Homoseksualiteit

DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

zondaar schreef:
eilander schreef:Als ik het begrijp maakt @zondaar geen verschil tussen de situatie dat iemand zich aangetrokken voelt tot iemand van hetzelfde geslacht, en de situatie dat iemand zich uitleeft in homoseksualiteit. Zie ik dat juist?
Dat zie je juist Eilander!

Ik mag toch veronderstellen dat (bijna) iedere RF-er begrijpt dat er geen wezenlijk verschil zit tussen degene die zich in deze onnatuurlijke zonde uitleeft en die dat wel zou willen, maar niet doet. In beide gevallen is diegene met een onnatuurlijke geest bezet en zal niet voor God kunnen bestaan, tenzij hiervan verlost te zijn.

De taal van onze oudvaders kent men blijkbaar niet meer: Ralph Erskine drukte zich eens uit „Eén hoogmoedige gedachte is genoeg om een millioen engelen te verdoemen en één omzwervende gedachte is genoeg, om een millioen werelden te verdoemen". Bron: Het sterven aan de Wet en het leven naar het Evangelie", (Zie: Al de werken van R. en E. Erskine - uitgave Kool, deel 12 blz. 102).
Als we ervan uitgaan dat homoseksuele gedachten zondig zijn, dan is daarmee jouw stelling nog helemaal niet gegeven. De catechismus spreekt over een klein beginsel, niet over christenen die geen hoogmoedige gedachten meer hebben.
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Homoseksualiteit

Bericht door zondaar »

DDD schreef:
zondaar schreef:
eilander schreef:Als ik het begrijp maakt @zondaar geen verschil tussen de situatie dat iemand zich aangetrokken voelt tot iemand van hetzelfde geslacht, en de situatie dat iemand zich uitleeft in homoseksualiteit. Zie ik dat juist?
Dat zie je juist Eilander!

Ik mag toch veronderstellen dat (bijna) iedere RF-er begrijpt dat er geen wezenlijk verschil zit tussen degene die zich in deze onnatuurlijke zonde uitleeft en die dat wel zou willen, maar niet doet. In beide gevallen is diegene met een onnatuurlijke geest bezet en zal niet voor God kunnen bestaan, tenzij hiervan verlost te zijn. HC zondag 1 e-f: 'en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart'.

De taal van onze oudvaders kent men blijkbaar niet meer: Ralph Erskine drukte zich eens uit „Eén hoogmoedige gedachte is genoeg om een millioen engelen te verdoemen en één omzwervende gedachte is genoeg, om een millioen werelden te verdoemen". Bron: Het sterven aan de Wet en het leven naar het Evangelie", (Zie: Al de werken van R. en E. Erskine - uitgave Kool, deel 12 blz. 102).
Als we ervan uitgaan dat homoseksuele gedachten zondig zijn, dan is daarmee jouw stelling nog helemaal niet gegeven. De catechismus spreekt over een klein beginsel, niet over christenen die geen hoogmoedige gedachten meer hebben.
Die (uitverkoren) mens is verlost uit alle heerschappij des duivels: op het Woord Gods zijn de duivelen, onreine geesten uitgeworpen en door hetzelfde Woord wordt de mens wedergeboren. In de mens is van die stonde aan een inwoning van de Geest van Christus. Deze nieuwe mens zal geen onnatuurlijke zonden meer doen, omdat hij verlost is van de onreine geesten en duivelen.

Het gaat niet om (een beginsel) van heiligmaking in de mens, dat is puur rooms en een valse leer. Daar zit de HC helemaal naast, dat is het roomse zuurdeeg wat niet is uitgezuiverd. Het gaat om de heiligmaking des Geestes van Christus (1 Petr. 2:2 en Hebr. 12:14). Christus is zijn Alles, zijn verlossing, zijn rechtvaardigheid, zijn heiligheid, zijn dood, zijn leven, zijn begin en zijn einde. Het zijn ellendigen en armen in zichzelf, die rijk zijn in God omdat ze op Zijn Naam zullen betrouwen. Ze hebben drie vijanden 'de wereld, de duivel en hun eigen verdorven vlees', overwonnen door en in Christus. Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft (Rom. 8).

Rom. 7:11-22: Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood. Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed. Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod. Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik. En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is. Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet. Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik. Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont. Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt. Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens.
Laatst gewijzigd door zondaar op 10 mei 2018, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Klavart »

zondaar schreef: Die (uitverkoren) mens is verlost uit alle heerschappij des duivels: op het Woord Gods zijn de duivelen, onreine geesten uitgeworpen en door hetzelfde Woord wordt de mens wedergeboren. In de mens is van die stonde aan een inwoning van de Geest van Christus. Deze nieuwe mens zal geen onnatuurlijke zonden meer doen.
Zijn er dan twee soorten van zonden: natuurlijke en onnatuurlijke? En waar is dat terug te vinden in de Bijbel?
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Homoseksualiteit

Bericht door zondaar »

Klavart schreef:
zondaar schreef: Die (uitverkoren) mens is verlost uit alle heerschappij des duivels: op het Woord Gods zijn de duivelen, onreine geesten uitgeworpen en door hetzelfde Woord wordt de mens wedergeboren. In de mens is van die stonde aan een inwoning van de Geest van Christus. Deze nieuwe mens zal geen onnatuurlijke zonden meer doen.
Zijn er dan twee soorten van zonden: natuurlijke en onnatuurlijke? En waar is dat terug te vinden in de Bijbel?
Lees Romeinen 1.

heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, want ook hun vrouwen hebben het natuurlijk gebruik veranderd in het gebruik tegen nature; mannen met mannen schandelijkheid bedrijvende, den ouderen ongehoorzaam, zonder natuurlijke liefde.

Onnatuurlijke zonden: zie hierboven, zonden tegen de Heilige Geest, incest, zelfdoding, transgender, pedo's.

Het is ook ongehoord dat in de forum eerder 'reclame' is gemaakt voor het CGK-rapport bezwangerd met dezelfde onreine geest, waarmee de CGK zich plaatst onder het zelfde oordeel als van Sodom en Gomorra.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Delftenaar »

Nog niet zo lang geleden stond in de Waarheidsvriend een artikel over de hele discussie rond homoseksualiteit, gendergelijkheid etc.
Daarin werden lijnen getrokken vanuit de seksuele revolutie van de jaren '60 en de soms dwangmatige wijze waarop acceptatie wordt afgedwongen (gelukkig niet door iedereen). Voor de toekomst (van de samenleving) werden er zorgen geuit omdat mensen niet meer in staat zijn om zich te verbinden met anderen op een diepgaande manier, waarvan een liefdesrelatie de exponent is, door alle gebrokenheid in gezinnen (scheidingen etc.) en het opgroeien binnen alternatieve gezinsvormen.

Scribent des artikels heeft daarin wel een punt. Tegelijk kom je daarmee weer bij de eeuwige discussie uit of homoseksualiteit aangeboren is of niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Het is op dit forum ook ongehoord om de Heidelbergse Catechismus te betichten van een valse leer waarin de Roomse zuurdesem niet is uitgezuiverd, @zondaar. Niet dit forum is onbijbels, maar je wijkt zelf af.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Luther »

zondaar schreef:Het is ook ongehoord dat op dit forum eerder 'reclame' is gemaakt voor het CGK-rapport, dat bezwangerd is met dezelfde onreine geest, waarmee de CGK zich plaatst onder het zelfde oordeel als van Sodom en Gomorra.
Toe maar, iemand die zich 'zondaar' noemt, maar vooral diep ontdekt is aan de zonden van anderen... Allerminst fraai!

Het standpunt dat u in deze discussie inneemt is onbijbels, onpastoraal, hooghartig en daarmee onchristelijk.
De boude beweringen die u hier te berde brengt, vragen minstens om een gedegen exegetisch verantwoordde weerlegging van het CGK-rapport. Tot nu toe heb ik u alleen aan onverantwoorde klankexegese zien doen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Homoseksualiteit

Bericht door zondaar »

eilander schreef:Het is op dit forum ook ongehoord om de Heidelbergse Catechismus te betichten van een valse leer waarin de Roomse zuurdesem niet is uitgezuiverd, @zondaar. Niet dit forum is onbijbels, maar je wijkt zelf af.
@eilander: Gods Woord staat boven de HC. Het gaat mij niet om de leer die in de HC is vervat; het gaat mij om vraag en antwoord 114 waar het rooms zuurdeeg nog niet is uitgezuiverd. De gegeven verwijsteksten bij dit antwoord geven daar geen grond voor.

Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

De (bovengenoemde) verwijstekst Rom. 7:14, 15 bewijst het tegendeel: Paulus had geen klein beginsel van gehoorzaamheid, maar was geheel vleselijk en was (in Christus) volkomen gehoorzaam aan al de geboden.

Gods Woord benoemt homo zijn als een schandelijke zonde en de CGK ontkent dit in haar rapport. Daarom zou een link-verwijzing naar dit rapport moeten worden verwijderd naar mijn mening.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Delftenaar schreef:
Scribent des artikels heeft daarin wel een punt. Tegelijk kom je daarmee weer bij de eeuwige discussie uit of homoseksualiteit aangeboren is of niet.
Ik nag hopen dat dit geen vraag meer is binnen kerkelijk Nederland. Gezien je opmerking, betwijfel ik het antwoord.

@Ambtenaar
Waar zag jij in het cgk rapport staan dat genezing mogelijk is?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Luther »

zondaar schreef:
eilander schreef:Het is op dit forum ook ongehoord om de Heidelbergse Catechismus te betichten van een valse leer waarin de Roomse zuurdesem niet is uitgezuiverd, @zondaar. Niet dit forum is onbijbels, maar je wijkt zelf af.
@eilander: Gods Woord staat boven de HC. Het gaat mij niet om de leer die in de HC is vervat; het gaat mij om vraag en antwoord 114 waar het rooms zuurdeeg nog niet is uitgezuiverd. De gegeven verwijsteksten bij dit antwoord geven daar geen grond voor.

Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

De (bovengenoemde) verwijstekst Rom. 7:14, 15 bewijst het tegendeel: Paulus had geen klein beginsel van gehoorzaamheid, maar was geheel vleselijk en was (in Christus) volkomen gehoorzaam aan al de geboden.
Waar wordt dat ontkent in de HC? Hier spreekt dezelfde gelovige als in antwoord 1, 21 en 60. Al is het dat mijn geweten mij aanklaagt..., nochtans...
Simul Justus et peccator!
zondaar schreef:Gods Woord benoemt homo-zijn als een schandelijke zonde
Waar?
Het hele menselijke bestaan zonder Christus is enkel zonde, heteroseksueel of homoseksueel. Maar die geestelijke werkelijkheid geeft geen grond om iedereen die vanaf de geboorte zich aangetrokken voelt, tot hetzelfde geslacht, vaak tegen eigen wil in, hier zodanig af te serveren alsof ze al levende verworpenen zijn. De begeerten van iemand met homoseksuele gevoelens zijn niet zondiger dan mijn onreine begeertes als heteroseksueel. Dat geldt ons allemaal!
... en de CGK ontkent dit in haar rapport. Daarom zou een link-verwijzing naar dit rapport moeten worden verwijderd naar mijn mening.
De CGK ontkent dit uiteraard in haar rapport. Lees de grondige bespreking in dit rapport van werkelijk alle vragen die kunnen spelen rond dit thema. Daarom graag opnieuw de link, zodat iedereen zich grondig kan informeren:
https://cgk.nl/download/studierapport-h ... s-gs-2013/
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Ik vind het overduidelijk dat de bijdragen van Zondaar op dit punt wel zondig, maar niet gereformeerd zijn. Het is mijns inziens prima als je vindt dat de Catechismus iets zorgvuldiger had kunnen formuleren, maar hier betwist je toch een hoofdlijn in het gereformeerde denken, zonder ook maar één behoorlijk argument.

Nog helemaal los van de discussie over homoseksualiteit, waarbij ik overigens het idee dat natuurlijke zonden minder erg zouden zijn dan onnatuurlijke zonden, wat dat dan ook mogen zijn, ook al heel discutabel vind. Een dergelijk onderscheid past overigens wel in de RK-traditie, dus wat dat betreft spreek je denk ik in het verkeerde verband over Rooms zuurdesem.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef:
@Ambtenaar
Waar zag jij in het cgk rapport staan dat genezing mogelijk is?
Pagina 66. Maar het wordt vooral uitgedrukt door het meer politiek correcte begrip ‘verandering’.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 909
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Adagio »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
@Ambtenaar
Waar zag jij in het cgk rapport staan dat genezing mogelijk is?
Pagina 66. Maar het wordt vooral uitgedrukt door het meer politiek correcte begrip ‘verandering’.
Als het over zonden gaat, gebruikt de Heere Jezus zelf het woord 'ziek': "Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn". Wanneer ik tegenover God door het ijs zak en door de mand val, kom ik wel achter mijn eigen aard (Paulus schrijft aan Timotheüs: "om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben").
Laatst gewijzigd door Adagio op 11 mei 2018, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 909
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Adagio »

zondaar schreef:Het gaat niet om (een beginsel) van heiligmaking in de mens, dat is puur rooms en een valse leer. Daar zit de HC helemaal naast, dat is het roomse zuurdeeg wat niet is uitgezuiverd. Het gaat om de heiligmaking des Geestes van Christus (1 Petr. 2:2 en Hebr. 12:14). Christus is zijn Alles, zijn verlossing, zijn rechtvaardigheid, zijn heiligheid, zijn dood, zijn leven, zijn begin en zijn einde.
Zondaar: zeker, de HC is opgesteld door naamgenoten van je. Echter je bent ietwat warrig, en daarom toch niet in de war met de verminkte rechtvaardiging, die de RK leert?
  • De RK leert bijvoorbeeld dat de engelen en heiligen in de hemel middelaars en voorspraken zijn bij God voor de gelovigen op aarde en daarom moeten aangeroepen worden;
  • leert ook dat men na de doop door vasten en kastijdingen voor de zonden kan voldoen, en door goede werken de hemel en de eeuwige zaligheid verdienen kan.
  • Ook leert de RK, dat er een vagevuur is, waarin de zielen der mensen door pijniging gelouterd worden, en dat men daarom voor hen moet bidden tot hun verlossing.
Vraag 114 van de HC gaat verder op vraag 88, de afsterving van de oude, en de opstanding van de nieuwe mens. De HC leert dus geen heiligmaking van de oude mens, wel een heiligmaking in de mens. Zij volgt dus Gods Woord:
  1. Fil. 3: "Want velen wandelen anders; van dewelke ik u dikmaals gezegd heb en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden van het kruis van Christus zijn; welker einde is het verderf, welker god is de buik, en welker heerlijkheid is in hun schande, dewelke aardse dingen bedenken".
  2. 1 Kor. 15: "In een punt des tijds, in een ogenblik, met de laatste bazuin; want de bazuin zal slaan, en de doden zullen onverderfelijk opgewekt worden, en wij zullen veranderd worden. Want dit verderfelijke moet onverderfelijkheid aandoen, en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen. En wanneer dit verderfelijke zal onverderfelijkheid aangedaan hebben, en dit sterfelijke zal onsterfelijkheid aangedaan hebben, alsdan zal het woord geschieden dat geschreven is: De dood is verslonden tot overwinning."
  3. 2 Kor. 7: "Dewijl wij dan deze beloften hebben, geliefden, laat ons onszelven reinigen van alle besmetting des vleses en des geestes, voleindigende de heiligmaking in de vreze Gods."
  4. Zelf haal je de zeer toepasselijke gedeelten aan uit Romeinen 7.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
merel schreef:
@Ambtenaar
Waar zag jij in het cgk rapport staan dat genezing mogelijk is?
Pagina 66. Maar het wordt vooral uitgedrukt door het meer politiek correcte begrip ‘verandering’.
Toch is homoseksualiteit, hoewel meestal niet veranderbaar, niet alleen genetisch bepaald. Anders zouden eeneiige tweelingen altijd dezelfde seksuele voorkeur ontwikkelen, en dat is niet zo.
Plaats reactie