Homoseksualiteit

Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mona Lisa »

Nog meer stukjes in de social media. Facebook is niet mijn ding maar ik kreeg de link en leek mij interessant genoeg om hier te plaatsen. Schijnt ook op Instagram te staan dus ik ga er van uit dat Johanna Regenboog het niet erg vindt dat ik het hier ook plaats.
Johanna Regenboog schreef:
Wat als een verhaal 2 kanten heeft en er maar 1 kant belicht wordt? Dan schrijf je de andere kant zelf maar op.

Dominee Kort een homofoob en zijn volgelingen agressieve homohaters?
De enige uitleg die ik op internet voor het woord homofoob kon vinden is ‘vrees voor mensen met een homoseksuele geaardheid’. Daar kunnen we kort over zijn: die vrees is er absoluut niet. Ook in onze kerk zijn er mensen met een homoseksuele geaardheid en ook deze mensen zijn gewoon onderdeel van onze gemeenschap. Regelmatig kloppen deze mensen aan bij dominee Kort om een gesprek en hij probeert hen op een vaderlijke manier hierin te begeleiden. Sommige van deze mensen besluiten dan dat een andere of geen kerk hen beter past, anderen blijven gewoon in de kerk. Of zij of hun familie uitgescholden of weggekeken worden? Uiteraard niet! We zijn allemaal dezelfde schepselen en niemand is een haar beter dan een ander.

Sterker nog: toen een ernstig zieke man bij bijna niemand meer welkom was, omdat hij praktiserend homo was, was hij bij dominee Kort welkom. Op de vraag of hij niet bang was om aids op te lopen zei de dominee: nee hoor, hij is ook een schepsel van God en dient ook geholpen te worden. Of hij of wij daarmee eens zijn met het praktiseren? Nee, in de Bijbel staat heel duidelijk dat God man en vrouw schiep en dat Hij seksualiteit ziet binnen een vaste relatie. Alles daarbuiten keurt Hij niet goed en deze boodschap mogen wij ook uitdragen. God is Liefde maar daarnaast wil Hij ook dat we naar Hem luisteren. We mogen bij God komen zoals we zijn maar moeten Hem daarna wel gehoorzaam zijn. Dat betekent niet dat we ook maar één mens af mogen keuren of onvriendelijk mogen bejegenen want iedereen is gelijk en naastenliefde één van de grote geboden.

In de aflevering van BOOS kwam dit niet over. De dominee ging allereerst niet in gesprek met Leon, heel verdrietig dat dit niet mogelijk was. Ervaringen van eerder met dit en andere programma’s leren dat alles wat gezegd verdraaid wordt, dus dat je tijdens het filmen beter geen gesprek aan kunt gaan. Dat bleek ook wel uit de laatste scène en die van de geciteerde uitspraken. Eén van deze citaten kan zonder de context van de hele preek duidelijk worden opgevat als racisme. De uitspraak van dominee Kort over zwarte mensen is onderdeel van een opsomming van volkeren die God dienen, “uit alle natiën, talen en tongen”. Er is absoluut geen sprake van racisme. De uitzending sluit af met een schaamtevolle scène: Tim en Leon worden uitscholden en opgejaagd. Niet omdat Leon niet gewenst is omdat hij gay is, welnee. Omdat de heren een rouwdragende familie lastigvielen die zich verzameld had rondom de baar van hun vader. Tim en Leon weigeren zelfs na aandringen om weg te gaan, vervolgens worden ze inderdaad door de familie weggejaagd. De taal die toen geuit is kan absoluut niet, de betreffende man heeft hiervoor later zijn excuses aangeboden. Is dit belicht in de uitzending van Boos? Natuurlijk niet, dat is blijkbaar niet van belang. Expres aangifte doen en protestacties houden op zondag omdat dit ons kwetst, is dat respectvol? Nee absoluut niet, toch blijft Leon bij mij welkom om een bakkie koffie te komen drinken om hem te laten zien dat ik niets tegen hem als persoon heb en omdat ik begrijp dat onze boodschap hem pijn doet. Liefde voor al mijn medemensen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jantje »

Mona Lisa schreef:Nog meer stukjes in de social media. Facebook is niet mijn ding maar ik kreeg de link en leek mij interessant genoeg om hier te plaatsen. Schijnt ook op Instagram te staan dus ik ga er van uit dat Johanna Regenboog het niet erg vindt dat ik het hier ook plaats.
Johanna Regenboog schreef:
Wat als een verhaal 2 kanten heeft en er maar 1 kant belicht wordt? Dan schrijf je de andere kant zelf maar op.

Dominee Kort een homofoob en zijn volgelingen agressieve homohaters?
De enige uitleg die ik op internet voor het woord homofoob kon vinden is ‘vrees voor mensen met een homoseksuele geaardheid’. Daar kunnen we kort over zijn: die vrees is er absoluut niet. Ook in onze kerk zijn er mensen met een homoseksuele geaardheid en ook deze mensen zijn gewoon onderdeel van onze gemeenschap. Regelmatig kloppen deze mensen aan bij dominee Kort om een gesprek en hij probeert hen op een vaderlijke manier hierin te begeleiden. Sommige van deze mensen besluiten dan dat een andere of geen kerk hen beter past, anderen blijven gewoon in de kerk. Of zij of hun familie uitgescholden of weggekeken worden? Uiteraard niet! We zijn allemaal dezelfde schepselen en niemand is een haar beter dan een ander.

Sterker nog: toen een ernstig zieke man bij bijna niemand meer welkom was, omdat hij praktiserend homo was, was hij bij dominee Kort welkom. Op de vraag of hij niet bang was om aids op te lopen zei de dominee: nee hoor, hij is ook een schepsel van God en dient ook geholpen te worden. Of hij of wij daarmee eens zijn met het praktiseren? Nee, in de Bijbel staat heel duidelijk dat God man en vrouw schiep en dat Hij seksualiteit ziet binnen een vaste relatie. Alles daarbuiten keurt Hij niet goed en deze boodschap mogen wij ook uitdragen. God is Liefde maar daarnaast wil Hij ook dat we naar Hem luisteren. We mogen bij God komen zoals we zijn maar moeten Hem daarna wel gehoorzaam zijn. Dat betekent niet dat we ook maar één mens af mogen keuren of onvriendelijk mogen bejegenen want iedereen is gelijk en naastenliefde één van de grote geboden.

In de aflevering van BOOS kwam dit niet over. De dominee ging allereerst niet in gesprek met Leon, heel verdrietig dat dit niet mogelijk was. Ervaringen van eerder met dit en andere programma’s leren dat alles wat gezegd verdraaid wordt, dus dat je tijdens het filmen beter geen gesprek aan kunt gaan. Dat bleek ook wel uit de laatste scène en die van de geciteerde uitspraken. Eén van deze citaten kan zonder de context van de hele preek duidelijk worden opgevat als racisme. De uitspraak van dominee Kort over zwarte mensen is onderdeel van een opsomming van volkeren die God dienen, “uit alle natiën, talen en tongen”. Er is absoluut geen sprake van racisme. De uitzending sluit af met een schaamtevolle scène: Tim en Leon worden uitscholden en opgejaagd. Niet omdat Leon niet gewenst is omdat hij gay is, welnee. Omdat de heren een rouwdragende familie lastigvielen die zich verzameld had rondom de baar van hun vader. Tim en Leon weigeren zelfs na aandringen om weg te gaan, vervolgens worden ze inderdaad door de familie weggejaagd. De taal die toen geuit is kan absoluut niet, de betreffende man heeft hiervoor later zijn excuses aangeboden. Is dit belicht in de uitzending van Boos? Natuurlijk niet, dat is blijkbaar niet van belang. Expres aangifte doen en protestacties houden op zondag omdat dit ons kwetst, is dat respectvol? Nee absoluut niet, toch blijft Leon bij mij welkom om een bakkie koffie te komen drinken om hem te laten zien dat ik niets tegen hem als persoon heb en omdat ik begrijp dat onze boodschap hem pijn doet. Liefde voor al mijn medemensen!
Je zou bijna het programma inschakelen om aan te geven dat je boos op hén zelf bent. Zou dat ook kunnen, #Boos inschakelen omdat je boos bent op Tim Hofman?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28692
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Valcke schreef:In de uitzending worden zaken willens en wetens verdraaid. De gebruikte term ‘uitbannen van (homoseksuele) zonden’ wordt vertaald in ‘het verbannen van homoseksuelen’. Ook veel onjuiste info over de zg voorrechten van kerken. Stemmingmakerij dus.
Toch heeft nog niemand hier een mildere vorm van 'uitbannen van homoseksuele zonden' kunnen vinden. Dus verbannen lijkt mij echt geen extreme formulering. Als het om het uitbannen van de malariamug gaat, zou iedereen menen dat de dood(straf) het middel is. Waarmee ik homo's niet met malariamuggen wil vergelijken, maar waarmee ik wel een erg kritische kanttekening plaats bij het mijns inziens ongepaste woord 'uitbannen'.

Los daarvan: een persbericht van de kerk zou wel goed zijn geweest, want de bovenstaande citaten werpen wel een ander licht op de zaak.

Als de kerk een persbericht had verstuurd "#BOOS maakt rouwende familie kwaad met filmopnamen' met daarin de toelichting dat de betrokkenen bij nader inzien hun ergernis liever anders hadden geformuleerd, dan zou het al heel anders zijn overgekomen.

Los daarvan was de filmploeg daar nooit gekomen als de predikant de deur had open gedaan, maar dat verder terzijde.

Het is een droevige geschiedenis, waarin alleen Leon Houtzager en de mensen die een hekel hebben aan de godsdienstvrijheid iets gewonnen hebben.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is een droevige geschiedenis, waarin alleen Leon Houtzager en de mensen die een hekel hebben aan de godsdienstvrijheid iets gewonnen hebben.
Precies. En laat dat nou nét hét doel zijn van Tim Hofman en zijn programma.

Ik wilde nog een bepaald gezegde gebruiken, maar dat zal ik maar niet doen op dit forum.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Ad Anker »

Het zijn handlangers van de boze. Dat die hier nog enige goodwill ontvangen is verschrikkelijk.

Ik luisterde naar een dienst van een behoudende PKN predikant die innemend bad voor ds. Kort. Navolgenswaardig. Gebed voor deze knecht van de Heere is op zijn plaats.

Enig begrip voor deze mensen die de predikant poogden lastig te vallen is volstrekt verwerpelijk.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erskinees »

Ad, waarom zo zwart-wit en van die o zo grote woorden gebruiken?
Je kan prima met de inhoud van de brief van ds. Kort instemmen maar tegelijkertijd moeite hebben met zijn tact.
Je kan ook met de boodschap van ds. Kort instemmen maar de agressie van de gemeenteleden afkeuren.
Kortom: het hoeft niet zo voor of tegen te zijn. Zo kan je begrip hebben voor ds. Kort maar ook enig begrip voor de andere zijde. Het lijkt me christelijk om juist niet in de polariserende werking mee te gaan.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5396
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Het zijn handlangers van de boze. Dat die hier nog enige goodwill ontvangen is verschrikkelijk.

Ik luisterde naar een dienst van een behoudende PKN predikant die innemend bad voor ds. Kort. Navolgenswaardig. Gebed voor deze knecht van de Heere is op zijn plaats.

Enig begrip voor deze mensen die de predikant poogden lastig te vallen is volstrekt verwerpelijk.
Ja Ad, ik verbaas me daar al dagen over.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:
Valcke schreef:In de uitzending worden zaken willens en wetens verdraaid. De gebruikte term ‘uitbannen van (homoseksuele) zonden’ wordt vertaald in ‘het verbannen van homoseksuelen’. Ook veel onjuiste info over de zg voorrechten van kerken. Stemmingmakerij dus.
Toch heeft nog niemand hier een mildere vorm van 'uitbannen van homoseksuele zonden' kunnen vinden. Dus verbannen lijkt mij echt geen extreme formulering. Als het om het uitbannen van de malariamug gaat, zou iedereen menen dat de dood(straf) het middel is. Waarmee ik homo's niet met malariamuggen wil vergelijken, maar waarmee ik wel een erg kritische kanttekening plaats bij het mijns inziens ongepaste woord 'uitbannen'.

Los daarvan: een persbericht van de kerk zou wel goed zijn geweest, want de bovenstaande citaten werpen wel een ander licht op de zaak.

Als de kerk een persbericht had verstuurd "#BOOS maakt rouwende familie kwaad met filmopnamen' met daarin de toelichting dat de betrokkenen bij nader inzien hun ergernis liever anders hadden geformuleerd, dan zou het al heel anders zijn overgekomen.

Los daarvan was de filmploeg daar nooit gekomen als de predikant de deur had open gedaan, maar dat verder terzijde.

Het is een droevige geschiedenis, waarin alleen Leon Houtzager en de mensen die een hekel hebben aan de godsdienstvrijheid iets gewonnen hebben.
Is niet waar. Ik heb eerder wat items opgesomd. Misschien dat je het er niet mee eens bent, dat kan. Maar ze zijn sowieso wel genoemd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Luther »

Kerkenraad OGGN Krimpen aan den IJssel op hun website schreef:Geliefde gemeente,

Mededeling van de kerkenraad van de Oud Gereformeerde Gemeente te Krimpen aan den IJssel.

Gezien de commotie die ontstaan is naar aanleiding van de actie van Leon Houtzager en de uitzending van Boos delen wij u het volgende mede:

Allereerst dat op het moment dat de film werd gemaakt, er een rouw dragende familie in ons kerkgebouw aanwezig was. Dit is kenbaar gemaakt aan de filmmakers echter hadden zij daar geen enkel respect voor! Dit wordt niet in de film getoond. Daarna weigeren Tim en Leon ondanks aandringen van de rouw dragende familie om weg te gaan, nee ze bleven intimiderend aanwezig. Dat wordt niet belicht in de film. Is dat eerlijk? Veel van de reacties gaan over dit voorval. Vandaar onze behoefte om dit aan u te melden.

Het gevolg heeft u kunnen zien. Kunt u het zich voorstellen dat dit ons met zorg vervult. Dit was allemaal niet gebeurd als Leon Houtzager op een fatsoenlijke manier contact zou hebben gezocht met onze dominee of de kerkenraad, de deur van de pastorie staat voor iedereen ‘open’. In het Reformatorisch Dagblad is in kort weergegeven wat er de afgelopen periode heeft plaats gevonden. We verwijzen u naar dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/916487-coc-ri ... den-ijssel. Wij begrijpen dat deze commotie u als leden van onze kerkelijke gemeente veel verdriet heeft bezorgd. Ook het ‘knippen en verdraaien’ van preekfragmenten is te betreuren. Godswoord geeft troost; Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u (1 Petrus 5)

Wij hopen u hiermee enige duidelijkheid verschaft te hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erskinees »

Dat verduidelijkt het e.e.a.

Overigens heeft de kerkenraad zeven dagen moeten nadenken over dit korte bericht. Dat gaat de ontstane commotie (ook binnen de gemeente) dus echt niet meer wegnemen. Tevens staat het bericht vol met vreemde taalconstructies. Zeer onprofessioneel.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Simon0612 »

Erskinees schreef:Dat verduidelijkt het e.e.a.

Overigens heeft de kerkenraad zeven dagen moeten nadenken over dit korte bericht. Dat gaat de ontstane commotie (ook binnen de gemeente) dus echt niet meer wegnemen. Tevens staat het bericht vol met vreemde taalconstructies. Zeer onprofessioneel.
Pfff, litertje azijn gedronken?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5396
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Homoseksualiteit

Bericht door pierre27 »

Erskinees schreef:Dat verduidelijkt het e.e.a.

Overigens heeft de kerkenraad zeven dagen moeten nadenken over dit korte bericht. Dat gaat de ontstane commotie (ook binnen de gemeente) dus echt niet meer wegnemen. Tevens staat het bericht vol met vreemde taalconstructies. Zeer onprofessioneel.
Vanwaar jouw schijnbare hetze tegen deze kerkenraad?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Homoseksualiteit

Bericht door -DIA- »

pierre27 schreef:
Erskinees schreef:Dat verduidelijkt het e.e.a.

Overigens heeft de kerkenraad zeven dagen moeten nadenken over dit korte bericht. Dat gaat de ontstane commotie (ook binnen de gemeente) dus echt niet meer wegnemen. Tevens staat het bericht vol met vreemde taalconstructies. Zeer onprofessioneel.
Vanwaar jouw schijnbare hetze tegen deze kerkenraad?
Dat zat ik me dus ook af te vragen....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Erskinees »

pierre27 schreef: Vanwaar jouw schijnbare hetze tegen deze kerkenraad?
Vanwaar jouw niet-inhoudelijke hetze tegen degenen op dit forum die anders denken dan jij? Bovendien zijn in dit topic helemaal niet veel reacties van mij te vinden, hoe kan dan van een hetze sprake zijn?

Ik geef alleen een kritische opmerking en sta grotendeels aan de kant van ds. Kort. Maar dus niet wanneer het gaat om het tactische. Hofman en Houtzager zijn niet vorige week donderdag met de camera langgeweest. Toen kwam de uitzending online. Daarvoor is er vast nog best wat tijd nodig om zo'n uitzending te editen en via redacteuren goed te keuren. Wat ik wil aangeven: de kerkenraad wist al wekenlang (wellicht maanden!) dat men bezig was met een uitzending.
Pas een week later komt men met een reactie. Wanneer men dat op de dag zelf gedaan had, was er wellicht meer begrip geweest en was in de krantenartikelen hierover vast vermeld dat er een begrafenis of condoleance gaande was. Dat had nog enig begrip kunnen opwekken. Misschien ook niet, maar dan had men het wel geprobeerd en van reactie voorzien. Men wacht zeven dagen tot het geven een reactie. Die reactie had al klaar kunnen liggen. Dat neemt de commotie niet weg. Bovendien is alles niet zo netjes is qua taal. Dat mag ik toch niet heel tactisch vinden?
Online
DDD
Berichten: 28692
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
DDD schreef:
Valcke schreef:In de uitzending worden zaken willens en wetens verdraaid. De gebruikte term ‘uitbannen van (homoseksuele) zonden’ wordt vertaald in ‘het verbannen van homoseksuelen’. Ook veel onjuiste info over de zg voorrechten van kerken. Stemmingmakerij dus.
Toch heeft nog niemand hier een mildere vorm van 'uitbannen van homoseksuele zonden' kunnen vinden. Dus verbannen lijkt mij echt geen extreme formulering. Als het om het uitbannen van de malariamug gaat, zou iedereen menen dat de dood(straf) het middel is. Waarmee ik homo's niet met malariamuggen wil vergelijken, maar waarmee ik wel een erg kritische kanttekening plaats bij het mijns inziens ongepaste woord 'uitbannen'.

Los daarvan: een persbericht van de kerk zou wel goed zijn geweest, want de bovenstaande citaten werpen wel een ander licht op de zaak.

Als de kerk een persbericht had verstuurd "#BOOS maakt rouwende familie kwaad met filmopnamen' met daarin de toelichting dat de betrokkenen bij nader inzien hun ergernis liever anders hadden geformuleerd, dan zou het al heel anders zijn overgekomen.

Los daarvan was de filmploeg daar nooit gekomen als de predikant de deur had open gedaan, maar dat verder terzijde.

Het is een droevige geschiedenis, waarin alleen Leon Houtzager en de mensen die een hekel hebben aan de godsdienstvrijheid iets gewonnen hebben.
Is niet waar. Ik heb eerder wat items opgesomd. Misschien dat je het er niet mee eens bent, dat kan. Maar ze zijn sowieso wel genoemd.
Nou, ik heb daar inderdaad op gereageerd, en ik vind het geen van alle een vorm van 'uitbannen'. Het was meer in de categorie: ontmoedigen.
Plaats reactie