Hervormingsdag

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik ben ook niet van plan om een keer een rk dienst mee te maken.
Dan past het je ook niet om zulke stelligheden te roepen over iets waar je geen weet van hebt.
Dit past niet. We veroordelen de roomse leer van harte, en zijn de leer van harte vijand.
Maar dat (om mijner verspiederen wil) wil niet zeggen dat we de roomse mensen haten.
We weten wat de roomse kerk in wezen is. Ieder kent hier immers de Heidelberger Catechismus?!
En daar wordt toch elke zondag aandacht aan besteed?
We kunnen allen weten dat we niets bij die roomse leer hebben te zoeken. Ieder raad ik ook aan: Als je de gereformeerde leer van harte lief hebt: zoek het dan niet in die valse kerk!
We lazen deze week hoe Rome met protestantse kerken overeen zijn gekomen in de leer van de rechtvaardigmaking? Maar wat krijg je dan? Een mengvorm? Samaritanen? Of syncretisme?

Geytenbeekje: Houd voet bij stuk, en laat u niet van de wijs brengen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hervormingsdag

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
Geytenbeekje schreef:Ik ben ook niet van plan om een keer een rk dienst mee te maken.
Je kunt er ook thuis naar luisteren om er achter te komen dat je onzin vertelt, toch? Zo ingewikkeld is dat niet vast te stellen. Je luistert vijf kerkdiensten na en je ontdekt dat je eerste idee niet klopt. Zo eenvoudig is dat.
Sla de plank niet mis! We hebben een verduisterd en godevijandig hart, en dat hart kiest nooit de waarheid. Die willen we niet horen, en kunnen we niet horen. Daar hebben Goddelijk licht en overbuiging van Boven toe van node.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Geytenbeekje »

Dankje Dia. Ik heb gelezen hoe mensen ui had milieu zo tegen de leer zijn en alles daarom heen dat ik niet anders kan dan dat beamen.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hervormingsdag

Bericht door Maanenschijn »

Even los van de leer van de RK, waarbij ik zeker meen dat deze zeer dwalend is, was de stelling van @Geytenbeekje dat de bijbel niet opengaat in de RK kerk. Die bewering is onjuist.

Overigens ben ik niet overtuigd van de stelling dat de RK de antichrist is. Zeker een antichristelijke macht, maar een wereldgodsdienst als de groeiende Islam schaar ik daar zeker ook onder.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Hervormingsdag

Bericht door Hendrikus »

Maanenschijn schreef:Even los van de leer van de RK, waarbij ik zeker meen dat deze zeer dwalend is, was de stelling van @Geytenbeekje dat de bijbel niet opengaat in de RK kerk. Die bewering is onjuist.
Precies. Enige heethoofden waren dat enigszins uit het oog verloren.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Even los van de leer van de RK, waarbij ik zeker meen dat deze zeer dwalend is, was de stelling van @Geytenbeekje dat de bijbel niet opengaat in de RK kerk. Die bewering is onjuist.
Dat klopt. Hier kun je dagelijks zien welke bijbelgedeelten in de R.K. kerk worden gelezen: https://dagelijksevangelie.org/NL/gospel

Altijd meerdere gedeelten. Oude testament, een gedeelte van een psalm en een gedeelte uit het evangelie.
Maanenschijn schreef:Overigens ben ik niet overtuigd van de stelling dat de RK de antichrist is. Zeker een antichristelijke macht, maar een wereldgodsdienst als de groeiende Islam schaar ik daar zeker ook onder.
Mee eens. Overigens is je noemen van de RKK en / in relatie tot het Mohammedanisme heel actueel, gezien de interreligieuze verklaring van de Paus met een belangrijke Mohammedaanse geestelijke, waarin hij aangeeft dat de verschillende religies door God gewild zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hervormingsdag

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Even los van de leer van de RK, waarbij ik zeker meen dat deze zeer dwalend is, was de stelling van @Geytenbeekje dat de bijbel niet opengaat in de RK kerk. Die bewering is onjuist.
Tussen 'haast niet' en 'helemaal niet' zit zeer veel interpretatieruimte.

Zo kan je het voorlezen van de bijbel in het latijn (wat zeer lang gebruikelijk is gebleven in de RK) niet scharen onder het tweede, maar wel onder de reikwijdte van het eerste als je dat in overdrachtelijke zin leest.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Even los van de leer van de RK, waarbij ik zeker meen dat deze zeer dwalend is, was de stelling van @Geytenbeekje dat de bijbel niet opengaat in de RK kerk. Die bewering is onjuist.
Tussen 'haast niet' en 'helemaal niet' zit zeer veel interpretatieruimte.

Zo kan je het voorlezen van de bijbel in het latijn (wat zeer lang gebruikelijk is gebleven in de RK) niet scharen onder het tweede, maar wel onder de reikwijdte van het eerste als je dat in overdrachtelijke zin leest.
Je kunt ook nog een differentiatie maken tussen lezen, en prediken / uitleggen.
- Als het alleen om lezen gaat, dan gaat de bijbel in de RKK meer open als bij ons, aangezien er elke dienst 3 gedeelten worden gelezen.
- Als het de uitleg en toepassing betreft in de prediking, dan gaat de bijbel in de RKK significant minder open als in de Reformatorische kerken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hervormingsdag

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Even los van de leer van de RK, waarbij ik zeker meen dat deze zeer dwalend is, was de stelling van @Geytenbeekje dat de bijbel niet opengaat in de RK kerk. Die bewering is onjuist.
Tussen 'haast niet' en 'helemaal niet' zit zeer veel interpretatieruimte.

Zo kan je het voorlezen van de bijbel in het latijn (wat zeer lang gebruikelijk is gebleven in de RK) niet scharen onder het tweede, maar wel onder de reikwijdte van het eerste als je dat in overdrachtelijke zin leest.
Je kunt ook nog een differentiatie maken tussen lezen, en prediken / uitleggen.
- Als het alleen om lezen gaat, dan gaat de bijbel in de RKK meer open als bij ons, aangezien er elke dienst 3 gedeelten worden gelezen.
- Als het de uitleg en toepassing betreft in de prediking, dan gaat de bijbel in de RKK significant minder open als in de Reformatorische kerken.
Ik ben te onbekend met de huidige praktijk van de roomse eredienst in ons land. Ik denk ook dat er veel verschil bestaat tussen de diverse landen en ook tussen kerken/parochies onderling. In het verleden kwam ik wel eens een soort van zondagmorgen-dienst tegen op TV, waar ik mij regelmatig positief verbaasde over de gebrachte boodschap. Dit laatste maakt overigens niet dat ik anders / milder tegen de roomse godsdienst aan kijk, maar als illustratie dat ook de rooms-katholieke kerk vele schakeringen kent.

De door @Philpot genoemde beweging dat de Wereldkerken en geloven naar een eenheid in verscheidenheid zoeken, als een soort Ietsisme, allemaal verschillend maar we bedoelen het zelfde, zie ik als een groot gevaar en doet mij denken aan het boek Openbaringen en de Antichrist.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hervormingsdag

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:Je kunt ook nog een differentiatie maken tussen lezen, en prediken / uitleggen.
- Als het alleen om lezen gaat, dan gaat de bijbel in de RKK meer open als bij ons, aangezien er elke dienst 3 gedeelten worden gelezen.
- Als het de uitleg en toepassing betreft in de prediking, dan gaat de bijbel in de RKK significant minder open als in de Reformatorische kerken.
Vooral het tweede aandachtstreepje lijkt me op Hervormingsdag van belang. De toegenomen belangstelling voor liturgie in de protestantse kerken leidt vaak tot de dwaling van sacramentalisme. Daar sluit ik evensongs overigens bij in :D
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hervormingsdag

Bericht door Herman »

Kink, wegens dubbele plaatsing
Laatst gewijzigd door Herman op 31 okt 2019, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Ik ben te onbekend met de huidige praktijk van de roomse eredienst in ons land. Ik denk ook dat er veel verschil bestaat tussen de diverse landen en ook tussen kerken/parochies onderling. In het verleden kwam ik wel eens een soort van zondagmorgen-dienst tegen op TV, waar ik mij regelmatig positief verbaasde over de gebrachte boodschap. Dit laatste maakt overigens niet dat ik anders / milder tegen de roomse godsdienst aan kijk, maar als illustratie dat ook de rooms-katholieke kerk vele schakeringen kent.
Wat je zegt over de schakeringen klopt inderdaad.

In Nederland zijn de Katholieken vooral vrijzinnig, maar internationaal heb je naast de vrijzinnigen de traditionalisten (die zelf terug willen naar voor Vaticanum II, met de oude Tridentijse Mis (in het latijn), gewone conservatieven, en de Charismatisch Katholieke beweging met in de derde wereld vele miljoenen leden. In die laatste beweging gaat de bijbel vaker en meer open, als in 1 van de andere stromingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Hervormingsdag

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Je kunt ook nog een differentiatie maken tussen lezen, en prediken / uitleggen.
- Als het alleen om lezen gaat, dan gaat de bijbel in de RKK meer open als bij ons, aangezien er elke dienst 3 gedeelten worden gelezen.
- Als het de uitleg en toepassing betreft in de prediking, dan gaat de bijbel in de RKK significant minder open als in de Reformatorische kerken.
Vooral het tweede aandachtstreepje lijkt me op Hervormingsdag van belang. De toegenomen belangstelling voor liturgie in de protestantse kerken leidt vaak tot de dwaling van sacramentalisme. Daar sluit ik evensongs overigens bij in :D
:haha

Ik zie de toename van belangstelling voor liturgie inderdaad vooral in protestantse kerken die geen inhoudelijke boodschap en weinig bevindelijk leven meer hebben. Dat maakt me hier erg beducht voor. Dus, hoewel ik bijzonder van de Anglicaanse koormuziek houd, zal ik zeker geen liturgische poespas promoten in de kerken die ik bezoek ;)
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 31 okt 2019, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Hervormingsdag

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
J.C. Philpot schreef:Je kunt ook nog een differentiatie maken tussen lezen, en prediken / uitleggen.
- Als het alleen om lezen gaat, dan gaat de bijbel in de RKK meer open als bij ons, aangezien er elke dienst 3 gedeelten worden gelezen.
- Als het de uitleg en toepassing betreft in de prediking, dan gaat de bijbel in de RKK significant minder open als in de Reformatorische kerken.
Vooral het tweede aandachtstreepje lijkt me op Hervormingsdag van belang. De toegenomen belangstelling voor liturgie in de protestantse kerken leidt vaak tot de dwaling van sacramentalisme. Daar sluit ik evensongs overigens bij in :D
Aha, dat prikkelt me. Het gebrek aan gemeente-zijn door actieve bijdragen van gemeenteleden binnen de onder ons bekende liturgie en het gebrek aan de waardering van muziek, in contrast hoe de Bijbel muziek en de bijdrage daarvan een de eredienst waardeert, geeft dat Evensongs in hernieuwde belangstelling staan!
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Hervormingsdag

Bericht door Ad Anker »

Prachtige bijdragen beluisterd van ds. Lohuis en ds. Budding, gisteravond in Scherpenisse, PKN. Nog na te luisteren.

Ds. Lohuis om zijn visie op Luther en de joden, ds. Budding om zijn scherpe, afsnijdende en ruime verkondiging. Aanbevolen!!
Plaats reactie