Begint bekering met ellendekennis?

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door J.C. Philpot »

samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Nee niet van zonden en ongeloof, maar van zonden omdat ze in Mij niet geloven.
Sinds wanneer is ongeloof geen zonde meer?
Zeg ik dat?
Ik spreek hier de Heere Jezus na.
In welk opzicht is de iets andere verwoording van Herman ook echt inhoudelijk anders en strijdig met wat de Heere Jezus in deze context zegt, en wat is de meerwaarde of bijdrage daarvan in de discussie in dit topic?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:
J.C. Philpot schreef:
samanthi schreef:Nee niet van zonden en ongeloof, maar van zonden omdat ze in Mij niet geloven.
Sinds wanneer is ongeloof geen zonde meer?
Zeg ik dat?
Ik spreek hier de Heere Jezus na.
In welk opzicht is de iets andere verwoording van Herman ook echt inhoudelijk anders en strijdig met wat de Heere Jezus in deze context zegt, en is de meerwaarde of bijdrage daarvan in de discussie in dit topic?
Het verschil is... dat je overtuigd wordt van de zonden van het ongeloof...

Onder het kopje zonden kunnen al je wandaden ingevulde worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Klavart »

samanthi schreef:
Herman schreef:
Bezorgd schreef:Systeemdrijvers willen niet overtuigd worden.
Klopt.

Daarom spreken we ook over de werking van de Heilige Geest die komt overtuigen van zonde en ongeloof.
Nee niet van zonden en ongeloof, maar van zonden omdat ze in Mij niet geloven.
Nee, niet van zonden, maar van zonde.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

Klavart schreef:
samanthi schreef:
Herman schreef:
Bezorgd schreef:Systeemdrijvers willen niet overtuigd worden.
Klopt.

Daarom spreken we ook over de werking van de Heilige Geest die komt overtuigen van zonde en ongeloof.
Nee niet van zonden en ongeloof, maar van zonden omdat ze in Mij niet geloven.
Nee, niet van zonden, maar van zonde.
Jaja
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Erasmiaan schreef:
Heb je na vier (!) jaar weer een oudvader/puritein gevonden die jouw gevoelen bevestigt?
Volstrekt niet! Maar hier wordt het wel zeer duidelijk verwoord.
Ik ben al vele malen bevestigd in de Bijbelse waarheid die ik verdedig.
Vooral door vele Puriteinen.
Niet op in gaan joh.
Systeemdrijvers willen niet overtuigd worden.
Ik vind dit erg laatdunkend... Respecteer elkaar toch eens!!!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:Het verschil is... dat je overtuigd wordt van de zonden van het ongeloof...

Onder het kopje zonden kunnen al je wandaden ingevulde worden.
Zou de Heilige Geest uitsluitend overtuigen van ongeloof? Is dat wat Christus hier bedoelt te zeggen?
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Arja »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Het verschil is... dat je overtuigd wordt van de zonden van het ongeloof...

Onder het kopje zonden kunnen al je wandaden ingevulde worden.
Zou de Heilige Geest uitsluitend overtuigen van ongeloof? Is dat wat Christus hier bedoelt te zeggen?
Het concept zonde in de Bijbel verwijst vaak naar een kracht, staat of een toestand (Psalm 51:7, Johannes 1:29, Romeinen 3:9, Romeinen 5:19, Romeinen 7:8, Romeinen 5:12 etc.) Je wordt alleen maar gered en geheiligd (uit de zonde als toestand en van de zonden die je gedaan hebt) door het aanvaarden van een Persoon. En de Heilige Geest ontdekt Zijn kinderen daaraan.

Ik denk dat de Heilige Geest vrij is, hoe Hij dat doet.

In een uitleg (van ds. J.G. Abbringh) las ik: Ongeloof is een onteren van de Vader, Die Christus in deze wereld heeft gezonden. Een verachten van Zijn offer. Een verwerpen van Zijn Woord. Het ongeloof brengt mede, dat al de zonden, die u hebt bedreven, ook de zonde waarin u zijt geboren, op uw rekening blijven staan. Wie de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, de toorn Gods blijft op hem.Hoe de Heilige Geest handelt, als Hij de mens overtuigt van zonde, leest u in Handelingen 2. Petrus spreekt tot de godsdienstige wereld, tot de Joden, die Christus aan het kruis gebracht hebben. Fel zijn zijn woorden. En door de mond van Petrus, spreekt de Heilige Geest. Gij hebt Hem genomen en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood. Dat is een preek op de man af. U hebt niet in de Heere Jezus geloofd, u hebt Hem gedood. Zeg niet, dat wij ons niet aan deze zonde schuldig maken. De Bijbel predikt, dat het toppunt der zonde daarin bestaat, dat wij Christus opnieuw aan het kruis slaan. Wat is het een wonder, dat de Heilige Geest ons de blinddoek van de ogen wil rukken. Dat Hij ons wil laten zien, dat wij zijn die wij zijn. Dat het moet komen tot ware bekering."

Bron: https://www.digibron.nl/search/detail/4 ... -van-zonde
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Het verschil is... dat je overtuigd wordt van de zonden van het ongeloof...

Onder het kopje zonden kunnen al je wandaden ingevulde worden.
Zou de Heilige Geest uitsluitend overtuigen van ongeloof? Is dat wat Christus hier bedoelt te zeggen?
Dit is wat Hij er van zegt, niet ik.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Posthoorn »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Het verschil is... dat je overtuigd wordt van de zonden van het ongeloof...

Onder het kopje zonden kunnen al je wandaden ingevulde worden.
Zou de Heilige Geest uitsluitend overtuigen van ongeloof? Is dat wat Christus hier bedoelt te zeggen?
Dit is wat Hij er van zegt, niet ik.
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Erasmiaan »

Johann Gottfried Walther schreef:
Erasmiaan schreef:
Heb je na vier (!) jaar weer een oudvader/puritein gevonden die jouw gevoelen bevestigt?
Volstrekt niet! Maar hier wordt het wel zeer duidelijk verwoord.
Ik ben al vele malen bevestigd in de Bijbelse waarheid die ik verdedig.
Vooral door vele Puriteinen.
Ook bij bijv Ralph Venning en Thomas Watson?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Het verschil is... dat je overtuigd wordt van de zonden van het ongeloof...

Onder het kopje zonden kunnen al je wandaden ingevulde worden.
Zou de Heilige Geest uitsluitend overtuigen van ongeloof? Is dat wat Christus hier bedoelt te zeggen?
Dit is wat Hij er van zegt, niet ik.
Gij weet niet dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Dat zegt Hij ook!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Valcke »

Dit is wat een oudvader zegt, m.i. geheel in overeenstemming met onze belijdenissen:
1. Een bloot werk van overtuiging, hoedanig het dan ook wezen moge, kan, op zichzelf, niemand enig part of deel aan Christus en aan de zaligheid geven.
2. Geen overtuiging zal ooit heilzaam of zaligmakend zijn, dan die door de krachtdadige werking des Geestes in 's mensen hart dadelijk doorbreekt tot een oprecht gelovige kennis en omhelzing van de Heere Jezus, zoals Hij ons wordt voorgedragen in de beloften van het heilig Evangelie
3. Niemand moet derhalve zijn staat of de hope zijner zaligheid immer bouwen op een grond van blote overtuiging, maar alleen op Christus door een oprecht geloof.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Het verschil is... dat je overtuigd wordt van de zonden van het ongeloof...

Onder het kopje zonden kunnen al je wandaden ingevulde worden.
Zou de Heilige Geest uitsluitend overtuigen van ongeloof? Is dat wat Christus hier bedoelt te zeggen?
Dit is wat Hij er van zegt, niet ik.
Gij weet niet dat gij zijt ellendig, en jammerlijk, en arm, en blind, en naakt. Dat zegt Hij ook!
Dankjewel lees je het voorgaande gedeelte ook nog even en kijk dan naar jezelf. Oké?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Erasmiaan schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Erasmiaan schreef:
Heb je na vier (!) jaar weer een oudvader/puritein gevonden die jouw gevoelen bevestigt?
Volstrekt niet! Maar hier wordt het wel zeer duidelijk verwoord.
Ik ben al vele malen bevestigd in de Bijbelse waarheid die ik verdedig.
Vooral door vele Puriteinen.
Ook bij bijv Ralph Venning en Thomas Watson?
Watson, Geloofleer:

Wat is een rechtvaardigmakend geloof?
Antwoord. Ik zal u tonen wat het niet is. Het is niet alleen een erkenning dat Christus een Zaligmaker is. Er moet wel een toestemming zijn, maar dat is niet genoeg om gerechtvaardigd te worden. De duivelen hebben ook de Godheid van Christus erkend. "Jezus, Gij Zone Gods", Matthéüs 8:29. Er kan een toestemming zijn van de waarheid Gods, terwijl er toch geen werk der genade in het hart is. Velen stemmen met hun verstand toe, dat de zonde een groot kwaad is, maar men gaat wel door in de zonde. Hun verdorvenheden zijn sterker dan hun overtuigingen. Men stemt ook de uitnemendheid van Christus toe; zij dingen af van de prijs, maar kopen niet.

Wat het rechtvaardigmakend geloof wel is. Het oprecht rechtvaardigmakend geloof bestaat in drie dingen:
a. Verloochening van zichzelf. Geloof is 'uit zichzelf gaan', van onze eigen verdiensten afgebracht worden en inzien dat wij geen gerechtigheid van onszelf hebben. "Niet hebbende mijn rechtvaardigheid", Filippenzen 3:9. Eigen gerechtigheid is een gebroken rietstaf, waarop de ziel niet durft te rusten. Bekering en geloof zijn beide vernederende genaden. Bij berouw walgt iemand van zichzelf; geloof doet hem uit zichzelf gaan. Zoals Israël dat in de woestijn voortliep, achter zich Farao zag die het met zijn wagens achtervolgde en vóór zich de Rode Zee om daarin weldra verslonden te worden, zo ziet de zondaar achter zich Gods rechtvaardigheid die hem achtervolgt en voor zich de hel waarin hij weldra verslonden zal worden. In deze hopeloze toestand ziet hij geen enkele hulp in zichzelf, maar hij moet omkomen tenzij hij hulp bij een Ander kan vinden.

b. Vertrouwen. De ziel werpt zich op Jezus Christus, het geloof rust op Christus' Persoon! Het geloof gelooft de belofte, maar waar het geloof op rust in de belofte, is de Persoon van Christus. Daarom staat er van de bruid geschreven: "Leunend op haar Liefste", Hooglied 8:5. Het geloof wordt aldus omschreven: geloven in de Naam van de Zoon van God, 1 Johannes 3:23, namelijk in Zijn Persoon. Het geloof is het kabinet, Christus is de Parel Die erin is en Die omhelst het geloof. De belofte is de schotel, Christus is de spijs waarmee het geloof zich voedt. Het geloof rust op Christus en "Dien gekruisigd." Het roemt in het kruis van Christus!, Galaten 6:14.
Christus te beschouwen als gekroond met allerhande voortreffelijkheden wekt de aanbidding en bewondering op, maar een bloedende en stervende Christus te zien is het gepaste Voorwerp des geloofs. Daarom wordt het wel genoemd: "geloof in Zijn bloed", Romeinen 3:25.

c. Toe-eigening, of Christus aan onszelf toegepast.
Een medicijn, hoe probaat ook, zal geen nut doen, als het niet toegepast wordt. Hoewel de pleister uit Christus' eigen bloed is samengesteld, zal hij niet genezen, tenzij hij door het geloof wordt toegepast. Het bloed van God zonder het geloof in God zal niet zalig maken. Deze toepassing van Christus wordt genoemd: "Hem aannemen" (ontvangen, Eng. vert.), Johannes 1:12. Als de hand goud ontvangt, maakt dit rijk. Zo ook als de hand des geloofs Christus' gouden verdiensten met de zaligheid ontvangt, maakt dat ons waarlijk rijk.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door samanthi »

Posthoorn schreef:
samanthi schreef:
Posthoorn schreef:
samanthi schreef:Het verschil is... dat je overtuigd wordt van de zonden van het ongeloof...

Onder het kopje zonden kunnen al je wandaden ingevulde worden.
Zou de Heilige Geest uitsluitend overtuigen van ongeloof? Is dat wat Christus hier bedoelt te zeggen?
Dit is wat Hij er van zegt, niet ik.
Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Oké wat moet ik anders zeggen dan de Heere zelf?

Er zijn meer mensen in de Bijbel overtuigd van hun zonden, toch bleven ze in ongeloof, juist de zonde(n) van het ongeloof haalt de Heere Jezus aan, dat je je zonde of zonden beweend staat buiten elke discussie, ik heb God op Zijn hart getrapt, ik heb nee gezegd tegen Zijn liefelijke nodiging, ik heb al Zijn geboden overtreden. Toch kan ik mijn zonde(n) niet bewenen als ik geen geloof ontvangen heb, ook niet aals ik nog dood ben, het wordt allemaal dogmatisch uit elkaar getrokken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie