Homoseksualiteit

DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:
DDD schreef:@mara

Welnee. Hij krijgt zo de nodige aandacht voor het probleem dat hij aan de orde stelt. En de gemeenteleden zien hoe hun dominee zich opstelt en ik verwacht dat de meesten zich daarvoor schamen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Natuurlijk schamen de mensen zich niet voor de dominee. Het is werkelijk ongelofelijk dom wat deze mannen doen. Het is Bijbels om de zonden aan te wijzen, ingekaderd in het evangelie dat Jezus een Vriend van hoeren en tollenaren is. En om dan 21e -eeuws te gaan huilen omdat je verbannen dreigt te worden. Laat me niet lachen. Dat er hier enig begrip is voor die actie is tenenkrommend.
Hij zegt niet dat hij bang is om verbannen te worden. Hij vindt het heel erg dat er in Krimpen een gemeenschap is waarvan de geestelijk leider daartoe oproept. En hij voelt zich daarom niet welkom. Dat kan ik mij goed voorstellen. Het lijkt mij geen pretje om als homo in een kerkelijke gemeente op te groeien waar een dominee zo zelfingenomen, narrig en cynisch over homoseksualiteit praat. Dat heeft helemaal niets te maken met ethische opvattingen over homoseksualiteit, want ds. Van der Tang heeft ongeveer dezelfde opvattingen (afgezien misschien van het uitbannen) en die drukt zich niet onfatsoenlijk uit.
Waar lees jij of heb je gehoord dat homo's volgens ds. Kort verbannen zouden moeten worden? De brief die hij gestuurd heeft aan de gemeenteraad is hier al eerder besproken. Ook toen bleek al dat (bewust?) zijn woorden worden verdraaid. Ook hier op RF. Laten we wel bij de feiten blijven.
Dat heb ik in dit draadje al uitvoerig toegelicht en ik heb nog geen andere uitleg gezien. De tekst is gewoon niet anders uit te leggen, denk ik vooralsnog.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef: Natuurlijk schamen de mensen zich niet voor de dominee. Het is werkelijk ongelofelijk dom wat deze mannen doen. Het is Bijbels om de zonden aan te wijzen, ingekaderd in het evangelie dat Jezus een Vriend van hoeren en tollenaren is. En om dan 21e -eeuws te gaan huilen omdat je verbannen dreigt te worden. Laat me niet lachen. Dat er hier enig begrip is voor die actie is tenenkrommend.
Hij zegt niet dat hij bang is om verbannen te worden. Hij vindt het heel erg dat er in Krimpen een gemeenschap is waarvan de geestelijk leider daartoe oproept. En hij voelt zich daarom niet welkom. Dat kan ik mij goed voorstellen. Het lijkt mij geen pretje om als homo in een kerkelijke gemeente op te groeien waar een dominee zo zelfingenomen, narrig en cynisch over homoseksualiteit praat. Dat heeft helemaal niets te maken met ethische opvattingen over homoseksualiteit, want ds. Van der Tang heeft ongeveer dezelfde opvattingen (afgezien misschien van het uitbannen) en die drukt zich niet onfatsoenlijk uit.
Waar lees jij of heb je gehoord dat homo's volgens ds. Kort verbannen zouden moeten worden? De brief die hij gestuurd heeft aan de gemeenteraad is hier al eerder besproken. Ook toen bleek al dat (bewust?) zijn woorden worden verdraaid. Ook hier op RF. Laten we wel bij de feiten blijven.
Dat heb ik in dit draadje al uitvoerig toegelicht en ik heb nog geen andere uitleg gezien. De tekst is gewoon niet anders uit te leggen, denk ik vooralsnog.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
De brief en uitspraken van ds. Kort spreekt over het uitbannen van de zonde. Mijn inziens is dat wezenlijk anders dan het verbannen van homo's.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Orchidee »

Ik ben géén voorstander van BOOS en de werkwijze van Tim Hofman, maar Leon Houtzager is beslist géén oud gemeentelid zoals sommigen beweren en/of denken en hij heeft echt een jaar geleden al diverse keren geprobeerd om een afspraak te maken en een persoonlijk 1 op 1 gesprek met de ds te krijgen!
Ds Kort zegt dat de zonden (waaronder homofilie) uitgebannen moeten worden, hij zegt NIET mensen verbannen.

Ds Kort waant zich onaantastbaar en moet echt eens stoppen met ZIJN meningen te ventileren!
Hij zou zich echt meer als dienaar van het Goddelijke Woord moeten gedragen en de boodschap van het evangelie verkondigen!
Het getal 1500 mensen in de kerk klopt ook geenzins!
Er zijn nog max 600 mensen lid, waarvan ook nog een deel liever niet meer naar de kerk gaat om deze ds.
Het woord "volgelingen" in de documentaire geeft precies aan hoe het daar aan toe gaat, dat hoort en mag gewoon niet!!!
Je hoort en mag nooit een volgeling van een ds zijn maar Jezus zei: Volg Mij!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

Even een relativerend tegengeluid:
"Nog kwalijker is dat Hofman ds. Kort op een sneue, kinderachtige manier onderuit haalt. Om de amusementswaarde van BOOS wat op te krikken is er een aantal preekfragmenten van de dominee te horen. Eén van die uitspraken van Kort kan zonder de context van de hele preek duidelijk worden opgevat als racisme. Maar een scherpe kijker luisterde die preek terug en kwam tot de ontdekking dat de woorden van de dominee zijn verdraaid. Korts uitspraak over zwarte mensen is onderdeel van een opsomming van volkeren die God dienen, “uit alle natiën, talen en tongen”. Van racisme is geen sprake. Met deze laster verdedigt én overtreedt Hofman de Nederlandse grondwet in één en dezelfde uitzending. Een knappe prestatie!
GIDEONSBENDE

Zoals ik eerder zei, ik had het filmpje na 10 minuten uitgezet, omdat dit geen journalistiek programma is, maar zucht naar sensatie.
Dus het gedoe in de voortuin heb ik gemist.

EN:
"Een goed gesprek met dominee Kort is wel degelijk mogelijk. Zelfs een redacteur van CIP.nl (die zelfs tot de ‘zwarte mensen’ gerekend kan worden) was van harte welkom bij de dominee. Ik weet het zeker: mevrouw Kort schenkt van harte een kop koffie voor je in, lieve Leon. Maar daarvoor is wel een andere benadering nodig. Zonder camera’s. Zonder stemmingmakerij. En bovenal zonder Tim Hofman."
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Het kan zelfs nog veel gekker. https://www.gaykrant.nl/2021/02/27/in-d ... achteloos/

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:
DDD schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef: Hij zegt niet dat hij bang is om verbannen te worden. Hij vindt het heel erg dat er in Krimpen een gemeenschap is waarvan de geestelijk leider daartoe oproept. En hij voelt zich daarom niet welkom. Dat kan ik mij goed voorstellen. Het lijkt mij geen pretje om als homo in een kerkelijke gemeente op te groeien waar een dominee zo zelfingenomen, narrig en cynisch over homoseksualiteit praat. Dat heeft helemaal niets te maken met ethische opvattingen over homoseksualiteit, want ds. Van der Tang heeft ongeveer dezelfde opvattingen (afgezien misschien van het uitbannen) en die drukt zich niet onfatsoenlijk uit.
Waar lees jij of heb je gehoord dat homo's volgens ds. Kort verbannen zouden moeten worden? De brief die hij gestuurd heeft aan de gemeenteraad is hier al eerder besproken. Ook toen bleek al dat (bewust?) zijn woorden worden verdraaid. Ook hier op RF. Laten we wel bij de feiten blijven.
Dat heb ik in dit draadje al uitvoerig toegelicht en ik heb nog geen andere uitleg gezien. De tekst is gewoon niet anders uit te leggen, denk ik vooralsnog.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
De brief en uitspraken van ds. Kort spreekt over het uitbannen van de zonde. Mijn inziens is dat wezenlijk anders dan het verbannen van homo's.
Hoe moet dat dan? Wat zou een minder verstrekkend voorstel zijn? Gevangenisstraf? Tbs? Geldboetes? Al lijkt me dat laatste niet voldoende om uit te bannen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mara »

DDD schreef:Dat heb ik in dit draadje al uitvoerig toegelicht en ik heb nog geen andere uitleg gezien. De tekst is gewoon niet anders uit te leggen, denk ik vooralsnog.
Neem eens de moeite om mijn link te lezen!
De woorden van ds Kort zijn verdraaid.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Maanenschijn schreef:
DDD schreef:
Maanenschijn schreef:Waar lees jij of heb je gehoord dat homo's volgens ds. Kort verbannen zouden moeten worden? De brief die hij gestuurd heeft aan de gemeenteraad is hier al eerder besproken. Ook toen bleek al dat (bewust?) zijn woorden worden verdraaid. Ook hier op RF. Laten we wel bij de feiten blijven.
Dat heb ik in dit draadje al uitvoerig toegelicht en ik heb nog geen andere uitleg gezien. De tekst is gewoon niet anders uit te leggen, denk ik vooralsnog.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
De brief en uitspraken van ds. Kort spreekt over het uitbannen van de zonde. Mijn inziens is dat wezenlijk anders dan het verbannen van homo's.
Hoe moet dat dan? Wat zou een minder verstrekkend voorstel zijn? Gevangenisstraf? Tbs? Geldboetes? Al lijkt me dat laatste niet voldoende om uit te bannen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Mijn eerste punt is om niet de woorden van ds. Kort anders weer te geven dat dat hij geschreven/gesproken heeft. Natuurlijk kan dat een vergissing zijn, maar zeker als dat bewust gebeurt vind in dat passend binnen de definitie van liegen. Daar ga ik vooralsnog bij jou niet van uit.

Hoe uitbannen er uit zou moeten zien in de praktijk is inderdaad een goede vraag. En een moeilijke. Want dat de homosexuele praxis zondig is lijkt mij op dit forum geen punt van discussie. Dus we kunnen ons in algemeenheid afvragen, hoe de overheid, die conform onze geloofsbelijdenis de taak heeft de zonde uit de samenleving te weren dit moet doen. Bij algemeen aanvaarde zonden zoals doodslag, dieverij, etc. zijn inderdaad boetes, gevangenis-straf en andere straffen gebruikelijk. Hoe dit moet met godslastering, echtscheiding, overspel, homoseksualiteit, liegen, moord middels abortus en euthanasie etc. heb ik zo geen antwoord op. Als eerste denk ik dat het faciliteren van zonden moeilijk gemaakt zou kunnen worden. Op zijn minst een waarschuwende toon vanuit de overheid. Als tweede kunnen sancties als boetes daaraan toegevoegd worden.

Natuurlijk besef ik mij dat het nadenken over sancties met als referentiekader de huidige maatschappij neerkomt op luchtfietsen, maar het tekent daarmee wel gelijk hoe ver we als maatschappij en overheid zijn afgedwaald van Gods geboden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef:Mijn eerste punt is om niet de woorden van ds. Kort anders weer te geven dat dat hij geschreven/gesproken heeft. Natuurlijk kan dat een vergissing zijn, maar zeker als dat bewust gebeurt vind in dat passend binnen de definitie van liegen. Daar ga ik vooralsnog bij jou niet van uit.

Hoe uitbannen er uit zou moeten zien in de praktijk is inderdaad een goede vraag. En een moeilijke. Want dat de homosexuele praxis zondig is lijkt mij op dit forum geen punt van discussie. Dus we kunnen ons in algemeenheid afvragen, hoe de overheid, die conform onze geloofsbelijdenis de taak heeft de zonde uit de samenleving te weren dit moet doen. Bij algemeen aanvaarde zonden zoals doodslag, dieverij, etc. zijn inderdaad boetes, gevangenis-straf en andere straffen gebruikelijk. Hoe dit moet met godslastering, echtscheiding, overspel, homoseksualiteit, liegen, moord middels abortus en euthanasie etc. heb ik zo geen antwoord op. Als eerste denk ik dat het faciliteren van zonden moeilijk gemaakt zou kunnen worden. Op zijn minst een waarschuwende toon vanuit de overheid. Als tweede kunnen sancties als boetes daaraan toegevoegd worden.

Natuurlijk besef ik mij dat het nadenken over sancties met als referentiekader de huidige maatschappij neerkomt op luchtfietsen, maar het tekent daarmee wel gelijk hoe ver we als maatschappij en overheid zijn afgedwaald van Gods geboden.
Ik kan niet anders concluderen dan dat ik het prima zie. Verbanning is nog een van de aardigste manieren om dat uitbannen voor elkaar te krijgen. Wat jij als opties noemt, zou je wellicht 'bestrijden' kunnen noemen, maar dat is echt iets anders dan uitbannen. Daarmee heeft deze man een heel goede reden om hier stampij over te maken.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 mar 2021, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Dat heb ik in dit draadje al uitvoerig toegelicht en ik heb nog geen andere uitleg gezien. De tekst is gewoon niet anders uit te leggen, denk ik vooralsnog.
Neem eens de moeite om mijn link te lezen!
De woorden van ds Kort zijn verdraaid.
Je vergist je in twee punten.

Ten eerste heb ik in mijn eerste bijdrage al opgemerkt dat de context van deze uitspraak juist inclusief is. Maar dat neemt niet weg, dat op zijn minst een racistisch perspectief wordt ingevoerd. Dat zwartjes ook in de hemel komen, neemt natuurlijk niet weg dat het spreken over zwartjes inherent racistisch is.

Los daarvan zegt de predikant duidelijk - in de laatste link- dat je (praktiserende?) homo's niet met liefde moet behandelen. Oftewel: je legt het allemaal erg aardig uit, maar ik denk niet dat je recht doet aan de intenties van de predikant, zoals Orchidee ook al meldde.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Vervolgde »

Maanenschijn schreef:Natuurlijk besef ik mij dat het nadenken over sancties met als referentiekader de huidige maatschappij neerkomt op luchtfietsen, maar het tekent daarmee wel gelijk hoe ver we als maatschappij en overheid zijn afgedwaald van Gods geboden.
Misschien is het beginnen met sancties een verkeerd begin. Kijk goed naar de bron van dit soort zonden, zoals verwoord in Rom. 1. Dan heb je direct de weg tot oplossing te pakken. Rom 1: 18 - 25

18 Want de toorn Gods wordt geopenbaard van den hemel over alle goddeloosheid, en ongerechtigheid der mensen, als die de waarheid in ongerechtigheid ten onder houden.
19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.
21 Omdat zij, God kennende, Hem als God niet hebben verheerlijkt of gedankt; maar zijn verijdeld geworden in hun overleggingen en hun onverstandig hart is verduisterd geworden;
22 Zich uitgevende voor wijzen, zijn zij dwaas geworden;
23 En hebben de heerlijkheid des onverderfelijken Gods veranderd in de gelijkenis eens beelds van een verderfelijk mens, en van gevogelte, en van viervoetige en kruipende gedierten.
24 Daarom heeft God hen ook overgegeven in de begeerlijkheden hunner harten tot onreinigheid, om hun lichamen onder elkander te onteren;
25 Als die de waarheid Gods veranderd hebben in de leugen, en het schepsel geëerd en gediend hebben boven den Schepper, Die te prijzen is in der eeuwigheid, amen.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Vervolgde »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:@mara

Welnee. Hij krijgt zo de nodige aandacht voor het probleem dat hij aan de orde stelt. En de gemeenteleden zien hoe hun dominee zich opstelt en ik verwacht dat de meesten zich daarvoor schamen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Natuurlijk schamen de mensen zich niet voor de dominee. Het is werkelijk ongelofelijk dom wat deze mannen doen. Het is Bijbels om de zonden aan te wijzen, ingekaderd in het evangelie dat Jezus een Vriend van hoeren en tollenaren is. En om dan 21e -eeuws te gaan huilen omdat je verbannen dreigt te worden. Laat me niet lachen. Dat er hier enig begrip is voor die actie is tenenkrommend.
Is het niet nog meer tenenkrommend dat je als Mod er niets tegen doet? Dat geeft voeding aan de opvatting dat het begrip hebben voor en verdedigen van dergelijke acties valt binnen de regels van dit forum!
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Mona Lisa »

Ik ken ds. Kort een beetje. Hij schrijft echt niemand af, maar benoemd wel de zonden. En een gesprek is bij ds. Kort altijd mogelijk. Maar Leon is als ik me goed herinner niet begonnen met een gesprek maar met het zwaaien met en plaatsen van de regenboogvlag in de tuin van kerk en pastorie. Dat helpt niet als je een gesprek wil. Wat wel waar is volgens mij is dat ds. Kort in dit verhaal niet handig heeft geformuleerd. Direct nadat ik het hoorde wist ik al, dit gaat gedoe geven. Zeker als je niet bekend bent met het taalgebruik in de bevindelijke kringen is de kans op verkeerd interpreteren vaak best groot.

Verder is al opgemerkt, een quote uit de preek is ten onrechte aangevoerd als ”bewijs” voor racisme. Dat slaat nergens op.

De opgewonden reacties van omstanders in het filmpje zijn niet goed. Maar het is niet de eerste keer dat er gezeur is. Al eerder met Leon en ook mbt Corona heeft er pers gestaan. Bovendien hoorde ik dat er tijdens een van de opnamen iemand opgebaard heeft gestaan en waren mensen aan het afscheid nemen. Op dat moment met een camera erbij op de ramen slaan, daar maak je geen vrienden mee.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Homoseksualiteit

Bericht door DDD »

@mona lisa:
Dank voor de toelichting. Als mensen emotioneel zijn en afscheid nemen, dan kan ik me eerder voorstellen dat je ruzie krijgt over een cameraploeg.

Ik blijf erbij dat het ook in de context van de preek op zijn minst racisme legitimeert als een te benoemen luisteraarsperspectief.

@Vervolgde:
Dat zou helemaal het toppunt zijn.

Ds. Mieras zegt volgens het geciteerde artikel:
“Als je homo’s liefde toont, dan zul je net als hen branden en stenen om je oren krijgen.”
Daar is niets christelijk aan en ik vind het eerder tenenkrommend dat iemand zulke uitspraken verdedigt. Maar goed, klaarblijkelijk zijn de geciteerde opvattingen er in de achterban van Refoforum. Het heeft weinig zin om die weg te modereren, want dan woekert het kwaad alleen maar verder.
Laatst gewijzigd door DDD op 01 mar 2021, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Homoseksualiteit

Bericht door Jantje »

Orchidee schreef:Ik ben géén voorstander van BOOS en de werkwijze van Tim Hofman, maar Leon Houtzager is beslist géén oud gemeentelid zoals sommigen beweren en/of denken en hij heeft echt een jaar geleden al diverse keren geprobeerd om een afspraak te maken en een persoonlijk 1 op 1 gesprek met de ds te krijgen!
Ds Kort zegt dat de zonden (waaronder homofilie) uitgebannen moeten worden, hij zegt NIET mensen verbannen.

Ds Kort waant zich onaantastbaar en moet echt eens stoppen met ZIJN meningen te ventileren!
Hij zou zich echt meer als dienaar van het Goddelijke Woord moeten gedragen en de boodschap van het evangelie verkondigen!
Het getal 1500 mensen in de kerk klopt ook geenzins!
Er zijn nog max 600 mensen lid, waarvan ook nog een deel liever niet meer naar de kerk gaat om deze ds.
Het woord "volgelingen" in de documentaire geeft precies aan hoe het daar aan toe gaat, dat hoort en mag gewoon niet!!!
Je hoort en mag nooit een volgeling van een ds zijn maar Jezus zei: Volg Mij!
Allemaal feitelijke onjuistheden.

Er zijn wel degelijk 1500 mensen lid. Dat weet ik heel zeker.

Bovendien: als dat niet het geval zou zijn geweest, hadden andere gemeenten in de omgeving een extreme groei moeten laten zien. Dat is niet het geval.

Verder klopt er van je andere insinuaties ook geen ene biet. Dus ik heb het bericht dan ook gemeld.
Laatst gewijzigd door Jantje op 01 mar 2021, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie