke zin) om uit te komen voor je seksuele geaardheid. Het schijnt zo te zijn dat tot ongeveer 10% van de bevolking zich homoseksueel of transgender voelt. Het is dus vrij gemakkelijk om een indruk te krijgen van hoeveel jongeren op een reformatorische school dat ongeveer betreft.
Dus daarom moet volgens jou een gender neutrale wc komen?
Plaats reactie