Homoseksualiteit

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Ik stel voor dat jij eerst eens een gesprek voert met wat homoseksuele of lesbische christelijke jongeren en wat praat met hen over de ontdekking dat ze homoseksueel of lesbisch zijn wat dit met hen doet.
Dat is dus precies waar ik op tegen ben, namelijk een deel van hun identiteit belangrijk maken ten koste van hun persoon als geheel. Empatisch vermogen wordt als een breekijzer gebruikt om je opvattingen bij te stellen, want als je werkelijk om de ander geeft, ga je er wel anders over denken? Dat is een misleidende gedachte en die bestrijd ik ten zeerste.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Homoseksualiteit

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Dit heeft weinig met empatisch vermogen te maken, maar alles met de zelfidentificatie van de hedendaagse mens. Tegenwoordig draait het om de wetenschap 'ik ben een seksueel wezen, dus ik besta'. Deze tweede zin reflecteert de manier waarop mensen zichzelf ziet en dat is een heel andere visie dan christenen hebben die elkaar erkennen als door God geschapen mensen en dat dat de reden is van hun bestaan.
Ik stel voor dat jij eerst eens een gesprek voert met wat homoseksuele of lesbische christelijke jongeren en wat praat met hen over de ontdekking dat ze homoseksueel of lesbisch zijn wat dit met hen doet.
Ik denk dat Herman wel een heel belangrijk punt heeft. Seksuele voorkeur is nu heel erg identiteitsbepalend, en dat is deels cultureel, maar wel zo cultureel dat het echt wat met mensen doet. Een grote zijstap om een voorbeeld te geven: gearrangeerde huwelijken gingen vaak best goed, maar zouden waarschijnlijk veel vaker misgaan als het in Nederland weer regelmatig zou gebeuren. De cultuur verandert denken.

Ik heb het idee dat nog maar een paar decennia geleden celibaat best acceptabel was en best van mensen mocht worden gevraagd, of het nu gaat om homoseksuelen, heteroseksuele mensen die niet de juiste partner vinden of getrouwde mensen voor wie seksuele intimiteit heel lastig is (door depressie van een van de partners of bepaalde handicaps of andere redenen). Is dat laatste een geldige reden voor echtscheiding? Ik vrees dat er een beweging is richting ja is op die laatste vraag, waarbij er nog wat terughoudendheid is omdat dan een zwakkere wordt achtergelaten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:
Posthoorn schreef:
Ambtenaar schreef:Dus jongeren moeten hun mond dicht houden over hun seksuele geaardheid en we moeten de schijn ophouden dat iedereen heteroseksueel is?
Waarom zou je iedereen willen vermoeien met jouw afwijkende seksuele geaardheid?
Of überhaupt met jouw geaardheid?
Eens. Het pijnpunt zit hem hier wel in het woord 'afwijkende' wat Posthoorn gebruikt. Het is namelijk in 2021 niet afwijkend, maar anders, en daarmee gelijkwaardig.

Er is ook geen weg terug. Ook onder christenen niet. Het seculiere, mensgerichte denken, zoals bij Ambtenaar, is al zo ver ingedrongen in ons denken dat we de basisbeginselen vanuit Gods Woord ondergeschikt maken aan wat we nu vinden.

In deze ingrijpende werkelijkheid groeien onze kinderen op. Al heeft de lobby nog wel een weg te gaan. 'Gelukkig' wordt over het algemeen een relatie tussen 1 man en 1 vrouw door heel veel mensen als 'normaal' beschouwd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Ik denk dat Herman wel een heel belangrijk punt heeft. Seksuele voorkeur is nu heel erg identiteitsbepalend, en dat is deels cultureel, maar wel zo cultureel dat het echt wat met mensen doet. Een grote zijstap om een voorbeeld te geven: gearrangeerde huwelijken gingen vaak best goed, maar zouden waarschijnlijk veel vaker misgaan als het in Nederland weer regelmatig zou gebeuren. De cultuur verandert denken.
Ik lees hier vooral abstracte beschouwingen.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

parsifal schreef:
Ambtenaar schreef:
Herman schreef:Dit heeft weinig met empatisch vermogen te maken, maar alles met de zelfidentificatie van de hedendaagse mens. Tegenwoordig draait het om de wetenschap 'ik ben een seksueel wezen, dus ik besta'. Deze tweede zin reflecteert de manier waarop mensen zichzelf ziet en dat is een heel andere visie dan christenen hebben die elkaar erkennen als door God geschapen mensen en dat dat de reden is van hun bestaan.
Ik stel voor dat jij eerst eens een gesprek voert met wat homoseksuele of lesbische christelijke jongeren en wat praat met hen over de ontdekking dat ze homoseksueel of lesbisch zijn wat dit met hen doet.
Ik denk dat Herman wel een heel belangrijk punt heeft. Seksuele voorkeur is nu heel erg identiteitsbepalend, en dat is deels cultureel, maar wel zo cultureel dat het echt wat met mensen doet. Een grote zijstap om een voorbeeld te geven: gearrangeerde huwelijken gingen vaak best goed, maar zouden waarschijnlijk veel vaker misgaan als het in Nederland weer regelmatig zou gebeuren. De cultuur verandert denken.

Ik heb het idee dat nog maar een paar decennia geleden celibaat best acceptabel was en best van mensen mocht worden gevraagd, of het nu gaat om homoseksuelen, heteroseksuele mensen die niet de juiste partner vinden of getrouwde mensen voor wie seksuele intimiteit heel lastig is (door depressie van een van de partners of bepaalde handicaps of andere redenen). Is dat laatste een geldige reden voor echtscheiding? Ik vrees dat er een beweging is richting ja is op die laatste vraag, waarbij er nog wat terughoudendheid is omdat dan een zwakkere wordt achtergelaten.
Ik denk dat het een combi is van beiden. Het klopt dat de mens tegenwoordig vooral de identiteit haalt uit zijn 'seksuele zijn'. Een van de meest typerende dingen en wat mij betreft ook een dieptepunt van het afgelopen jaar was de oproep aan singles om zich tijdens de lock down te beperken tot 1 seksuele buddy in plaats van meerdere wisselende contacten.

In onderstaand stuk staat een interview met ds H.H. Klomp. Hij is al sinds 1984 voorzitter van de werkgroep christelijke transgenders en biedt begeleiding aan deze mensen. Hij geeft in 1 van de stukken aan dat hij enorm geworsteld heeft met de vraag of het laten veranderen van het lichaam ook mocht. Voor hem kwam het antwoord na bestudering van Genesis 1. God schiep de mens naar zijn beeld. Daarbij ligt het accent, ook na de zondevol, op het innerlijk van de mens in relatie tot God.

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 752feae2f3

Daarnaast geeft ds Klomp ook aan dat er in de kerken veel onbekendheid is over dit onderwerp en door de onwetendheid ook veel veroordeling
https://visie.eo.nl/artikel/2016/09/tra ... in-de-kerk
En ik denk dat dat het punt is waar @ ambtenaar op doelt. Je kan deze mensen niet uitsluiten/wegduwen uit een gemeente. Het gesprek en de pastorale begeleiding zal plaats moeten vinden.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Homoseksualiteit

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef: Ik denk dat Herman wel een heel belangrijk punt heeft. Seksuele voorkeur is nu heel erg identiteitsbepalend, en dat is deels cultureel, maar wel zo cultureel dat het echt wat met mensen doet. Een grote zijstap om een voorbeeld te geven: gearrangeerde huwelijken gingen vaak best goed, maar zouden waarschijnlijk veel vaker misgaan als het in Nederland weer regelmatig zou gebeuren. De cultuur verandert denken.
Ik lees hier vooral abstracte beschouwingen.
Ik denk dat je wel naar wat abstractie moet gaan als je de cultuur wilt erkennen en herkennen. Zelf bracht dit boek me aan het denken
https://www.crossway.org/books/the-rise ... -self-hcj/
De vraag die leidend is: Hoe kan het dat de uitspraak "ik ben een vrouw opgesloten in een mannenlichaam" dertig jaar geleden voor velen nog volkomen onbegrepen was en nu algemeen geaccepteerd is. Verder zou ik willen toevoegen hoe kan het dat er dertig jaar geleden geen landen waren waar het huwelijk voor mensen van het zelfde geslacht openstond en een land nu van mensenrechtenschending wordt beschuldigd als ze het huwelijk nog steeds niet open hebben voor mensen van hetzelfde geslacht? De achtergrond daarvan begrijpen lijkt me wel heel relevant (ook voor vertaling van Bijbelse principes naar deze tijd, want zelfs in geval van seksualiteit is dat niet altijd helemaal zonder vragen.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

Toch is de relatie die gelegd wordt tussen de identiteit en seksuele voorkeur wel degelijk een punt.

Ik sprak recent een jongeman die homo is. Ik vroeg hem waarom hij daar niet in het openbaar over wil praten. Zijn antwoord was vrij eenvoudig. Hij gaf aan: ik schaam mij niet, ik wil graag binnen de Bijbelse kaders blijven, maar wil het ook graag voor mij zelf houden. Om de simpele reden: mijn identiteit is niet mijn geaardheid, maar is mijn persoonlijkheid. Daar is mijn seksuele voorkeur maar een klein stukje van. Ik wil gewoon <NAAM> zijn, en niet '<NAAM>, de homo'.

Ik heb daar best lang over nagedacht en ik denk dat hij gelijk heeft. Vooral bij een lhbti geaardheid lijkt dat de persoonlijkheid en identiteit daaraan opgehangen moet worden. Dat is onjuist. Het is slechts een deel, wat vooral door de omgeving en maatschappij waarin wij leven 'groot' gemaakt wordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat lijkt me toch vooral in bepaalde subculturen een probleem, niet in brede zin.

Verder begrijp ik het bezwaar van Ambtenaar tegen een meer diepgravende beschouwing niet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat lijkt me toch vooral in bepaalde subculturen een probleem, niet in brede zin.

Verder begrijp ik het bezwaar van Ambtenaar tegen een meer diepgravende beschouwing niet.
Ik heb niets tegen diepgaande beschouwingen.

Wel vind ik dat ook met, in plaats van over gesproken moet worden.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat staat in ieder geval niet tegenover abstracte beschouwingen. Los van het feit dat het natuurlijk van belang is om te beseffen dat je spreekt over mensen van vlees en bloed, over mensen die (over het algemeen) de kerk hebben verlaten omdat zij zich niet geaccepteerd voelden.

Daar kun je niet anders dan met grote voorzichtigheid over spreken, als je althans het juiste besef hebt wat dat betekent.

Maar voorzichtigheid sluit duidelijkheid niet uit.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Adje »

merel schreef:
Adje schreef:
merel schreef:Is jouw zoon nog kerkelijk meelevend Adje?

Ik hoop dat als een van onze kinderen deze geaardheid zou hebben dat hij/zij wel ergens kerkelijk onderdak mogen krijgen.
Onze zoon en zijn partner leven trouw mee met de kerkelijke gemeente waartoe ze behoren. Zijn daar beiden ook zeer actief.
Uiteraard is dat geen gemeente die behoort tot de gereformeerde gezindte. We hebben echter wel gehoord dat zij andere gemeenteleden tot zegen mogen zijn. Dat maakt mij wel eens klein!
Ben ik ook anderen tot een zegen?!
Wat fijn Adje!

Ik heb een nichtje dat vreselijk behandeld is binnen de kerk na haar 'uit de kast komen'. Zij heeft de kerk de rug toegekeerd. Mijn om en tante zouden dolgelukkig zijn als zij ergens kerkelijk onderdak zou hebben.
Wat erg om te lezen merel.
Gelukkig gaat het niet in iedere gemeente op deze manier!
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Adje »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:Dus jongeren moeten hun mond dicht houden over hun seksuele geaardheid en we moeten de schijn ophouden dat iedereen heteroseksueel is?
Je voorstel lijkt mij geen goed idee. Verder laat ik het richting jouw persoon hierbij. Onze uitgangspunten liggen te ver uit elkaar, en ik heb nu geen zin daarin.
Naar aanleiding van je schrijven kwam bij mij toch ook dezelfde gedachte naar boven. Of wij lezen niet goed, dat kan natuurlijk, of jij was niet helemaal duidelijk in je uitleg.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Posthoorn »

Ambtenaar schreef:Dus jongeren moeten hun mond dicht houden over hun seksuele geaardheid en we moeten de schijn ophouden dat iedereen heteroseksueel is?
Heteroseksuele geaardheid moet inderdaad als de norm worden beschouwd. Wat daarvan afwijkt, moet je niet mee te koop lopen. En verder leef ik niet onder een steen, dus ja, ik ken en spreek homo's ook in real life.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GGotK »

Posthoorn schreef:
Ambtenaar schreef:Dus jongeren moeten hun mond dicht houden over hun seksuele geaardheid en we moeten de schijn ophouden dat iedereen heteroseksueel is?
Heteroseksuele geaardheid moet inderdaad als de norm worden beschouwd. Wat daarvan afwijkt, moet je niet mee te koop lopen. En verder leef ik niet onder een steen, dus ja, ik ken en spreek homo's ook in real life.
Ik ben het in deze met Ambtenaar eens. Het is goed dat er tegenwoordig ruimte voor is om als persoon aan te geven dat je anders geaard bent. Niet alleen voor het welzijn van de persoon zelf , maar ook de directe omgeving. Het voorkomt allerlei problemen en zolang iemand leeft volgens de Bijbelse normen die voor ons allen gelden, is er ook geen sprake van ´mee te koop lopen´.

De extreme aandacht in media betreffende het onderwerp homosexualiteit, maar ook fundamentalistische organisaties zoals het COC zijn verwerpelijk. Aangaande deze overkill aan aandacht moeten we echter ook in ogenschouw nemen dat in Nederland met name onder de jeugd heden ten dage het meest gebruikte scheldwoord geen ´christenhond´ is maar ´flikker´ of ´homo´ .
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ambtenaar »

Posthoorn schreef:Heteroseksuele geaardheid moet inderdaad als de norm worden beschouwd. Wat daarvan afwijkt, moet je niet mee te koop lopen. En verder leef ik niet onder een steen, dus ja, ik ken en spreek homo's ook in real life.
Het komt mij over als struisvogelpolitiek. Er is een verschil tussen spreken over je homoseksualiteit en varen op een Amsterdamse gracht met enkel een leren string aan.
Plaats reactie