Homoseksualiteit

DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Dat miskent dat je de bijbelse openbaring moet zien in het licht van die tijd, en dat de heilige Geest de kerk in heel de waarheid leidt. Maar goed, ik snap waarom je dit standpunt inneemt, en ik denk dat het het omgekeerde effect zal hebben.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3008
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Lilian1975 »

parsifal schreef:Homoseksualiteit is niet vreemd en een taboe meer. En dat is op zich niet verkeerd. Dingen die "gewoon" zijn, zijn niet perse goed. Echtscheiding moeten we ook niet aan wennen in de zin dat we zonde geen zonde meer noemen. En ik kan me voorstellen dat als je bijvoorbeeld weet dat de fout van de echtscheiding bij je zoon ligt, je toch je schoondochter niet meer als een dochter beschouwt (uitnodiging bij familiefeestjes enz). Is dat acceptatie van zonde?
Je zou wel mee kunnen leven met die schoondochter. En hoeft het contact zeker niet te breken omdat de zoon haar verliet. En dan zal je per situatie in overleg kijken wat wijs is.
Wanneer jij zondig gedrag van die zoon/dochter blijvend als zonde bestempelt (op een liefdevolle wijze uiteraard) en je zoon/dochter niet zal dat scheiding kunnen geven tussen hem en jou. Zeker als dat over vergaande dingen gaat. (Levenswijze)
Wanneer jij blijvend bepaalde zondige handelingen van je volwassen of bijna volwassen kind afwijst en je kind niet, of dat niet gelooft, zal dat op welk gebied ook (soms letterlijk) scheiding brengen. Niet omdat je een persoon, je kind in dit geval, afwijst. Maar bepaald vergaand zondig gedrag waar geen berouw over is en er in volhardend. Want ze staan tenslotte in hun "recht". En helaas wordt dat in deze tijd niet altijd geaccepteerd (meer.) Je moet de zonde "respecteren" . Anders wijs je de persoon af. Of hij of zij voelt zich afgewezen. En komt niet meer thuis. En onze samenleving zegt dan, dat is jouw schuld. Jij bent hard en liefdeloos en houdt niet onvoorwaardelijk van je kind. Het kind zal dat ook zo ervaren? Want wat er ten diepste gevraagd wordt is dat jij een bepaalde zonde accepteert. Doe je dat niet , heb je zelf je kind weggestuurd omdat etc.... .
Jezus ontving en wees de zonde aan. Hij wees ook de zonde af. Zoals Helma terecht opmerkte. En daar zijn twee reacties op. Bekering of vijandschap. Ook binnen gezinnen. Letterlijk. Jezus beminde de rijke jongeling zeer. Toen Hij aanwees waar het aan ontbrak ging de rijke jongeling bedroefd heen. Scheiding.. En reken maar dat het Hem verdriet deed.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Adje schreef:
eilander schreef:Dat denk ik niet.
Dan komt toch bij mij de vraag naar boven waarom we over de ene zonde van die stevige woorden gebruiken, terwijl ik dat over de andere zonde tot op de dag van vandaag nog nooit gehoord heb. Waarom zou ik wat de ene zonde betreft mensen buiten mijn deur moeten houden en wat de andere zonde betreft
mensen bij mij thuis mogen ontvangen?
Is dat omdat een homoseksuele relatie voor een ieder waarneembaar is, terwijl de andere zonde bij wijze van spreken in het geniep kan?
Hier heeft @Valcke al antwoord op gegeven.
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat je zo'n punt erbij haalt om e.e.a. wat te relativeren. Leven in de zonde (welke dan ook) mag op geen enkele manier gerelativeerd worden.
Volgens mij relativeer ik niets. Ik probeer alleen helder te krijgen waarom de ene zonde in duidelijke bewoordingen wordt afgewezen en ik dat bij de andere zonde nauwelijks zie of hoor! In de Bijbel wórdt er echter wel in dezelfde bewoordingen over gesproken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Homoseksualiteit

Bericht door eilander »

Adje schreef:
eilander schreef:Hier heeft @Valcke al antwoord op gegeven.
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat je zo'n punt erbij haalt om e.e.a. wat te relativeren. Leven in de zonde (welke dan ook) mag op geen enkele manier gerelativeerd worden.
Volgens mij relativeer ik niets. Ik probeer alleen helder te krijgen waarom de ene zonde in duidelijke bewoordingen wordt afgewezen en ik dat bij de andere zonde nauwelijks zie of hoor! In de Bijbel wórdt er echter wel in dezelfde bewoordingen over gesproken.
Dan zijn we het eens, denk en hoop ik. Ik pleit voor het in duidelijke bewoordingen afwijzen, en dan ook in het geval iemand in andere zonde leeft. En niet: ja maar, als daar niets van gezegd wordt hoeft het hier ook niet.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

Omkering van Scheppingsorde kan breekpunt worden voor christenen die niet vast staan.
Een dominee (weer in het geseculariseerde Duitsland, maar is Nederland beter?) bood zijn excuses aan omdat hij de waarheid zei. Maar hij was blijkbaar toch niet genegen om smaadheid om Christus' wil te dragen. Dan kunnen we ons wel eens afvragen: Wie zal er staande blijven? Niemand in eigen kracht.

In Duitsland is een „felle controverse” ontstaan over een artikel van ds. Marcus Piehl over genderdiversiteit. De predikant krijgt onder meer kritiek vanuit kerkelijke kring en bood inmiddels verontschuldigingen aan.
Zie verder:
https://www.rd.nl/artikel/926547-contro ... ver-gender
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Rido91 »

Mooi interview in het AD met dominee Kort over de ophef van afgelopen tijd: https://www.ad.nl/rotterdam/homohatende ... ~ab68d27e/
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Ik kan het niet openen. Maar wel goed. Deze journalisten hadden de vorige keer ook hun best gedaan om er een net artikel van te maken. Fijn dat dat beloond is met een echt interview.
Rido91
Berichten: 75
Lid geworden op: 07 aug 2019, 17:52

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Rido91 »

DDD schreef:Ik kan het niet openen. Maar wel goed. Deze journalisten hadden de vorige keer ook hun best gedaan om er een net artikel van te maken. Fijn dat dat beloond is met een echt interview.
Als je je internet op je mobiel incognito opent kun je em wel
lezen bij het AD :)
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1356
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Floppy »

Rido91 schreef:Mooi interview in het AD met dominee Kort over de ophef van afgelopen tijd: https://www.ad.nl/rotterdam/homohatende ... ~ab68d27e/
Zeker een mooi interview. Hoed af voor de journalisten.
Bemoedigend trouwens om te lezen hoe ds. Kort werd stilgezet!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Homoseksualiteit

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een prachtig en eerlijk interview!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Hendrikus »

~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5377
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

Floppy schreef:
Rido91 schreef:Mooi interview in het AD met dominee Kort over de ophef van afgelopen tijd: https://www.ad.nl/rotterdam/homohatende ... ~ab68d27e/
Zeker een mooi interview. Hoed af voor de journalisten.
Bemoedigend trouwens om te lezen hoe ds. Kort werd stilgezet!
Prachtig stuk ja, een brok authenticiteit. Wat kun je daar naar uitzien...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mister »

Rido91 schreef:Mooi interview in het AD met dominee Kort over de ophef van afgelopen tijd: https://www.ad.nl/rotterdam/homohatende ... ~ab68d27e/
Heeft AD netjes gedaan, goed portret gemaakt.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mannetje »

Mister schreef:
Rido91 schreef:Mooi interview in het AD met dominee Kort over de ophef van afgelopen tijd: https://www.ad.nl/rotterdam/homohatende ... ~ab68d27e/
Heeft AD netjes gedaan, goed portret gemaakt.
Inderdaad een mooi artikel zo.
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Herman »

Waarom plaats je deze link zonder een toelichting waarom dit lezenswaardig is?
Plaats reactie