Bijna bekeerd(?)

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Bijna bekeerd(?)

Bericht door Mara »

Op RW las ik een vraag van een jongen die meent dat hij is stilgezet.
Ds. Vreugdenhil antwoordt dan dit:

Wat je beschrijft zou het begin van de echte bekering kunnen zijn. Het maakt niet uit wat de aanleiding ertoe geweest is. De preek van de dominee of het gesprek met de dominee. Belangrijk is dat je andere interesses kreeg e.d. Maar... als ik jou was zou ik hier niet op rusten, want misschien gaat het weer over. Volhard om de Heere te zoeken. Zolang je nog niet bent uitgekomen bij de Heere Jezus en het geloof in Hem, kan het nog alle kanten op. Pas als je Christus in het oog gekregen hebt en nodig gekregen hebt en gelovig jezelf aan Hem toevertrouwd hebt, kun je zeggen dat je Heere het zaligmakende werk in je hart begonnen is. En... aan de vruchten kent men de boom. Ik wil je niet ontmoedigen, maar juist uitdrijven tot Christus.

Sterkte ermee. Wie Hem zoekt, zal Hem vinden.

Goed dat dit zo separerend wordt gesteld.
Maar toch, wat de Heere begint in een mens, voleindigt Hij toch ook?
Ik begrijp niet zo goed waarom het dan nog alle kanten op zou kunnen gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door Curatorium »

Mara schreef:.
Maar toch, wat de Heere begint in een mens, voleindigt Hij toch ook?
Ik begrijp niet zo goed waarom het dan nog alle kanten op zou kunnen gaan.
Omdat je tot die tijd nooit zeker kan weten of het wel de Heere is die het doet. Dat kunnen ook verzinsels zijn, om het zo te zeggen.
Daarom kan het nog alle kanten op.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Goed dat dit zo separerend wordt gesteld.
Maar toch, wat de Heere begint in een mens, voleindigt Hij toch ook?
Ik begrijp niet zo goed waarom het dan nog alle kanten op zou kunnen gaan.
Maar hoe weet je dat het van de Heere is?
Het kan ook van zichzelf zijn, zie bijvoorbeeld Simon de Tovenaar.

Zeker, als het van de Heere is voleindigd Hij het ook, maar dat is inderdaad alleen maar achteraf te zeggen.
Inderdaad goed dat dit zo separerend wordt gesteld, zonder rechtvaardigmaking, geen bekering.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:Maar toch, wat de Heere begint in een mens, voleindigt Hij toch ook?
Wat de Heere begint, wel ja.
Maar het is maar zeer de vraag of het krijgen van andere interesses na een gesprek met een predikant een werk van de Heere is.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door -DIA- »

Dit is een heel belangrijke zaak die in veel preken bijna niet meer aan de orde komt.
Toch hebben hier veel waarschuwende voorbeelden.
Dan hebben we toch een separerende prediking nodig die alles wegvaagt van de mens,
en dat er een overbuiging komt dat we het met God eens worden.
Het schijn en het zijn wordt zo weinig meer belicht in de tijd waarin we nu terecht zijn gekomen.
Toch acht ik dit juist het belangrijkste punt: Elke preek moet ontdekkend zijn, en niet alleen
zeggen wat het NIET is, maar ook wat het WEL is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door Panny »

Deze vraag is ook wel van toepassing: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/230 ... -naar-god/

In de Bijbel staan ook veel aansporingen en bemoedigingen voor zoekers. Aan de andere kant geen rust gunnen buiten Christus.
Vooral naar Christus wijzen dus.
De zaligheid ligt alleen in Hem, niets in ons. En het is Christus Zelf die zondaren nodigt. Het is zelfs een bevel die wij moeten gehoorzamen.
Niet rusten voor je weet dat Hij je deel is. Niet denken dat het wel goed zit terwijl straks blijkt dat Hij je niet kent.
Biddend zoeken en Hem verwachten...
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:Maar toch, wat de Heere begint in een mens, voleindigt Hij toch ook?
Wat de Heere begint, wel ja.
Maar het is maar zeer de vraag of het krijgen van andere interesses na een gesprek met een predikant een werk van de Heere is.
Omdat ik die separatie steeds vaker mis.
De broeders zijn blij met een jongere die belijdenis aflegt, dat tevens de toegang naar het H.A. is.
Maar wordt er nog wel eens doorgevraagd, zoals wij dat gewend waren?
Er wordt nu al snel geprikkeld gereageerd - en dan bedoel ik in het algemeen! - als de spade wat dieper wordt gestoken.
Ik hoorde laatst iemand zeggen: jazeker ben ik een kind van God, waarom zou ik dat niet zijn?
Maar daar bleef het bij.
Ds. Vreugdenhil benoemt het ook als een proces: het begin van een echte bekering.
M.a.w. dan kom je toch in het ouderwetse "bezomeren en bewinteren" terecht, wat nu als achterhaald wordt bevonden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
dennis
Berichten: 1667
Lid geworden op: 01 mar 2011, 14:09

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door dennis »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Maar toch, wat de Heere begint in een mens, voleindigt Hij toch ook?
Wat de Heere begint, wel ja.
Maar het is maar zeer de vraag of het krijgen van andere interesses na een gesprek met een predikant een werk van de Heere is.
Omdat ik die separatie steeds vaker mis.
De broeders zijn blij met een jongere die belijdenis aflegt, dat tevens de toegang naar het H.A. is.
Maar wordt er nog wel eens doorgevraagd, zoals wij dat gewend waren?
Er wordt nu al snel geprikkeld gereageerd - en dan bedoel ik in het algemeen! - als de spade wat dieper wordt gestoken.
Ik hoorde laatst iemand zeggen: jazeker ben ik een kind van God, waarom zou ik dat niet zijn?
Maar daar bleef het bij.
Ds. Vreugdenhil benoemt het ook als een proces: het begin van een echte bekering.
M.a.w. dan kom je toch in het ouderwetse "bezomeren en bewinteren" terecht, wat nu als achterhaald wordt bevonden.

Dat wordt misschien wel achterhaald gevonden, maar dat is het bepaald niet. We hoeven er niet die woorden voor te gebruiken, maar het is volkomen Bijbels om op de vruchten te letten. Wat is de uitwerking. De Heere Jezus waarschuwt niet voor niets tegen het tijdgeloof. Dat lijkt echt heel wat. 'Die het terstond met vreugde aannemen,' maar het is voor een tijd. En dus niet echt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Maar toch, wat de Heere begint in een mens, voleindigt Hij toch ook?
Wat de Heere begint, wel ja.
Maar het is maar zeer de vraag of het krijgen van andere interesses na een gesprek met een predikant een werk van de Heere is.
Omdat ik die separatie steeds vaker mis.
Ok, dat kan.
Ik voor mij mis die separatie niet.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Maar toch, wat de Heere begint in een mens, voleindigt Hij toch ook?
Wat de Heere begint, wel ja.
Maar het is maar zeer de vraag of het krijgen van andere interesses na een gesprek met een predikant een werk van de Heere is.
Omdat ik die separatie steeds vaker mis.
Ok, dat kan.
Ik voor mij mis die separatie niet.
Je bedoelt, in de kerk waar je lid van bent?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door Tiberius »

Mara schreef:
Tiberius schreef:
Mara schreef:Omdat ik die separatie steeds vaker mis.
Ok, dat kan.
Ik voor mij mis die separatie niet.
Je bedoelt, in de kerk waar je lid van bent?
Onder andere, inderdaad.
RotterS
Berichten: 136
Lid geworden op: 19 feb 2013, 15:35

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door RotterS »

Tiberius schreef:Maar het is maar zeer de vraag of het krijgen van andere interesses na een gesprek met een predikant een werk van de Heere is.
Wel, waarom niet? Het in twijfel trekken (is dit ook niet een vorm van oordelen waar wij niet te oordelen hebben?) van zaken die ook vrucht van geloof/bekering/wedergeboorte zijn vind ik heel eng. M.i. zet het de deur open naar het ontkennen dat een bepaalde vrucht voortkomt uit wat van de Heere is. En als het niet van de Heere is, is het of van de mens of van de duivel.
Reacties kunnen even op zich laten wachten. Vooral in het weekend staat mijn computer uit. Dat is namelijk lekker rustig, probeer het maar!
Mannetje
Berichten: 7690
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door Mannetje »

Ik denk dat je het in het midden moet laten. Niemand kan rusten op een verandering, echt rusten bedoel ik dan.
Maar velen van Gods kinderen kunnen terugkijkend wel zo'n verandering aanwijzen.

Werp het niet lichtvaardig weg, leg het niet de handen op.
-
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door DDD »

Het lijkt mij niet goed om zich er druk om te maken of iets goeds wel of niet een werk van de Heere is. Alle goede dingen komen van God.

De vraag is echter, of wij ons met een waar hart tot God bekeren en in Hem geloven. Dat blijkt uit de vruchten.

Daarom lijkt dit mij een volkomen gereformeerd antwoord. Gelukkig wordt er niet gezegd dat de heilige Geest ook wel ongelovige werkingen heeft. Dat heb ik ook wel eens gehoord. Men had het dan over de algemene werkingen van de heilige Geest, alsof de heilige Geest ook wel eens een hypocriet geloof of een tijdgeloof schenkt.
mvf
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 jun 2007, 13:08

Re: Bijna bekeerd(?)

Bericht door mvf »

Over dit onderwerp gaat dit boek binnenkort weer heel wat discussie opleveren vermoed ik...:
http://www.hetbakenkatwijk.nl/nl/produc ... iking.html
Plaats reactie