De grote afval... De wederhouder weggenomen?

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DIA schreef:Denkt u dan dat we dit niet geloven? Of geloven we het toch niet allemaal? Dat is zeker een vraag.
Want we kunnen zoveel geloven wat toch niet het ware zaligmakende geloof is. Daarom is zelfonderzoek zeer nodig. Daar probeer ik op te wijzen, niet op het niet weten. Het weten houdt vanzelf een zeer grote verantwoordelijkheid in.
Ik geloof werkelijk dat hier niet veel mensen zijn die begrijpen wat ik bedoel. En dat maakt me niet optimistischer over de toestand van de kerk en de wereld.

Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil.

Ik wil steeds duidelijk maken dat je het in de eerste plaats persoonlijk moet weten en niet steeds zeggen wat het niet is.
Wat denkt dan dat ik denk? Doe dat nu eens uit de doeken.
Dit: Zouden er veel zijn die nog vrezen? Of...
En dit: Ik bemerk dat velen hieromtrent ongevoelig, ja zelfs vijandig worden, want men wil niet ontdekt worden, en schuwt een ontdekkende prediking. Juist dit schuwen van een ontdekkende en separerende prediking geeft te denken. Velen willen zachte woorden hoorden en geloven ten stelligste dat het goed met hen is. Let op: Ik spreek over het algemeen over dit Bijbelgedeelte en over hetgeen ik in het algemeen opmerk!
Is het niet juist de gerustheid die de dagen voorafgaande aan Christus' wederkomst kenmerken? Zie ook bv. de gelijkenis van de 10 maagden.

Dit gaat nl over men of anderen, dan zeg ik het gáát er in de eerste plaats niet over wat anderen denken of wat ik denk dat andere denken, maar of ik er persoonlijk deel aan heb.
Maar is dat dan niet een zeer ernstige en verontrustende zaak. Want gaat niet om slechts een incidenteel geval, nee we constateren dit denkend aanvallen en vroom veroordelen heel breed in wat ooit onze gereformeerde gezindte was. Je moet alles wat eufemistisch uitdrukken en door gewoon te geloven (dat lijkt een mens ineens te kunnen) ben je er.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door John Galt »

Zou je ook op mijn verwijzing naar Lot en Abraham in willen gaan, DIA? Ik ben benieuwd hoe je dat ziet.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Zou je ook op mijn verwijzing naar Lot en Abraham in willen gaan, DIA? Ik ben benieuwd hoe je dat ziet.

U schreef:

En als we dit niet kennen, als we er nog buiten staan, dan roept de Bijbel ons ook niet op om te gaan somberen. Nee, dan gelt: Haast u om uws levens wil!
Wat schoot Lot ermee op dat hij zijn ziel kwelde over Sodom? Helemaal niets, hij moest eruit! Abraham, die maakte zich druk om Sodom. Maar wat deed hij? Zei hij: Ach, het is toch wat? Nee, hij ging met God onderhandelen: Stel dat er nog tien zijn... zoudt U dan de stad niet sparen?


Dit haasten geldt mij, u en ons allemaal. Alleen we hangen teveel aan het aardse; en dat belet ons, buiten de trekkende genade om, want we willen dat ook niet, we blijven liever in Sodom, om zo te zeggen. Lot moest bij de hand gegrepen worden anders was hij omgekomen.
Abraham was een man met genade, en dat is ook een duidelijk kenmerk, als het teer ligt heb je je grootste vijand. al staat die je naar het leven lief, en zoek je zijn behoud. Abraham was een voorbidder voor een goddeloze stad, maar de liefde tot zijn neef (waar hij overigens wel strubbelingen mee had gehad) dreef hem uit tot de voorbede, beseffend de hoogheid en majesteit Gods, daar hij zich ook als stof en as voor de Heere kende.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door samanthi »

DIA schreef :
Maar is dat dan niet een zeer ernstige en verontrustende zaak. Want gaat niet om slechts een incidenteel geval, nee we constateren dit denkend aanvallen en vroom veroordelen heel breed in wat ooit onze gereformeerde gezindte was. Je moet alles wat eufemistisch uitdrukken en door gewoon te geloven (dat lijkt een mens ineens te kunnen) ben je er.
Als je zelf niet zeker weet of de de Heere Jezus persoonlijk kent, kun je constateren dat anderen Hem niet kennen maar wat heb je er aan...
Daarom moet je zelf de Heere zoeken en ke zult Hem zeker vinden.

Door 'gewoon' te geloven ben je er... ja dat klopt, de Heere wil dit werken door Zijn Woord en Geest.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
DIA schreef :
Maar is dat dan niet een zeer ernstige en verontrustende zaak. Want gaat niet om slechts een incidenteel geval, nee we constateren dit denkend aanvallen en vroom veroordelen heel breed in wat ooit onze gereformeerde gezindte was. Je moet alles wat eufemistisch uitdrukken en door gewoon te geloven (dat lijkt een mens ineens te kunnen) ben je er.
Als je zelf niet zeker weet of de de Heere Jezus persoonlijk kent, kun je constateren dat anderen Hem niet kennen maar wat heb je er aan...
Daarom moet je zelf de Heere zoeken en ke zult Hem zeker vinden.

Door 'gewoon' te geloven ben je er... ja dat klopt, de Heere wil dit werken door Zijn Woord en Geest.
Hierbij dan veroordeeld. Gelukkig maar door een mensenkind.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DIA schreef :
Maar is dat dan niet een zeer ernstige en verontrustende zaak. Want gaat niet om slechts een incidenteel geval, nee we constateren dit denkend aanvallen en vroom veroordelen heel breed in wat ooit onze gereformeerde gezindte was. Je moet alles wat eufemistisch uitdrukken en door gewoon te geloven (dat lijkt een mens ineens te kunnen) ben je er.
Als je zelf niet zeker weet of de de Heere Jezus persoonlijk kent, kun je constateren dat anderen Hem niet kennen maar wat heb je er aan...
Daarom moet je zelf de Heere zoeken en ke zult Hem zeker vinden.

Door 'gewoon' te geloven ben je er... ja dat klopt, de Heere wil dit werken door Zijn Woord en Geest.
Hierbij dan veroordeeld. Gelukkig maar door een mensenkind.
Hè? Veroordelen? Waarin dan?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DIA schreef :
Maar is dat dan niet een zeer ernstige en verontrustende zaak. Want gaat niet om slechts een incidenteel geval, nee we constateren dit denkend aanvallen en vroom veroordelen heel breed in wat ooit onze gereformeerde gezindte was. Je moet alles wat eufemistisch uitdrukken en door gewoon te geloven (dat lijkt een mens ineens te kunnen) ben je er.
Als je zelf niet zeker weet of de de Heere Jezus persoonlijk kent, kun je constateren dat anderen Hem niet kennen maar wat heb je er aan...
Daarom moet je zelf de Heere zoeken en ke zult Hem zeker vinden.

Door 'gewoon' te geloven ben je er... ja dat klopt, de Heere wil dit werken door Zijn Woord en Geest.
Hierbij dan veroordeeld. Gelukkig maar door een mensenkind.
Hè? Veroordelen? Waarin dan?
Zo voelt het wel.... U gaat toch niet mee met het verstaan van het Woord mee zoals ons dat is overgeleverd... Ik veroordeel niet uw persoon, de manier waarop u tegen de oude leer meent te moeten ageren. Wellicht onbewust.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door samanthi »

@DIA dat is uw gevoel denk ik.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:@DIA dat is uw gevoel denk ik.
Dat zou goed kunnen... wie weet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef: Dit haasten geldt mij, u en ons allemaal. Alleen we hangen teveel aan het aardse; en dat belet ons, buiten de trekkende genade om, want we willen dat ook niet, we blijven liever in Sodom, om zo te zeggen. Lot moest bij de hand gegrepen worden anders was hij omgekomen.
Abraham was een man met genade, en dat is ook een duidelijk kenmerk, als het teer ligt heb je je grootste vijand. al staat die je naar het leven lief, en zoek je zijn behoud. Abraham was een voorbidder voor een goddeloze stad, maar de liefde tot zijn neef (waar hij overigens wel strubbelingen mee had gehad) dreef hem uit tot de voorbede, beseffend de hoogheid en majesteit Gods, daar hij zich ook als stof en as voor de Heere kende.
Maar wat doen jij en ik? Wachten tot we eruit getrokken worden? Wachten tot we net zoveel iefde als Abraham hebben? Of gehoorzamen aan Gods opdracht? Het eerste klinkt vroom en degelijk, maar is gewoon ondubbelzinnig ongehoorzaamheid tegen God. Er is geen categorie mensen die het wel lekker vindt in Sodom, maar uiteindelijk een keer hoopt gered te worden. Het is óf óf.
Who is John Galt? :quoi
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:Je moet alles wat eufemistisch uitdrukken en door gewoon te geloven (dat lijkt een mens ineens te kunnen) ben je er.

Johannes 3:18
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God.

Gelooft u, dan hebt u -
Gelooft u niet, dan hebt u niet.
- Maarten Luther -

Het is zo eenvoudig, en door deze eenvoud zo ongrijpbaar en onbegrijpelijk!
En dat is juist de kern van het geloof: alle verstandelijke redeneringen loslaten en jezelf op Christus werpen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Van Ewijk »

Even tussendoorover afval gesproken...Ik heb recentelijk via de radio vernomen dat door de Coronacrisis steeds meer mensen op zoek zijn naar bezinning en met een bijbel (app) rondlopen.
Ik kan dit echter uit geen enkele andere bron meer herleiden.
Goed nieuws als het waar is natuurlijk maar heeft iemand anders iets dergelijks vernomen en kan men hier wellicht mij naar een bron verwijzen?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Terri »

Van Ewijk schreef:Even tussendoorover afval gesproken...Ik heb recentelijk via de radio vernomen dat door de Coronacrisis steeds meer mensen op zoek zijn naar bezinning en met een bijbel (app) rondlopen.
Ik kan dit echter uit geen enkele andere bron meer herleiden.
Goed nieuws als het waar is natuurlijk maar heeft iemand anders iets dergelijks vernomen en kan men hier wellicht mij naar een bron verwijzen?
Als dat de vrucht mag zijn.....dan danken we de Heere dat Hij ons verdrukt heeft, opdat we....
Laten we niet na laten hand en oog, op te heffen naar omhoog! Van Hem is onze verwachting.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: De grote afval... De wederhouder weggenomen?

Bericht door Forummer »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:
DIA schreef :
Maar is dat dan niet een zeer ernstige en verontrustende zaak. Want gaat niet om slechts een incidenteel geval, nee we constateren dit denkend aanvallen en vroom veroordelen heel breed in wat ooit onze gereformeerde gezindte was. Je moet alles wat eufemistisch uitdrukken en door gewoon te geloven (dat lijkt een mens ineens te kunnen) ben je er.
Als je zelf niet zeker weet of de de Heere Jezus persoonlijk kent, kun je constateren dat anderen Hem niet kennen maar wat heb je er aan...
Daarom moet je zelf de Heere zoeken en ke zult Hem zeker vinden.

Door 'gewoon' te geloven ben je er... ja dat klopt, de Heere wil dit werken door Zijn Woord en Geest.
Hierbij dan veroordeeld. Gelukkig maar door een mensenkind.

Beste Dia,

Ik denk dat u rekening moet houden met het feit dat mensen zich tegenwoordig met andere woorden uitdrukken dan lang geleden. Ik zie hier niet dat u veroordeeld wordt, maar wel dat u regelmatig reageert op een manier waar op zijn minst een vorm van afkeuring in door klinkt. Wellicht is dat niet eens zo bedoeld. Maar het wordt er wel in gelezen. En andersom dus ook :?

De jongere generatie drukt zich uit in gewoon Nederlands, ook als het over hun geloof gaat. Dat heeft niets met oppervlakkigheid of het niet willen volgen van de oude waarheid te maken.

En gelukkig !!! verstaat God ook gewoon Nederlands.

Als ik mij in ouder taalgebruik zou uitdrukken, voelt dat voor mij onecht, dan kopieer ik iets en ben ik niet authentiek. Terwijl datzelfde taalgebruik voor u juist authentiek is. Ik zou zeggen, probeer dat te begrijpen dan is er al een hoop gewonnen qua wederzijds begrip.

Dit is in liefde geschreven en geen aanval. Ik hoop dat u het ook zo kunt lezen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie