Preek: de tekst

Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Preek: de tekst

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het valt mij steeds meer op dat onder meer behoudende preken (ik heb het niet over een bepaald kerkverband zo zeer), vaker preken zijn waarin de tekst maar weinig aandacht krijgt.
Een tekst wordt genoemd en gelezen, maar in de uitwerking is er naar tijd toe maar weinig aandacht. Soms niet eens de helft van de preektijd.
Dit bevreemd mij, een tekst wordt toch genoemd omdat de predikant daar over wenst na te denken, die tekst te bepreken. Dat het verband van de tekst mee wordt genomen is puur Reformatorisch. Maar dat het een groot gedeelte over heel andere teksten/zaken gaat vind ik apart.
Dit kan variëren van een verhandeling hoe God volgens die predikant Zijn volk bekeerd, maar ook uitgebreid over zondekennis/ of Genesis 3, maar ook andere geschiedenissen en bijbelgedeelten die geen betrekking of gemeenschappelijk onderwerp hebben met de tekst.

Let wel ik doe niet op de voorafspraak of de inleiding van de preek.

En ja de zonde moet aangewezen worden, en de twee wegen moeten worden gepreekt en de Ene Naam van Jezus Christus. Maar daar gaat het hier niet over. Ik denk aan een preek over Zacharia 13 vers 1 kostelijke tekst dunkt me, maar de predikant leek de waarde er niet van te zien, als je zijn preek beluisterde. Want maximaal 1/3 van de tijd had hij echt aandacht voor die tekst.

Het gaat me niet om cijfers of verhoudingen, maar wel om het feit, wat me vreemd voorkomt, zelf zie ik doorgaans grote waarde in preken die werkelijk over de tekst gaan.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Preek: de tekst

Bericht door ejvl »

Dat komt omdat een aantal predikanten elke zondag een andere tekst gebruiken als kapstok om hetzelfde verhaal te houden.
De tekst wordt dan menigmaal gebruikt als geestelijke weg of hoe het zou kunnen gaan, terwijl dit niet uit de tekst is op te maken
Bijbelse geschiedenis of inhoudelijke achtergronden worden zelden gepreekt.

Gelukkig geldt dit lang niet overal.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preek: de tekst

Bericht door Johann Gottfried Walther »

ejvl schreef:Dat komt omdat een aantal predikanten elke zondag een andere tekst gebruiken als kapstok om hetzelfde verhaal te houden.
De tekst wordt dan menigmaal gebruikt als geestelijke weg of hoe het zou kunnen gaan, terwijl dit niet uit de tekst is op te maken
Bijbelse geschiedenis of inhoudelijke achtergronden worden zelden gepreekt.

Gelukkig geldt dit lang niet overal.
Dat zal (beperkt) voorkomen, maar dat kan toch niet de enige reden zijn denk ik.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
mulder
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:33

Re: Preek: de tekst

Bericht door mulder »

Ik ben met zulke prediking opgevoed en ben er dan ook aan gewend.
In de GGIN passen alle predikanten deze manier van preken toe. Echt over de tekst gaat het uiteindelijk niet. Toch geloof ik dat deze predikanten wel een goede preekvoorbereiding hebben. Er worden alleen veel uitstapjes gemaakt waardoor de tekst amper aan bod komt.
Ik heb er niet veel problemen mee, maar Bijbels is het niet. Bij preken behoor je de Bijbel te behandelen en niet je eigen gedachten.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Preek: de tekst

Bericht door FlyingEagle »

Dat is wel apart zeggen dat je iets niet Bijbels vind maar er toch geen problemen mee hebben.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preek: de tekst

Bericht door DDD »

Die uitstapjes komen wellicht omdat mensen menen dat personen die associatief zijn ingesteld een bijzondere bediening van de heilige Geest hebben. Dat zie je ook in de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten. Hoe wonderlijker de gedachtensprongen, hoe meer de leiding van de heilige Geest wordt verondersteld, terwijl het mijns inziens niet anders is dan een gebrek aan structuur in het hoofd en in de preek. Misschien is het zelfs een onbewust selectiecriterium bij het accepteren van iemands roeping tot het ambt.

Ik ben trouwens zelf ook chaotisch, voor alle duidelijkheid.

@Flying Eagle:

Er is naast de bijbel ook de traditie. En niet alles behoort tot de kern van het christendom. Er zijn geen bijbelse voorschriften over lengte of inhoud van de preek, anders dan dat de kern moet zijn de gekruisigde Jezus Christus.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Preek: de tekst

Bericht door FlyingEagle »

DDD schreef:
@Flying Eagle:

Er is naast de bijbel ook de traditie. En niet alles behoort tot de kern van het christendom. Er zijn geen bijbelse voorschriften over lengte of inhoud van de preek, anders dan dat de kern moet zijn de gekruisigde Jezus Christus.
Vind het gewoon apart als je aangeeft iets niet bijbels te vinden en er dan geen problemen mee te hebben, afgezien of dit voorbeeld wel of niet bijbels is.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Preek: de tekst

Bericht door Floppy »

Ik heb wel eens begrepen dat bijvoorbeeld Augustinus ook nogal associatief preekte.
En iemand als Calvijn weer helemaal niet.

Persoonlijk kan ik helemaal niets met een preek die na twee zinnen van de tekst is afgedreven (en heb zelfs een kerk verlaten oa vanwege dit).
Maar het heeft erg oude papieren. En ook het NT citeert het OT soms op die wijze.

Ik zou tenslotte graag zien dat er meer over een heel hoofdstuk of een flinke pericoop werd gepreekt ipv een losse tekst. Paulus stuurde zijn brieven ook niet vers voor vers op naar de gemeenten.
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preek: de tekst

Bericht door DDD »

Floppy schreef:Paulus stuurde zijn brieven ook niet vers voor vers op naar de gemeenten.
;-)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preek: de tekst

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Floppy schreef:Ik heb wel eens begrepen dat bijvoorbeeld Augustinus ook nogal associatief preekte.
En iemand als Calvijn weer helemaal niet.
Calvijn volgde de tekst op de voet, en de Reformatoren Oecolampadius en Bullinger ook.
Ook in deze tijd zijn er wel predikanten die tekst/het tekstgedeelte zin of vers voor vers volgen.
Dit zie ik ook als waardevol. Grondige structurele exegese en toepassing opkomende vanuit die teksten.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preek: de tekst

Bericht door -DIA- »

Dat is een verschijnsel dat inderdaad bij deze of gene wel eens voorkwam.

De tekst moet: Grondig bestudeerd en verklaard worden, en het meest wenselijk is dat deze gevolgd word door
een prakticale toepassing.

Toch zijn (of waren) er predikers voor wie een uitstapje wel eens een complete preek vulden, niet berekend, maar
het werd dan wel eens zo in het hart gegeven dat het stichtelijk en onderwijzend was.
Ik denk aan enkele preken van wijlen ds. W.C. Lamain. Ik heb een preek van hem waarin hij aankondigde over
een bepaalde tekst te spreken, maar waar hij in het geheel niet aan de tekst toekwam. Aan het einde van de dienst
zei hij dan ook dat hij dit in het geheel niet van plan was, en dat de tekst in de volgende preek behandeld zou
worden.

Als het hart vervuld wordt moet het eruit, anders zou het hart barsten. Zo kon het wel eens voorkomen.
En dan wist de prediker zelf soms niet altijd waarom, waartoe, of tot wie hij zo moest spreken. Dat zal de eeuwigheid
wel openbaren.
Ik bedoel dus niet dat dit de norm voor een preek moet zijn, maar dat het voorkwam, en er niemand was die er
aanstoot aan nam, dat is ook wel een feit. Ook hier zien we een toenemende kritische houding jegens de prediking.
Het ware te wensen dat men in deze tijd met evenveel onderscheid de dwalingen in sommige preken wist te
onderkennen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Preek: de tekst

Bericht door Curatorium »

Ds. Lamain bereidde zijn Nederlandse preken gewoon niet voor. Natuurlijk was het wel stichtend en onderwijzend, maar het is niet hoe het zou moeten zijn. Je bent een prediker van het Woord, niet van wat je eigen brein je ingeeft.
Ik vraag me wel af wat dit topic met een kritische houding te maken heeft. Het gaat hier om de kern van de prediking, die sommige predikanten aan hun laars lappen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preek: de tekst

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:Ds. Lamain bereidde zijn Nederlandse preken gewoon niet voor. Natuurlijk was het wel stichtend en onderwijzend, maar het is niet hoe het zou moeten zijn. Je bent een prediker van het Woord, niet van wat je eigen brein je ingeeft.
Ik vraag me wel af wat dit topic met een kritische houding te maken heeft. Het gaat hier om de kern van de prediking, die sommige predikanten aan hun laars lappen.
Ik weet ook dat het (met name) in Oudgereformeerde kring nog wel voorkomt dat een tekst er bekaaid afkomt. Dat
is dus niet de bedoeling van de prediking, denk ik dan. Ik denk ook dat zich hier een zeker gebrek aan scholing
wreekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Preek: de tekst

Bericht door Luther »

Floppy schreef:Ik heb wel eens begrepen dat bijvoorbeeld Augustinus ook nogal associatief preekte.
En iemand als Calvijn weer helemaal niet.

Persoonlijk kan ik helemaal niets met een preek die na twee zinnen van de tekst is afgedreven (en heb zelfs een kerk verlaten oa vanwege dit).
Maar het heeft erg oude papieren. En ook het NT citeert het OT soms op die wijze.

Ik zou tenslotte graag zien dat er meer over een heel hoofdstuk of een flinke pericoop werd gepreekt ipv een losse tekst. Paulus stuurde zijn brieven ook niet vers voor vers op naar de gemeenten.
Zoveel mogelijk series preken, dan voorkom je zowel het één als het ander.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Preek: de tekst

Bericht door Hendrien »

mulder schreef:Ik ben met zulke prediking opgevoed en ben er dan ook aan gewend.
In de GGIN passen alle predikanten deze manier van preken toe. Echt over de tekst gaat het uiteindelijk niet. Toch geloof ik dat deze predikanten wel een goede preekvoorbereiding hebben. Er worden alleen veel uitstapjes gemaakt waardoor de tekst amper aan bod komt.
Ik heb er niet veel problemen mee, maar Bijbels is het niet. Bij preken behoor je de Bijbel te behandelen en niet je eigen gedachten.
Juist als Gods Woord gepreekt en uitgelegd wordt, is het krachtig. Gods Woord is levend en krachtig! Soms verbaas ik me over de kracht van het Woord als het eenvoudig, dichtbij de tekst blijvend, uitgelegd wordt. In de context en verwijzend naar andere Bijbelgedeeltes.
Plaats reactie