Preek: de tekst

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preek: de tekst

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Panny schreef:Meestal krijgen deze predikanten ook veel complimenten: "Deze dominee kan veel uit een tekst halen! Wat een gave!".
De juiste formulering zou op dat moment niet moeten zijn: "wat haalt 'ie veel uit de tekst", maar "wat legt 'ie veel in de tekst".
Om dan nog "Sola scriptura" te blijven proclameren, wanneer de tekst alleen een kapstok is waaraan in wezen wekelijks hetzelfde verhaal wordt opgehangen, dat is wel erg fragwürdig.
Jammer dat dit kennelijk nog steeds de praktijk is in sommige gemeenten. In plaats van de Bijbelse opdracht "Predikt het evangelie" geldt blijkbaar nog vaak "Predik de bevinding". Maar dát staat niet in mijn Bijbel.
Ik vrees dat ge niet echt verstaat wat u hier zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Preek: de tekst

Bericht door Floppy »

modesto schreef:De brief aan de Hebreeën, bijvoorbeeld, en, buitenbijbels, de Philokalia.
Of bijvoorbeeld Galaten 4, over Hagar en Sara.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Preek: de tekst

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zowel een preek over één tekst, zoals vaak bij de Puriteinen, als over een gedeelte zoals bij de Reformatoren kan waardevol zijn.
Het is niet zodat je bij een langere gedeelte per definitie meer diepgang hebt in de preek, en bij een tekstvers minder.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preek: de tekst

Bericht door Mara »

Wat ik lees bij DIA en Huisman bijvoorbeeld, als zij posten welke preek ze hebben gehoord, dan zijn dat meestal 2 of 3 (soms 4) punten n.a.v. een Bijbeltekst.
Maar dat wordt steeds minder gedaan, dominee werkt met een thema.
Ook komt wel eens voor dat we 3 gedeeltes uit 3 verschillende Bijbelboeken met elkaar lezen, die min of meer met elkaar te maken hebben en dan kiest dominee ook een thema.
Of er worden wel 5 verzen uitgelicht en daarover gepreekt.

Persoonlijk vind ik het luisteren n.a.v. de puntenuitwerking het helderst. Er zit een opbouw in, en ook een toepassing, die ik bij een thema meestal mis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preek: de tekst

Bericht door Mannetje »

Nowhere schreef:
Curatorium schreef:Klopt. Want er zijn mensen die dat weinig tot niet horen.
Dat zal wel los lopen, mijn inziens is het niks meer dan een karikatuur en stokpaardje in wording van dit forum.En anders ga je in gesprek met de kerkenraad en predikant. En als het dan blijft zoals het was, staat het je vrij te vertrekken naar elders.

Overigens viel het wel mee met de goede zondag. Het was nogal oppervlakkig, althans mijn inziens. Want dat is het gevaar van grote gedeeltes bepreken, dat je de diepte niet in gaat. En dan wordt het inhoudsloos. Dan kan je beter series preken. Dan kan je verschillende aspecten tegen deze context uitleggen van een gedeelte. Verrijkend vind ik dat, maar goed daar zal dan wel weer te veel bevinding en allergorese (Schrift met Schrift vergelijken) in aan te treffen zijn volgens sommige. Het is nooit goed voor de kritische luisteraars of leken theologen.
Dat laatste is helemaal waar. Dat bevestig je ook zelf met je eigen bijdrage...

Ik ben bang dat veel te vaak de vraag gesteld wordt: "Wat vind ik van de preek?" in plaats van: "Wat vindt de preek van mij?"

Daarnaast vind ik het bijzonder dat er altijd zo op het appellerende wordt gehamerd. Als ik bijvoorbeeld de preek van de Heere Jezus uit Johannes 6 lees, dan zitten daar vast appellerende elementen in, maar ik denk dat dit door velen niet direct als een appellerende preek zou worden betiteld.
Dat blijkt ook wel uit de reactie: deze rede is hard... En weg waren ze.
Daarmee zeg ik niet dat het appel nooit moet klinken, want wie de Bijbel leest, komt het appel zeker op veel plaatsen tegen. Maar een appel moet wel passen bij de tekst.
-
Nowhere
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014, 16:13

Re: Preek: de tekst

Bericht door Nowhere »

Mannetje schreef:Ik ben bang dat veel te vaak de vraag gesteld wordt: "Wat vind ik van de preek?" in plaats van: "Wat vindt de preek van mij?"
Is dat niet een "dooddoener" om te zeggen 'wat vindt de preek van mij?"? Dit valt bij mij net zo goed in de categorie: 'je mag geen waarom zeggen, maar je moet zeggen waartoe!" Tsja denk ik dan, moet dat echt?
Ik geloof dat wij ook de opdracht hebben gekregen in Handelingen om te onderzoeken of het gepreekte wel naar het Woord is. Of er wel recht gedaan wordt aan dat Woord. En als een tekst dan in het luchtledige blijft zweven is dat goed? Als er geen bevindelijke lijnen worden getrokken naar het leven der genade? En geen praktikale lijnen worden getrokken naar het leven van alledag? En hoe daar in te staan door een christen?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Preek: de tekst

Bericht door Mannetje »

Nowhere schreef:
Mannetje schreef:Ik ben bang dat veel te vaak de vraag gesteld wordt: "Wat vind ik van de preek?" in plaats van: "Wat vindt de preek van mij?"
Is dat niet een "dooddoener" om te zeggen 'wat vindt de preek van mij?"? Dit valt bij mij net zo goed in de categorie: 'je mag geen waarom zeggen, maar je moet zeggen waartoe!" Tsja denk ik dan, moet dat echt?
Ik geloof dat wij ook de opdracht hebben gekregen in Handelingen om te onderzoeken of het gepreekte wel naar het Woord is. Of er wel recht gedaan wordt aan dat Woord. En als een tekst dan in het luchtledige blijft zweven is dat goed? Als er geen bevindelijke lijnen worden getrokken naar het leven der genade? En geen praktikale lijnen worden getrokken naar het leven van alledag? En hoe daar in te staan door een christen?
1. Ik zeg niet dat de vraag niet gesteld mag worden, maar dat hij te vaak wordt gesteld.
2. Ik neem aan dat je doelt op de inwoners van Berea. Van hen staat dit geschreven:
Hand. 17:11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
a. Let hierbij goed op de volgorde. Eerst met toegenegenheid ontvangen, dan onderzoeken...
b. Ik lees niet dat zij onderzoeken wat er mist in de prediking, maar of de preek naar de Schrift is.
3. Kan er dan niets mis zijn met een preek? Jawel, dat kan, maar... als we geloven dat God Zijn dienstknechten zendt, tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil, dan moet onze eerste gedachte toch zijn: wat zegt de Heere door Zijn dienstknecht tot mij? En pas als we daar niet uitkomen, of als meteen helder is dat het tegen de Schriften is, dan kunnen we de preek onder kritiek gaan stellen.
Maar dan... ligt daar ook de verantwoordelijkheid om er iets mee te doen.
-
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preek: de tekst

Bericht door DDD »

Nowhere schreef:
Curatorium schreef:Klopt. Want er zijn mensen die dat weinig tot niet horen.
Dat zal wel los lopen, mijn inziens is het niks meer dan een karikatuur en stokpaardje in wording van dit forum.En anders ga je in gesprek met de kerkenraad en predikant. En als het dan blijft zoals het was, staat het je vrij te vertrekken naar elders.

Overigens viel het wel mee met de goede zondag. Het was nogal oppervlakkig, althans mijn inziens. Want dat is het gevaar van grote gedeeltes bepreken, dat je de diepte niet in gaat. En dan wordt het inhoudsloos. Dan kan je beter series preken. Dan kan je verschillende aspecten tegen deze context uitleggen van een gedeelte. Verrijkend vind ik dat, maar goed daar zal dan wel weer te veel bevinding en allergorese (Schrift met Schrift vergelijken) in aan te treffen zijn volgens sommige. Het is nooit goed voor de kritische luisteraars of leken theologen.
Hoe kom je daar nu bij? Heb je daar enige bijbelse grond voor?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Preek: de tekst

Bericht door Mara »

Hoe komt u aan de tekst waarover u gaat preken? Is het zo dat je elke tekst speciaal moet ‘krijgen’ van de Heere?
Hoe komt een dominee eigenlijk aan een tekst om uit te preken?

Toen ik net begon met preken, dacht ik wel eens dat ik misschien wel een keer uitgepreekt zou zijn. Niet zou weten waarover ik nog méér zou moeten preken. Nee, niet omdat er niet genoeg teksten zijn in de Bijbel. Zelfs als ik uit elk hoofdstuk maar één keer zou preken, dan zou ik nog meer dan 100 jaar nodig hebben om alles een keer behandeld te krijgen. Maar niet over elke tekst kun je zo gemakkelijk preken. En ik was bang dat ik na een poosje misschien dezelfde dingen nog weer zou zeggen. Herhaling. Maar hoe langer ik preek, hoe meer ik voel dat ik nóóit uitgepreekt raak. Omdat het niet zo heel erg is om nog een keer (ongeveer) hetzelfde te zeggen als eerder. Want weet je, geestelijk zijn we zo vergeetachtig. En er staat ook zóveel in de Bijbel! Er is altijd ruim genoeg stof om te preken. Dat maakt het eerder lastig waar ik eigenlijk moet beginnen. Want je begrijpt wel: als ik over de éne tekst preek, moet ik de andere teksten voor die zondag laten liggen. De Heere heeft me dan ook gelukkig niet geroepen om alles in één keer te zeggen. Elke keer één tekst of (een stuk van) één hoofdstuk. En waarover dan? Sommige mensen denken, dat je echt elke tekst speciaal moet krijgen.

Daarmee bedoelen ze, dat een tekst op een bijzondere manier bij je binnenkomt. Je bidt de Heere waarover je moet preken, en dan komt een tekst heel krachtig in je gedachten. Of je aandacht wordt in het lezen van de Bijbel op een bijzondere manier naar een bepaalde tekst
geleid. Ik moet zeggen dat dit mij wel eens gebeurt, maar zeker niet altijd. En dat is ook niet perse de bedoeling. Want God is ook een God van orde. Bijvoorbeeld: wij hebben de gewoonte om met Kerst over de geboorte van de Heere Jezus te preken, en met Goede Vrijdag over Zijn sterven. Dus dan zoek je in die Bijbelgedeelten waar het daarover gaat. En ’s middags – zo is dat afgesproken – preken we uit de Heidelbergse Catechismus, netjes op volgorde. Omdat dan bijna alle belangrijke onderwerpen een keer aan de beurt komen. Het gebeurt ook wel eens dat ik denk: dát onderwerp, daar moet ik nodig eens over preken, daar heeft de gemeente al lang niet van gehoord; of het past goed bij wat er kort geleden gebeurd is. En best veel dominees preken ‘series’, bijvoorbeeld over het leven van Jozef of over het leven van Elia; daar ben ik nu mee bezig. Daarom weet ik dan al van tevoren waarover ik preken zal. Misschien heb je dan wel een vraag. Hoeft een dominee dan niet meer te bidden waarover hij preken gaat? Jawel, zeker wel. Maar soms doe ik dat al een paar weken van tevoren; bij het klaarmaken van de kerkbode bijvoorbeeld. En al weet je al uit welk hoofdstuk je preken moet, dan weet je nog niet altijd over welke tekst.

En het kan ook gebeuren, dat de Heere in die week zó duidelijk spreekt dat je weet: ik moet nu even de prekenserie onderbreken en over een andere tekst preken; dát heeft de gemeente nu nodig. Dat gebeurt wel niet elke maand, maar toch meer dan eens. En soms gebeurt het dat een tekst niet open valt. Dan begrijp ik wel wat het voor toen betekende, maar ik kan niet goed zien hoe ik voor nu erover preken moet. Het blijft voor me gesloten. Dat betekent worstelen met de Heere, of Hij alsnog de tekst voor mij en de gemeente wil laten spreken. Maar een enkele keer is dit reden dat ik opnieuw de Bijbel door moet, biddend om een tekst waarover ik dan wél preken moet. Gebeurt het ook wel eens dat ik op zaterdag nog niet weet waarover ik preken moet? Eigenlijk nooit. Als predikant moet je studeren en mediteren, daarom vind ik dat ik de preek op vrijdag klaar moet hebben. Maar het is me wél eens overkomen, dat ik een preek klaar had en op zaterdag nog een nieuwe schreef. Nu ja, zo gaat het dus ongeveer in de studeerkamer.

Wat heb jij (en wat hebt u) er aan om dit te weten? Ach, je mag natuurlijk best weten hoe dat eigenlijk gaat bij de dominee die je elke zondag weer op de preekstoel ziet. Maar alleen nieuwsgierigheid, daar heb je niet zo veel aan. Ik hoop, dat je ook voor me bidt. Of de Heere wil zorgen dat ik zal preken over een Bijbelgedeelte dat de gemeente nodig heeft, en of Hij wil zorgen dat het open valt. Dan zal ik er niet alleen over vertellen, maar dan zal ik het verkondigen. (Begrijp je het verschil?)

En nog wat. Je zou kunnen denken: als de dominee nu op een bijzondere manier een tekst krijgt, dan zal die wel extra tot zegen zijn. Maar dat hoeft niet hoor! Denk maar aan de Psalmen die we zingen. Het gebeurt ook wel eens dat een vers dat we in de dienst zingen voor iemand tot zegen is. Toch moet je als dominee de Psalmen ‘gewoon’ opzoeken. Dan kan de Heere het evengoed zegenen. Zo is het ook met de tekst voor de preek. Of ik die nu opgezocht heb, of dat het een tekst is uit een prekenserie, of dat de Heere de tekst ‘gegeven’ heeft, voor de gemeente is het eigenlijk hetzelfde. Want elke Bijbeltekst is het Woord van God! En als de dominee maar niet vertelt wat hij zélf vindt maar wat er in de Bijbel staat, dan is élke preek een boodschap van God aan de gemeente. Bid je er dan ook om, dat je zult luisteren naar élke boodschap van de Heere aan jou?

ds. M. van Reenen, Veluwse Kerkbode van Oldebroek
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannes
Verbannen
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 apr 2018, 17:50

Re: Preek: de tekst

Bericht door Mannes »

Curatorium schreef:Ds. Lamain bereidde zijn Nederlandse preken gewoon niet voor. Natuurlijk was het wel stichtend en onderwijzend, maar het is niet hoe het zou moeten zijn. Je bent een prediker van het Woord, niet van wat je eigen brein je ingeeft.
Ik vraag me wel af wat dit topic met een kritische houding te maken heeft. Het gaat hier om de kern van de prediking, die sommige predikanten aan hun laars lappen.
Wat een domme en kortzichtige uitspraak door te stellen dan hij zijn preken niet genoeg voorbereidde. Verder haalt u de invloed van de Geest en het eigen brein nogal door elkaar.
Waren ze er nog nog maar, predikanten zoals Lamain..
Deze predikant word door velen niet eens meer begrepen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preek: de tekst

Bericht door -DIA- »

Het maken van preekjes viel de student niet mee: "wat gaat daar toch een tijd mee heen. Eerst kun je geen tekst vinden, dan weer geen punten of een inleiding; heb je die dingen dan met veel moeite en zuchten saamvergaderd, dan ga je wel 100 maal ondersreboven met het uitwerken van de punten, zodat je, als je hem meent af te hebben, van moedeloosheid geneigd zou zijn om de hele zaak maar weer te verscheuren. Toch mag ik niet klagen. De Heere laat Zich menigmaal niet onbetuigd. Hij maakt wel eens waar: Hij geeft de moeden kracht en vermenigvuldigd de sterkte, dien die geen krachten heeft. Dan kunnen we niet anders dan zeggen, dat Zijn dienst een liefdedienst is, die mij nog nooit heeft verdroten."

Tot zover een citaat van een reeds ontslapen predikant, toen nog student.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Preek: de tekst

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
Curatorium schreef:Ds. Lamain bereidde zijn Nederlandse preken gewoon niet voor. Natuurlijk was het wel stichtend en onderwijzend, maar het is niet hoe het zou moeten zijn. Je bent een prediker van het Woord, niet van wat je eigen brein je ingeeft.
Ik vraag me wel af wat dit topic met een kritische houding te maken heeft. Het gaat hier om de kern van de prediking, die sommige predikanten aan hun laars lappen.
Wat een domme en kortzichtige uitspraak door te stellen dan hij zijn preken niet genoeg voorbereidde. Verder haalt u de invloed van de Geest en het eigen brein nogal door elkaar.
Waren ze er nog nog maar, predikanten zoals Lamain..
Deze predikant word door velen niet eens meer begrepen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Preek: de tekst

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
Curatorium schreef:Ds. Lamain bereidde zijn Nederlandse preken gewoon niet voor. Natuurlijk was het wel stichtend en onderwijzend, maar het is niet hoe het zou moeten zijn. Je bent een prediker van het Woord, niet van wat je eigen brein je ingeeft.
Ik vraag me wel af wat dit topic met een kritische houding te maken heeft. Het gaat hier om de kern van de prediking, die sommige predikanten aan hun laars lappen.
Wat een domme en kortzichtige uitspraak door te stellen dan hij zijn preken niet genoeg voorbereidde. Verder haalt u de invloed van de Geest en het eigen brein nogal door elkaar.
Waren ze er nog nog maar, predikanten zoals Lamain..
Deze predikant word door velen niet eens meer begrepen.
Ben het wel eens dat je een predikant niet zomaar weg mag zetten, toch mag je ook niet gaan varen op de invloed van de Heilige Geest, je hebt Hem, met eerbied gezegd, niet in je zak.
Je mag er op vertrouwen dat Hij je helpen wilt, maar Hij vraagt inspanning van de spreker, ik ben naar een trouwdienst geweest in een evangelische gemeente, daar had die voorganger hetzelfde idee, nou er kwam niet veel zinnigs uit, terwijl ik in die hoek ook weleens een weldoordachte bestudeerde preek gehoord hebt.

Het is niet goed als we op extraordinaire bevindingen onze godsdienst bouwen, we het het Woord dat zeer vast is.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preek: de tekst

Bericht door Terri »

Mannes schreef:
Curatorium schreef:Ds. Lamain bereidde zijn Nederlandse preken gewoon niet voor. Natuurlijk was het wel stichtend en onderwijzend, maar het is niet hoe het zou moeten zijn. Je bent een prediker van het Woord, niet van wat je eigen brein je ingeeft.
Ik vraag me wel af wat dit topic met een kritische houding te maken heeft. Het gaat hier om de kern van de prediking, die sommige predikanten aan hun laars lappen.
Wat een domme en kortzichtige uitspraak door te stellen dan hij zijn preken niet genoeg voorbereidde. Verder haalt u de invloed van de Geest en het eigen brein nogal door elkaar.
Waren ze er nog nog maar, predikanten zoals Lamain..
Deze predikant word door velen niet eens meer begrepen.
Je reageert op een post geplaatst in 2015......
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Preek: de tekst

Bericht door JCRyle »

Mannes schreef:Wat een domme en kortzichtige uitspraak door te stellen dan hij zijn preken niet genoeg voorbereidde. Verder haalt u de invloed van de Geest en het eigen brein nogal door elkaar.
Waren ze er nog nog maar, predikanten zoals Lamain..
Deze predikant word door velen niet eens meer begrepen.
De Geest werkt samen met het Woord. En daarbij komt ook het menselijke verstand bij; onderzoekt de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen. Dat onderzoek doe je voor een groot deel met je verstand en tegelijkertijd in biddende afhankelijkheid van de Heilige Geest. Hij, Die ogen des verstands wilt verlichten om de ware wijsheid te doorgronden, ontslaat een predikant niet van zijn plicht en verantwoordelijkheid om in de Schrift te graven, te zoeken, te worstelen, te studeren.
Plaats reactie